Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: مراسم «پنجاه بدر» بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت های گردشگری و آیین های سنتی قزوین به گردشگران داخلی و خارجی است

به گزارش خبرنگار فرهنگی برنا از قزوین؛  "پنجاه بدر" یکی از سنت های قدیمی و خاص قزوینی ها برای طلب و دعای باران است که هرساله عصر نوزدهم اردیبهشت ماه در باغستان های سنتی این شهر برگزار می شود اما تداوم کرونا موجب شده تا برای دومین سال پیاپی خبری از این مراسم کهن نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه بین این سنت کهن و زیبا با سیزده بدر که در همه جای ایران به جا آورده می شود و مردم در آن به دامان طبیعت می روند، شباهت هایی وجود دارد اما با یکدیگر متفاوت هستند.

در این مراسم قدیمی که جنبه معنوی و تفریحی نیز پیدا کرده، خیلی از شهروندان قزوینی برای افزایش رزق و روزی با حضور در باغستان های جنوبی این شهر با خواندن دو رکعت نماز از خداوند درخواست باران می کنند.

فلسفه پنجاه بدر، شکرگزاری و تمنای باران است اما در کنار آن خانواده‌ها هر یک به فراخور جمعیتی که دارند با هم همراه شده‌، زیراندازی در گوشه‌ای از دل طبیعت پهن می‌کنند تا در کنار گذران لحظه‌هایی خوش، آئین‌های مذهبی باران‌خواهی و شکرگزاری را نیز به جای آورند. 

خوردن غذاهایی از جمله آش رشته و دُیماج ، پیش‌غذایی محلی که مخلوطی از نان خردشده، پنیر، سبزی، گردو، کشمش و سیر است و انواع تنقلاتی چون آجیل و شیرینی باقیمانده از عید، بخشی از رسوم «پنجاه بدر» در قزوین است.

با گذشته دو سال از ایجاد وقفه در اجرای این مراسم به دلیل کرونا امسال با فروکش کردن بیماری شرایطی مهیا شده تا شاهد برگزاری دوباره این آیین باشیم.

امسال قرار است با همکاری میراث فرهنگی، اداره ارشاد ، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین، سازمان همیاری ها و مشارکت بخش خصوصی در کنار اقامه نماز طلب باران، شاهد برنامه های متنوع و شاد و نیز خلاقانه باشیم که این حرکت می تواند در معرفی آداب و رسوم زیبای مردم قزوین و نیز جاذبه های تاریخی و گردشگری آن نیز موثر باشد.

مدیران میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان همیاری های استان روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه برنامه های این روز را تشریح کردند و خواستار اطلاع رسانی مناسب برای حضور گسترده مردم در آیین های پنجاه بدر شدند.

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین در این نشست اظهارداشت: 19 اردیبهشت هر سال در تقویم مردم قزوین روز بیادماندنی است که مردم مومن و ریشه دار قزوین با حضور در مصلی با اقامه نماز از خداوند طلب باران می کنند تا سال پربارش و پر نعمتی داشته باشند.

وی بیان کرد: در کنار این برنامه مذهبی، شاهد برنامه های فرهنگی و دورهمی و صله رحم نیز هستیم و مردم اصیل قزوین در این روز با درست کردن آش سنتی و دیماج و نوشیدنی سرکه شیره ساعات پر نشاطی را برای خود مهیا می کنند.

خزائلی تصریح کرد: امسال با فروکش کردن بیماری کرونا می توانیم پس از دو سال وقفه این آیین را در فضایی مناسب برگزار کنیم و با همکاری چند دستگاه اجرایی برنامه های جذاب و شادی تدارک دیده شده که امیدواریم مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: اقامه نماز طلب باران در مصلی، برگزاری جنگ شادی، کنسرت موسیقی، محفل طنز، تور قزوین گردی، برای آشنایی با جاذبه های تاریخی و گردشگری از برنامه های پنجاه بدر امسال است.

وی بیان کرد: در این روز از فعالان تورهای گردشگری در سطح ملی دعوت شده تا روز دوشنبه میهمان استان قزوین باشند و با جاذبه های گردشگری و باستانی و سنت های این خطه آشنا شوند.

خزائلی تصریح کرد: نماینده وزیر میراث فرهنگی نیز در این برنامه حضور خواهد یافت و فرصتی مهیا شده تا بتوانیم ظرفیت های این استان را به مسئولان کشوری معرفی کنیم.

خزائلی گفت: مراسم پنجاه بدر امسال از حال و هوای شاد و متنوعی برخوردار است و می تواند ساعات خوشی را برای مردم مهیا کند و امیدواریم این مراسم آغازی برای تدارک برنامه های منظم، تاثیرگذار، جذاب و مناسب تری به صورت متمرکز در سال های آینده باشد.

وی از خبرنگاران خواست ضمن حضور در برنامه های پیش بینی شده «پنجاه بدر» در انعکاس مطلوب این رویداد فرهنگی و آیینی و تبدیل شدن قزوین به مقصد گردشگری نقش مهم خود را ایفا کنند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی قزوین میراث فرهنگی استان قزوین پنجاه بدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۷۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ۷۶ فرصت سرمایه‌گذاری آذربایجان‌غربی در نمایشگاه ایران اکسپو

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: ۷۶ فرصت سرمایه‌گذاری مربوط به ظرفیتهای این بخش در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در تهران معرفی شد و علاوه بر آن، ۱۷ بسته سرمایه‌گذاری نیز در اختیار متقاضیان و سرمایه گذاران قرار گرفت.

رضا حیدری افزود: برای این فرصتها و بسته‌های سرمایه‌گذاری کد ویژه تعریف شده که بازدیدکنندگان با اسکن این کد می‌توانند اطلاعات لازم در ارتباط با این فرصتها را در کوتاهترین زمان به دست آورند.

حیدری اظهارکرد: در این نمایشگاه نقشه‌های گردشگری آذربایجان‌غربی نیز بین بازدیدکنندگان توزیع شد که حاوی اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های گردشگری و تاریخی آذربایجان‌غربی هستند.

وی ، هدف از شرکت در این نمایشگاه را معرفی فرصتهای سرمایه گذاری استان عنوان کرد و گفت: یافتن سرمایه گذار در حوزه بین المللی در زمینه گردشگری نیز از دیگر اهداف شرکت در نمیشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ بود.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در گروههای کالایی صنعت شامل صنایع خودروسازی، مخابرات و الکترونیک، چاپ و بسته بندی و لوازم خانگی و صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، فرش دستبافت، صنایع دستی و گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، صنعت ساختمان و خدمات فنی و مهندسی، پتروشیمی و خدمات  بیمه، مالی و گمرک برگزار شد.

ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران، هشت اردیبهشت ۱۴۰۲ با حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سالن اجلاس سران نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران افتتاح شد.

این نمایشگاه، با هدف فراهم آوردن فرصت ارائه محصولات، خدمات، فناوریها و ایده‌های تجاری کسب‌وکارها، تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و سایر فعالان بخشها و صنایع مختلف، امروز به کار خود پایان می دهد.

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره‌‎ گل‌محمدی و آیین گلابگیری در قزوین و بویین‌زهرا
  • برگزاری جشنواره‌‎های گل محمدی و آیین گلابگیری در قزوین
  • برگزاری جشنواره‌‎ گل محمدی و آیین گلابگیری در قزوین و بویین زهرا
  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • معرفی ۷۶ فرصت سرمایه‌گذاری آذربایجان‌غربی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • معرفی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو
  • سه رویداد گردشگری قزوین در تقویم ملی به‌ ثبت رسید
  • مراسم آیینی سنتی کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود