Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی دسینه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان هرمزگان امروز به خبرنگار فارس در بندرعباس گفت: یکی از بحث‌های اساسی هدفمندی سازی یارانه‌ها بر روی کالاهای اساسی است و اگر این طرح به درستی اجرا بشود قطعا به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد و در نهایت معیشت مردم به خوبی تامین می‌شود.

وی در پاسخ به چرایی اتخاذ تصمیمات دولت در خصوص حذف ارز ترجیحی گفت: یارانه در کل دنیا به صورت هدفمند توزیع می‌شود و یکی از بحث‌های اساسی هدفمندی سازی یارانه‌ها بر روی کالاهای اساسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دسینه با بیان اینکه بحث یارانه‌ آرد در این روزها بسیار جدی دنبال می‌شود، افزود: بخش قابل توجهی از آرد یارانه‌ای کشور در بازار آزاد به فروش می‌رسد و بر اساس آماری که از ستاد قاچاق کالا و ارز به‌دست آمده، بخش قابل توجهی به‌صورت قاچاق از کشور خارج شده‌است. به نحوی که در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۲۰۰ درصدی در این حوزه داشتیم و این برای کشور مساله اساسی است.

حدود دو میلیون تن گندم در سال ضایعات و یا قاچاق می‌شود

وی افزود: براساس بررسی‌های اقتصادی انجام شده، سالانه و به‌طور متوسط مصرف گندم در کشور حدود ۹.۵ میلیون تن است. اما مصرف واقعی ۱۱.۵ میلیون گزارش شده است. یعنی در واقع دو میلیون تن گندم یا بصورت ضایعات و یا بصورت قاچاق بوده که برای کشور زیبنده و جالب نیست و یک دلیل اساسی برای اجرایی کردن این تصمیم می‌باشد.

دسینه ادامه داد: دلیل دوم ریسک‌های سیستماتیک و سیاسی کشور محسوب می‌شود و کشورها باید خود را به فراخور بازارهای جهانی، تنظیم کنند. دو کشور روسیه و اوکراین که در حال جنگ هستند، بخش عمده‌ای از منابع طبیعی دنیا را در اختیار دارند و تامین کننده گندم در دنیا هستند. بنابراین میزان تولید و عرضه آنها به بازارهای جهانی کاهش یافته و لذا دولت چاره‌ای جز پرداخت هدفمند یارانه خودش را ندارد تا بتواند مصرف را در کشور مدیریت کرده و نیز از قاچاق آرد جلوگیری کند.

یارانه از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره منتقل می‌شود

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گفت: مردم بدانند که این بحث یارانه، در واقع حذف یارانه از آرد نیست؛ بلکه جابجایی است. یعنی به جای اینکه به ابتدای زنجیره یارانه تزریق شود به انتهای زنجیره یعنی مصرف کننده نهایی تزریق می‌گردد. در همین راستا قیمت نان افزایش پیدا نخواهد کرد.

وی در ادامه گفت: حُسن دوم این است که تعدیل قیمت آرد موجب کاهش قاچاق و کمک به اقتصاد کشور خواهد شد. همچنین پیامد سوم این است که به ازای فروش نان، این یارانه مستقیم به حساب نانوا یعنی مصرف کننده نهایی واریز خواهد شد که این امر نیز خود باعث جلوگیری از قاچاق خواهد بود.

ضایعات نان در کشور مدیریت خواهد شد

دسینه در پایان افزایش بهره‌وری در کشور و جلوگیری از ضایعات در مصرف آرد را پیامد چهارم این طرح دانست و افزود: باید بدانیم که کشور در شرایط خاصی قرار دارد که مجبور به اتخاذ چنین تصمیمی است. مطمئن باشید اگر این طرح به درستی اجرا بشود قطعا به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد و در نهایت معیشت مردم به خوبی تامین می‌شود.

انتهای پیام/ 88055

منبع: فارس

کلیدواژه: یارانه نان هرمزگان ضایعات نان مهدی دسینه هدفمندی یارانه ها جلوگیری از قاچاق آرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۱۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵ درصدی میزان مصرف گاز در زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ سلیمانی‌نژاد از افزایش حدود ۵ درصدی مصرف گاز در بخش‌های مختلف خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳ میلیارد و ۲۶۵ میلیون و ۲۳۷ هزار مترمکعب گاز طبیعی در استان زنجان مصرف شده بود.

وی افزود: مصرف گاز در سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال قبل آن، بالغ بر ۱۵۲ میلیون و ۲۷۰ هزار مترمکعب افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان ادامه داد: افزایش سالانه تعداد مشترکان گاز طبیعی و ورود مشترکان جدید به چرخه مصرفی از یک سو و بالا بودن الگوی مصرفی مشترکان از سوی دیگر موجب افزایش مصرف گاز در استان نسبت به سال گذشته شده است.

سلیمانی‌نژاد گفت: در یک سال گذشته بیش از ۲۰ هزار مشترک در بخش خانگی، بیش از ۳ هزار مشترک در بخش تجاری و ۲۱۶ مشترک در بخش صنعتی به تعداد مصرف کنندگان گاز طبیعی در استان افزوده، شده است.

وی تأمین ایمن و پایدار گاز مشترکان را از جمله برنامه‌های اصلی شرکت گاز استان زنجان برشمرد و افزود: شرکت گاز زنجان با تلاش شبانه‌روزی در راستای مدیریت پایداری شبکه گازرسانی به دنبال کسب رضایتمندی مصرف کنندگان گازطبیعی در استان است.

دیگر خبرها

  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای
  • تخصیص یارانه دارو به خوبی انجام نمی شود / تلاش دولت برای تثبیت قیمت نان در 1403 با سه برابر کردن یارانه
  • لزوم کاهش مصرف کیسه‌ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی
  • شبکه تولید برق آماده ورود به روز‌های اوج مصرف
  • جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • بازدید وزیر کشور از پروژه بزرگراه شهید بروجردی
  • بازدید وزیر کشور از پروژه بزرگراه شهید بروجردی در جنوب تهران
  • 5 تفاوت اساسی در کاشی و سرامیک - کاویان سرام
  • افزایش ۵ درصدی میزان مصرف گاز در زنجان
  • مجموع تامین ارز برای کالا‌های اساسی به ۳ میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار رسید