Web Analytics Made Easy - Statcounter

آقای سیدعلی روحانی، معاون دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مورد چالش‌ها و راهکارهای مربوط به بانک‌های خصوصی در ایران، به سوالات زیر پاسخ داد: 

هدف از خصوصی سازی بانک‌ها از سال ۷۹ چه بود؟

آقای روحانی: سیاست گذاران مالی برای افزایش رقابت پذیری سعی در صدور هر چه بیشتر مجوزهای تاسیس بانک‌های خصوصی دارند زیرا بانک، ابزار اصلی تسویه برای تمام معاملات بخش خصوصی و دولتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیا توسعه بانک‌های خصوصی مطابق با قوانین تصویب شده رخ داده است؟

آقای روحانی: بانک‌ها در شرایطی به سمت خصوصی سازی رفتند که حتی نهاد مهمی مانند سازمان حسابرسی هم به سمت خصوصی شدن در حال حرکت بود؛ هرچند که طبق تذکرات رهبر انقلاب و سایر نهاد‌ها این روند متوقف شد. در آن زمان، بستر نظارتی در زمینه تاسیس و توسعه بانک خصوصی وجود نداشت؛ اکنون نیز فقط کمی بیشتر از ۱۵ سال می‌شود که  قوانین مربوط به توسعه بانک‌های خصوصی درحال ابلاغ است.

آیا نهادهای نظارتی عملکرد بانک‌های خصوصی را رصد می‌کنند؟

آقای روحانی: عملکرد بانک‌ها در تمام اقتصاد کشور و تراکنش‌هایی که وجود دارند، تاثیرگذار خواهد بود. طبق تاکید رهبر انقلاب، مجلس، شورای نگهبان و سایر نهاد‌های قانون گذار، در زمان خصوصی سازی برخی از بانک‌ها، سیاست‌گذاری و اعمال حاکمیت باید در اختیار دولت باشد.

آزاد‌ترین اقتصاد‌های دنیا، سنگین‌ترین مقررات را در حوزه‌ی مالی و بانکی دارند؛ اما زمانی بانک‌ها را خصوصی کردیم که نهاد ناظر بسیار ضعیف، کوچک و عقب مانده نسبت به قوانین بانکی بود.

با افزایش سرمایه‌ها، اعطای تسهیلات کلان به اشخاص بدون نظارت جدی و داده‌های غیرقابل اتکا در حوزه بانکداری غیردولتی توسعه پیدا می‌کند. بانک‌ها می‌توانند با بیش برآورد، دارایی‌های خود را افزایش و با خلق پول، میزان بدهی‌هایشان را رشد دهند؛ به همین دلیل، باید نظارت‌ها بر روند رشد دارایی‌ها بیشتر شود.

در قوانین توسعه بانک‌های خصوصی، ماده ای تحت عنوان "شناسایی سودهای بانکی" وجود دارد؟

آقای روحانی: نظام حسابرسی باید به صورتی طراحی شود که امکان خلاف گویی بانک‌ها را از بین ببرد. بررسی مقررات اصلی بانک مرکزی نشان می‌دهد، مقررات مربوط به آیین نامه نحوه تاسیس و اداره موسسات اعتباری غیردولتی، بسیار ضعیف بوده و به جهت اینکه هیچ مقرراتی برای شناسایی سود‌ها وضع نشده، عملا در دهه ۸۰ بسیاری از بانک‌های خصوصی با بیش برآورد دارایی‌هایشان و عدم ذخیره گیری در قبال مطالبات غیرجاری خود، درآمد‌ها و سود‌های واهی شناسایی می‌کردند که همین امر، موجب اعلام افزایش سرمایه واهی شد.

آیا برای این حل مشکلات در روند خصوصی سازی بانک‌ها، راهکاری وجود دارد؟

 آقای روحانی: در درجه اول باید مسئله ناترازی بانک‌ها حل شود و در گام بعد، یعنی در میان‌مدت، ضروری است که ساختار نظارتی بانک مرکزی در تمامی ابعاد مثل استقلال، اقتدار، مقررات و دسترسی به داده‌ها تقویت شود. در این ساختار، باید از مداخلات دولت هم جلوگیری شود که لازمه این کار، اصلاح قانون بانک مرکزی است.

در بلندمدت نیز، باید نوع نظام تأمین مالی را تعیین کرد به نوعی که خدمات پرداخت، می‌تواند خصوصی شود؛ اما این مؤسسات خصوصی، نباید بدهی خلق کنند و نظام تأمین مالی باید به طور کلی جدا از نظام پرداخت باشد.

قانون اجازه تاسیس بانک‌های غیردولتی در سال ۷۹، بر اساس اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی به منظور افزایش شرایط رقابتی در بازارهای مالی، تشویق پس انداز و سرمایه‌گذاری، ایجاد زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور و‌ جلوگیری از ضرر و زیان جامعه، تصویب شده است.

هفته پیش آقای سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی خبر داده که سند راهبرد‌ها و سیاست‌های بانکی سال ۱۴۰۱ از سوی این وزارتخانه به مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی ابلاغ شده و در آن، بایدها و نبایدهای یک بانک از جمله ممنوعیت ورود به فعالیت‌های سوداگرانه در حوزه دارایی‌ها، ارز، طلا، سکه، زمین و مستغلات و همچنین الزامی شدن هدایت اعتبارات به سمت حوزه‌های دانش بنیان، اشتغال، کمک به ارزآوری و کاهش وابستگی‌های راهبردی به خارج، به عنوان اولویت‌های نظام بانکی بیان شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بانک مرکزی بانک خصوصی خصوصی سازی بانک های خصوصی آقای روحانی توسعه بانک خصوصی سازی بانک مرکزی دارایی ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۲۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمترین پیشرفت را تا کنون در طرح نهضت ملی مسکن لرستان داشته‌ایم

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوطالب شفقت در جلسه شورای مسکن لرستان، اجرای پروژه نهضت ملی مسکن در استان را ضعیف عنوان کرد و اظهار داشت: مهم‌ترین موضوع این طرح تأمین زمین و ایجاد زیرساخت‌ها برای متقاضیان مسکن است که تاکنون کمترین پیشرفت را داشته‌ایم.

وی افزود: راه و شهرسازی باید حداکثر تا یک هفته آینده جدول وضعیت زمین را ارائه دهد تا بتوانیم بیش از ۸۰ درصد زمین موردنیاز استان را تا پایان تیرماه تأمین کنیم.

استاندار لرستان با بیان اینکه بانک مسکن با بیش از ۸۰ درصد متقاضیان معرفی شده از طرف راه و شهرسازی و بنیاد مسکن استان عقد قرارداد کرده است، گفت: بانک ملی مشکلاتی در سطح ملی داشت که اکنون مرتفع شده و در حال اجرای برنامه‌هاست.

شفقت در ادامه بر لزوم همکاری بانک‌های خصوصی در حوزه نهضت ملی مسکن تأکید کرد و افزود: اگر بانک‌های خصوصی در پرداخت تسهیلات به متقاضیان مسکن مسائل و مشکلاتی دارند در شورای بانک‌های استان مطرح تا پیگیری‌های لازم جهت رفع موانع در دستور کار قرار بگیرد.

وی گفت: شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری خرم‌آباد و بروجرد در صدور پروانه ساختمانی مشکلاتی داشتند که پس از طرح موضوع و بررسی‌های لازم قول مساعد دادند همکاری لازم را داشته باشند.

کد خبر 6090795

دیگر خبرها

  • مدت مسئولیت اعضای هیات مدیره اتحادیه ها مغایر قانون نیست
  • بی توجهی بانک‌ها برای تحقق شعار سال در بخش مسکن/ سهم صفر درصدی ۱۸ بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن/ نظارت بانک مرکزی کجاست؟
  • استفاده از منابع مسدودی آزاد شده ارزی کلید خورد | ارز حج امسال از این طریق به کشور عربستان منتقل شد
  • جزئیات اصلاح قانون کار و بیمه بیکاری
  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • گام عملی برای جهش تولید
  • اختلالی در اینترنت مناطق مرکزی تهران نداریم
  • لزوم همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی برای توسعه گردشگری اردبیل
  • کمترین پیشرفت را تا کنون در طرح نهضت ملی مسکن لرستان داشته‌ایم