Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره اقدام دولت در حذف یارانه پنهان، اظهار داشت: دولت طی سنوات گذشته ۲۵ قلم کالایی که ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت می‌کردند را به ۶ قلم کالا کاهش داد. این ۶ قلم کالایی که اکنون همچنان ارز ترجیحی دریافت می‌کنند شامل گندم، جو، دارو، روغن نباتی، کنجاله سویا و ذرت است و اکنون دولت برای همین ۶ قلم کالا با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی باید قریب به ۱۶ میلیارد دلار یارانه پرداخت کند تا وارد کنندگان با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بتوانند این محصولات را ارزان وارد و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظری تصریح کرد: وقتی اختلاف فاحش یک پنجم الی یک ششمی بین این اقلام در داخل و بیرون کشور، همچون کشورهای همسایه وجود دارد، در نتیجه امکان رصد،کنترل و برخورد با متخلفان و قاچاقچیان برای دولت ممکن نبوده و نیست و البته در یکی دو سال گذشته که این اختلاف قیمت در بین ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی با سرعت افزایش یافت به هیچ وجه امکان این نظارت موفق وجود نداشت بنابراین دولت و مجلس  در یک سیاست مشترک به این نتیجه رسیدند که به سمتی حرکت کنند تا حمایت دولت از ابتدای زنجیره که واردکنندگان بودند به انتهای زنجیره که مصرف‌کننده نهایی هست منتقل شود به همین جهت مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ رقمی معادل ۲۳۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای این هدفمندسازی،‌ به صورت ریالی یا کارت اعتباری با هدف حمایت از مردم منظور کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد:‌ در گام اول این جراحی اقتصادی، حذف ارز ترجیحی از قیمت آرد صنعتی شامل صنعت کارخانجات تولید بیسکویت، ماکارانی، نان‌های شیرمال و گرده و همچنین صنف قنادان که از آرد صنعتی استفاده می‌کردند، در مرحله اجرا قرار گرفته و طبیعی هم بود که بازار یک شوک قیمتی را در این چند قلم کالا تجربه کند.

نظری افزود: مرحله بعدی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از آرد نانوایی‌ها است و دولت اطمینان داده است که در اجرای این مرحله،  برنامه جامعی تهیه و تدوین کرده است که قبل از اعمال نرخ جدید در نانوایی‌ها حتما اختلاف پرداختی حاصل از این آزاد‌سازی قیمت را به حساب سرپرست خانوارها یا در قالب نقدی و یا کارت اعتباری واریز خواهد کرد.

وی ادامه داد:‌ اکنون به صورت آزمایشی در استان زنجان این طرح (حذف ارز ترجیحی نان) انجام می شود تا اگر اشکالاتی در زمینه اجرا دارد شناسایی ورفع شود و پس از آن به زودی در ۳۰ استان دیگر نیز  اجرایی خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد:  پیش بینی ما این است که با پیاده سازی این طرح، مصرف گندم کشور که اکنون قریب به ۱۱ میلیون تن برای صنف صنعت و همچنین برای آرد و نان سنتی مردم است به   ۸ میلیون تن کاهش خواهد یافت چرا که اکنون ۲ الی ۳ میلیون تن یا به خارج از مرزها منتقل و یا برای خوراک دام در دامداری‌ها استفاده می‌شود و این  بی انضباطی در شرایطی که در اقصی نقاط دنیا با کمبود غلات رو به رو هستند، خسارت بزرگی به کشور وارد می‌کند.

نماینده مردم خمین در مجلس ضمن تاکید بر اینکه جراحی اقتصادی برای کشور بسیار ضروری است، تصریح کرد:‌  قطعاً در این جراحی ممکن است با اشکالاتی رو به رو شویم اما انتظار ما این است که این اشکالات سریع برطرف شوند تا مردم بدون هیچ گونه آسیبی از پس این جراحی ضروری و مهم اقتصادی کشور بیرون بیایند و کشور از این شرایط سخت عبور کند.

وی در پاسخ به این پرسش که مبلغ مابه التفاوت نان که قرار است در حساب سرپرست خانوار شارژ شود چقدر است، گفت: بررسی دولت حکایت از این دارد که هر نفر معادل ۳۰۰ تا ۳۵۰ گرم نان مصرف می‌کند بنابراین قرار است به ازای هر نفر یارانه نان به حساب سرپرست خانوار واریز شود.

نظری ادامه داد:‌ ممکن است قیمت آرد و گندم به دلیل شرایط جهانی در نوسان باشد بنابراین دولت بنا دارد که آن افزایش هر چقدر که باشد خودش  تامین کند و مردم آن قیمتی که الان برای هر کیلو نان پرداخت می‌کنند بعد از آزادسازی آن نیز همین مبلغ را پرداخت کنند.

این نماینده مجلس گفت: در بودجه ۴۰۱ نیز تصویب شده که نباید قیمت محصولاتی که از ارز ترجیحی استفاده می‌کنند بعد از حذف ارز ترجیحی نیز، از قیمت شهریور سال گذشته بالا تر عرضه شود بنابراین با توجه به این مسئله، دولت مکلف است ما به التفاوت  آن را تضمین و تامین کند و نگرانی برای مردم به وجود نیاورد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: علیرضا نظری یارانه نان ارز ترجیحی ارز ترجیحی حذف ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۲۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس

رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی ر دستروکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار دارد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، دقایقی پیش جلسه علنی امروز (یکشنبه نهم اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد. دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (ایرادات شورای نگهبان)
گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس. تی. سی) به داوری
گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن‌ها
گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار
گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده 48 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (1)
گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جز یک بند الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400
گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • حمایت مجلس ؛ به مردم زمین رایگان بدهید | زمین اگر برای خود مردم باشد ماشین و طلای خودشان را می‌فروشند تا زمین‌شان را بسازند
  • اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • ذاکر : از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد/ اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از تعطیلی شنبه حمایت می‌کنند + فیلم
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید