Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان نتایج آزمون‌های نهایی را نشان‌دهنده افت تحصیلی دانش‌آموزان دانست و گفت: در دو سال و چند ماهی که به دلیل کرونا مدارس از حضور دانش‌آموزان بی‌بهره بودند، خسارت‌های فراوانی به آموزش پرورش وارد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا ابراهیمی پیش‌ازظهر امروز، در آئین تجلیل از معلمان سرآمد استان اصفهان، اظهار کرد: در قرآن کریم خداوند بارها واژه تزکیه را به کار برده و توصیه کرده است، پیام قرآن برای همه عالم هستی از ابتدای خلقت و نزول قرآن تا قیامت این است که تربیت بر علم مقدم و علمی مفید است که زمینه‌ساز تربیت خدایی و دینی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افسران و فرماندهان عرصه جهاد تربیتی

وی با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب، معلمان را افسران و فرماندهان عالی رتبه عرصه جهاد تربیتی و علمی دانست و گفت: مهم‌ترین امانت در دست ما دانش‌آموز است که وقتی انسان کاملی شود معلم به اهداف خود رسیده است و اوست که همکار با پیامبران و همان فردی است که به فرموده امام خمینی (ره)، شغل انبیا یعنی رهبری را در جامعه به عهده دارد و همه باید در خدمت آموزش و پرورش باشند تا جامعه سالم و پویا باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به تأثیرگذاری آموزش و پرورش، تصریح کرد: هیچ مجموعه‌ای را سراغ نداریم که به اندازه آموزش و پرورش مورد توجه گسترده باشد و اگر در این نظام به مهم‌ترین نقش یعنی نقش معلم بپردازیم، جایگاه آن در بین مردم والاست و در نظرسنجی‌هایی که در جامعه انجام می‌شود نشان می‌دهد شغلی که بیشترین رضایتمندی و اعتماد عمومی را به دست آورده، معلمی است.

لازمه پیچیدگی‌های مسائل، به روز بودن است

ابراهیمی معلمی را همراه تکلیف و وظیفه سنگین برای این قشر دانست و تاکید کرد: وظیفه مربی و متربی این است که براساس آموزه‌های دینی و عقل که جدا از هم نیستند، نقش پدری و مادری را برای دانش‌آموزان ایفا کنند که بالاترین و عاشقانه‌ترین نقش است و چه بسا دانش‌آموزانی که میزان اثرپذیری آنها از پدر و مادر هم به اندازه معلمان نیست.

وی با اشاره به منابع تاریخی و تجربی درباره تأثیرگذاری بیشتر نقش معلم از وراثت، گفت: نقش معلم والا است و باید در وهله اول خودمان حریم آن را حفظ کنیم و در پژوهش، آموزش و شیوه مسائل تربیتی به روز باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان لازمه رویارویی با پیچیدگی مسائل تربیتی را به روزرسانی معلم دانست و خاطرنشان کرد: از ملاک انتخاب معلمان نمونه، سرآمدی در به روزرسانی علوم همچنین استفاده از فناوری در روش‌های نوین آموزشی و تربیتی بوده است و این شیوه معلمان سرآمد باید حفظ و به روزرسانی شود و عمومیت داده شود زیرا در هیچ جا به اندازه آموزش و پرورش نیاز به پویایی و به روزرسانی اطلاعات، روش‌ها و شیوه‌های تدریس و آموزش احساس نمی‌شود.

خسارت‌های فراوان دوران کرونا به تعلیم و تربیت

ابراهیمی با اشاره به خسارت‌های فراوان در دو سال و چند ماه تعطیلی آموزش حضوری به دلیل کرونا، افزود: اینکه مدارس از فیض حضور دانش‌آموزان بی‌بهره بودند خسارت‌های فراوانی به آموزش و پرورش و تربیت وارد و زحمات معلمان در کل کشور و استان را چند برابر کرد، تا جایی که برای یک کلیپ چند دقیقه‌ای باید چند ساعت کار می‌کردید.

