Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@22:41:21 GMT

سیاستگذاری و مطالبه‌گری ۲ رویکرد مهم مجمع جهادگران گلستان

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۵۲۰۷۹

سیاستگذاری و مطالبه‌گری ۲ رویکرد مهم مجمع جهادگران گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) سازمان جهاد سازندگی تاسیس شد و از همان ابتدای راه‌اندازی در جامعه جایگاه مهمی داشته تا جایی که تصویر نمادین ان در پشت اسکناس‌های ۲۰ تومنی در سال ۱۳۶۱ چاپ شد.

فعالیت اردوها و بسیج جهاد سازندگی در طول سال‌ها جنگ تحمیلی ادامه داشت و مهمترین تلاش آنها افزایش تولید در بخش زراعی بود تا جایی که در سال‌های جنگ خاکریزهای اقتصادی به اندازه خاکریزهای جبهه برای کشور مهم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با پایان یافتن جنگ اردوهای جهادی به شهرها و روستاها رفته تا خرابی جنگ را ترمیم کرده و روستاها را توسعه دهند.

گروه‌های جهادی در همه این سال‌ها آرام و بی صدا مشغول خدمت بوده و در بروز حوادث طبیعی مانند زلزله رودبار، منجیل، بم، اهر، ورزقان و سیل خوزستان، لرستان و گلستان برای یاری و خدمت به مردم داوطلبانه در صحنه حضور داشتند.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و حمایت ایشان از جهادگران، این گروه ها در نقاط مختلف کشور در حال افزایش هستند.

خلا وجود مدیریت جهادی در کشور در بین برخی از مسوولان و عدم مدیریت جهادی و فرهنگ جهادی به عنوان یک الگو مدیریتی برآمده از بطن انقلاب اسلامی مبنی بر ارزش‌های ایرانی- اسلامی سبب شده تا نیاز به این گروه‌ها در کشور بیشتر احساس شود.

در گام دوم انقلاب اسلامی اگر بخواهیم پیشتاز بوده و بر مشکلات غلبه کنیم باید فرهنگ و مدیریت جهادی که بهترین مصداق سبک مدیریتی سردار شهید سلیمانی بود را در کشور نهادینه کنیم.

خبرنگار خبرگزاری فارس به مناسبت دهه تشکیل بسیج سازندگی گفت‌وگویی با «هادی سمیعی‌پاقلعه» مسوول مجمع جهادگران استان گلستان انجام داده که خواندن آن خالی از لطف نیست.

فارس: لطفا خودتان معرفی کنید؟
سمیعی‌پاقلعه:
هادی سمیعی‌پاقلعه فرهنگی رسمی شهرستان ازادشهر دارای مدرک کارشناس ارشد علوم تربیتی بوده و ۱۵ سال سابقه فعالیت در گروه های جهادی داشته و ۱۰ سال نیز سرگروه جهادی بودم و در دو دوره عضو شورای جهادی شهرستان ازادشهر انتخاب شدم.

 

فارس: سابقه از شروع فعالیت گروه‌های جهادی در کشور را بیان کنید؟
سمیعی‌پاقلعه:
در سال ۱۳۷۹ در حرکتی زیبا و باشکوه جمعی از جوانان به صورت خودجوش برای محرومیت‌زدایی به مناطق دورافتاده رفته و خدمات جهادی را به مردم این مناطق ارائه دادند که این فعالیت‌ها به گوش مقام معظم رهبری رسید و منجر شد تا پیام خدمت‌رسانی به مناطق محروم به جوانان انقلابی داده شود.

گروه‌های جهادی هدفی جز خدمت بی‌شائبه و بدون چشمداشت به مردم، محرومان و آسیب‌دیدگان  نداشته و در صحنه‌های مختلف اجتماعی مانند بلایای طبیعی و محرومیت‌زدایی به میدان آمده و در گمنامی کامل به خدمت‌رسانی به اقشار محروم پرداخته‌اند.

گروه‌های جهادی مختلفی تاکنون خدمات ثمربخش را در مناطق محروم انجام داده و هر زمان در نقطه‌ای از کشور که حادثه و یا بحرانی صورت گیرد این گروه‌ها در صحنه برای خدمت حاضر می‌شوند.

 

فارس: به نظر شما فعالیت گروه‌های جهادی از چه زمانی پررنگ‌تر شد؟
سمیعی‌پاقلعه:
با شیوع بیماری کرونا و فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر کمک مومنانه و مواسات، فعالیت های گروه‌های جهادی در کشور رنگ و بوی دیگری گرفت و بسیاری از این گروه‌ها به صورت خودجوش به اجرای طرح های مختلف  به ویژه طرح‌های مربوط به معیشت و تامین کالاهای اساسی برای مردم محروم اقدام کردند.

