Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-08@13:11:42 GMT

رکورد انتشار کتاب در سال گذشته شکسته شد

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۳۱۴۵

رکورد انتشار کتاب در سال گذشته شکسته شد

نشست رسانه‌ای سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ساعاتی قبل با حضور رییس و قائم مقام نمایشگاه برگزار شد.

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز  با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و علی رمضانی مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و قائم مقام سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این نشست علی رمضانی طی سخنان کوتاهی عنوان کرد: امیدواریم فعالیتی که به صورت متراکم با کمک گروه‌های مختلف شکل گرفته است، بتواند افق جدیدی از کتاب و کتاب خوانی را رقم بزند. اردیبهشت سال ۹۸ آخرین دوره نمایشگاه حضکری برگزار شد و مسلما تشنگی میان ناشران و مخاطبان وجود دارد.

یاسر احمدوند در ادامه اظهار کرد: خوشبختم که در جلسه اعلام برنامه‌ها و توضیحات این دوره از نمایشگاه در محضر شما هستم. برپایی این دوره از نمایشگاه کتاب به معنای غلبه آگاهی و سلامتی بر بیماری و مرگ است و ازطرفی نشانه دیگری از زایندگی و پویایی کشورمان است. در دوره همه‌گیری کرونا حوزه فرهنگ هم صدمات زیادی متحمل شد اما تولیدات دوران کرونا هم قابل اعتنا است به طوری که در سال گذشته رکورد چاپ ۱۱۳ هزار عنوان کتاب شکسته شد و این نشانه فعالیت و تلاش گروه کثیری از تولیدکنندگان و ناشران است. رویکرد دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ تولید و انتشار گسترده عقاید و آرای مختلف است. جز موارد اندکی، رویکرد کلی بر انتشار همه عقاید است. قطعا در نمایشگاه کتاب میزبان بخش گسترده‌ای از مردم و ناشران خواهیم بود.

او بیان کرد: همچنین‌ همزمان با مصلای امام خمینی آثار به صورت مجازی هم در دسترس است. حضور چهره‌های تاثیرگذار فرهنگی ازجمله دیگر برنامه‌های این دوره است. طبق شیوه‌نامه‌های اعلامی از طرف ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا تدابیر ویژه ای برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اندیشیده شده است. شعار امسال نمایشگاه یعنی با کتاب سلامتیم هم با همین رویکرد انتخاب شده است و امیدواریم با گسترش دانش و آگاهی سلامت جامعه هم روزبه‌روز افزایش پیدا کند.

در ادامه نشست پرسش و پاسخ میان خبرنگاران و دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب آغاز شد.

قائم‌ مقام نمایشگاه کتاب درباره درج کد اقتصادی ناشران توضیح داد: طبق قانون مجلس شورای اسلامی هر فعالی که دارای دستگاه کارتخوان است باشد کد اقتصادی داشته باشد و این ارتباطی با ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب ندارد.

او در ادامه خبر داد: تاکنون بیش از ۱۴۰ هزار نفر از دانشجویان، طلاب و اعضای هیات علمی برای دریافت بن کتاب ثبت نام کرده‌اند.

احمدوند در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر هجمه علیه نمایشگاه کتاب و ناشرانی که برای حمایت از کتابفروشان در نمایشگاه حاضر نشدند، تشریح کرد: درباره توجه به کتابفروشی‌ها این را هجمه نمی دانم و ما باید توجه ویژه‌ای به کتابفروشی‌ها داشته باشیم تا لطمه نبینند. امر واقع نکاتی را به ما گوشزد می‌کند و اینکه بیش از ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ما در روستا زندگی می‌کنند که به کتابفروشی دسترسی ندارند و حتی شهرهای کوچک هم کتابفروشی ندارند. نیمی از جمعیت کشور ما به کتابفروشی دسترسی ندارند و طبیعی‌ست که باید در طول سال شرایطی مهیا شود تا این دوستان به کتاب دسترسی پیدا کنند. طبیعتا برنامه‌ها و طرح هایی در نظر خواهیم داشت تا کتابفروشی‌ها هم از این رویداد متضرر نشوند.

او درباره ممیزی کتاب‌ها و زمزمه رفتن محمد الهیاری از دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی توضیح داد: حضور نداشتن برخی ناشران در نمایشگاه کتاب امسال ربطی به ممیزی ندارد و همچنین سختگیری زیادی هم در حوزه ممیزی صورت نگرفته است زیرا احترام به نویسندگان و مولفان از اولویت های دولت جدید است. به دلیل شرایط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خواست اهالی موسیقی فعالیت محمد الهیاری در دفتر موسیقی ارشاد ادامه پیدا می‌کند هرچند ما خواستار حضور او در دفتر توسعه کتاب بودیم.

رمضانی در ادامه درباره کشورها و ناشران خارجی در نمایشگاه بیان کرد: مجموعا ۳۲ کشور در نمایشگاه کتاب امسال حضور دارند و بخشی از این کشورها در سالن ناشران خارجی و برخی در بخش بین‌الملل نمایشگاه حضور دارند. ۲۵ مهمان خارجی و همچنین رییسان نمایشگاه‌های کتاب کشورهای دیگر در نمایشگاه امسال حضور دارند. همان‌طور که اعلام شد مهمان ویژه امسال کشور قطر خواهد بود زیرا نمایشگاه کتاب باسابقه‌ای برگزار می‌کند و در این رویداد به ظرفیت‌های فرهنگی کشور خود و ارتباطات فرهنگی میان کشور قطر و ایران در جام جهانی فوتبال می‌پردازند.

احمدوند درباره بودجه برگزاری نمایشگاه امسال تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب یک رویداد پرهزینه است. طبعا تامین این هزینه‌ها تنها از بخش خصوصی برنمی‌آید و امکان درآمدزایی هم حداقلی است. باتوجه به تورم و افزایش هزینه‌ها تقریبا در آخرین دوره نمایشگاه نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان هزینه برگزاری نمایشگاه شد و طبیعتا با افزایش قیمت‌ها و تورم این هزینه‌ها در این دوره افزایش پیدا می‌کند و مبلغ دقیق این هزینه پس از برگزاری نمایشگاه اعلام می‌شود.

رمضانی جزئیاتی درباره جانمایی ناشران و تمایزهای نمایشگاه این دوره نسبت به ادوتر گذشته ارائه کرد: اولین‌بار است که همه ناشران با احترام در فضای مسقف حضور دارند. ما مجموعا ۹۰ هزار متر مربع فضا در مثلا در اختیار داریم که همه ناشران در آن جانمایی شده‌اند. برگزاری همزمان مجازی و حضوری نمایشگاه امسال حجم کار زیادی برای برگزارکنندگان و ناشران خواهد داشت. همینطور امکان خرید حضوری و مجازی و اعتبار بیشتر برای یارانه خرید کتاب ازجمله تمایزهای نمایشگاه امسال با ادوار گذشته است. در بخش حضوری از ساعت ۹ تا ۲۰ در خدمت مخاطبان هستیم اما سایت نمایشگاه که از فردا بازگشایی می‌شود، ۲۴ ساعته باز است. همچنین یارانه‌های پرداخت پست برای ناشران نیز افزایش پیدا کرده است.

این گزارش در حال به‌روزرسانی است…

منبع:صبا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: علی رمضانی سی وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزاری نمایشگاه نمایشگاه امسال نمایشگاه کتاب حضور دارند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۳۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های علمی و فرهنگی برای نمایشگاه کتاب

انتشارات علمی و فرهنگی با ۳۲۰ عنوان کتاب شامل ۱۲ جلد از تازه‌ترین آثار در سی و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران حاضر است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، انتشارات علمی و فرهنگی امسال با 12 عنوان کتاب چاپ اول و 308 عنوان از پرفروش‌ترین کتاب‌های این انتشارات در نمایشگاه حضور دارد. کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه امسال در حوزه‌های متنوعی همچون ترجمه آثار کلاسیک، ادبیات ایران، فلسفه، نمایشنامه، تاریخ، مدیریت و ارتباطات است.

دیدار با پدیدآورندگان (نویسندگان و مترجمان) و چهره‌های سرشناس حوزه فرهنگ و علم و هنر و گفت‌وگو محور تولید محتوا، چاپ و آثار جدید و حضور در کنار مخاطبان، جشن امضای کتاب‌های چاپ اول، برگزاری مسابقات در غرفه‌ها و دیگر برنامه‌های متنوع و جذاب در غرفه‌ی کودک و نوجوان از برنامه‌های انتشارات علمی و فرهنگی در جشنواره امسال است.

درهای نمایشگاه کتاب گشوده شد؛ سی‌و‌پنجمین دوره به روایت آمار

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از 19 تا 29 اردیبهشت 1403 در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برنامه‌های علمی و فرهنگی برای نمایشگاه کتاب
  • احمدوند: نمایشگاه کتاب امسال یک نمایشگاه حداکثری است/ علاقه‌ای نداریم نمایشگاه محل حاشیه‌های اجتماعی یا سیاسی شود
  • تقریباً همه ناشران بزرگ در نمایشگاه کتاب حضور دارند
  • درهای مصلی به روی مخاطبان سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب باز شد
  • درهای نمایشگاه کتاب گشوده شد؛ سی‌و‌پنجمین دوره به روایت آمار
  • آغاز سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران/ درهای مصلی به روی بازدیدکنندگان باز شد
  • ۱۰ ناشر لاتین و ۳۱ ناشر عرب به نمایشگاه آمدند
  • حضور جهاد دانشگاهی در بخش‌های عمومی و دانشگاهی نمایشگاه کتاب
  • حضور غایب بزرگ پارسال در نمایشگاه کتاب امسال
  • حضور ۲ هزار ۶۱۹ ناشر در نمایشگاه کتاب قطعی شده است/اتکای برپایی نمایشگاه به بودجه‌ دولتی کم است