Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از این آرزوها تاسیس پارک علم و فناوری بین المللی ایران است که با رایزنی‌های انجام شده، مقدمات آن مهیا شده است. این پارک در هزار هکتار زمین ایجاد می شود که مجوز آن گرفته شده و در سفر رییس جمهور به استان تهران مصوب شد.

به گزارش خبرنگارایران اکونومیست، محمدعلی زلفی گل روز یکشنبه در آیین تکریم و معارفه رییس سازمان صنعتی ایران افزود: اگر امروز امنیت و آسایشی داریم این ثمره خون هزاران شهید است که بزرگترین سرمایه خود را در طبق اخلاص قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه گفت: سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به عنوان یک نهاد علمی و فناوری کاملاً مستقل است. گاهی اوقات برداشت می‌شود که این سازمان  وابسته به ستاد وزارت علوم است که این گونه نیست. این سازمان نهاد علمی مستقل است که شرایط ویژه ای دارد و نگاه ستاد وزارت علوم به سازمان پژوهش های علمی و صنعتی یک نگاه ویژه است؛ چرا که این سازمان ویژگی های منحصر به فردی دارد و در ابعاد بین المللی از چند جهت کاملاً شناخته شده است.

وزیر گفت: یکی به دلیل اینکه اساتیدی در این سازمان حضور دارند که در دو جنبه  علمی و  فناوری شاخص هستند و نتایج پژوهش‌های آنها در ابعاد فراملی منتشر می‌شود  و این سازمان با آدرس خاص خود کاملا پذیرفته شده است.

زلفی گل گفت: ویژگی بعدی این سازمان که باعث شده این سازمان در ابعاد فراملی کاملاً شناخته شده باشد، مدیریت جشنواره بین‌المللی خوارزمی است. جشنواره بین المللی خوارزمی در ابعاد فراملی  شناخته شده است و در ابعاد ملی هر استاد دانشگاه، دانشمند، دانش پژوه و دانشجوی ما آرزو دارد در رقابتهای جشنواره خوارزمی شرکت کند و حائز رتبه شود.

وی ادامه داد: برند جشنواره خوارزمی این سازمان را به یک نهاد علمی تاثیر گذار و یک نماد و نمود علم و فناوری تبدیل کرده است.

وزیر علوم افزود: نکته دیگری که سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در عرصه علمی و فناوری کشور شناخته شده است، بحث مالکیت فکری است. مجوزی که این سازمان صادر می کند در محافل علمی برای ارتقای علمی و گزینش های علمی بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: باید این پتانسیل و سرمایه اجتماعی که سازمان پژوهش های علمی و صنعتی در بین جامعه فرهیختگان دانشگاهی و علمی به وجود آورده، برای اهداف بزرگتری استفاده کنیم و ماموریت های بزرگتری به این سازمان بسپاریم و آرزوهای بزرگ تری را برای این سازمان داشته باشیم.

زلفی گل گفت: یکی از این آرزوها تاسیس پارک علم و فناوری بین المللی ایران است که خوشبختانه با رایزنی‌هایی که شده، مقدمات آن مهیا شده است. این پارک در هزار هکتار است که مجوز آن گرفته شده و در سفر رییس جمهور به استان تهران مصوب شده است.

وی یادآور شد: البته استاندار تهران در جاهای مختلف بیش از  هزار هکتار  زمین در اختیار ما قرار می داد، اما برای ما مهم این بود که این زمین نزدیک تهران باشد و تسهیلات آب و برق و گاز داشته باشد تا شرایط برای حضور شرکت های دانش بنیان مهیا باشد. با رایزنی های انجام شده به زودی دکتر زمانیان و دکتر خیرالدین (معاون فناوری وزارت علوم) بازدید محلی خواهند داشت و چند محل مناسب پیدا شده که تسهیلات آب و برق و گاز دارد. کارهای مقدماتی انجام شده است که به زودی آغاز به کار می کند.

وی گفت: سازمان های پژوهش های علمی و صنعتی ایران در سه بخش پژوهش های بنیادی، کاربردی و  توسعه ای تجربه دارد. به همین دلیل به عنوان یک الگو می تواند راهبری بخش پژوهش کشور را در  دانشگاه ها و پژوهشگاه‌های بر عهده گیرد و این کار را انجام دهد.

 

 برای بیمه پژوهش و مالکیت فکری در صورت لزوم به مجلس لایحه می دهیم 

وزیر علوم گفت: مشکلی که در بخش پژوهش داریم این است که بیمه پژوهش نداریم و سازمان پژوهش علمی و صنعتی باید در این زمینه کمک کند و پیگیر باشد. نداشتن بیمه پژوهش به توسعه پژوهش در کشور آسیب زده است.

وی گفت: نیاز داریم طرح‌ها و پروژه‌های ما بیمه شوند که اگر طرفین به هر دلیلی نتوانستند حمایت کنند، آن پژوهش و پروژه به نتیجه برسد.

