Web Analytics Made Easy - Statcounter

این مرکز اعلام کرده علت ارائه چنین پیش‌نویسی «نبود قوانین و مقررات جامع و مانع» در اداره روابط خارجی است که برخی دستگاه‌های کشور، در قالب تفاهم نامه یا یادداشت تفاهم اسناد بین المللی مانند FATF را امضا می‌کنند.

مرکز پژوهش‌های مجلس اضافه کرده اقدامات دستگاه‌ها برای امضای تفاهم نامه‌ها برای کشور می‌تواند تعهدآور باشد و باید صلاحیت امضای آنها مشخص شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مرکز توضیح داده در برخی موارد دستگاه‌های مجری ادعا می‌کنند اقدامات حقوقی و بین المللی تعهد آور نیست و ضرورتی برای ارائه یک پیش‌نویس به مجلس وجود ندارد.

با این حال به نظر می‌رسد «تعهدآور بودن توافق‌ها و امضای تفاهم نامه‌ها» میان مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس با اختلاف نظر همراه است؛ اگرچه اصل ۷۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید «عهدنامه‏‌ها، مقاوله‏ نامه‏‌ها، قراردادها و موافقت‏ نامه‌های‏ بین‏ المللی‏ باید به‏ تصویب‏ مجلس‏‏ برسد» و در اصل ۱۲۵ این قانون هم، امضای‏ این قراردادها میان‏ دولت‏ ایران‏ با دولت‌های دیگر و امضای‏ پیمان‏‌های‏ مربوط به‏ اتحادیه‏‌های‏ بین‏ المللی «پس‏ از تصویب‏ مجلس» بر عهده رئیس‏ جمهور یا نماینده‏ قانونی‏ آن قرار داده شده است‏.

مرکز پژوهش‌های مجلس در توضیحاتش درباره پیش‌نویس قانون اداره روابط خارجی کشور گفته «ابتکار عمل در امضای توافقات بین المللی با قوه مجریه است، اما در صورت تعهد آور بودن توافق، تصویب آن با مجلس شورای اسلامی است.» بر اساس نظر حقوقی این مرکز، مجلس شورای اسلامی صلاحیت تشخیص الزام آور بودن یا نبودن یک توافق را بر عهده دارد.

در گزارش مرکز پژوهش‌ها اعلام شده ضرورت دارد مجلس بر عملکرد دستگاه‌هایی که در عرصه بین المللی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی عمل می‌کنند و می‌توانند موجب تغییر وضعیت کشور شوند، نظارت داشته باشد و از فعالیت این دستگاه‌ها اطلاع یابد.

این مرکز افزوده «در مجلس تصویر کلان و جامع و منسجمی از مواردی مانند تعداد نهاد‌های بین المللی که ایران در آنها عضویت دارد، نحوه عضویت ایران در آنها، گزارش گیری دقیق و منظم از نمایندگان ایران در نهادها، سیاست کشور درباره هر یک از این نهاد‌های بین المللی، سیاست پکپارچه کشور در مواجهه با این نهادها، ظرفیت‌ها یا آسیب‌های آنها برای اهداف کشور و میزان استفاده کشور از این ظرفیت‌ها در دسترس نیست.»

بیشتر بخوانید

تصویب موافقت‌نامه‌های بین‌المللی؛ «منگنه اخلاقی» مجلس

برخی نمایندگان مجلس پیش از این خواستار اصلاح شیوه تصویب لایحه‌های پیوستن به کنوانسیون‌ها و قراردادهای بین‌المللی شده‌اند. بر اساس قانون، دولت‌ها پس از طی بخشی از مراحل حقوقی موافقت نامه‌های بین المللی، لایحه پیوستن و امضای رسمی آنها را به مجلس ارسال می‌کنند. آیین نامه داخلی مجلس هم تأکید کرده متن کامل این پیمان‌ها و موافقت‌نامه‌ها به لایحه دولت ضمیمه شود.

اگرچه آیین نامه داخلی مجلس در صورت وارد دانستن اعتراض نمایندگان به چنین لایحه‌هایی دولت را موظف کرده تا در مسائل مورد اعتراض با طرف‌های مقابل دوباره مذاکره و گفت‌وگو کند، اما معمولاً لایحه‌های پیوستن به کنوانسیون‌ها در مجلس بدون چالش به تصویب می‌رسند. با این حال در دوره‌های گذشته مجلس، تصویب پیوستن دولت جمهوری اسلامی به موافقت نامه‌هایی مانند برجام، کنوانسیون پالرمو (کنوانسیون ملل متحد علیه جرائم سازمان یافته ملی) و پیمان محیط زیستی پاریس به چالش و اختلاف نظر کشیده شده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجلس یازدهم صحن علنی اتباع خارجی بین المللی موافقت نامه ها مرکز پژوهش ها دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۵۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش دوم

شانا _ گروه فیلم: تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی برای افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز کشور با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری هلدینگ‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در محل برگزاری نشست‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران (باشگاه کوشک) امضا شد.

دریافت 18 MB

دیگر خبرها

  • آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش دوم
  • آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش نخست
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • چرا موافقت نامه همکاری امنیت اطلاعات ایران و روسیه در شورای نگهبان بررسی نشد؟!
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند
  • پاسخ خبرگزاری مجلس به گزارش‌ها درباره مرکز پژوهش‌ها
  • دعوای مجلس و دولت بالا گرفت؛ ماجرا چیست؟
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • انتقاد کم سابقه خبرگزاری دولت از مرکز پژوهش‌های مجلس