آیا واقعیت مجازی میتواند حوزه سلامت را متحول کند؟
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۸۴۸۷
از بیماریهای مزمن گرفته تا کمک به بیمارانی که دچار تنهایی و انزوا هستند، «واقعیت مجازی» میتواند در حوزه مراقبتهای حوزه سلامت تأثیر فراوانی داشته باشد.
تأثیر واقیعت مجازی بر کاهش «درد مزمن»در حدود ۵۰ میلیون آمریکایی دچار دردهای مزمن هستند. طبق گزارش نشریه نیویورک تایمز، دردهای مزمن یکی از علل اصلی ناتوانیها در سراسر جهان به شمار میرود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طبق اعلام نیویورک تایمز، درد مزمن نه تنها بر بدن انسان، بلکه بر مغز نیز تأثیر میگذارد. به طور مثال، طبق تحقیقات صورت گرفته در آزمایشگاه «ای. وی. آپکاریان» استاد فیزیولوژی در دانشگاه «نورث وسترن» آمریکا، مغز بیماران مبتلا به درد، دچار کاهش قابل توجهی از ماده خاکستری در «قشر پیش پیشانی» (قشر جلوی مغز) و تالاموس میشود که هردوی این بخشها به پردازش درد در مغز کمک میکنند.
علاوه بر این، «درد مزمن» میتواند فعالیت مغزی را از نواحی احساسی و حرکتی به مناطق مرتبط با احساسات به مانند «آمیگدال» (بادامک مغز) و «هیپوکامپ» (اسبک مغز) منتقل کند. در حال حاضر تعداد اندکی درمان مؤثر برای «دردهای مزمن» وجود دارد. «دنیل کلاو» (Daniel Clauw) که ریاست مرکز تحقیقات درد و کوفتگی در دانشگاه میشیگان را برعهده دارد، میگوید: هیچ دارویی برای هیچ درد مزمنی وجود ندارد که بتواند از هر سه نفر، یک نفر را بهبود بخشد.
برای همین مسئله نیز در حال حاضر، بسیاری از محققان در حال روی آوردن به درمانهایی هستند که مغز بیماران را هدف قرار میدهد که از جمله این موارد، میتوان به «فناوری واقعیت مجازی» اشاره کرد؛ فناوری که میتواند به بیماران کمک کند تا علائم درد مزمن خود را کاهش داده و آن را مدیریت کنند.
در حال حاضر یکی از شرکتهای پیشرو در زمینه فناوری واقعیت مجازی، شرکت «AppliedVR» است. در سال ۲۰۱۷، این شرکت در حال استفاده از واقعیت مجازی برای درمان اضطراب و دردهای حاد در بیماران، به خصوص کودکانی بود که تحت درمانهای بیمارستانی قرار داشتند؛ اما از آن زمان تا کنون این شرکت به بازطراحی فناوری خود برای درمان دردهای مزمن کرده است.
محصول این شرکت که «RelieVRx» نام دارد، درمانی را برای بیماران از طریق «انجام بازی» و یا ایجاد صحنههایی که به کنترل تنفس آنها و تسکین سیستم عصبی آنها کمک میکند، فراهم میآورد. هر جلسه واقعیت مجازی هفت دقیقه به طول میانجامد و به بیماران گفته میشود به مدت هشت هفته، روزانه یک جلسه درمانی با واقعیت مجازی داشته باشند.
در یک پژوهشی که از سوی محققان شرکت واقیعت مجازی «AppliedVR» انجام شده، مشخص گردیده ۴۳ درصد از بیمارانی که از محصول «RelieVRx» این شرکت استفاده کرده اند، کاهش درد مزمن کمر ار گزارش کرده اند. بایستی گفته شود در مقایسه با بسیاری از داروها و روشهای درمانی، «واقعیت مجازی» عوارض جانبی نسبتا اندکی دارد.
منبع: پایگاه advisory
باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوریمنبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: واقعیت مجازی درد مزمن درمان بیماری واقعیت مجازی درد های مزمن درد مزمن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۸۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
دهمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی با حضور مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ از روز گذشته در دانشگاه علم و فرهنگ آغاز به کار کرد و تا امروز، ۶ اردیبهشت ماه ادامه دارد.
به گزارش ایسنا، محمدجواد شایگان فرد، دانشیار دانشگاه علم و فرهنگ و دبیرکنفرانس بین المللی وب پژوهی با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد بینالمللی، به شرح گزارش مختصری از دورههای قبل پرداخت.
وی در خصوص انتخاب محورهای این کنفرانس خاطرنشان کرد: کمیته علمی کنفرانس بینالمللی وب پژوهی ۱۵ محور اصلی را برای کنفرانس انتخاب کرد که از جمله آنها میتوان به یادگیری ماشین، یادگیری عمیق در وب، وبکاوی، وب معنایی و تحلیل وب، اینترنت اشیا، بازیابی اطلاعات، شبکههای اجتماعی، سکوهای ابری، انبوه و توزیع شده، بلاکچین و رمزارز، تعامل انسان و رایانه، کیفیت وب، سکوها و ابزارهای نرمافزاری وب، کسبوکار و بازاریابی الکترونیکی، امنیت وب، تحلیل رفتار و شخصیسازی، پردازش تصویر در وب، رسانه و ارتباطشناسی وب، وب و جامعه اشاره کرد.
دبیر کنفرانس بینالمللی وب پژوهی در ادامه افزود: ما در این کنفرانس به تمامی موضوعاتی که مربوط به حوزه وب میشد نیز توجه کردیم و صرفاً به دنبال ابعاد فناوری آن نبوده و نویسندگان حوزه علومانسانی و… را نیز تشویق کردیم تا در این حوزه ورود کنند.تعداد ۱۴۲ مقاله پذیرش شده است که ۴۵ مورد شفاهی است، البته نکته حائز اهمیت این است که هر مقاله دو داور داشته و بعد اعلام نتایج شده است.
وی عنوان کرد: مقالات و پژوهشهایی متعددی به زبانهایی فارسی و انگلیسی به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است که آثار پذیرفته شده در پایگاههایی معتبر علمی داخلی نظیر SID و ISC و خارجی نظیر IEEE Xplore نمایه شده است. گفتنی است امسال حدود ۷۵ درصد مقالات به زبان انگلیسی بوده است و این نشان از تمایل پژوهشگران به تعاملات بینالمللی است.
*مسئله اجتماعی، راه حل اجتماعی دارد
همچنین در ادامه این کنفرانس آرش حیدری عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان سخنران ویژه درباره شکاف دیجیتال(گفتاری درباره نسبت فضای مجازی و فضای اجتماعی) نکاتی را مطرح کرد.
حیدری گفت: «مسئله اجتماعی، راه حل اجتماعی دارد» این گزارۀ کلیدی محوریتی اساسی در فهم علوم اجتماعی دارد. فقدان مواجهه با این گزاره موجب میشود که برای حل مسائل اجتماعی مسیرهایی غیر اجتماعی پیموده شود و این مسیر ضرورتاً با شکست مواجه خواهد شد.
وی افزود: فهم امر اجتماعی همواره نسبتی با مفهوم فضا دارد. فضای اجتماعی در حدفاصل کنشها، تعاملها و روابط میان افراد شکل میبندد و چیزی را خلق میکند که «حوزه عمومی» نامیده میشود. حوزه عمومی عرصه تعاملات نمادین و معنادار انسانها است و مجموعه وسیعی از الگوهای تعاملی را در بر میگیرد.
عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه تشریح کرد: این شبکه تودرتو که حاصل کنش و واکنش میان انسانهاست ساختاری نظاممند به خود میگیرد و به سیستمی سیال بدل میشود. این سیستمِ سیال واجد کلیتی میشود که چیزی بیش از تک تک اجزای آن است. این تبیین بدان معناست که «جامعه جمع جبری تک تک افراد نیست» بلکه نظامی است که در نتیجۀ تعاملات جزئی واجد یک کلیت میشود و امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و… را در بر میگیرد. از این حیث جامعه یک کلیت است، یک فضای خلق شده است که بخشها، اجزا و خردهنظامهایی دارد.
حیدری عنوان کرد: با این مقدمه، فضای مجازی را باید زیرمجموعه فضای اجتماعی دانست. خطای رایج در فهم رابطه میان فضای اجتماعی و فضای مجازی آنجاست که گاه این دو را اینهمان فرض میکنند و فهم امر اجتماعی و فضای اجتماعی را به فهم فضای مجازی تقلیل میدهند. درست در این نقطه است که مفهوم شکاف دیجیتال موضوعیت مییابد.
وی همچنین عنوان کرد: جنس و نوع و کیفیت دسترسیِ کاربران به فضای مجازی تابع شرایط اجتماعی آنهاست. نابرابریها، تضادها و تعاملات اجتماعی در فضای مجازی بازتولید میشوند. به عبارت دقیقتر شکافهایی که در قلمرو اجتماعی در سطوح مختلف (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی) تولید میشوند در قلمرو مجازی تکرار و تثبیت میشوند. درست در همین نقطه است که درباره فهمِ نسبت فضای اجتماعی و فضای مجازی نیاز به بازاندیشی اساسی وجود دارد.
عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ خاطرنشان کرد: فروکاست فهم فرایندهای اجتماعی، مسائل اجتماعی، و فضای اجتماعی به فضای مجازی به معنای نادیده گرفتن منطق درونیِ امر اجتماعی است. فضای مجازی مبتنی بر بازنمایی است، اینکه چه کسی در چه جایگاهی توان بازنمایی بیشتری دارد بیش از آنکه به فضای مجازی مرتبط باشد به فرصتها و امکاناتی وابسته است که در فضای اجتماعی کسب شده است. بنابراین بازنمایی فضای مجازی همواره واجد شکافی بنیادینی است با آنچه در فضای اجتماعی در حال رخ دادن است. بنابراین این مبحث برای مفهومپردازیِ نسبت میان این دو فضا و توضیح چگونگی بازتولید روابط نابرابر اجتماعی در فضای مجازی است.
روز اول این مراسم با حضور اساتید و مهمانانی از مرکز تحقیقات مخابرات، وزارت علوم،تحقیقات وفناوری، ایرانداک، جهاددانشگاهی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی و علامه طباطبایی و….حضور داشتند و در این کنفرانس جایزه پرفسور کامبیز بدیع اهدا خواهد شد.
انتهای پیام