Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@14:37:43 GMT

مسأله آب بر روابط ایران و افغانستان اثر گذار است

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۲۴۷۹

مسأله آب بر روابط ایران و افغانستان اثر گذار است

پژوهشگر سیاستگذاری منابع آب با بیان اینکه عدم تأمین آب مورد نیاز زیست محیطی تالاب‌های بین‌المللی هامون امنیت انسانی منطقه را با تهدیدات و آسیب‌های جدی روبه رو کرده است، گفت: مسأله آب یکی از مهمترین مسائلی است که روابط خوب میان دو کشور ایران و افغانستان را تحت شعاع قرار داده است.

به گزارش ایران آنلاین، حجت میان‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به ضرورت تأمین حقابه ایران از رودخانه هیرمند، گفت: یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی، حفاظت از تالاب‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عدم تأمین آب مورد نیاز زیست محیطی تالاب‌های بین‌المللی هامون سبب ایجاد مشکلات بسیار جدی، از جمله حجم عظیم ریزگرد، در منطقه سیستان شده است و درنتیجه آن بیماری‌های حاد تنفسی شایع شده است.

تأثیرات عدم تأمین حق‌آبه ایران از هیرمند بر امنیت انسانی

وی با تأکید بر اینکه این مسأله همچنین امنیت انسانی (اقتصادی - اجتماعی) منطقه را با تهدیدات و آسیب‌های جدی روبه رو کرده است، اضافه کرد: برای مثال، از جمله دلایل روی آوردن بخشی از ساکنین منطقه به قاچاق کالا، سوخت و مواد مخدر، کم شدن یا از دست رفتن درآمدهایی است که از راه کشاورزی، باغداری، دامداری، ماهیگیری و شکار به دست می‌آمده است.

میان‌آبادی با بیان اینکه مهاجرت‌های زیست محیطی از سیستان و تخلیه جمعیتی این منطقه نیز از کاهش آورد آب رودخانه هیرمند بی‌تأثیر نبوده است، گفت: نتایج اقتصادی، سیاسی و زیست محیطی کاهش آورد آب رودخانه هیرمند عاملی برای ایجاد تغییرات و دگرگونی اجتماعی در منطقه سیستان بوده است. بر این اساس رسیدگی به مسأله تأمین نیاز زیست محیطی تالاب‌های هامون بسیار حائز اهمیت است.

مسأله آب بر روابط خوب ایران و افغانستان اثر گذار است

پژوهشگر سیاستگذاری منابع آب تصریح کرد: چالش‌های متعدد برآمده از تعاملات حاصل از مسأله تسهیم آب هیرمند، تا جایی حائز اهمیت است که می‌توان ادعا کرد مسأله آب یکی از مهمترین مسائلی است که روابط خوب میان دو کشور ایران و افغانستان را که پیوندهای ناگسستنی بسیاری در زمینه‌های تاریخ، زبان، فرهنگ، مذهب و قرابت‌های نژادی دارند، تحت شعاع قرار داده است.

وی افزود: ایران و افغانستان بنا بر ضرورت تسهیم منصفانه و پایدار منابع آبی مشترک برای تمامی ذی‌مدخلان این حوضه آبریز، اعم از انسان و محیط زیست و لزوم پاسداری از ظرفیت‌های ارزشمند و میراث پربار تمدنی مشترک، مجاب به تعامل برای مواجهه و رسیدگی به چالش‌های برآمده از وجود منبع مشترک شده‌اند. تا جایی که در نهایت مراودات دو کشور در سال ۱۹۷۳ به امضای معاهدهای مشترک برای تقسیم آب هیرمند انجامید.

میان‌آبادی با بیان اینکه با وجود معاهده مشترک بر سر منابع آب رودخانه هیرمند در حوضه آبریز این رودخانه، تالاب‌های هامون در معرض خطر نابودی و تغییرات اکولوژیکی قرار گرفته‌اند، گفت: به همین دلیل تعیین تکلیف حقابه زیست محیطی تالاب‌های بین‌المللی هامون از منابع آب رودخانه هیرمند در معاهدات آبی مشترک بین دو کشور ایران و افغانستان در حوضه آبریز بین‌المللی هیرمند از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ماده پنجم و ششم معاهده هیرمند بر حق‌آبه ایران از هیرمند تأکید دارد

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۹۷۳ معاهده هیرمند بین ایران و افغانستان در خصوص نحوه تسهیم آب رودخانه مشترک هیرمند از حوضه آبریز هیرمند منعقد شد، افزود: در ماده پنجم این معاهده ذکر شده است که افغانستان موافقت دارد اقدامی نکند که ایران را از حقابه آن از آب رود هیرمند، بعضاً یا کلاً محروم سازد.

پژوهشگر سیاستگذاری منابع آب ادامه داد: در ماده ششم از این معاهده نیز اشاره شده است که افغانستان اقدامی نخواهد کرد که حقابه ایران برای زراعت به طورکلی نامناسب شود یا به مواد شیمیایی حاصله از فاضلاب صنایع به حدی آلوده شود که با آخرین روش‌های فنی و معمول قابل تصفیه نبوده و استعمال آب برای ضروریات معدنی ناممکن و مضر شود.

