Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیکر یکی از کولبران مفقود شده اهل روستای باوان ارومیه که دی ماه سال گذشته در ارتفاعات ناپدید شده بودند، در یکی از روستاهای ترکیه پیدا شد.

به گزارش کردپرس، در ۲۴ دی ماه سال گذشته سه نفر از اهالی روستای باوان مرگور ارومیه که در سرمای زیر صفر درجه منطقه برای امرار معاش به نوار مرزی مرگور رفته بودند مفقود شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«باوان»، دیگر باوان نمی شود!

در آن زمان هزاران نفر از مردم محلی در همراهی با نیروهای امداد وجب به وجب کوهستان برفی را به امید پیدا کردن گمشدگان، گشته اند، اما در کولاک برف و سرمای شدید خبری از آنها نشد. حتی مردم روستاهای آنسوی مرز هم به امید این که شاید کولبران در سمت ترکیه مفقود شده باشند، مشغول جست و جو هستند، اما باز هم هیچ خبری از آنها نشد.

تا اینکه بعد از 114 روز، ظهر روز گذشته پیکر اولین قربانی حادثه سقوط بهمن در روستای گلشم ترکیه با هویت "بارزان میهنی" ۱۸ ساله در خاک ترکیه پیدا شد و جستجو برای پیدا کردن دو مفقودی دیگر همچنان ادامه دارد و هنوز هیچ خبری از پیکر «بهلول»، «اسعد» دو کولبر مفقود شده دیگر نیست.

استان آذربایجان غربی با وجود ویژگی ها منحصر به فرد، همسایه بودن با چهار کشور، وجود پایانه های متعدد مرزی و فرصت های بی نظیر شغلی، بنا بر آمار رسمی ١٤٤ هزار بیکار دارد، البته شاید در این آمار، کولبری را هم شغل حساب کرده باشند و گرنه آمار بیکاران رقمی بسی درشت تر خواهد بود.

۵۰ درصد جوانان استان آذربایجان غربی به دلیل نبود شغل به استان های دیگر مهاجرت کرده و یا از طریق مبادی غیر قانونی از کشور خارج می شود، عده ایی دیگر هم که می مانند، در مرزها، کولبری می کنند!

مردم روستاهای مرزی هم که محرومیت از سر و کول منطقه شان بالا می روند، در نبود فرصت‌های شغلی، چاره‌ای جز کولبری ندارند. زمستان سرد در این منطقه بیش از پنج، شش ماه طول می کشد و عملا زندگی روستایی متوقف می شود و کوه می ماند و کولبری.

طرح های «تجارت مرز نشینان» و «ساماندهی کولبران» در چند سال اخیر در بهارستان جاخوش کرده اند و همچنان در انتظار تایید و اجرا هستند. طرح هایی که در اجرایی شدن هم ناقص اند و دردی از کولبر و کولبران دوا نمی کنند. چرا که عواید گلوگاه های مرزی در غرب ایران، برای مرزنشینان آنقد ناچیز است که به چشم نمی آید اما در عوض جیب عده ایی رانت خور را آنچنان چاق کرده است که کولبری، به کل فراموش شده است.

گفتنی است؛ دی ماه سال ٩٩ نیز ٥ نفر از کولبران روستای «کوران» بخش «صومای برادوست» ارومیه نیز در پی سقوط بهمن در عمق یک کیلومتری خاک ترکیه مفقود شدند و ٨ روز بعد مردم روستایی پس از ساعت‌ها جست‌وجو، موفق شده‌اند جسد يخ بسته ٥ كولبر کرد، را از زير خروارها برف بيرون بكشند و به روستای خود بازگردانند این در حالی بود که کوچکترینشان تنها ١٧ سال سن سن داشت.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۲۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش کولبران برای نخستین بار در تلویزیون

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 7 در بخشی از سریال نون خ 5 ساخته سعید آقاخانی برای نخستین بار کولبران در تلویزیون در قالب یک مجموعه نمایشی، نشان داده شده‌اند و سختی کاری که می‌کنند، به تصویر کشیده شد. این سکانس‌ را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • سه پرواز پی در پی و نجات بخش اورژانس هوایی ارومیه
  • نمایش کولبران برای نخستین بار در تلویزیون
  • تلاش نیروهای هلال احمر گلستان برای پیدا کردن یسنای ۴ ساله مفقود شده
  • بررسی آخرین وضعیت تکمیل سامانه فاضلاب روستای ریحان آباد شهرستان ارومیه
  • جمع آوری انشعاب غیرمجاز در روستای گوگ تپه ارومیه
  • عملیات جستجو پیکر فرد غرق شده در نازلوچای ارومیه ادامه دارد
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • لحظه انتقال جسد جوان غرق شده در میان آب‌های خروشان در ارومیه
  • فیلم| غرق شدن دو جوان در رودخانه نازلوچای ارومیه
  • نجات جان کودک ۲ ساله مغروق در رودخانه روستای گردشیلان مهاباد