Web Analytics Made Easy - Statcounter

ائمه جمعه هرمزگان در خطبه های عبادی و سیاسی این هفته استان با تاکید بر اینکه قدرت آمریکا در همه ابعاد در حال فروپاشی است، گفتند: تاب آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم‌های بی‌سابقه و عظیم، بر هیچ کس پوشیده نیست و توسعه همه جانبه پایدار مبتنی بر استفاده از ظرفیت های مردمی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ ائمه جمعه هرمزگان در خطبه های عبادی و سیاسی این هفته استان با تاکید بر اینکه قدرت آمریکا در همه ابعاد در حال فروپاشی است، گفتند: تاب آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم‌های بی‌سابقه و عظیم، بر هیچ کس پوشیده نیست و توسعه همه جانبه پایدار مبتنی بر استفاده از ظرفیت های مردمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدرت نظامی آمریکا در حال فروپاشی است

حجت الاسلام والمسملین محمد عبادی زاده ظهر امروز (۱۶ اردیبهشت ماه) در جمع نمازگزاران بندرعباسی، افزود:  تنها راه نجات ما انسان تقوا است و تمسک به خداوند متعال راه سعادت در زندگی را برای ما هموار خواهد کرد.

وی با اشاره به روابط افسارگسیخته دختر و پسر به عنوان موضوع جدید سلسله بحث‌های اجتماعی خطبه‌های نماز جمعه بندرعباس، تصریح کرد: منظور از روابط ناسالم، روابط پنهانی و دور از چشم والدین است. این روابط بدون ضرورت ایجاد می‌شوند که زمینه ساز فسادهای بزرگ‌تر است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با بیان این نکته که جوانان باید به عواقب دوستی‌های دختر و پسر در خیابان توجه کنند، بیان کرد: ارتباطات نامشروع و بی‌قید بند میان دختر و پسر باعث بروز عواقب روانی و روحی می‌شود. اولین موضوع این است که هیجانات جنسی انسان ر اثر ارتباطات افزایش پیدا می‌کند و به هیچ عنوان سیری‌پذیری و هیچ محدودیتی ندارد.

عبادی‌زاده، با ذکر این نکته که شیطان گام به گام برای فریب انسان عمل خواهد کرد، خاطرنشان کرد: جه بسیارند روابط ناسالم و نامشروعی که آغاز می‌شوند و در نهایت باعث سرخوردگی جوانان به ویژه دختران و منحرف شدن ذهن جوانان شدند چراکه هدف اینگونه روابط لذت موقت است.

وی، ترس از فاش شدن ارتباط ناسالم را یکی از مهم‌ترین تاثیرات منفی روانی روی جوانان دانست و گفت: ترس از اینکه راز ارتباط نامشروع جوان در میان والدین، دوستان، آشنایان و … فاش شود آلودگی روانی و اضطراب را برای جوان ایجاد می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با بیان این نکته که روابط نامشروع، مسئله ازدواج را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تشریح کرد: ازدواج که بنیان و ستون خانواده است در پی روابط نامشروع کم‌رنگ می‌شود و جوان میلی به ازدواج پیدا نمی‌کند. از طرفی برقراری اینگونه روابط به شخصیت خانوادگی آسیب می‌زند به همین جهت جوانان باید به این مسائل آگاه باشند و از شخصیت خانوادگی خود حفاظت کنند.

عبادی‌زاده، در آستانه سالگرد، غم‌انگیزترین حادثه در جهان اسلام قرار داریم، مطرح کرد: وقتی وهابی‌ها به مکه و مدینه مسلط شدند، اولین اقدامی که انجام دادند، تخریب قبور ائمه بقیع بود و اتفاقی تلخ را رقم زدند. سالروز این مصیبت بزرگ را به همه محبان اهل بیت را تسلیت می‌گویم.

وی، با اشاره به مشهود بودن افول آمریکا، گفت: مقام معظم رهبری در سالیان گذشته مساله افول آمریکا را مطرح کردند، بسیاری باور نمی‌کردند و حرف انقلاب اسلامی را نمی‌فهمیند؛ حضرت آقا سالیان گذشته اعلام کردند که از کشورهای جهان به قدرت آمریکا دل نبندند چراکه امپراطوری آمریکا در حال سقوط است.

امام جمعه بندرعباس اظهار کرد: تنها نتیجه و فایده جنگ روسیه و اوکراین، تسریع افول قدرت آمریکا و به‌هم ریختن نظم نوین جهانی است.

عبادی‌زاده، با ذکر این نکته که نظم نوین جهانی در حال تحول است، بیان کرد: آمریکا در گذشته خود را به عنوان کدخدای دنیا معرفی می‌کرد و بسیاری از خودباختگان داخلی نیز به این امر اعتقاد داشتند؛ امروز می‌بینیم که آمریکا در حال سقوط و افول است و علائم آن نیز مشهود است.

وی، با اشاره به علائم سقوط قدرت آمریکا، خاطرنشان کرد: قدرت اقتصادی آمریکا در سطح جهان روز به روز در حال کاهش است به نوعی که با ۲۰ هزار میلیارد دلار بدهکارترین کشور دنیا به شمار می‌رود و شرایط آن‌ها روز به روز در حال دشوارتر شدن است.

امام جمعه بندرعباس، با بیان این نکته که قدرت نظامی آمریکا در حال فروپاشی است، ابراز کرد: یک دورانی اگر آمریکا ناو و کشتی‌های جنگی خود را در سواحل برخی از کشورها نزدیک می‌کرد، بدون شلیک حتی یک گلوله یک حکومت را ساقط می‌کردند؛ چراکه حکومت‌ها از ترس عقب‌نشینی می‌کردند اما آمریکایی‌ها امروز به دریوزگی افتاده‌اند.

عبادی‌زاده مطرح کرد: امروز آمریکایی‌ها معادله را در عراق و افغانستان باخته‌اند و با دریوزگی از افغانستان فرار کردند. شرایط برای آمریکا مساعد نیست چراکه در حال نقطه‌ای از جهان ورود کرده‌اند شرایط وخیمی را تجربه کردند.

وی گفت: برخی از فرماندهان نظامی آمریکا اعلام کرده‌اند که برای اولین بار از جنگ جهانی دوم به بعد قدرت هوایی برای انجام عملیات در دستان آمریکا قرار ندارد و جمهوری اسلامی ایران برتری هوایی را در منطقه به دست آورده است. امروز تمام نوکران آمریکا به این کشور بی‌اعتماد شده‌اند که نشانه فروپاشی و افول است.

امام جمعه بندرعباس اظهار کرد: برخی از کشورها تصور می‌کردند اگر به دامان آمریکایی‌ها پناه ببرند می‌توانند  امنیت خودشان را حفظ کنند اما آن‌ها نیز به ناتوانی آمریکا آگاه گشته‌اند و به دنبال گسترش و تنوع روابط خود در ابعاد مختلف با سایر کشورهای جهان هستند.

عبادی‌زاده بیان کرد: باید مولفه‌های قدرت نظام جمهوری اسلامی در جهان را بشناسیم و آن را در جامعه تبیین کرد. مولفه‌های قدرت ایران، مطابق با نگاه منظومه‌ای حضرت آقا باید در جامعه ترویج شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون تاب آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم‌های بی‌سابقه و عظیم، بر هیچ کس پوشیده نیست. آمریکا اگر هر کشوری را به اندازه جمهوری اسلامی ایران تحریم می‌کرد، شاهد سقوط یا جنگ داخلی در آن کشور می‌بودیم اما جمهوری اسلامی ایران تحت رهبری مقام عظمی ولایت، این تکانه‌ها را پشت سر گذاشت.

امام جمعه بندرعباس، ضمن تاکید بر لزوم بررسی منظومه‌های مسائل ایران، ابراز کرد: باید ضعف‌ها در کنار نقاط قوت دیده شود. باید دیده شود که ایران در بعد اقتصادی به یک اقتداری رسیده و آن را نیز به رخ تمام جهان کشیده است.

عبادی‌زاده مطرح کرد: وضعیت اقتصاد کشورهای اروپایی را در اثر جنگ اوکراین اگر بررسی کنیم، شاهد تکانه‌های بسیار شدیدی هستیم که این امر قدرت جمهوری اسلامی ایران برای حفظ ‌اقتدار خودش در برابر فشارهای قدرت‌های خارجی را نشان می‌دهد؛ امری که در کمتر کشوری قابل مشاهده است.

مسئولان نظارت جدی و دقیق بر بازار و توزیع کنندگان داشته باشند

حجت الاسلام ابراهیم شریفی، امام جمعه حاجی آباد ظهر امروز در خطبه های عبادی و سیاسی این هفته شهرستان اظهار کرد: با اتمام ماه مبارک رمضان در حقیقت مومنین از رزمایش و تمرین عبودیت نمره قبولی دریافت می کنند و با روحی طراوت یافته و شاداب به میدان اصلی حیات انسانی یعنی میدان جهاد اکبر و مبارزه با هوای نفس وارد می شوند. به همین نسبت باید ماه شوال را ماه شروع کار زار و مبارزه و استمرار تحکیم رابطه و انس با الله از طریق مهم ترین ماموریت انسانی مان یعنی جهاد اکبر بدانیم.

خطیب جمعه شهرستان حاجی آباد با اشاره به شایعات در خصوص گرانی نان و ماکارونی خطاب به مردم گفت: به شایعات توجه نکنیم و به اندازه خرید کنیم و به فکر نیازمندان هم باشیم.

شریفی خطاب به کسبه و بازاریان عنوان کرد: تقوا و انصاف را رعایت کردن از گران‌فروشی و احتکار به شدت بپرهیزید .

وی افزود: مسئولان در این جنگ تمام عیار اقتصادی با مردم صحبت کنند؛ کالاهای اساسی منطقی و عادلانه در اختیار مردم باشد و نظارت جدی و دقیق بر بازار و توزیع کنندگان داشته باشند.

امام جمعه حاجی آباد تصریح کرد: برای قضاوت وضع کشور نباید نگاه فقط به مسئله اقتصاد باشد.اقتصاد یک شاخص است،قدرت یک کشور یک منظومه و مجموعه ای از عوامل گوناگون است که به هم مرتبطند مانند:شاخص امنیت،پیشرفت های علمی،استفاده از تحریم برای نوآوری و شاخص دیپلماسی.

شریفی مطرح کرد: اگر قدرت و اقتدار و به صورت منظومه ای دیده و فهمیده نشود موجب قضاوت های غلطی می شود که از پیامد های خطرناک آن وقوع تحریف است.
با این همه تجربه موفقی که ما در بخش های مختلف داریم واقعا هم جفای به مردم است هم جفای به کشور است هم جفای به انقلاب است. اگر امروز کسی بخواهد مردم را ناامید کند و احساس بن بست را به مردم القاء کند و بخواهد روحیه مردم را بشکند و اراده مسئولین را تضعیف کند.

وی گفت: نادر طالب زاده پژوهشگر و هنرمند انقلابی و پرتلاش و پرانگیزه و دارای خدمات باارزش فرهنگی و رسانه ای بود؛ انسان های مثل نادر طالب زاده نمادی از خودآگاهی اندیشه انقلاب اسلامی هستند و علت آنکه چنین انسان هایی به خود آگاهی با انقلاب می رسند این است که می دانند انقلاب اسلامی ظاهری و باطنی دارد و مهم تر از انقلاب بیرونی انقلاب انفسی و درونی است.

توسعه همه جانبه پایدار مبتنی بر استفاده از ظرفیت های مردمی است

حجت الاسلام غلامرضا حاجبی، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قشم اظهار کرد: تحلیل ما نسبت به وضع کشور باید با شاخص های مختلف باشد، شاخص اقتصاد تنها یک شاخص است.

وی ادامه داد: شاخص امنیت، شاخص علم، شاخص نوآوری های فناورانه در هنگام تحریم و گرفتاری های که دشمنان برای ما به وجود آوردند از دیگر شاخص های است که وجود دارد، این شاخص ها را بگذاریم کنار یکدیگر و شاخص اقتصاد هم باشد بعد معدل گیری کنیم، معدل جمهوری اسلامی ایران بالا است.

امام جمعه قشم اضافه کرد: یعنی وقتی پیشرفت یک کشور را شما نگاه می کنید باید یک طیف و یک منظومه ای از کارهای مختلف و نه فقط یک شاخص را ببینید، بله شاخص اقتصاد، شاخص نسبتا” ضعیفی است که ما هم قبول داریم و دلایل آن را عرض خواهم کرد که کار کجا گره خورده است.

حجت الاسلام حاجبی توضیح داد: دشمن به دنبال مایوس و نا امید کردن مردم است اگر همه مشکلات ما حل شود باز هم دشمن این کار را انجام می دهد، چرا که اساس کار دشمن همین است.

وی اظهار داشت: شما را از آن آرمان ها و از آن حرف های انقلاب گری می خواهند کنار بگذارند و می گویند دوران آن تمام شده است، نه خیر مگر دوران عدالت محوری تمام می شود، مگر دوران مبانی انقلاب تمام می شود و دشمن به دنبال این است و حالا بهانه اش ماکارانی، آرد و نان و نظایر آن است، دشمن می خواهد اصل و اساس انقلاب و جمهوری اسلامی را بزند.

امام جمعه قشم با اشاره به اینکه البته بد سلیقه ای برخی از مسوولین هم راه را برای دشمن باز می کنند که من هم آن را قبول دارم، افزود: اما مردم تلاش این دولت را می بینند، پیشرفت های زیادی به حول قوه الهی با صبر و با تلاشی که هم مسوولین دارند و هم مردم خواهند داشت، رقم خواهد خورد.

وی افزود: با این همه تجربه های موفقی که ملت ایران دارد واقعا جفای به مردم، جفای به کشور و جفای به انقلاب است که کسی بخواهد مردم را نا امید کند و احساس بن بست را به مردم القاء کند، بخواهد روحیه مردم را ضعیف کند و بخواهد اراده مسوولین را سست کند.

حاجبی با اشاره به اینکه البته که مسئله معیشت و اقتصاد مهم است، گفت: مهم ترین عامل نبود موفقیت اقتصادی در کشور وجود بانک های ربوی در ایران است، این را باید درمان کنیم، بهم زننده انضباط مالی کشور بانک ها هستند، وقتی پول یک کشور را در یک جا جمع کردید، سکته مالی می زنید.

وی اظهار داشت: بانک ها مسوول سکته های اقتصادی کشور هستند، دولت سیزدهم برای موفقیت اقتصادی باید مسیر غلط گذشته بانک ها را با قاطعیت و مداوم عوض کند، وقتی بازار سرمایه به خصوص بانک و بنگاه های مالی اصلاح شوند و نظام مالی و اقتصادی کشور اسلامی شود، مشکلات کاهش پیدا می کنند.

امام جمعه قشم یادآور شد: من با عنایت عرض می کنم پژوهشگران اسلامی داریم از عزیزان نزدیکان و رفقای ما که بانک اسلامی نوشتند، چرا از فکر و نظر آنان استفاده نمی شود.

وی گفت: در یک جهت دیگر هم عرض کردیم که برای موفقیت در ارتقای سطح کیفی و کمی اقتصادی مردم به دنبال الگوهای استانی باشند، منتظر دستور از مرکز نباشند و در یک چارجوب نظام مند کشور حرکت کنند، مسوولین استانی بنشیند و الگوی پیشرفت اقتصادی برای استان و شهرستان بنویسند.

حاجبی با بیان اینکه مسوولین این زنجیره های اقتصادی را به هم وصل کنند، افزود: مسوولین این کار را انجام بدهند و ببینند مگر مشکلی برای جایی پیش می آید، بیکاری رفع و فعال کردن حوزه های اشتغال زایی انجام می شود، اکنون نیز که بحث دانش بنیان اهمیت دارد و از آن حمایت می شود.

وی پیشنهاد کرد: هر استانی بر اساس برنامه های کشور و با برنامه ریزی دقیق استانی و شهرستانی با استفاده از فکر و اندیشه نخبگانی می تواند الگوی موفقیت اقتصادی برای خودش طراحی کند، می شود توسعه همه جانبه پایدار مبتنی بر خود مردم و ظرفیت های مردمی و استعدادهای خدادی که در آن منطقه موجود است.

