Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمار بدست آمده از موسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل (Inpe) نشان می دهد جنگل‌زدایی آمازون در سال جاری میلادی برای سومین بار به رکوردی تازه دست یافته و نگرانی ها مبنی بر تخریب این مخزن بزرگ جذب کربن و تبدیل آن به یک ساوانای استوایی را بالا برده است.

به گزارش روز یکشنبه ایران اکونومیست به نقل از خبرگزاری دویچه وله، جنگل زدایی جنگل های بارانی آمازون در برزیل برای سومین ماه در سال جاری شاهد ثبت رکوردی تازه بوده است و محیط بانان تنها یک نفر را مسئول این خسارت زیست محیطی گسترده و فاجعه بار می دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دویچه وله در این گزارش آورده است: داده های اولیه دولتی نشان می دهد که مساحت زمین های جنگل زدایی شده در ماه آوریل (۱۰ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت) به دوبرابر مدت مشابه سال قبل رسیده، ضمن آنکه جنگل زدایی در این منطقه برای سومین بار در سال جاری به رکوردی ماهانه دست یافته است.

دانشمندان حوزه اقلیم، حذف گسترده درختان جنگل های بارانی را ضربه ای بزرگ به تلاش برای مهار گرمایش جهانی ارزیابی کرده اند، چرا که این جنگل ها دارای قابلیت جذب گسترده گازهای گلخانه ای هستند.

با توجه به رکوردهایی که در سال جاری ثبت شده، کارشناسان هشدار داده اند که سال ۲۰۲۲ می تواند چهارمین سال متوالی جنگل زدایی برزیل در دهه اخیر باشد.

آمار چه می گوید؟

بر اساس داده های موسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل (Inpe)، جنگل زدایی در این منطقه در مجموع به ۱۰۱۲.۵ کیلومتر مربع (۳۹۰ مایل مربع) در ۲۹ روز اول ماه آوریل رسیده است. سطحی که ۷۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته میلادی است و خود به عنوان رکوردی تازه در جنگل زدایی ثبت گردیده است.

براساس آمار بدست آمده این نخستین بار است که جنگل زدایی از یک هزار کیلومتر مربع در طول یک ماه فصل بارانی که از دسامبر تا آوریل (۱۰ آذر تا ۱۰ اردیبهشت) ادامه دارد، فراتر رفته است.

در ماه ژانویه (۱۰ دی تا ۱۰ بهمن)، ۴۳۰ کیلومتر مربع جنگل زدایی صورت گرفته که بیش از چهار برابر مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ است. در ماه فوریه (۱۰ بهمن تا ۹ اسفند)، ۱۹۹ کیلومتر مربع از جنگل های آمازون تخریب شد که ۶۲ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ بود.

در مجموع، چهار ماه اول سال جاری میلادی شاهد جنگل زدایی بی سابقه ای بوده که بدین ترتیب سطح تخریب جنگل یک هزار و ۹۵۴ کیلومتر مربع اعلام شده است. این امر نشان دهنده افزایش ۶۹ درصدی تخریب نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ است.

چرا جنگل زدایی در حال افزایش است؟

جنگل‌زدایی در آمازون از زمان روی کار آمدن «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری پوپولیست متعلق به حزب راست در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

او حفاظت از محیط زیست برای منطقه را تضعیف کرده و استدلالش این است که کشاورزی بیشتر و استخراج معادن در آمازون به کاهش فقر در منطقه کمک می کند.

«مارسیو آسترینی» رئیس گروه حمایت از رصدخانه آب و هوای برزیل در بیانیه‌ای گفت: علت این رکورد بی سابقه جنگل زدایی تنها یک نام دارد و آن ژائیر بولسونارو است.  

از سوی دیگر وزارت‌های محیط‌ زیست و دادگستری برزیل در بیانیه‌ای مدعی شده اند که دولت تلاش زیادی برای مبارزه با فجایع زیست‌ محیطی و جنگل‌زدایی در پنج ایالت آمازون انجام می‌دهد.

کارشناسان از جمله عوامل موثر دیگر در تخریب جنگل های این منطقه، پروژه‌های بزرگ راه ‌سازی را در آمازون برشمرده اند که در دولت بولسونارو ترویج شده و با تسهیل دسترسی راه برای قطع غیرقانونی درختان هموار گردیده است. این امر به نوبه خود ارزش زمین های جنگل زدایی شده را برای کاربری های دیگر بالابرده و فعالیت‌های اقتصادی مانند پرورش گاو را آسان‌تر می‌کند.

آمازون بزرگترین جنگل بارانی استوایی جهان و منبع عظیم جذب کربن بشمار می رود. دانشمندان علوم اقلیم بیم آن دارند جنگل‌زدایی جنگل‌های بارانی آمازون نه تنها مقادیر زیادی کربن را در جو آزاد ‌کند، بلکه منجر به تخریب نهایی آمازون و تبدیل آن به یک ساوانای استوایی ‌شود.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: ژائیر بولسونارو ، برزیل ، آمازون

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ژائیر بولسونارو برزیل آمازون جنگل زدایی کیلومتر مربع رکوردی تازه سال جاری مدت مشابه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۱۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم

حلیا سادات حسینی، در چهارمین روز از هفته زمین پاک و در مراسم پیاده روی خانوادگی و پاکسازی، در تفرجگاه نرجس خاتون در منطقه ۱۵ در جمع فعالین محیط زیست به اهمیت و مشارکت مردم در قبال کاهش پلاستیک و نجات زمین و حفظ آن برای نسل‌های آینده اشاره کرد.

وی به معضلات محیط زیستی که منجر به عدم داشتن زمینی پاک می‌شود اشاره کرد و افزود: عواملی، چون توسعه شهرها، افزایش جمعیت، توسعه نامتقارن و عدم رعایت عدالت محوری در توسعه شهرها، منجر به بروز معضلات متفاوت و گریبان گیر زمین می‌شود.

حسینی در ادامه گفت: آمار‌ها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم؛ لذا می‌بایست حفاظت از خاک را به معنای واقعی جدی بگیریم و به مواردی، چون نقاط انفصال فاضلاب‌ها، استفاده از گیاهان بومی، مصرف آب‌های زیرزمینی، کاشت گیاهان همسو و هم جهت با شرایط اقلیمی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم خاک حاصلخیز و پویا را حفظ کنیم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه به پاکسازی طبیعت اشاره کرد و گفت: در هفته زمین پاک و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، قصد داریم با انجام کار‌های نمادین این هفته را مهم جلوه بدهیم و حساسیت را در بدنه شهروندان ایجاد کنیم تا نسبت به محیط زیست پیرامون خود و حفظ زمین پاک، دغدغه‌مند شوند.

وی در پایان به موضوع فرهنگ سازی و توانمند سازی شهروندان اشاره کرد و افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد که ۶ درصد از آلایندگی کره زمین مربوط به استفاده از صنایع شیمیایی و پلیمری است که منجر به تولید پلاستیک می‌شود. امیدواریم در آینده با فرهنگ سازی و دغدغه‌مند کردن شهروندان نسبت به کاهش مصرف پلاستیک و حفظ محیط زیست، شاهد هیچ نوع آلایندگی که حیات خاک را به خطر می‌اندازد نباشیم.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • مذاکره بامزه محیط بان با خرس در جنگل‌ مازندران
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است
  • ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!