Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-27@15:36:06 GMT

ساخت روباتی با موهای الکترونیک که از پوست انسان تقلید می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۳۱۱۸

ساخت روباتی با موهای الکترونیک که از پوست انسان تقلید می‌کند

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ موها امکان «لمس طبیعی» را فراهم می‌کنند و به ما اجازه می‌دهند احساسات مختلف مانند زبری و صاف و همچنین جهت لمس را تشخیص دهیم. محققان دانشگاه فناوری کمنیتس در آلمان می‌گویند که پوست الکترونیک در آینده کاربردهای مختلفی خواهد داشت؛ از جمله جایگزینی برای پوست انسان و همچنین پوست مصنوعی برای روبات‌های انسان‌نما.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این چندین پوست‌ الکترونیک ساخته شده‌اند، ولی همه آنها فاقد توانایی درک لمس طبیعی بودند. از این رو، تیم تحقیقاتی کمنیتس اقدام به ایجاد یک پوست الکترونیک با موهای مصنوعی یکپارچه کردند. آنها می‌گویند: رویکرد ما امکان آرایش مکانی دقیق عناصر حسگر عملکردی به صورت سه‌بعدی بود تا بتواند در یک فرآیند تولید موازی به‌طور انبوه تولید شود. تولید چنین سیستم‌های حسگری با روش‌های ساخت میکروالکترونیکی بسیار دشوار است.

این سیستم از یک سیستم حسگر مقاومت مغناطیسی ناهمسانگرد (AMR) استفاده می‌کند که می‌تواند تغییرات میدان‌های مغناطیسی را دقیقا تعیین کند. این حسگرها در حال حاضر به عنوان سنسورهای سرعت در خودروها برای تعیین موقعیت و زاویه اجزای متحرک استفاده می‌شوند.

محققان از یک «فرآیند میکرو اوریگامی» برای تا کردن این حسگرها در ساختارهای سه‌بعدی استفاده کردند که به حسگرهای بیشتری اجازه می‌دهد در فضای کوچکی فشرده شوند.

ساختار ریز اوریگامی سه‌بعدی سپس در یک ماتریس فعال ادغام شد تا هر حسگر AMR جداگانه توسط یک مدار میکروالکترونیک قابل خواندن باشد. ترکیب حسگرهای مغناطیسی ماتریس فعال با معماری‌های میکرو اوریگامی خود مونتاژ شده، رویکردی کاملا جدید برای کوچک‌سازی و ادغام سیستم‌های حسگر سه‌بعدی با وضوح بالا فراهم آورده است.

این تیم سپس سیستم حسگر را روی یک پوست الکترونیک ساخته شده از ماده الاستومری ادغام کردند. هنگامی که موها لمس می‌شوند، حسگرهای زیرین حرکت می‌کنند و درست مانند پوست واقعی انسان جهت لمس را ثبت می‌کنند.

محققان بر این باورند که پوست الکترونیک کاربردهای بسیار وسیعی در آینده خواهد داشت. به عنوان مثال، می‌توان از آن به عنوان جایگزینی برای پوست انسان یا ایجاد حسگرهای پزشکی روی بدن استفاده کرد. از طرف دیگر، به روبات‌ها امکان لمس می‌دهد.

عملکرد حسی موهای انسان

لامسه یکی از ناشناخته‌ترین حس‌های ماست، اما مطالعه‌ای در سال 2011 نشان داد که نورون‌های تخصصی در فولیکول‌های مو هر کدام به عنوان اندام حسی جداگانه کار می‌کنند تا ما بتوانیم اشیای مختلف را لمس کنیم. از سوی دیگر، محققان دانشگاه جانز هاپکینز متوجه شده‌اند که هر فولیکول پیام واحدی را ارسال می‌کند که در نهایت در نخاع بهم می‌پیوندند. این سیگنال سپس توسط مغز رمزگشایی می‌شود. در واقع می‌توان گفت که فولیکول‌های مو شبکه‌ای از نورون هستند که با هم کار می‌کنند و به ما امکان می‌دهند که حس‌هایی مانند زبر و نرم را از هم تمیز دهیم.

نسترن صائبی صفت کد خبر: 1139442 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز پوست الکترونیک سه بعدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۳۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ربات چینی با سرعت و دقت انسانی

دریافت 49 MB

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، به نظر می رسد عصر شکوفایی ربات های انسان نمای توسعه یافته و آموزش دیده با سرعت های خارق العاده فرارسیده است.

یک ربات ساز چینی که در این زمینه به دستاوردهای قابل توجهی رسیده «آستریبات» است. این شرکت روی توسعه ربات های دستیار مجهز به هوش مصنوعی تمرکز کرده و به تازگی ویدئویی از ربات انسان نمایS1 منتشر کرده است. در این ویدئو S1 در حال انجام فعالیت های خانه داری با سرعتی بی سابقه دیده می شود که پیشرفتی خارق العاده برای یک ربات است. شرکت سازنده مدعی است ربات مذکور می تواند با حداکثر سرعت 10 متر بر ثانیه حرکت کند و با هر بازویش حداکثر 10 کیلوگرم بار حمل کند.

استارداست اینتلیجنس شرکت مادر آستریبات توسط لای جی تاسیس شده که قبلا در آزمایشگاه رباتیک تنسنتف بایدو و دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ فعالیت کرده است. جی تجربیات خود را برای توسعه ربات چرخ دار تنسنت به نام «اولی» و بسیاری از ربات های دیگر به کار گرفته است.

ربات S1 با کمک یادگیری تقلیدی (imitation learning) می تواند بسیاری از وظایف پیچیده و مفید را برای انسان ها باسرعت عملیات و سازگاری که مشابه فعالیت انسان ها است، انجام دهد. شرکت سازنده مدعی است ربات مذکور تحت تست های متعدد با مدل های بزرگ و قرار است در سال جاری میلادی آن را به طور تجاری عرضه کند.

کد خبر 6089658 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • توافق آلمان و فرانسه روی پروژه مشترک تسلیحاتی پیشرفته
  • ساخت ربات چینی با سرعت و دقت انسانی
  • (ویدئو) تصاویر روباتی که حرکاتش شما را انگشت به دهان می کند!
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟
  • ببینید | اردوغان جنجال به پا کرد؛ شانه زدن موهای رئیس‌جمهور هنگام ورود به دادگاه
  • چسب مو چیست و چه کاربردهایی در حالت دهندگی مو دارد ؟
  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، دیگر دانشگاه‌ها را به تقلید از ما واداشته است
  • پیش بینی نگران کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی به وقوع می پیوندد