Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@20:35:50 GMT

میرداماد باید از نو خوانده شود

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۷۸۲۶

میرداماد باید از نو خوانده شود

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اهل فلسفه باید میرداماد را از نو بشناسند، گفت: میرداماد فیلسوف بزرگی با اندیشه‌های بلند است که کتاب‌های ارزشمندی دارد، اما متأسفانه هنوز شناخته نشده و کتاب‌های وی کمتر خوانده شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامحسین ابراهیمی دینانی امروز_ شنبه هفدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱_ در «همایش بین‌المللی میرداماد»، اظهار کرد: عباراتی که میرداماد در کتاب‌های خود به کار برده کمی مشکل است، لذا برای شناخت بهتر میرداماد باید شاگردان وی را بشناسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه میرداماد کتاب‌های خوبی را به نگارش درآورده، اما کمتر خوانده شده است، اضافه کرد: این فیلسوف بزرگ، از حدوث دهری صحبت کرده است؛ به بیان فلسفی دهر باطن زمان است، هر موجودی باطنی دارد و زمان نیز که موجودی در حال حرکت است باطنی دارد، بنابراین باطن زمان از منظر میرداماد دهر است.

این استاد فلسفه و حکمت اسلامی ادامه داد: صدرالمتالهین از شاگردان میرداماد، قائل به اصالت وجود است؛ وی برهان‌های محکمی نیز برای این مسئله ارائه کرده است. میرداماد قائل به اصالت ماهیت است. وی معتقد است با صرف نظر از ماهیت، انسان در ابهام فرو رفته و نمی‌تواند معنای وجود را درک کند. در واقع کسی به حقیقت هستی راه ندارد و ما فقط مفهومی از آن در ذهن داریم؛ میرداماد برای رفع این ابهام به ماهیت اشاره می‌کند.

ابراهیمی دینانی با بیان اینکه انسان‌ها وجود موجودات را درک می‌کنند، گفت: میرداماد برای حدوث نیز سه قسم قائل است؛ همه عالم امکان حادث است و فقط حق تعالی حادث نیست، میرداماد به حدوث دفعی، توسطیه و عالیه معتقد است، این در حالی است که همه حکماً حرکت را به دو قسم دفعیه و توسطیه تقسیم کرده اند.

وی اضافه کرد: حرکت عالیه از منظر میرداماد زمانی است که فرد به مقصد خود می‌رسد. هیچ فیلسوفی در میان حکمای مسلمان به این حرکت قائل نیست؛ میرداماد می‌گوید خداوند شیء را شیء و ذات را ذات می‌کند، یعنی خداوند به ماهیت وجود می‌دهد. از منظر وی امکان در ذوات ممکنات وجود دارد.

دکترای فلسفه و حکمت اسلامی خاطرنشان کرد: میرداماد باید از نو خوانده شود، البته برای این کار به اساتید ماهری که فهم آن را داشته باشد نیاز است. اهل فلسفه باید میرداماد را از نو بشناسند. میرداماد خود را در ردیف ابن سینا می‌داند. اعتقاد و باور به خویشتن یکی از ویژگی‌های بارز میرداماد است.

کد خبر 573266

منبع: ایمنا

کلیدواژه: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شهر مدیریت شهری کلانشهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۷۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت رونالدینیویی؛ امید عالیشاه با عکس خود، تولد همسرش را تبریک گفت! + عکس

طرفداری | امید عالیشاه طی یک حرکت رونالدینیویی تولد همسرش را تبریک گفت.

امید عالیشاه کاپیتان پرسپولیس در اقدامی جالب، با انتشار عکس خود در یک استوری اینستاگرامی، تولد همسرش را تبریک گفت. این اقدام کاپیتان پرسپولیس عده زیادی را یاد حرکت ماتوئیدی بازیکن سابق یوونتوس انداخت که با اسکرین شات از صفحه سرچ گوگل، ولنتاین را به همسرش تبریک گفته بود.

امید عالیشاه نوشت:

چه اسفندها دود کردیم برای تو. ای آرزوی اردیبهشتی که گفتند این روزها میرسی از همین راه. زادروزت مبارک همسر عزیزم.

 

از دست ندهید ????????????????????????

عبدالکریم حسن هم نامش را تغییر داد اعتراض سرمربی چلسی: VAR به فوتبال ضرر زده است آقای الگری سال بعد هم در تیم ما بمان! درگیری صلاح با کلوپ: ساکت شو!

دیگر خبرها

  • حرکت رونالدینیویی؛ امید عالیشاه با عکس خود، تولد همسرش را تبریک گفت! + عکس
  • رفتار پلیس ایالات متحده با اساتید و دانشجویان ماهیت دروغین دموکراسی غرب را افشا کرد
  • کریستیانو رونالدو خطاب به خبرنگاران: کسی حرکت من رو ثبت نکرد؟ / فیلم
  • حرکت عادی خودرو‌ها در جاده‌های شمال
  • ببینید | حرکت جنجالی وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور چین
  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • ببینید | حرکت جنون‌آمیز پسر جوان؛ پرش از روی ۲ خودرو در حال عبور
  • برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در بافق
  • حرکت عجیب و خطرناک راننده تاکسی در تونل + فیلم