زلفی گل خاطرنشان کرد: بحث مالکیت فکری آن چیزی که اکنون داریم شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست؛ این که فناور ما محصولی را برای اولین بار تولید کند بلافاصله فرد یا شرکت دیگری بدون  اجازه آن محصول را کپی می کند. وقتی مالکیت فکری در کشور جدی گرفته نشود یعنی ذبح فناوری و خلاقیت. در صورتی که در کشورهای پیشرفته کسی اجازه ندارد نوآوری ثبت شده و قانونی فرد دیگری را کپی کند. بنابراین باید برای بیمه پژوهش و مالکیت فکری حتی اگر لازم شد به مجلس لایحه بدهیم و این مشکلات را حل کنیم.

به گزارش ایران اکونومیست، آیین تکریم و معارفه علیرضا عشوری رییس پیشین و حسن زمانیان رییس جدید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

حسن زمانیان ۲۴ فروردین به ریاست سازمان پژوهش‌های علمی وصنعتی ایران منصوب شد. وی عضو هیات علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه لرستان با مرتبه استادی است و از سوابق اجرایی ریاست دانشگاه‌های لرستان و ملایر و عضو هیات مدیره آزمایشگاه فنی خاک وزارت راه و شهرسازی را می توان نام برد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، محمدعلی زلفی گل ، وزیر علوم تحقیقات و فن آوری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فن آوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی پژوهش های علمی و صنعتی ایران علم و فناوری مالکیت فکری وزارت علوم شناخته شده بیمه پژوهش هزار هکتار وزیر علوم زلفی گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۰۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد

یه گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد انوار، توجه به آموزش و پژوهش را در ارزیابی آثار به خاطر تعیین این موضوع به عنوان شعار سال توسط ایکوم (کمیته بین المللی موزه‌ها) برای روز جهانی موزه‌ها عنوان کرد.

محمد انوار دبیر اجرایی اولین کنفرانس بین المللی موزه‌ها در گفتگو با خبرنگار پژوهش خبرگزاری آنا به داوری و پذیرش ۱۲۵ اثر در این کنفرانس خبر داد و گفت: این آثار تقریبا از اکثر استان‌های کشور ارسال شده است و همچنین آثاری را از کشور‌های انگلستان، قبرس، ترکیه، عراق، افغانستان و سخنرانانی را از کشور‌های فرانسه و انگلستان داشتیم.

وی در خصوص محور‌های مقالات رسیده به دبیرخانه گفت: پژوهش‌های رسیده به دبیرخانه سعی کرده بودند که به موضوع‌های کارکرد موزه‌ها، اهمیت آن‌ها، ارتباط موزه‌ها و معماری، طراحی، گالری‌ها و نمایشگاه‌ها، تجهیزات، آزمایشگاه، کارگاه، مرمت و احیاء، مستندنگاری و مستندسازی، استانداردسازی، حفاظت و...یپردازند و تقریبا آثار ارائه شده از کیفیت و درجه خوبی برخوردار بودند.

وی به توجه به موضوع آموزش و پژوهش در ارزیابی آثار ارسال شده اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به تعیین این شعار سال که توسط ایکوم (کمیته بین المللی موزه‌ها) برای روز جهانی موزه‌ها که ۲۸ اردیبهشت ماه است، تعیین شده بود ما هم سعی کردیم تا محوریت ارزیابی آثار را بیشتر به این موضوع اختصاص دهیم.

انوار به حمایت دستگاه‌های دولتی و خصوصی بسیاری از برگزاری این کنفرانس اشاره کرد و گفت: وزارت کشور، وزارت میراث، صنایع دستی و گردشگری، کمیسیون ملی یونسکو، بیش از ۱۲۵ دانشگاه و موسسه آموزش عالی و ... از این کنفرانس حمایت کردند و سعی کردند تا در روند اجرایی و علمی این کنفرانس نهایت همکاری را با دبیرخانه داشته باشند.

گفتنی است، اهداف اولین دوره کنفرانس بین المللی موزه‍‌ها، تقویت نقش پژوهشی نهاد موزه، انتشار آخرین نتایج و یافته‌های جدید پژوهشی و تجارب فنی و ترویجی در زمینه موزه و موزه داری، ارتقاء سطح دانش و آگاهی پژوهشگران و کارشناسان حوزه موزه، توجه ویژه به موزه‌ها و مسائل و موضوعات مرتبط، بررسی وضعیت موزه‌ها و ارتقاء سطح کیفی موزه‌ها با راهکار‌های اجرایی مبتنی بر روش‌های علمی و به روز، نقش و اثر موزه‌های علمی، فنی و دانشگاهی، تقویت هویت علمی و فنی کشور و معرفی در سطح بین الملل، حفظ میراث فرهنگی، علمی و تاریخی کشور و نمود بین المللی آن، دیپلماسی علمی و فرهنگی و استفاده از نقش موزه‌ها در باروری خلاقیت و نوآوری استعداد علمی، فرهنگی، تاریخی و هویتی کودکان، نوجوانان و جوانان و هم افزایی دانش و تجربه و اطلاعات موزه‌های کشور باهم و با موسسات موزه‌ای جهانی، ایجاد مشارکت و هم افزایی میان جامعه پژوهشگران، متخصصین و نهاد‌های اجرایی مرتبط است.

لازم به ذکر است که کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها ۵ اردیبهشت در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • راه‌اندازی اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی در کشور
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌‎شود
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای