Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@20:06:40 GMT

مسابقه قرآن دانش‌آموزی و دانشجویی در کشور اوگاندا برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۵۱۱۹۲

مسابقه قرآن دانش‌آموزی و دانشجویی در کشور اوگاندا برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، دومین مسابقه قرآن دانش‌آموزی، دانشجویی با مدیریت کالج اسلامی المصطفی در کشور اوگاندا و همکاری رایزنی فرهنگی و دانشگاه کامپالا با حضور شرکت کنندگانی از چهل مرکز آموزش عالی و دبیرستان برگزار شد.

مرحله نهایی این مسابقه در شش گروه «قرائت» شامل تحقیق و ترتیل، «حفظ» شامل ده، بیست و سی جز، «تفسیر» سوره حجرات از تفسیر المیزان، «حدیث» شامل چهل حکمت نهج البلاغه، «دعای کمیل» شامل حفظ و مفاهیم و «پژوهش‌های قرآنی» با حضور یکصد و بیست شرکت کننده برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از مرحله ثبت نام که از ماه رجب با تبلیغات سراسری در مراکز آموزشی و برنامه‌های اختصاصی در شبکههای تلوزیونی آغاز شده بود، در مرحله انتخاب، شرکت کنندگان نهایی تا دهه اول ماه رمضان انتخاب شدند. مرحله نهایی این مسابقه طی سه روز به ترتیب در دانشگاه کامپالا، واحد خواهران دانشگاه اسلامی اوگاندا و کالج اسلامی المصطفی برگزار شد.

اختتامیه این مسابقه در سالن کالج اسلامی المصطفی با حضور سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، معاون مفتی اوگاندا، رئیس دانشگاه کامپالا، رئیس هیأت امنای کالج المصطفی، نمایندگانی از کشورهای سوریه، عمان و ترکیه در اوگاندا، مدیران و اساتید مراکز شرکت کننده و سایر شخصیت‌های دینی و سیاسی برگزار شد.

رئیس کالج اسلامی المصطفی در این برنامه ضمن تقدیر از همکاری مراکز مختلف در برگزاری این مسابقه و خوش آمدگویی به مدعوین و ارائه گزارش اجمالی از روند برگزاری، ترویج فرهنگ قرآنی را جزو اهداف کالج المصطفی و موجب رشد فرهنگ صلح و همزیستی در کشور اوگاندا و منطقه دانست و ضمن تبریک به شرکت کنندگان در مسابقه قرآن، این حضور را فارغ از این که جزو نفرات برتر باشند یا نه، موفقیت و دارای جایزه الهی ارزیابی کرد.

صالحی، سفیر جمهوری اسلامی ایران ضمن خوش آمدگویی به مدعوین حاضر در برنامه، تقدیر از برگزار کنندگان این برنامه و تبریک به شرکت کنندگان، اقدام دولت اوگاندا در فراهم ساختن محیط آزادی مذهبی را ستود.

وی در ادامه توجه به معانی و درک معارف قرآنی را ضروری دانست و از شرکت کنندگان دعوت کرد تا همواره به دنبال راهنمایی از هدایت قرآنی باشند که راه حل جامعی برای تمام مشکلات بشری را در خود دارد.

رئیس هیأت امنای کالج المصطفی، سید حیدر عابدی، تفسیر نادرست از کلام الهی و روایات را موجب به خطرافتادن امت اسلامی دانست. وی با اشاره به توصیه پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) به همزیستی مسالمت آمیز، کنار هم قرار گرفتن دین و سیاست را حائز اهمیت دانست. چنان که حضرت امام خمینی (قدس سره) اتحاد مسلمانان برای اقدامات مثبت و حل مسائل را مورد تاکید قرار می‌داد.

پرفسور بدرو، رئیس دانشگاه کامپالا، ضمن تشکر از شرکت کنندگان و دست اندرکاران، فهم و درک علمی قرآن کریم را نیز شایسته توجه دانست؛ چنان که از قرآن می‌توان مفاهیم علمی را استنتاج کرد.

نایب دوم مفتی اوگاندا، شیخ محمدعلی وایصا ضمن تشکر از دست اندرکاران و برگزار کنندگان این برنامه، به صورت خاص از پدران و مادران شرکت کنندگان که نسبت به آموزش‌های قرآنی فرزندان خود اهتمام دارند، قدردانی کرد. وی ضمن اشاره به نقش قرآن در زندگی خود و بزرگانی دیگر از کشور اوگاندا، اهتمام به فراگیری معارف دینی و تبلیغ آن را به جوانان توصیه کرد و در عین حال تاکید کرد برای حفظ شأن و استقلال خود، لازم است حرفه و تخصصی را در کنار آن آموخته باشند. وی در خاتمه آمادگی شورای عالی مسلمانان اوگاندا را برای همکاری بیشتر با این مسابقه خاطرنشان کرد.

کد خبر 5484455 سمانه نوری زاده قصری

منبع: مهر

کلیدواژه: ماه مبارك رمضان دعای کمیل ترکیه امام خمینی تفسیر المیزان اوگاندا قرآن قرآن فعالیت های قرآنی عید فطر 1401 معرفی کتاب نهج البلاغه قرآن کریم ماه مبارك رمضان کربلای معلی انقلاب اسلامی ایران کربلا جهان اسلام امام علی ع سازمان اوقاف و امور خیریه کتاب و کتابخوانی دانشگاه کامپالا کشور اوگاندا شرکت کنندگان برگزار شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۱۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ درصد شرکت‌کنندگان قرآنی مدرک دریافت می‌کنند

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت‌: آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن دارای سختی های خاص خود است و به طور معمول حدود ۱۲ درصد شرکت کنندگان مورد تائید برای دریافت مدرک قرار می‌گیرند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، حجت‌الاسلام محمد قمی دربرگزاری نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در مشهد با اشاره به افزایش 25 درصدی شرکت کنندگان این آزمون نسبت به دوره های گذشته اظهارداشت: حدود 12 هزارو 500 نفر از سراسر کشور در  نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم شرکت کرده اند که نزدیک به دو سوم از آنان بانو هستند.

وی افزود : با توجه به اینکه حدود چند میلون نفر از جمعیت کشورمان حدود 200 آیه از آیات مهم و مورد تاکید بزرگان دین را از قران کریم حفظ می‌کنند موضوعی مهم است که این افراد می‌خواهند زندگی خود را با قرآن مانوس کنند و در مسائل اجتماعی سیاسی و ارتباط خود با دیگران از آیات، ترجمه و تفسیر قرآن بهره ببرند و در صحبت ها وزندگی خود نیز به آیات خدا بسنده کنند

قمی درخصوص حفظ نیز خاطر نشان کرد : حفظ ترتیبی توسط علاقه‌مندان بسیاری و با توجه به معنا، ترجمه و تفسیر انجام می‌شود ولی برخی افراد نیز می‌خواهند تازه در این مسیر قدم بگذارند و تشنه و مشتاق بهره گیری از قرآن کریم هستند درهمین راستا با توصیه بزرگان، گروهی آیات و فرازهایی از قرآن که مورد توجه و نیاز جامعه امروز است را برای به کارگیری مفاهیم آن در زندگی خود حفظ می‌کنند.

وی همچنین نکات قابل توجه در این آزمون را حضور نزدیک به 500 نفر با سن بالای 50 سال و 50 نفر زیر 11 سال دانست و تاکید داشت : بیشتر شرکت کنندگان با شوق وصف ناپذیری به همراه اعتماد به نفس با توجه به معنا، تدبر، ترجمه و تفسیر قرآن کریم در این آزمون شرکت کردند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: حضور علاقه مندان به حفظ قرآن در نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم با استقبال خوبی همراه بوده است که نشان از گسترش فضای قرآنی در کشور دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صاحبقرانی مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت:‌ در مجموع هزارو 618 نفر از خراسان رضوی در نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم شرکت کردند و این داوطلبان پس از موفقیت در آزمون کتبی، در آزمون شفاهی نیز که توسط اساتید مجرب برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند تا در نهایت به داوطلبان واجد شرایط مدرک تخصصی اعطا شود.

وی این آزمون را بزرگترین رویداد قرآنی کشور دانست وتصریح کرد : مرحله اول آن و در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر انس با قرآن و در سه مقطع 10، 20 و 30 جزء قرآن کریم برگزار می‌شود.

صاحبقرانی تصریح کرد: طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود و بر همین اساس، قبول‌شدگان و دارندگان مدارک تخصصی حفظ می‌توانند از مزایایی همچون اعطای مدرک هم‌تراز کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، مزایای درجات هنری، امتیازات اداری، استخدامی و اعطای کمک هزینه تحصیلی نیز برخوردار شوند.

گفتنی است: امسال این آزمون در هفت حوزه تربت جام، نیشابور، کاشمر، سبزوار و مشهد در دو حوزه بانوان و آقایان در خواف در حال برگزاری است.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • شرکت ۱۲ هزار نفر در آزمون تخصصی حافظان قرآن کریم
  • ۱۲ درصد شرکت‌کنندگان قرآنی مدرک دریافت می‌کنند
  • افزایش ۲ هزار نفری شرکت کنندگان در آزمون اعطای مدرک تحصیلی معادل به حافظان قرآن کریم در کشور
  • برگزاری آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در مشهد
  • آزمون اعطای مدرک تخصصی حفاظ قرآن کریم در کردستان برگزار شد
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • معتبرترین مسابقات ریاضی دانشجویی جهان در دانشگاه تبریز آغاز شد
  • برگزاری مسابقات قرآنی دانش آموزی در شهرستان سروستان
  • برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی در یزد
  • برگزاری چهل و دومین دوره مسابقات قرآن دانش آموزی در کازرون