Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@21:25:04 GMT

خروج آلمان از برنامه آموزش نظامی اروپا در کشور مالی

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۳۶۱۳۵

خروج آلمان از برنامه آموزش نظامی اروپا در کشور مالی

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کریستین لامبرخت» وزیر دفاع آلمان اعلام کرد کشورش به مشارکت در برنامه نظامی اتحادیه اروپا در کشور آفریقایی مالی خاتمه می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، لامبرخت گفت، آلمان از مأموریت آموزشی اتحادیه اروپا در مالی خارج می‌شود اما آمادگی دارد به حضور در مأموریت حافظ صلح سازمان ملل متحد در این کشور تحت شرایطی معین ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر دفاع آلمان مدعی شد، ممکن است نظامیان کشور مالی که توسط آلمانی‌ها تعلیم داده شده‌اند، تحت فرمان دولت انتقالی و به همراه نیروهای روسی، در این کشور آفریقایی دست به نقض حقوق بشر بزنند.

لامبرخت افزود: «نمی‌توانیم بیش از این از چنین سیستمی حمایت کنیم. به همین دلیل است که مشارت در مأموریت آموزشی را خاتمه می‌دهیم».

طی ماه‌های گذشته، روسیه و غربی‌ها بارها یکدیگر را به نقض حقوق بشر و کشتن غیرنظامیان در کشور مالی متهم کرده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر چند ماه قبل مدعی شد نظامیان مالی و احتمالا نظامیان روس حدود سیصد مرد را در حومه یکی از شهرهای مالی کشته‌اند.

با این حال ارتش مالی با رد این ادعا اعلام کرده است نیروهای روس به این دلیل در این کشور حضور دارند که کار با تجهیزات نظامی روسی را به نظامیان آموزش دهند و در مأموریت‌های رزمی شرکتی ندارند.

فرانسه و متحدانش اوایل سال جاری میلادی اعلام کردند به حضور در مالی به بهانه مبارزه با افراط‌گرایی خاتمه خواهند داد. این نظامیان در بیش از یک دهه حضور در مالی، جنایات مختلفی را مرتکب شده بودند.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه چندی پیش در مصاحبه‌ای گفت با توجه به تحولات اخیر مالی و دو کودتا ظرف ۹ ماه، این کشور در حال حرکت به سمت اسلام‌گرایی افراطی است.

رئیس جمهور فرانسه افزود، به رهبران محلی کشور مالی گفته است پاریس از کشورهایی که فاقد مشروعیت یا انتقال قدرت دموکراتیک باشند حمایت نمی‌کند و از سوی دیگر نیروهای فرانسوی قرار نیست تا ابد در این کشور بمانند.

خرداد سال گذشته دادگاه قانون اساسی مالی، «اسیمی گویتا» عامل کودتای نظامی سال گذشته در این کشور آفریقایی و معاون کنونی شورای انتقالی  را به عنوان رئیس‌جمهور انتقالی معرفی کرد.

در همین روز صدها شهروند مالی در «باماکو» پایتخت این کشور حمایت خود را از ارتش این کشور و روسیه ابراز داشتند. در این تظاهرات برخی مردم همچنین پرچم‌های روسیه را در حمایت از این کشور برافراشته  و با  در دست داشتن پلاکاردهایی علیه فرانسه موضع گرفتند.

چندی قبل شهروندان مالی در اعتراض به اسلام‌ستیزی فرانسه تصاویر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه را آتش زدند. اواسط بهمن ماه سال گذشته نیز، به دنبال کشته شدن یک نظامی ارتش فرانسه در مالی، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه گفت که دولت نظامی مالی «از کنترل خارج شده است». کاخ الیزه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، در نتیجه حمله به یک اردوگاه نظامی متعلق به ارتش فرانسه، یک سرتیپ فرانسوی کشته شد.

به دنبال این ماجرا، وزیر دفاع فرانسه از احتمال خروج نیروهای فرانسه از کشور آفریقایی مالی که به دلایل داشتن ذخایر طلا و اورانیوم سالها مورد هدف بوده، خبر داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» «میرا ترادا» رئیس سازمان غیرانتفاعی روسی مبارزه با بی‌عدالتی روز پنجشنبه در نشستی در سنت پترزبورگ گفت، کمپین تبلیغاتی اخیر رسانه‌های فرانسوی درباره وضعیت کشور مالی، تحریف شنیع واقعیت‌ها بوده و تلاشی برای لاپوشانی جنایات فرانسه در این کشور است. او همچنین گفت مالی و روسیه باید تحقیقات مستقلی درباره ادعاهای مطرح شده انجام دهند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: وزیر دفاع آلمان کودتای مالی روسیه و مالی کشور آفریقایی رئیس جمهور کشور مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۶۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتاین‌مایر کنفرانسی درباره جنگ غزه را لغو کرد

رئیس‌جمهور آلمان، میزگرد برنامه‌ریزی شده درباره جنگ غزه در اقامتگاه رسمی خود در برلین را به دلیل انتقاد از اینکه هیچ صدای فلسطینی برای شرکت در آن دعوت نشده بود، لغو کرد.

به گزارش ایسنا، در مراسمی به نام «چگونه در مورد جنگ در خاورمیانه صحبت کنیم؟» فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان که در ابتدا در کاخ بلویو برای پنجشنبه برنامه‌ریزی شده بود، قصد داشت به همراه سه مهمان، مرون مندل، مدیر مرکز آموزشی آن فرانک، روزنامه‌نگار تیلو یونگ و ملودی سوچارویچ، کارشناس روابط آلمان و اسرائیل، سخنرانی کند و درباره این موضوع بحث کند.

به نوشته روزنامه زوددویچه تسایتونگ، با این حال، منتقدان در روزهای اخیر فقدان صدای فلسطینی را در این پنل مطرح کردند. در بیانیه‌ای که به دست خبرگزاری آلمان رسیده است، دفتر ریاست جمهوری تصمیم خود برای لغو این رویداد را توجیه کرده و گفته است که «به این نتیجه رسیده است که میزگردی که برای ۲ مه برنامه‌ریزی شده، هدف تقویت صلح اجتماعی در شرایط متشنج کنونی را تامین نمی‌کند. بنابراین این رویداد در حال حاضر برگزار نخواهد شد.»

به گفته دفتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان از آغاز جنگ غزه میزبان چندین میزگرد بوده است. در این بیانیه آمده است که هدف این نشست مقابله با یهودستیزی، نفرت و خشونت، باز کردن فضا برای درد همه طرف‌ها، تسهیل گفت‌وگو و تقویت صلح اجتماعی بود. برای این منظور از شرکای گفت‌وگو با مواضع، دیدگاه‌ها و پیشینه‌های مختلف دعوت شده است.

آلمان یکی از سرسخت‌ترین متحدان رژیم صهیونیستی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اشتاین‌مایر کنفرانسی درباره جنگ غزه را لغو کرد
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • تشدید تدابیر امنیتی در آستانه مسابقات قهرمانی اروپا در آلمان
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • ماکرون: اروپا در خطر مرگ قرار دارد
  • نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل