Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@20:32:24 GMT

نوآوری‌های هوش مصنوعی در حوزه معادن

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۰۷۳۴

نوآوری‌های هوش مصنوعی در حوزه معادن

مجموع هزینه‌های عملیاتی برترین شرکت‌های استخراج معدن در سراسر جهان به ۱۵ میلیارد دلار رسیده است و روش‌های عملیاتی کارآمد با استفاده از هوش مصنوعی که اکنون استخراج هوشمند نامیده می‌شود به سرعت در حال پیشرفت است.

به گزارش forbes، یک تحلیلگر تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۳۵، به عصر استخراج هوشمند خواهیم رسید و استخراج مواد از طریق فناوری‌های دیجیتال مانند هوش مصنوعی (AI) سالانه بین ۲۹۰ تا ۳۹۰ میلیارد دلار برای تولیدکنندگان مواد خام معدنی صرفه جویی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنعت معدن به طور فزاینده‌ای از هوش مصنوعی در روش‌های نوآورانه‌ای برای بهینه سازی فرآیندها، تصمیم گیری‌های درست و بهبود ایمنی محیط استفاده می‌کند.

تاثیر هوش مصنوعی بر کامیون‌های مخصوص معادن

 یک کامیون ماینینگ بین چهار تا بیش از شش میلیون هزینه دارد و لاستیک‌هایش به تنهایی می‌توانند بیش از ۱۳ فوت قد داشته باشند. این لاستیک‌ها تقریبا وزنی معادل ۵۴۰۰ کیلوگرم دارند و هر تایر ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار دلار هزینه خواهد داشت و به طور معمول شش لاستیک مورد نیاز است.

هوش مصنوعی می‌تواند ایمن بودن کامیون را خبر دهد و همچنین می‌تواند حوادث را قبل از وقوع آن‌ها پیش بینی کند این موضوع یک مورد جالب استفاده از هوش مصنوعی است. کامیون‌های حمل و نقل در رساندن مواد به مرکز پردازش نقش بسیار مهمی دارند. کامیون‌ها بیشترین درصد از دارایی‌های استخراج معدن را تشکیل می‌دهند، این کامیون‌ها یکی از گران‌ترین دارایی‌های سازمان‌های معدنی برای خرید و بهره برداری هستند. هوش مصنوعی را می‌توان به روش‌های بسیار قدرتمندی برای پیش بینی فرسودگی کامیون‌ها و ارزیابی تمام رفتار‌های مکانیکی در یک سیستم متمرکز هوشمند که همه چیز را از راه دور نظارت می‌کند، استفاده کرد.

این سیستم‌های هوشمند هوش مصنوعی می‌توانند به چندین روش به شرکت‌های استخراج کمک کنند:

به دست آوردن داده: جریان زنده داده‌ها از موتورها، تجهیزات و ماشین‌ها

تبدیل داده: خواندن و ترجمه پروتکل‌ها و فرمت‌ها به پروتکل‌های مورد نیاز

انتقال داده ها: قرار دادن داده‌ها به سیستم‌های دیگر

تجزیه و تحلیل داده‌ها: توسعه لبه (روی ماشین ها) و تحلیل‌های ابری و بصری

تجسم داشبورد (های) داده: اجرا برای کاربران نهایی برای مشاهده بصری داده‌ها و تعامل با آن‌ها در قالبی قابل استفاده

ورود شرکت هوآوی به بخش هوش مصنوعی

Smarter Mines یک حوزه هیجان انگیز در استفاده از هوش مصنوعی با حسگر‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها است. یکی از شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت‌های خوبی داشته است هوآوی است، راه‌حل Mine Brain هوآوی می‌تواند با بهینه‌سازی محیط کار و کارایی نظارت، ایمنی را در معادن زغال‌سنگ افزایش دهد. همچنین این فناوری می‌تواند جایگزین انسان در محیط‌های خطرناک شود و کار‌های خسته کننده و تکراری را بر عهده بگیرد. باید توجه کرد که معادن زغال سنگ یکی از خطناک‌ترین معادن برای کارگران است.

بر اساس گزارشات قابلیت‌های بینایی کامپیوتری Mine Brain می‌تواند تعداد افراد مورد نیاز را کاهش دهد و کارایی را افزایش دهد. به عنوان مثال، یک معدن زغال سنگ در مغولستان با تولید سالانه ۲۱.۷ میلیون تن به ۹۰۰ نفر نیاز دارد. در حال حاضر ۱۰ دستگاه اسکراپر به طور همزمان برای حفاری زیرزمینی کار می‌کنند. یک نفر در هر شیفت برای انجام عملیات استارت-استاپ تخصصی برای هر دستگاه مورد نیاز است، به این معنی که ۱۰ نفر در هر شیفت و ۳۰ نفر برای سه شیفت مورد نیاز هستند. جایگزینی آن ۳۰ کارگر با تجهیزات می‌تواند ۶ میلیون یوان (حدود ۸۴۰ هزار دلار آمریکا) در سال بر اساس هزینه سالانه ۲۰۰ هزار یوان برای هر کارگر صرفه جویی کند.

Mine Brain همچنین از بینایی کامپیوتری برای گزارش رفتار ناایمن و نظارت در محل استفاده می‌کند که می‌تواند با این قابلیت هشدار‌هایی را صادر کند. این راه حل می‌تواند وضعیت انسان‌ها، اشیاء و محیط کار را کنترل کند و خطراتی مانند افرادی که در مقابل قیچی کار می‌کنند یا صفحات محافظ هیدرولیک پشتیبانی نمی‌کنند را پیش بینی کند و هشدار‌های را صادر کند تا شرایط ایمنی در محل کار به وجود بیاورد.

باید توجه کرد تصور دنیای آینده‌ای که در آن تمام عملیات استخراج توسط یک سیستم هوشمند متمرکز مدیریت می‌شود، سخت نیست و شرکت‌ها در حال پیش روی به سمت استفاده از هوش مصنوعی در صنایع هستند.

بیشتر بخوانید

هوش مصنوعی چگونه دنیای جدیدی را ایجاد می‌کند؟

 

باشگاه خبرنگاران جوان فضای مجازی دريچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هوش مصنوعی صنعت و معدن معادن زغال سنگ فناوری نوین استفاده از هوش مصنوعی مورد نیاز کامیون ها داده ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۰۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان این‌که پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، تجربه راه‌اندازی پارک علم و فناوری در کشور را دارد، گفت: می‌توانیم تجارب و ظرفیت پارک علم و فناوری را برای راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق به اشتراک بگذاریم و ضروری است که برای عملیاتی کردن این موضوع، اجرای اقدامات پایه‌ای را مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، دکتر علی اسدی در جلسه دیدار و گفت‌وگو با دکتر لبنا خمیس مهدی، معاون پژوهش و توسعه وزیر علوم عراق و هیأت همراه با رئیس و هیأت رئیسه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، از راه‌اندازی پردیس بین‌المللی دانشگاه تهران در نجف‌ اشرف در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در همین راستا می‌توانیم شعبه‌ای از پارک علم و فناوری را که تمام زنجیره ارزشی و فعالیت‌های پارک را پوشش می‌دهد، در این پردیس بین‌المللی ایجاد کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت انتقال تجربه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به کشور عراق، ادامه داد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران می‌تواند در قالب کارگاه‌های یک روزه، همه فرآیندها، فعالیت‌ها، برنامه‌ها و خدمات دانش‌بنیان را به معاونان پژوهشی دانشگاه‌های عراق ارائه دهد.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به حضور و تحصیل دانشجویان عراقی در ایران و به‌ویژه دانشگاه تهران، تصریح کرد: این موضوع فرصت مناسبی است تا از ظرفیت این دانشجویان در جهت همکاری و اجرای برنامه‌های مشترک میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق استفاده کنیم.

اسدی با اعلام عضویت و استقرار بیش از ۳۰۰ هسته فناور، واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در این پارک، گفت: فراوانی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های فنی و مهندسی بیش از حوزه‌های دیگر است.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر کوشیده‌ایم برنامه‌های حمایتی را در زمینه فناوری‌های نرم، علوم انسانی و بین رشته‌ای گسترش دهیم.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان این‌که دستاوردهای فناوران و متخصصان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران توانسته نیازهای فناورانه و نوآورانه کشور را به‌ویژه در زمان تحریم تأمین کند، افزود: نواحی نوآوری، نسل آینده پارک های علم و فناوری محسوب می‌شوند و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز با ایجاد ناحیه نوآوری تهران، حوزه فعالیت‌های خود را به فراتر از مرزهای فیزیکی پارک گسترش داده است.