امام جمعه قشم با اشاره به اینکه این کار اهمیت دارد و از کارهای ریشه ای است که در اقتصاد منطقه مورد نیاز است، اظهار داشت: و الا شما نفت و گاز و انرژی، محصولات کشاورزی فراوان و صنایع مختلف داشته باشید باز فرقی ندارد و بیکاری وجود دارد.

وی گفت: الگوهایی موفق هستند که اقتصاد منطقه ای را طراحی و آن را بر اساس نقشه راه کشور برنامه ریزی کنند و حرکت کنند.

حاجبی با بیان اینکه بانک ها هم که نه بانک بلکه تانکی هستند که بر گرده اقتصاد سوارند و آن را با ربای بالا له می کنند، افزود: این ها است که ضرر می زنند، این ها اگر از اساس درست بشوند، مشکلات حوزه اقتصادی که برخی از آنها بر می گردد به قبل و بدسلیقگی بعضی ها که اسباب ناراحتی مردم را فراهم می کنند حل می شود، این ها شایسته جمهوری اسلامی و این دولت مردمی که مورد حمایت مردم است، نیست و نباید باشد.

حجت الاسلام احمد حسن‌زاده در خطبه‌های نمازجمعه این هفته جزیره کیش اظهار کرد: حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مهمترین مساله کشور است و همه می‌دانیم که گرانی‌های رنج‌آور از گذشته در کشور وجود داشته و کماکان نیز ادامه دارد.
وی با بیان اینکه این گرانی‌ها مردم را خیلی اذیت می‌کند و فشار زیادی به گُرده مردم وارد کرد است افزود: حدود ۹ ماه قبل با روی کار آمدن دولت انقلابی سیزدهم سپری می‌شود و باید همه باید جهت تنویر افکار عمومی نسبت به اینکه علی رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت چرا مشکلات اقتصادی باقی مانده؟ جوابگو باشند.
امام جمعه کیش نتیجه مذاکرات، بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت برخی کالاها در سطح جهان را از جمله عوامل پایداری گرانی‌ها در جامعه اعلام و اضافه کرد: با وجود اینکه اقتصاد ایران به مذاکرات برجامی گره نخورده و طبق گفته صاحبنظران اقتصادی به نتیجه رسیدن آن تأثیر زیادی در اقتصاد کشور ندارد.
وی افزود: اما در یک دهه گذشته هر موقع بحث برجام و مذاکره‌های هسته‌ای با کشورهای خارجی مطرح می‌شود اوضاع اقتصادی از لحاظ روانی و نه به صورت واقعی، خود را به نتیجه مذاکره‌ها گره می‌زند که در بسیاری از موارد این مساله منجر به گران شدن برخی اقلام می‌شود.
حجت الاسلام حسن‌زاده یادآور شد: از طرفی در چند مدت گذشته طرح بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت برخی اقلام در تراز جهانی به علت جنگ اوکراین و روسیه باعث شده در چند هفته گذشته گرانی دوباره به سراغ بر اقلام مصرفی خانواده‌ها برود.
وی گفت: به همین دلیل لازم است برای قصاوت درست در تحلیل‌ها، با آگاهی از این دلایل گرانی در زمین دشمن بازی نکنیم چراکه دشمنان به هیچ عنوان خواهان نظام و دولت جمهوری اسلامی نبوده و با هر وسیله‌ای به دنبال ضربه زدن به انقلاب اسلامی هستند.
امام جمعه کیش با بیان اینکه دولت انقلابی در شرایطی اداره اقتصاد را به دست گرفت که متغیرهای کلان اقتصادی در وضعیت نامطلوب بود افزود: تورم بالای ۴۰ درصد، نقدینگی بالای چهار هزار میلیارد تومان، کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی، فروش زیر یک میلیون بشکه‌ای نفت، بدهی‌های کلان بانکی و فروش اوراق عرضه از جمله چالش هاب دولت سیزدهم در هنگام تحویل اداره امور بود.
وی یادآور شد: در ۹ ماه گذشته دولت سیزدهم تمام تمرکز خود را در راستای بهبود این متغیرها بکار بسته و اکنون کنترل تورم به صورت نسبی و نگه داشتن ان زیر ۴۰ درصد، عبور صادرات روزانه نفت از یک میلیون بشکه و کنترل نقدینگی از جمله نتایج این تلاش‌ها است.
حسن‌زاده گفت: با همه این مسائل گرانی‌ها یک واقعیت انکار ناپذیر در جامعه و است انتظار داریم دولت انقلابی برای کنترل اوضاع اقتصادی و گرانی تلاس مضاعف بکند و هر چه زودتر بار سنگین گرانی را از دوش مردم بردارد.

دولت کنترل متغیرهای تأثیرگذار گرانی را به صورت ویژه دنبال می‌کند

امام جمعه کیش با بیان اینکه ساکنان جزیره کیش نیز به تبع مشکلات گرانی کشور با چالش‌های معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند افزود: ساکنان این جزیره و غرفه‌داران این جزیره که عمدتاً مستأجر هستند به علت افزایش سرسام‌آور گرانی از سوی موجران شکایت کرده‌اند لازم است این مشکل با تدابیری اساسی مدیریت شود.
وی سه گروه مسوولان، افراد تأثیرگذار در قیمت‌ها و مالکان سه بخش مهم در کنترل کرایه‌ها در جزیره کیش اعلام کرد و گفت: مسوولان باید در حوزه مسکن و مسائل تجاری یک سیاست‌گذاری درستی را انجام دهند و برای جلوگیری از بی‌مهری‌های مسکن مهر، اجرای طرح نهضت تولید مسکن در این جزیره را به صورت ویژه دنبال کنند.
حجت الاسلام حسن‌زاده یادآور شد: ساخت منازل سازمانی در حد نیاز شهر و مدیریت ۲۰ هزار واحد مسکونی خالی در راستای سکونت ساکنان دائمی از دیگر مواردی است که انتظار می‌رود مسوولان جزیره با وضع قوانین داخلی آن را دنبال کند.
وی افزود: افراد و مراجع تأثیرگذار در قیمت و مالکان نیز باید به صورت منصفانه قیمت اجاره غرفه‌های تجاری و منازل را براساس شاخص‌های واقعی اعلام کنند و نفع جامعه کیش را مد نظر قرار دهند.
امام جمعه کیش گفت: علی رغم دریافت میلیاردها تومان در هر ماه از بیمه پردازان توسط تأمین اجتماعی، نداشتن بیمارستان و درمانگاه این بیمه از دیگر معضلاتی است که ساکنان کیش با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و انتظار می‌رود مسوولان این سازمان به سرعت درمانگاهی جهت رفاه حال کیشوندان در این جزیره احداث کنند.
وی همچنین با اشاره به هشتم شوال سالروز تخریب بارگاه ملکوتی و متبرک ائمه بقیع توسط وهابیت اضافه کرد: حدود یک قرن از این فاجعه سپری می‌شود اما همچنان بر دل‌ها سنگینی می‌کند و روز عزای جهان امت اسلامی است.

انتهای پیام/

 


 

منبع: دانا

کلیدواژه: بر هیچ کس پوشیده نیست جمهوری اسلامی ایران امام جمعه بندرعباس حال فروپاشی ظرفیت های مردمی انقلاب اسلامی امام جمعه قشم آمریکا در حال امام جمعه کیش حجت الاسلام قدرت آمریکا عبادی زاده یادآور شد حسن زاده گرانی ها بانک ها شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۹۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»

در سال‌های اخیر و پس از پایان ظرفیت پروژه جنگ اقتصادی در فضای واقعیت اقتصاد ایران، آمریکایی‌ها به دنبال تشدید اثرات تحریم در فضای ذهنی اقتصاد یا به تعبیری «فرا اقتصاد ایران» بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، محمد اسکندری، کارشناس رسانه در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی طی یک دهه گذشته با یک نگاه راهبردی تلاش داشته‌اند تا حمایت از تولید داخل و رونق اقتصادی را به «گفتمان غالب» کشور تبدیل کنند. در راستای دستیابی به این هدف که تحقق آن می‌تواند «قدرت ملی» را دستخوش یک تحول شگرف کند عمدتاً - و البته بدرستی - راهکارهای اقتصادی مورد توجه بوده است. با این حال به نظر می‌رسد که یکی از ابعاد مغفول در زمینه دستیابی به هدف مهم «جهش تولید» آن هم در چهارچوب بهره‌گیری از مشارکت مردم، «بر ساختن سیمای اقتصاد ایران» است.