وی با اشاره به تغییر برخی باورهای نادرست درباره تعلیم و تربیت در دوران کرونا، تصریح کرد: برای یک تدریس یک یا نیم ساعته مقدمات، ممکن است چند ساعت زمان صرف شود و این موضوعی بود که برخی افراد جامعه حتی برخی مسئولان از آن آگاهی نداشتند اما با وجود همه مشکلات و آسیب‌هایی که ویروس کرونا به همراه داشت و تعدادی از هموطنان و همکاران خود را از دست دادیم، نکات مثبتی وجود داشت از جمله قدرشناسی نسبت به معلم افزایش یافت و درگیری خانواده‌ها در تدریس، آنها را متوجه سختی تدریس برای فرزندان‌شان کرد.

غفلت خواسته یا ناخواسته و محرومیت دانش‌آموزان

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان حضور دانش‌آموزان در مدرسه را فرصت غنیمتی دانست و گفت: در برخی مواقع این امکان وجود داشت که کلاس‌ها زودتر حضوری شوند اما غفلت خواسته یا ناخواسته باعث شد دو سال دانش‌آموز از مدرسه محروم بماند در حالی که همه می‌دانیم مدرسه فضای مقدسی است و حضور دانش‌آموز در این فضا نقش مؤثری در آموزش و پرورش دارد.

وی نتایج آزمون‌های نهایی را نشان‌دهنده افت تحصیلی دانش‌آموزان دانست و تاکید کرد: نمرات آزمون‌های نهایی نشان می‌دهد با وجود طرح سوالات پایین‌تر از سطح استانداردها یا به اصطلاح کرونایی، همچنان دچار مشکل هستیم و باید از فرصت باقی مانده و تابستان برای جبران استفاده شود.

وی مهم‌ترین آسیب آموزش مجازی را پیامدهای اجتماعی و مسائل تربیتی و پرورشی دانست و گفت: در این زمینه دانش‌آموزان دچار مسائل متعددی شده‌اند که باید برای آنها چاره‌اندیشی کنیم و از معلمان نمونه درخواست می‌شود به آموزش و پرورش کمک کنند تا بتواند خلاء ایجاد شده را پر کنیم، به ویژه آسیب‌های دانش‌آموزانی که در فضای غیرحضوری دچار مشکلات اخلاقی و رفتاری شدند را جبران کنیم.

معلم باید در حد مدرس دانشگاه باشد نه کارمند

ابراهیمی با اشاره به رویکرد ویژه دولت به آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: با وجود همه مشکلات، دولت تلاش کرده آنچه به مطلوب نزدیک‌تر است را برای همکاران اجرا کند و آن رتبه‌بندی معلمان است، در سال ۹۰ سند تحول بنیادین تصویب و تبدیل به قانون شد که در آن مهم‌ترین عنصر نیروی انسانی مطرح است که کار معلم در حد مدرس دانشگاهی باید شناخته شود نه کارمند ادارات دیگر.

وی با انتقاد از باورهای نادرستی که درباره شغل معلمی وجود دارد، گفت: تصور جامعه بر این است که معلم ساعت کاری مشخصی دارد و از تعطیلات تابستانی برخوردار است در حالی که در تابستان نیز معلمان باید تدریس و برای تحصیل تلاش کنند، با توجه به شرایطی که به وجود آمده است و تلاش‌هایی که انجام شد اکنون معلم به عنوان کارمند شناخته نمی‌شود و در حد مدرس دانشگاهی است که موظفی او ۱۲ ساعت تدریس خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ایفای درست نقش معلمی را نیازمند تحقیق و پژوهش دانست و افزود: رتبه‌بندی قانونی است که باید ۱۰ سال پیش اجرا می‌شد اما در دولت قبل مسکوت ماند و در دولت جدید نیز برای اجرای آن، رفت و آمدی بین مجلس و شورای نگهبان وجود داشت چون اعتبار لازم تأمین نشده بود و تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان روی کاغذ برای این طرح درنظر گرفته شده بود.

بنای کار بر تبلیغ نیست

ابراهیمی با اشاره به افزایش و برابری بودجه طرح رتبه‌بندی به ۳۸ هزار میلیارد تومان، ادامه داد: زمان اجرای این قانون یک و نیم سال و از شهریورماه سال ۱۴۰۰ درنظر گرفته شد این کار مبارکی بود گرچه بنای وزارتخانه بر تبلیغ نیست چون تبعات دیگری به همراه دارد و از همین عدم تبلیغ و عناد برخی، رتبه‌بندی که بنا بود لبخند بر لبان معلمان بنشاند را به ابزاری برای رنجش معلمان تبدیل کردند.