اسدی، فعالیت‌های نوآورانه، فناورانه و پارک‌های علم و فناوری را جزء لاینفک نظام آموزشی دانشگاهی دانست و خاطرنشان کرد: زنجیره ارزشی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان محدود نمی‌شود، بلکه مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری و شعب آن در ۱۹ دانشکده دانشگاه تهران در تلاش است تا دانشجویان حین تحصیل با مباحث فناوری، نوآوری و دانش‌بنیان آشنا شده و فرهنگ کارآفرینی ترویج یابد.

وی با اشاره به امضای یادداشت تفاهم‌ میان پارک علم و فناوری با معاونت پژوهشی دانشگاه تهران، گفت: مطابق با این تفاهم‌نامه، پیوست فناوری و نوآوری به پروپوزال پایان‌نامه‌های دانشجویی افزوده می‌شود که می‌توان از آن در جهت سوق دادن فعالیت‌های پژوهشی به فعالیت‌های فناوری و حمایت از آنها بهره برد.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با تأکید بر ضرورت توسعه همکاری‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و عراق، گفت: با توجه به اشتراکات مذهبی، سیاسی و فرهنگی بسیاری میان دو کشور می‌توانیم در راستای گسترش زمینه‌های همکاری و تداوم آن در عرصه دانش و فناوری اقدام کنیم.

اسدی، تصریح کرد: امروزه کشورهای منطقه خاورمیانه می‌کوشند تا در زمینه‌های علمی، پژوهشی و فناوری به سطوح بالایی دست یابند و زمان حاضر فرصت مناسبی است که همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناوری را میان دو کشور توسعه دهیم.

وی با اشاره به قدمت، جامعیت و گستردگی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، قدیمی‌ترین و بزرگترین پارک دانشگاهی کشور است و همواره تلاش بر این بوده با حمایت از حوزه‌های متنوع علمی و فناوری، مرجعیت فناوری و نوآوری خود را در کشور حفظ کنیم.

بهره‌مندی وزارت علوم عراق از دستاوردهای متخصصان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

در ادامه این نشست، دکتر لبنا خمیس مهدی، معاون پژوهش و توسعه وزارت علوم عراق، ضمن ابراز خرسندی از حضور در پارک فناوری دانشگاه تهران، گفت: در گذشته چندین بار به‌عنوان رئیس دانشکده علوم سیاسی به ایران سفر کرده‌ام، اما توفیق حضور در دانشگاه تهران را نداشتم.

وی ادامه داد: ما در وزارت علوم از دستاوردهای متخصصان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، رشد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و آوازه علمی فناوران ایران مطلع هستیم و پیشرفت‌های شما را رصد می‌کنیم.

معاون وزیر علوم عراق با ارائه توضیحات مبسوطی از فعالیت‌ها و برنامه‌های وزارت علوم عراق، افزود: کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان یکی از مهم‌ترین موضوعات حال حاضر عراق است و از همین‌رو اداره‌ای تحت‌عنوان حمایت از کارآفرینی در معاونت پژوهش و گسترش وزارت علوم عراق تأسیس شده است که امید می‌رود بتوانیم در این زمینه همکاری‌های مشترک داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در تعامل با وزارت محیط زیست عراق، ۸۰ طرح پژوهشی و کاربردی داریم که در جهت حل مسائل زیست محیطی به‌ویژه در نواحی کم‌آب و بیابانی تدوین، ارائه و اجرا شده و از درون این طرح‌های کاربردی ۵۳ هزار مقاله طی ۱۰ سال اخیر استخراج شده است.

معاون وزیر علوم عراق با اشاره به وجود سامانه‌ای برای ارتباط مستقیم با حوزه نخست‌وزیری، تصریح کرد: از این طریق طرح‌های کاربردی به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف جهت بهره‌برداری ارائه می‌شود.

دکتر بهاره حیدری، مشاور بین‌الملل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران هم از طریق پاورپونت، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را به تفصیل و به زبان عربی معرفی و اهداف، خدمات، تاریخچه، زنجیره ارزش واحدهای مختلف، شعبات پارک، شرکت‌های مستقر، محصولات فناور و ناحیه نوآوری را تشریح کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است
  • کارفرمایان به کارگران معدن توجه ویژه‌ای داشته باشند
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • حضور خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس
  • توسعه حمل و نقل بر پایه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کارخانه نوآوری آزادی
  • سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • افزایش نقش چین برای استخراج معادن افغانستان
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • راهبرد جامع بیمه ایران برای سال ۱۴۰۳؛ تمرکز بر دیجیتالیزه کردن و نوآوری در بیمه‌های زندگی