Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان نظام روانشناسی گفت: حالا که داریم وارد دوران پساکرونا می‌شویم نیاز است که ستاد ملی مقابله با کرونا تبدیل به ستاد ملی مقابله با عوارض روانی_اجتماعی کرونا و احیای اجتماعی شود.

محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره آسیب‌های روانی و اجتماعی کرونا، اظهار کرد: بیش از دوسال است که کشور ما تحت فشار بحران کرونا قرار گرفته که این بحران، مشکلات دیگری را همراه خود ایجاد کرده است، از نظر روانشناسی وقتی مردم تحت فشار روانی قرار می‌گیرند اولین راهبرد دفاعی آن‌ها در رفتار و سلامت روان‌شان نمود پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاتمی با اشاره به اینکه براساس معیارها و استانداردهای روانشناسی قطعا بحران کرونا در سلامت روان تاثیرات منفی زیادی را به دنبال داشته است، بیان کرد: براساس تجربه نگاری ها و تحقیقاتی که در دنیا صورت گرفته، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که اختلالات روانی نسبت به قبل از شیوع بیماری کرونا 10 درصد افزایش داشته است. یعنی در ایران که وزارت بهداشت ایران در سال 98 اعلام کرد که شیوع اختلالات روانی 23.8 درصد است و با این 10 درصدی که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده نشان از این دارد که درحال حاضر 33.8 درصد جامعه ما درگیر اختلالات روانی هستند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی تصریح کرد: برآوردهای سازمان نظام روانشناسی که از طریق بررسی‌ها و برآوردهای علمی است نشان از این دارد نرخ برخی از اختلالات روانی بیش از 10 درصد افزایش داشته است به عنوان مثال؛ افسردگی و تنهایی میزان شیوع زیادی در جامعه دارد، اضطراب کرونا و مرگ افزایش زیادی داشته همچنین سوگ پایدار کرونا، که جامعه آسیب دیده و نتوانستند عزاداری کنند افزایش داشته است و علاوه بر این ترس، نگرانی و وسواس شیوع بیشتری نسبت به گذشته دارد.

وی با بیان اینکه میزان مراجعه به مراکز روانشناسی نسبت به قبل از کرونا 3 برابر افزایش داشته است، ادامه داد: نشان از این دارد که جامعه شدیدا نیاز به خدمات مشاوره و روانشناسی دارد، معمولا وقتی شیوع اختلالات روانی افزایش می‌یابد به دنبال آن آسیب‌های اجتماعی مانند؛ اعتیاد، ناسازگاری اجتماعی و خانوادگی، خودکشی و ... افزایش پیدا می‌کند که نگران کننده است و برای آن باید فکری کنیم، به دنبال آن کیفیت زندگی و بهره وری ملی کاهش می‌یابد.

حاتمی افزود: علاوه بر این دانش آموزان دو سال در قرنطینه بودند و نیاز است که این گروه از جامعه غربالگری شوند چراکه در سن تحول و هویت یابی بودند که قطعا در این بازه زمانی آسیب هایی دیده اند که آموزش و پرورش باید در این خصوص تمهیدات لازم را انجام دهد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی گفت: حالا که داریم وارد دوران پساکرونا می‌شویم مسئله اصلی ما در کشور سلامت روانی است که باقی مانده از اثرات بیماری کروناست به همین دلیل نیاز است که ستاد ملی مقابله با کرونا  تبدیل به ستاد ملی مقابله با عوارض روانی_اجتماعی کرونا و احیای اجتماعی شود.

وی بیان کرد: سازمان نظام روانشناسی تمام پیشنهادات و برنامه های لازم را در دوران پساکرونا به قرارگاه ملی مقابله با کرونا ارائه کرده و مورد استقبال قرار گرفته است؛ 10 و 11 خرداد ماه همایش ملی با حضور مسئولان کشور که درگیر موضوع کرونا بودند و کارشناسان، متخصصین و صاحب نظران برگزار خواهد شد که این همایش منتهی به ایجاد یک سند می‌شود که عنوان این سند "امنیت روان و آرامبخشی جامعه" است و سهم هر بخش مشخص خواهد شد تا در دوران پساکرونا با یک برنامه مدون علمی عوارض روانی کرونا را عمل کنیم.

حاتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کرونا چه تاثیری در افزایش فوبیاهایی مانند فوبیا از فضای بسته و یا جمعیت داشته است؟ خاطرنشان کرد: تحقیقات مختلفی صورت گرفته و طبیعی است وقتی دوسال مردم را از جمعیت و فضای بسته می‌ترسانیم، در افرادی که زمینه آن وجود دارد این فوبیاها می‌تواند نمود پیدا کرده باشد و موضوعی است که مورد بررسی ما قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سلامت روان ویروس کرونا بیماری کرونا اختلالات روانی رئیس سازمان نظام روانشناسی ملی مقابله با کرونا ستاد ملی مقابله افزایش داشته اختلالات روانی دوران پساکرونا اجتماعی کرونا عوارض روانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۰۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۰ درصدی تعرفه روانشناسی پاسخگو نیست/شرکت های بیمه‌ای به بحث پوشش خدمات روانشناسی ورود کنند

علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در  با تبریک روز گرامیداشت روانشناسی اظهار کرد: یکی از کار‌هایی که در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره این است که تلاش شده یک هماهنگی بین همه سازمان‌هایی که پروانه صادر می‌کنند ایجاد کنیم.

وی افزود: اکنون در کشور به جز سازمان روانشناسی، سازمان بهزیستی، قوه قضائیه و وزارت ارتش نیز پروانه صادر می‌کنند، در تلاش هستیم که یک وحدت رویه‌ای در صدور پروانه این کار تخصصی صورت گیرد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بیان کرد: در حال حاضر بیشترین ارتباط و هماهنگی با سازمان بهزیستی برقرار شده، توافقات خوبی انجام گردیده و کمترین مشکل و دغدغه را با آنها داریم، تلاش می‌کنیم با دیگر سازمان‌ها نیز هماهنگی خوبی صورت بگیرد.

فتحی آشتیانی تصریح کرد: بر مبنای پژوهش‌های صورت گرفته در این حوزه ۲۰ درصد از افراد جامعه ما مانند دیگر جوامع با مشکلات روانشناختی روبرو هستند که نیازمند دریافت خدمات روانشناختی هستند، این به آن معنا نیست که آنها اختلالات روانی دارند، چون مسائل روانشناختی همه حوزه‌های روان را در بر می‌گیرد و پاسخگو به همه سوالاتی است که فرد با آن روبرو است که از جمله آن می‌توان به مشکلات در خانواده، ارتباط با دیگران، تربیت فرزند اشاره کرد.

وی بیان کرد: بر اساس برآورد‌های انجام شده به ویژه در مقایسه با سایر کشور‌های دیگر حدود صد هزار روانشناس در کشور نیاز است که به ازای هر هزار خانوار ۵ روانشناس داشته باشیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، گفت: سازمان نظام روانشناسی در حال حاضر بیش از ۶۴ هزار عضو دارد که این تعداد در دفاتر روانشناسی و مشاوره از یک طرف و تعداد قابل توجهی در مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره مشغول به کار هستند و طبیعتا هر مرکز بین ۵الی ۱۰روانشناس دارد.

فتحی آشتیانی بیان کرد: سازمان روانشناسی و مشاوره فرصت بسیار خوبی از نظر ایجاد اشتغال برای جامعه فراهم کرده و توانسته برای تعداد قابل توجهی از افراد فارق التحصیل در این رشته شغل ایجاد کند.

وی تصریح کرد: مهمترین چالشی که اکنون با آن روبرو هستیم و انتظار داریم این مشکل حل شود بحث بیمه خدمات روانشناسی و مشاوره است که جامعه بتواند از خدمات روانشناختی بیشتر و بهتر استفاده کنند.

وی بیان کرد: در هشت ماه اخیر با آزمون صلاحیت حرفه‌ای که برگزار شد هشت هزارو ۴۱نفر قبول شدند که تا پایان اردیبهشت ماه مصاحبه آنها به پایان می‌رسد و این تعداد به جامعه روانشناسان اضافه می‌شوند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاور افزود: تعرفه نظام پزشکی و نظام روانشناسی را دولت تعیین می‌کنند برای نظام پزشکی ۴۵ درصد افزایش یافته و برای نظام روانشناسی ۴۰ درصد است که این تعرفه همچنان برای روانشناسان محدودیت دارد و جوابگوی نیازهایشان نیست.

فتحی آشتیانی با عنوان اینکه هزینه دفاتر و مراکز بسیار بالا است، اظهار کرد: از طرف دیگر مردم با همین تعرفه مشکل دارند و توانایی پرداخت ندارند، در این راستا برای بهبود وضعیت راهی جز اینکه از بیمه کمک بگیریم نداریم.

وی گفت: در حال حاضر در دو گرایش روانشناسی بالینی و سلامت بیمه پوشش می‌دهد در کنار آن ۱۴گرایش دیگر است که انتظار داریم اینها نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

منبع: موج

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی ازدواج و خانواده

دیگر خبرها

  • ویزیت‌های نجومی روانشناسان؛ ۴۵ دقیقه ۲ میلیون تومان!
  • افزایش ۴۰ درصدی تعرفه روانشناسی پاسخگو نیست/شرکت های بیمه‌ای به بحث پوشش خدمات روانشناسی ورود کنند
  • لزوم همراهی علم و عمل در رشته‌های روانشناسی و مشاوره
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است
  • رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود
  • بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب بوده است
  • بسیاری از بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب و ناتو بوده است
  • امیر سرتیپ آشتیانی: بسیاری از بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب و ناتو بوده است