وی از طرح شیوه‌نامه اجرایی رتبه‌بندی در دولت خبر داد و گفت: در خردادماه قرار است احکام صادر شود و این بخشی از حق و حقوق معلم است اما از سال ۹۰ تاکنون هیچ سرانه‌ای به مدرسه واریز نشده بود و مدرسه دست درخواست مالی به سوی اولیا دراز کرد البته مشارکت اولیا در تعلیم و تربیت لازم است اما اگر پول گرفتن شرط ثبت‌نام باشد، غیرقانونی و غیراخلاقی است و نتیجه نارضایتی عمومی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به واریز سرانه آموزشی، بهداشتی و ورزشی برای نخستین بار، افزود: اعتبارات خوبی برای تمام نواحی و مناطق پیش‌بینی کردند و در حال اجراست، مشکلات زیادی وجود دارد اما کارهای خوبی شروع شده از جمله پرداخت به موقع پاداش بازنشستگان و حق‌التدریس معلمان که گرچه کافی نیست اما مطالبات همچنان در وزارتخانه پیگیری می‌شود.

در پایان این آئین از دو معلم نمونه کشوری و ۳۳ معلم نمونه استانی تقدیر شد. ۲۹۵ معلم نمونه منطقه‌ای نیز به مناسبت هفته معلم ازسوی رؤسای نواحی و مناطق مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

کد خبر 573570

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آموزش و پرورش مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان روز معلم معلم طرح رتبه بندی معلمان معلمان حق التدریس لایحه رتبه بندی معلمان هفته معلم افت تحصیلی دانش آموزان در دوران کرونا اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان وضعیت آموزش و پرورش حضوری آموزش حضوري مزایای آموزش حضوری شرایط آموزش حضوری مدارس رتبه بندی معلمان اجرای طرح رتبه بندی معلمان ابهامات رتبه بندی معلمان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان دانش آموزان دانست و گفت حضور دانش رتبه بندی نقش معلم مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۲۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از معلمان و مدیران نمونه شهرستان فامنین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، استاندار همدان در مراسم گرامیداشت و تکریم مقام معلم در شهرستان فامنین گفت: پیشرفت کشور از مسیر توجه به آموزش‌ و‌ پرورش می‌گذرد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد افزود: اگر کشوری به سوی پیشرفت قدم بردارد، باید در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کند تا نسلی همانند ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز و ۴ هزار شهید معلم تربیت شوند که در راه مانایی ایران اسلامی جان خود را هدیه کردند.

او تصریح کرد: سطح فرهنگ‌ها، بینش‌ها و ارزش‌ها در خانواده‌ها متفاوت است از همین رو محلی که می‌تواند یک تعادل خاص بین دانش‌آموزان ایجاد کند، آموزش‌و‌پرورش است تا دلبستگی و وابستگی‌های دینی، ملی، اعتقادات و ارزش‌های جامعه اسلامی را سرلوحه دروس قرار دهد.

استاندار همدان گفت: ایران قوی تمام تلاش و توان خود را برای تقویت آموزش‌و‌پرورش در زمینه ارتقای محتوا با تاکید بر اجرای سند تحول بنیادین و توسعه زیرساخت‌ها به کار بسته است.

دیگر خبرها

  • اشتغال به تحصیل ٣٤ هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس استان کرمان
  • ۲۹۸ دانش آموز و ۹۳ معلم ابلاع صلح یاری دریافت کردند
  • تکریم شان معلم در این هفته بسیار مهم است/انتخاب۷معلم نمونه استانی
  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • ۳۲۰ دانش آموز برتر استان یزد تجلیل می‌شوند‌
  • آمار ۷۵۰۰ ترک تحصیل کرده در کرمان را قبول نداریم
  • آمار ۷۵۰۰ ترک تحصیل کرده در استان را قبول نداریم
  • رئیسی: هدف رتبه بندی معلمان افزایش شان و منزلت معلم است (فیلم)
  • شناسایی ۹۳ هزار معلم نمونه با ارزیابی‌های چندگانه
  • قدردانی از معلمان و مدیران نمونه شهرستان فامنین