الزامات حقوق بشری بر تأمین سهم ایران از هیرمند

میان‌آبادی تأکید کرد: به دلیل اثرات خشک شدن هامون‌ها بر سلامت و رفاه ساکنان حوضه آبریز هیرمند، هم در ایران و هم افغانستان و شناسایی حق بر محیط زیست سالم برای افراد، قواعد حقوق بشر مثل حق بر سلامت، حق بر استانداردهای شایسته زندگی و حق بر محیطزیست سالم دولت افغانستان را مکلف به اختصاص حداقل جریان زیست محیطی برای هامون‌ها می‌کند.

پژوهشگر سیاستگذاری منابع آب اضافه کرد: زیرا تعهدات حقوق بشری و نیز حفظ محیط زیست تعهدی عام‌الشمول است که دولت افغانستان، نه فقط در برابر دولت ایران، بلکه نسبت به شهروندان ایرانی، همچنین شهروندان خود و حتی نسل‌های آینده، ملزم به رعایت آن است.

احداث سد کماخان اثرگذاری جدی انسانی، اقتصادی و زیست‌محیطی دارد

وی در ادامه اظهار داشت: احداث سد کمال‌خان بر رودخانه هیرمند می‌تواند از سه منظر آسیب انسانی، آسیب اقتصادی و آسیب زیست محیطی بر پایین‌دست، اثرگذاری جدی داشته باشد و به طور مشخص احداث این سد در حوزه نیاز زیست محیطی رودخانه هیرمند، قابل توجه و چشم‌گیر است؛ به نحوی که می‌تواند سبب تغییرات هیدرولوژیکی رودخانه در ماه‌های زمستان و بهار تا ۸۰ درصد جریان رودخانه شود. این مسأله همچنین می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی زیست‌محیطی شود.

میان‌آبادی یادآور شد: دولت‌ها متعهدند هنگام استفاده، مدیریت، تخصیص یا محافظت از منابع آب در درون قلمرو خود، از هر فعل و ترک فعلی که می‌تواند آسیب قابل توجهی به کشورهای دیگر وارد کند خودداری کنند.

افغانستان باید به مسئولیت عرفی خود متعهد باشد

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس، تحویل ۲۶ متر مکعب در ثانیه از آب رودخانه هیرمند به ایران، موجب پایان مسئولیت دولت بالادست نسبت به نیاز پایین دست حوضه آبریز هیرمند نمی‌شود، بلکه حفظ تالاب هامون به عنوان تعهدی عرفی، بین‌المللی و مشترک همواره بر عهده دو کشور است. به همین دلیل نیاز است کشور افغانستان، به عنوان کشور بالادست به مسئولیت عرفی خود در قبال نیاز آبی هامون‌ها متعهد باشد.



انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: زیست محیطی تالاب آب رودخانه هیرمند ایران و افغانستان نیاز زیست محیطی حوضه آبریز میان آبادی بین المللی مسأله آب دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۲۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم

مدیرکل محیط زیست شهرستان ری گفت: از زمستان گذشته تاکنون ۲۴ مورد احکام سبز در شهرستان ری داشته‌ایم و ۴۸ روز در زمینه پاکسازی طبیعت فعالیت کرده‌اند.

محمد رستگاری، مدیرکل محیط زیست شهرستان ری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو در رابطه با معضلات تولید و مصرف پلاستیک اظهار داشت:متاسفانه معضل پلاستیک در سطح کشور همه گیر شده است و در سطح ملی باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

وی افزود: خوشبختانه مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست‌محیطی دارند و در راستای استفاده از احکام جایگزین برای متخلفانی که جرایم زیست‌محیطی مرتکب شده‌اند یا موارد دیگری که قاضی صلاح می‌داند پاکسازی طبیعت را به عنوان جایگزین در نظر می‌گیرند و برخی محکومان  را برای انجام این کار  اداره کل محیط زیست معرفی می‌کنند. امروز هم برخی محکومان با جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی در حال گذراندن مجازات جایگزین حبس هستند.

وی بیان داشت: از زمستان گذشته تاکنون ۲۴ مورد احکام سبز در شهرستان ری داشته‌ایم و ۴۸ روز در زمینه پاکسازی طبیعت فعالیت کرده‌اند.

رستگاری تاکید کرد: این کار شاید در پاکسازی شهرستان تاثیر چشمگیری نداشته باشد، ولی کار فرهنگی است و محکومان به تبعات ریختن زباله آگاه می‌شوند و گامی به جلو در فرهنگسازی و جلب مشارکت همگانی برای حفاظت محیط زیست محسوب می‌شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • شهروند خبرنگار،آلاینده های زیست محیطی کامیونها درپلدشت
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • چگونه مسئله پسماند در گیلان به یک بحران تبدیل شد؟/ دلیل توقف قطار افغانستان _ ترکیه
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم
  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی