Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک : اظهارات تازه سفیر روسیه در باره موانع سفر گردشگران روسی به ایران با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است. او در یک گفتگو ، حجاب اجباری و ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی را از موانع مهم سفر روس ها به ایران معرفی کرده است .البته پس از واکنش های مختلف به این ماجرا سفارت روسیه در توضیحاتی اعلام کرد که اظهارات «جاگاریان» در مورد حجاب و ممنوعیت مشروب در ایران تحریف شده و خطاب او در وهله اول به گردشگران روسی بود که قوانین محلی را که ما به آن احترام می‌گذاریم، رعایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لوان جاگاریان چند روز پیش در مصاحبه با روزنامه ایزوستیای روسیه گفته بود که حجاب اجباری و ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی باعث شده که توریست‌های روسی رغبتی برای سفر به ایران نداشته باشند.جاگاریان در این مصاحبه ضمن تصریح ظرفیت‌های توریستی و قدمت تاریخی ایران بر دیدنی‌های ارزشمند آن تاکید کرده ولی تاکید کرده که بارها به ایرانی‌ها گفته است: «دو مساله عمده مانع ورود شهروندان روس و نه تنها گردشگران به ایران می‌شود. یکی مساله دستورالعمل پوشش زنان است که امروزه حجاب حتی در گرما در همه جای این کشور، اجباری است و دیگری اینکه مشروبات الکلی ممنوع است.»

پس از این اظهارات سفارت روسیه در ایران، در بیانیه ای اعلام کرد که اظهارات سفیر مسکو در تهران در مصاحبه با یکی از رسانه های روسیه در مورد سفر گردشگران این کشور به ایران، از سوی برخی از رسانه های فارسی زبان به صورت تحریف شده منتشر شده است.البته این بیانیه درحالی توضیحاتی بیان کرده که سخنان جنجالی آقای سفیر در منبع اصلی همچنان قابل دسترس است.

در بخشی از متن بیانیه سفارت روسیه در ایران در این ارتباط آمده است: «با توجه به تحریف گفته های جناب اقای لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران توسط بخش فارسی بی بی سی و رادیو فردا در خصوص رعایت پوشش اسلامی و ممنوعیت مشروبات الکلی در ایران، این سفارت موارد ذیل را اعلام می دارد.

گفته های سفیر روسیه در وهله اول خطاب به گردشگران روسی بود که قصد سفر به ایران را دارند و می بایست قوانین محلی را که ما بسیار به آنها احترام می گذاریم، رعایت کنند.

باعث تعجب است که رسانه های مذکور از انتشار دیگر گفته های جناب اقای لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران در ارتباط با توسعه رو به رشد روابط روسیه و ایران منجمله همکاری در حوزه نظامی - فنی خودداری کردند.

در عین حال خاطرنشان می سازیم رسانه های "بی بی فارسی" و "رادیو فردا" که در برنامه های خود از حقوق بشر دفاع کرده و با پناهجویان اوکراینی که بی شک به حمایت و کمک نیاز دارند ابراز همدردی می کنند، اما در حقیقت مشکلات اساسی ای که پناهجویان از افغانستان، عراق و سوریه با آنها روبرو هستند را نادیده می گیرند. تاکید می کنیم که پناهجویان از این کشورها بخاطر اقدامات تجاوزکارانه ایالات متحده امریکا و متحدان آنها در ناتو است که در چنین شرایط سخت زندگی قرار گرفته اند. این موضوع چیزی جز نمایش دورویی و نژادپرستی از سوی "بی بی سی فارسی" و "رادیو فردا" نیست که انسان ها را به درجه اول و دوم تقسیم می کنند.»

البته این اولین بار نیست که آقای سفیر چنین سخنان و اقدامات جنجالی را مطرح می‌کند. او چند سال پیش هم در مصاحبه‌ای که با یک خبرگزاری داخلی داشت به همین موضوع که مورد تکذیب سفارت روسیه واقع شده اشاره کرده بود و گفته بود : « ما نمی‌توانیم به زور گردشگران را به ایران بفرستیم، ایران کشوری باستانی و تاریخی است، ولی اینجا محدودیت‌هایی وجود دارد. این محدودیت‌ها باعث می‌شود که روس‌ها، کشورهایی چون تایلند، امارات، اروپای جنوبی و ترکیه را ترجیح دهند. ما این محدودیت‌ها را درک می‌کنیم و آن را رعایت کرده و به آن احترام می‌گذاریم، ولی گردشگران ما ترجیح می‌دهند به جای دیگری سفر کنند.»

همچنین همین آقای سفیر قبلا هم اقدامات و اظهاراتی داشته است که حساسیت های جامعه ایرانی و مسئولان را در پی داشته است.اقدام جاگاریان در تجلیل علنی از گریبادوف، سفیر بحث‌انگیز روسیه تزاری در دوران قاجار یا نشستن او بر صندلی‌هایی در ایوان سفارت روسیه همراه با سفیر انگلیس که به نوعی یادآور اجلاس سران انگلیس و آمریکا و شوروی در دوران اشغال ایران در جریان جنگ جهانی دوم بود و نیز فراخوان او به مردم ایران که به این یا آن رسانه گوش نکنند در سال‌های اخیر کم و بیش بحث‌انگیز و جنجال‌ساز بوده است.