واقعیت آن است که کشور ما طی چهار دهه گذشته تحت فشارهای اقتصادی رقبا و دشمنان خود قرار داشته است، با این حال در یک دهه گذشته عملاً ما درگیر یک «جنگ تمام عیار اقتصادی» بوده‌ایم. هدف اصلی این جنگ، فروپاشی اقتصاد ایران و به تبع آن افزایش فشارهای مردمی به حاکمیت و در نهایت تسلیم شدن نظام در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمن است. فراموش نمی‌کنیم که وزیر خارجه وقت آمریکا پیشتر به صراحت گفته بود: «ایران اگر می‌خواهد مردمش غذا بخورند باید به حرف آمریکا گوش کند!»

با این حال به نظر می‌رسد جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران دو رکن اساسی دارد؛ رکنی در واقعیت اقتصاد ایران و رکنی در تصویر اقتصاد ایران. در عرصه واقعیت اقتصاد ایران باید گفت آمریکایی‌ها تقریباً تمامی تیرهای در چنته خود را به سمت اقتصاد ایران پرتاب کرده‌اند و اگر جرمی هم باقی مانده است که در این جنگ نامشروع مرتکب نشده‌اند به این دلیل است که توانایی ارتکاب آن را ندارند. به اذعان خود آمریکایی‌ها ایران اکنون در عرصه صنایع دفاعی، هسته‌ای، انرژی، بانکی، کشتیرانی، تجارت بین‌المللی، بیمه، فلزات، معادن و حتی تبادل‌های علمی و... تحریم است و تقریباً آنها هدفی برای تحریم در ایران باقی نگذاشته‌اند. اما با وجود تمام این تحریم‌ها، هدف اصلی تحریم که فروپاشی اقتصاد ایران بوده محقق نشده است. البته این سیل تحریم برای کشور هزینه‌ها و فرصت‌هایی با خود به همراه آورده است.

اما در سال‌های اخیر و پس از پایان ظرفیت پروژه جنگ اقتصادی در فضای واقعیت اقتصاد ایران، آمریکایی‌ها به دنبال تشدید اثرات تحریم در فضای ذهنی اقتصاد یا به تعبیری «فرا اقتصاد ایران» بوده‌اند. متأسفانه یکی از پاس‌ گل‌های دولت قبلی به دشمن نیز شرطی‌سازی اقتصاد ایران نسبت به لبخند و تلخند دشمن بود؛ خطایی راهبردی که اثرات و پیامدهای شومی همچون سقوط ۱۰ برابری ارزش پول ملی در دهه ۹۰ را در پی داشت.
کارشناسان حوزه اقتصادی براین باورند که اقتصاد به عنوان معادله بین طرف عرضه و تقاضا می‌تواند تحت تأثیر مؤلفه‌های ذهنی، شناختی و ادراکی در سطوح فردی و جمعی باشد. ساده‌ترین مثال اثر تصویر اقتصاد بر واقعیت اقتصاد را می‌توان در مفهوم «تورم انتظاری و انتظارات تورمی» دانست. بر اساس این مفهوم درک و استنباط کنشگران اقتصادی از معادلات اقتصادی آینده - که می‌تواند صحیح یا ناصحیح باشد - بر معادلات واقعی اقتصاد در زمان حال و آینده اثرگذار خواهد بود.