فارس: در مورد فعالیت‌های گروه‌های جهادی در استان گلستان توضیحاتی دهید؟
سمیعی‌پاقلعه:
گروه‌های جهادی استان نیز در تمام زمینه‌ها و عرصه‌ها نظیر سیل، زلزله، کرونا و غیره در تمام نقاط استان نقش اول و بسزایی داشته و دارند. در وقوع حوادث غیرمترقبه  نخستین افراد، گروه‌های جهادی هستند که برای کمک و خدمت‌رسانی به محل حادثه اعزام می‌شوند.

در سایر اقدامات جهادی مانند اشتغالزایی و مطالبه‌گری نیز گروه‌های جهادی استان پیشقدم هستند.

خوشبختانه با تخصصی شدن آموزش‌ها و محوری شدن اموزش در برنامه‌های گروه‌های جهادی، کیفیت اقدامات گروه‌های جهادی افزایش یافته و حمایت‌های سردار ملک فرمانده سپاه استان نیز انگیزه و دلگرمی زیادی در بین گروه‌های جهادی ایجاد کرده است.

 

فارس: در مورد شکل گیری مجمع جهادگران توضیحاتی دهید؟
سمیعی‌پاقلعه:
مجمع جهادگران با دو رویکرد مهم شکل گرفته است. نخستین رویکرد سیاستگذاری بوده که در این رویکرد مشکلات محرومان، اولویت‌سنجی آنها و راه حل ان تبدیل به سند شده و این فرایند با کمک کارگروه‌های تخصصی ۱۲ گانه مانند عمران، علمی، بهداشتی، سلامت و دانش‌بنیان و غیره توسط نخبگان و متخصصان هر حوزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

پس از بررسی، احصا و ارسال  راه حل به مجمع جهادگران، موارد و مصوبات به صورت سند اجرایی در استان در آمده و برای مجمع جهادگران کشور نیز ارسال می‌شود. جا دارد همین جا از هیئت رئیسه فعال، پرتلاش و همدل سومین دوره مجمع جهادگران استان تشکر و قدردانی کنم.

دومین رویکرد مجمع جهادگران مطالبه‌گری است. قطعا مطالبه‌گری از سیاستگذاری کارسازتر و اثرگذارتر بوده و گاهی مطالبه منطقی و درست  یک گروه جهادی می‌تواند یک معضل اساسی را در یک منطقه برطرف کند.

لذا بدون تعارف باید بخش عمده از زمان و انرژی صرف مطالبه‌گری و بازوی بسیج سازندگی باشیم.

 

فارس: نگاه مجمع جهادگران به بسیج چگونه بوده و در حوزه مطالبه‌گری به دنبال چه برنامه‌هایی است؟
سمیعی‌‌پاقلعه:
در ساختار مجمع جهادگران نگاه ما به بسیج نگاه تعاملی است. همانطور که دوستان ما در مجموعه بسیج سازندگی استان همواره از گروه‌های جهادی و مجمع جهادگران حمایت و پشتیبانی کرده و در کنار مجمع با تفکر و همت جهادی شبانه‌روز در تلاش هستند ما نیز باید ماموریت‌های بسیج را به نحو احسن انجام داده و در تقویت حرکات جهادی تلاش کنیم.

در بحث مطالبه‌گری باید به شکل درون سازمانی و برون سازمانی عمل کرد. در برون‌سازمانی این موضوع با سیستم اجرایی و در درون‌سازمانی طبق وظیفه ذاتی که رهبر معظم انقلاب بر عهده بسیج سازندگی گذاشته عمل کنیم.

لذا ما از بسیج طلبکار نبوده بلکه منت دار بسیج هستیم. در هیچ کجای عالم، مردمی تر از بسیج پیدا نشده و نخواهد شد و ما باید مراقب باشیم که افرادی خواسته یا ناخواسته جریان جهادی را سکان داری نکنند.نگاه ما در بسیج به افراد و اشخاص خاص نبوده بلکه نگاه ارمانی و تفکر بسیجی هدف ما است‌.

در سال ۱۳۷۹ رهبر معظم انقلاب بسیج سازندگی را مامور بسترسازی جریان جهادی کرده و مادامی که این دستور توسط ایشان پس گرفته نشود ما به عنوان فردی ولایت مدار باید ذیل بسیج باشیم.

ما  با نهادهایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، استان قدس، بنیاد علوی و غیره همکاری می‌کنیم اما هرگز برای خودمان قرائت جدیدی از جریان جهادی را در هیچ نهاد دیگری قبول نکرده و دلیل کار ما با بسیج سازندگی این است که گروه جهادی ما متبرک شود.

 

فارس: مطالبه جدی مجمع جهادگران را بیان کرده و چه انتظاری از دولت دارید؟
سمیعی‌پاقلعه:
یکی از مطالبات جدی و مهم برون سازمانی ما تشکیل قرارگاه جهادی  در وزارت کشور و استانداری است.

ما به نمایندگی از 3 هزار و ۲۰۰ گروه جهادی بالغ بر ۳۰ هزار نفر و همه جهادگران استان گلستان همه ظرفیت‌ها را پای کار دولت می‌آوریم.
دولت نیز به جای ایجاد ساختار جدید باید از ظرفیت‌های موجود حمایت و پشتیبانی کند. امروزه ظرفیت مردمی را مردم می‌توانند مدیریت کنند و تقاضا ما از دولتمردان این است که نسبت به ایجاد ساختار دقت کافی و لازم را داشته باشد.

ما جهادگران باید با دولت تعامل داشته و از طرف دیگر هم دولت و هم باید از ظرفیت عظیم و باسابقه جریان جهادی در بسیج حمایت و صیانت کنیم.

با وجود گروه‌های جهادی خودجوش و فعال که کاملا مردمی هستند نگرانی ما این است که ایجاد ساختار جدید، کار مردمی و گروه‌های جهادی به کار دولتی و وابسته به دولت کند.

از طرف دیگر ایجاد ساختار قرارگاه جهادی در وزارت کشور زمان و هزینه‌بر است.

ساختار موجود بسیج سازندگی و مجامع جهادی از بالا تا ذیل، تا دل پایگاه‌های بسیج و مردم، بهترین بستر برای ماموریت‌های‌ محرومیت‌زدایی در کشور بوده زیرا این مجامع توسط انتخابات هیئت رئیسه شوراهای جهادی شهرستان که آنها نیز از دل گروه‌های جهادی اقشار مختلف در روستاها و شهرهای استان بوده، انتخاب شدند.

انتهای پیام/۲۳۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: سیاستگذاری و مطالبه گری گروه های جهادی مجمع جهادگران بسیج سازندگی ایجاد ساختار جریان جهادی گروه ها مطالبه گری گروه جهادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۲۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی برای ساماندهی ۵۸۰۰ گروه‌ جهادی در خراسان رضوی/دستگاه‌های اجرایی با گروه‌های جهادی متصل می‌شوند

به گزارش قدس خراسان به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت در نشست ستاد پشتیبانی از حرکت‌های جهادی استان که با حضور سردار زهرایی فرمانده بسیج سازندگی سازمان بسیج کشور در سالن شهید باهنر استانداری برگزار شد، اظهار کرد: ضرورت دارد گروه‌های جهادی تحت ساماندهی قرار بگیرند و برای حل مشکلات در اتصال با دستگاه‌های اجرایی باشند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی می‌توانند در حوزه ساخت راه‌های روستایی متصل با مجموعه راهداری باشند، افزود: ارتباط گروه‌های جهادی که کارکرد تخصصی دارند با دستگاه‌ها باید سامان پیدا کند.

وی تاکید کرد: به دستگاه‌ها ابلاغ خواهیم کرد تا به صورت مستمر با گروه‌های جهادی کار کنند. بر این اساس آمادگی داریم ۵۸۰۰ هزار گروه جهادی استان را ساماندهی و به دستگاه‌ها متصل کنیم تا از نظر موضوعی کار کنند.

دیگر خبرها

  • اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • اعزام ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت رسانی
  • پرداخت ۱۴۵ میلیارد وام اشتغالزایی توسط بسیج سازندگی
  • تلاش برای مردمی کردن اقتصاد در خراسان جنوبی
  • ساماندهی ۵۲۰۰ گروه جهادی در فارس
  • بسیج سازندگی پای کار مسکن محرومین
  • آمادگی برای ساماندهی ۵۸۰۰ گروه‌ جهادی در خراسان رضوی/دستگاه‌های اجرایی با گروه‌های جهادی متصل می‌شوند
  • گام های بسیج سازندگی خراسان جنوبی برای مردمی کردن اقتصاد
  • ایجاد اشتغال برای بیش از 7 هزار نفر توسط صندوقهای قرض الحسنه بسیج سازندگی