البته پس از انتشار تصاویر بحث برانگیز سفیر روسیه در تهران برای ادای توضیحات در خصوص عکس منتشر شده، از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیا به وزارت امور خارجه بر خلاف روند کلی «احضار» نشد بلکه «دعوت» شد.درباره این امر در اطلاعیه وزارت امور خارجه آمده بود:«سفیر روسیه در این‌ ملاقات تصریح‌ نمود که قصد وی از انتشار این عکس صرفا یادآوری اتحاد روسیه با بریتانیا بر علیه ارتش نازی در طول جنگ جهانی دوم بوده و به هیچ وجه هیچ انگیزه و منظور ضد ایرانی پشت انتشار این عکس وجود ندارد.»

حال در پی انتشار اظهارات جنجالی آقای سفیر درباره موانع سفر شهروندان روسی به ایران هم، دستیار وزیر امور خارجه در مورد موانع سفر گردشگران روسی به تهران پاسخ داد .سید رسول موسوی در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت : «‏جاذبه های اصلی گردشگری ایران عزیز ما زیارت، فرهنگ، هنر، تاریخ و تمدن است مزیتهایی که منحصر بفرد بوده و دیگران ندارند. گردشگری سلامت مزیت دیگری است که می تواند ایران را قطب پزشکی منطقه نماید. مشکل اصلی صنعت گردشکری ما ضعف زیر ساختها و مدیریت امور است نه مهیا نبودن بساط ع...خ.. »

حال با این اوصاف به نظر می رسد که برای کنترل آقای سفیر که گویا قصد دارد هر از چندگاهی روی حساسیت ها و اعتقادات و اعصاب جامعه ایرانی و مسئولان کشور «رژه» برود تمهید اثرگذارتری اندیشیده شود زیرا قطعا چنین اظهارات و اقداماتی بر روابط راهبردی حال حاضر دوکشور تاثیر بسیار منفی گذاشته و اذهان عمومی جامعه ایرانی را به این سمت و سو می برد که گویا قرار است تا «اطلاع ثانوی» اظهارات و اقدامات جنجالی آقای سفیر تحمل شود.

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: نادر طالب زاده حمید نوری یوزپلنگ آسیایی گرانی ماکارونی روز جهانی ماما سفیر روسیه جاگاریان روسیه نادر طالب زاده حمید نوری یوزپلنگ آسیایی گرانی ماکارونی روز جهانی ماما روسیه در ایران مشروبات الکلی گردشگران روسی سفیر روسیه سفارت روسیه آقای سفیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۶۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار تند کرملین به توقیف‌کنندگان غربی دارایی‌های روسیه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز یکشنبه با صدور بیانیه ای در خصوص توقیف دارایی های این کشور در غرب هشدار داد.

در بیانیه صادره از سوی سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این ارتباط آمده است: در صورت توقیف دارایی های روسیه، از منافع خود از جمله در دادگاه ها دفاع خواهیم کرد.

بیانیه صادره از سوی کرملین در این خصوص اضافه می کند: مصادره دارایی های روسیه میخ محکمی بر تابوت کل سیستم اقتصادی غرب خواهد بود. در صورت مصادره دارایی های روسیه در غرب، سرمایه گذاران و دولت های خارجی در مورد سرمایه گذاری در غرب دچار تردید خواهند شد.

از سوی دیگر وزارت خارجه این کشور هم امروز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: دارایی های روسیه باید مصون بماند؛ در غیر این صورت سرقت غرب بی پاسخ نمی ماند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به گزارش های رسانه ای درباره احتمال عقب نشینی روسیه از مناطق جدید در ازای اموال مسدود شده خود در غرب تاکید کرد که روسیه با سرزمین خود معامله نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تأکید کرد: دارایی های روسیه باید مصون بماند؛ در غیر این صورت سرقت غرب بی پاسخ نخواهد ماند.

براساس گزارش‌ها، دولت آمریکا متحدان خود را برای بهره‌برداری غیرقانونی از دارایی‌های خارجی روسیه تحت فشار قرار داده است.

نشریه بلومبرگ به نقل از منابع آگاه خود گزارش داده است که «جو بایدن» رئیس جمهورآمریکا سران گروه- ۷ را تحت فشار قرار داده تا طرح استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای تأمین مالی اوکراین را تا زمان نشست ماه ژوئن نهایی کنند.

به نوشته راشاتودی، انگلیس و کانادا هر دو از مصادره دارایی‌های دولتی مسدود شده روسیه به بهانه تأمین ارتش اوکراین و بازسازی آن حمایت می‌کنند، اما دو کشور فرانسه و آلمان هنوز در این باره ملاحظاتی دارند.

همچنین روسیه مسدود کردن حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از ثروت ملی خود را غیرقانونی دانسته و هشدار داده است که هرگونه اقدام برای در این زمینه مجرمانه است و بدون پاسخ نمی‌ماند.

کد خبر 6091277

دیگر خبرها

  • هشدار تند کرملین به توقیف‌کنندگان غربی دارایی‌های روسیه
  • تداوم اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا/ پلیس ۱۰۰ نفر را در بوستون دستگیر کرد
  • مسئولان به بازخورد انجام وظایف خود در انتخابات توجه کنند
  • سخنگوی وزارت خارجه روسیه: مانورهای ناتو را از نزدیک رصد می‌کنیم
  • ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد
  • احضار سفیر روسیه از سوی وزارت خارجه ایتالیا
  • تعلیق دانشجویان جورج واشنگتن به دلیل اصرار به حضور در اعتراضات
  • فرزانه فصیحی، اولین بانوی ایرانی در دوومیدانی لیگ الماس
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • پسکوف: پارلمان اروپا «ماشین روس هراسی» است