در شرایط کنونی نیز ما شاهد یک شکاف بین واقعیت‌های اقتصاد ایران و تصویر آن و آینده اقتصاد ایران هستیم. آمارهای مراجع رسمی کشور می‌گوید دولت در سال ۱۴۰۲ توانسته است نرخ رشد نقدینگی را از ۳۳.۱ درصد در فروردین به ۲۴.۳ درصد در اسفندماه، تورم تولیدکننده را از ۴۴.۷ درصد به ۲۴.۵ درصد و تورم نقطه به نقطه مصرف کننده را از ۵۵.۵ درصد به ۳۲.۳ درصد کاهش دهد. در سال ۱۴۰۲، بر اساس برآورد بانک مرکزی، تراز تجاری برابر ۲۰.۵ میلیارد دلار مثبت بوده است. همچنین نرخ رشد اقتصاد برای سال۱۴۰۲ بیش از ۶ درصد بوده است. طبق گزارش‌های بین‌المللی، در سال گذشته میلادی، ایران بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در منطقه داشته است. همچنین در سال ۱۴۰۲، معادل ۶۹ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، مواد اولیه و تجهیزات سرمایه‌ای با نرخ مصوب بموقع تأمین شده است که ۳۰ درصد بیشتر از متوسط آن طی۴ سال قبل بوده است. بخش عمده این ارزها به کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه کارخانجات تولیدی اختصاص یافته است.

با این حال شاید برای بخش عمده‌ای از نخبگان و مردم تصویر شرایط اقتصادی کشور چه در سال ۱۴۰۲ و چه سال‌جاری نه بر اساس آمارهای رسمی بلکه بر اساس ادراک برساخته در فضای رسانه‌ای باشد و این احساس که با ریل‌گذاری جدید قطار پیشرفت حرکت خود را آرام آرام آغاز کرده است ایجاد نشده باشد؛ فضای رسانه‌ای که بخش عمده‌ای از آن مملو از «داده‌های تسلیح‌شده» از سوی دشمن در راستای ناامن‌سازی فضای اقتصادی و پمپاژ یأس و ناامیدی است.

البته پر واضح است که گزاره فوق به معنای گل و بلبل نشان‌دادن شرایط اقتصادی کشور یا اینکه تمام سیاست‌های اقتصادی دولت به موفقیت رسیده است، نیست. به تعبیر دقیق یکی از مسئولان دولتی «آواربرداری از یک خرابی ۱۰ ساله کار آسانی نیست و زمان‌بر است» اما باید در کنار بهبود تدریجی شاخص‌های اقتصاد واقعی ایران برای ترمیم تصویر اقتصاد ایران نیز چاره‌اندیشی کرد.

این موضوع جزو تذکرات اخیر رهبر معظم انقلاب به مسئولان نظام نیز بود؛ آنجایی که ایشان فرمودند: «انتظار مردم آن است که تصمیم‌ها و اقدام‌هایی که مسئولین کشور در مسائل اقتصادی انجام می‌دهند، در زندگی آنها اثر محسوس و ملموس داشته باشد؛ این انتظار مردم است. کاری کنیم که این انتظار برآورده بشود؛ انتظار بجایی هم هست.»

در خصوص اینکه تصویر اقتصاد ایران به عنوان پایه اصلی ادراک و احساس مردم از فضای اقتصادی چگونه باید سامان یابد گفتنی‌های بسیاری وجود دارد اما خلاصه اینکه در دو بعد سلبی و ایجابی، به صورت متمرکز و با وحدت فرماندهی باید روایت‌های صحیح را تحکیم و روایت‌های ناصحیح را متزلزل کرد. آنچه که راقم این سطور تلاش داشت در این مجال کوتاه بر آن تأکید کند آن بود که تصویر اقتصاد ایران می‌تواند الزاماً مطابق با واقعیت‌های اقتصاد ایران نباشد و در مسیر جهش تولید می‌بایست این تصویر را به دور از پارازیت‌های ارسالی دشمن و با استفاده از سیگنال‌های بومی، هنرمندانه و باورپذیر در جامعه ترمیم کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • پیشرفت دریایی در کشور هند و پروژه عظیم ساگارمالا
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • کارآفرین و کارگر ۲ بال حرکت اقتصاد و تولید هستند
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در جمع‌آوری نقدینگی‌های بلاتکلیف
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان