Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@06:23:33 GMT

وکیل کیفری

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۵۴۱۳۲

وکیل کیفری

وکیل کیفری واژه ای است که برای توضیح آن نیازمند مقدمه ای در رابطه با ماهیت علم حقوق هستیم... - اخبار بازار -

وکیل کیفری  واژه ای است که برای توضیح آن نیازمند مقدمه ای در رابطه با ماهیت علم حقوق هستیم. حقوق به صورت کلی به قواعد الزام آوری گفته می شود که در ارتباط با زندگی اجتماعی افراد وضع شده باشد. دولت به عنوان واضع ضمانت اجراهایی را برای افراد تخطی کننده در نظر می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان 3 نوع ضمانت اجرای مدنی، جزایی و اداری ایجاد شده است. در صورتی که تخطی از قوانین به نظم اجتماعی و حقوق دیگران آسیب وارد کند واکنش اجتماعی به صورت مجازات جلوه می کند. در این مرحله است که به سراغ حقوق کیفری می رویم. اولین قدم این است که تشخیص دهیم آیا کار انجام شده جرم است؟ در این زمان به سراغ تحلیل عناصر عمومی جرم می رویم که در تمام جرایم مشترک هستند. وجود هر 3 مورد از این عناصر نشان دهنده جرم بودن عمل است.

تحلیل عمیق عناصر جرم اولین وظیفه یک وکیل کیفری در تهران  است. این توانایی ارتباط مستقیمی با دانش و سطح سواد یک وکیل و تجارب چند ساله او دارد. در بخش های بعدی عناصر 3 گانه جرم و ارتباط آن با کار یک وکیل کیفری تهران را بررسی خواهیم کرد. ولی برای روشن شدن ماهیت پرونده های کیفری و این که کدام پرونده ها در دسته پرونده های حقوق کیفری هستند چند مثال عرض می کنیم: پرونده هایی چون فروش مال غیر، خیانت در امانت، سرقت، شرب خمر، کلاهبرداری، توهین و تهدید، تخریب عمدی و ... از نمونه های پرونده های کیفری هستند. یک وکیل کیفری خوب وظیفه دارد با اشراف کامل بر انواع دعاوی کیفری در جهت دادخواهی آن ها گام بردارد.

 

وکیل کیفری کیست و چه وظایفی دارد؟

بعد از ارائه توضیحات مختصر در مورد مفاهیم حقوق و حقوق کیفری و آشنایی با پرونده های کیفری به سراغ مهم ترین موضوع بحث می رویم. هر یک از وکلای دادگستری که به سمت حقوق کیفری و فعالیت در این زمینه می روند باید دارای یک سری ویژگی های مشترک باشند. در واقع بخش کیفری را می توان سخت ترین بعد پرونده های حقوقی از لحاظ روحی در نظر گرفت. زیرا در بخش کیفری با جرایمی چون قتل و مجازات هایی چون اعدام و... مواجه می شویم. پس وکیل کیفری باید دارای روحیه ای محکم باشد و تحت تاثیر این مسائل قرار نگرفته و به صورت یک فرد متخصص عمل کند.

وکیل کیفری باید دانش کافی در مورد انواع مجازات های اصلی مثل حد دیه و تعزیر و مجازات های تکمیلی مثل اقامت در یک محل معین داشته باشد. پرونده های کیفری بسیار حساس هستند زیرا در ارتباط با حیثیت افراد در جامعه و سلامت جان و مالشان می باشند. بنابراین در کوچکترین اشتباه انجام شده توسط وکیل پرونده وارد مسیر های غیر قابل برگشت می گردد. یک وکیل کیفری باید از این موضوع آگاه باشد پرونده های حقوقی به خصوص کیفری در محاکم روند طولانی ای دارند. در نتیجه وکیل کیفری باید خستگی ناپذیر باشد و در طول رویه قضایی مثل روز اول در تلاش برای حل پرونده باشد. در واقع با توجه به اینکه هر دعوای کیفری فقط 1 بار می تواند در دادگاه بررسی شود و پس از صدور حکم امکان بررسی مجدد وجود ندارد، وکیل باید با دقت تمام پیش رفته و از منافع موکل خود دفاع کند.

 

رویه قضایی برای پرونده های حقوقی چیست؟

بعد از اینکه خواهان علیه خوانده شکایت می کند پرونده به دادسرا می رود. البته پرونده های استثنایی وجود دارند که به دادسرا ارجاع نمی شوند و مستقیم به دادگاه می روند. بعد انجام تحقیقات لازم در جهت ادعا های طرفین دعوا، اگر نیاز به نظر کارشناس باشد به وی ارجاع می شود. بعد از انجام بررسی های لازم اگر دادیار نظر بر جرم بودن عمل انجام شده داشته باشد نظر بر جلب خوانده داده و پرونده را به دادگاه می فرستد. ولی اگر دادیار نظر بر صورت نگرفتن جرم داشته باشد قرار منع تعقیب صادر می شود.

 در دعاوی کیفری 2 نوع دادگاه داریم که بر اساس اهمیت جرایم تقسیم می شوند. دادگاه کیفری 1 به جرایمی چون زنا، قتل و تجاوز و دیگر پرونده های دارای درجه مجازات بالا رسیدگی می کند. رسیدگی به ما بقی جرایم بر عهده دادگاه کیفری 2 است. قاضی دادگاه بعد از بررسی پرونده اگر موضوعات مبهمی را در پرونده بابد می تواند آن را دوباره به دادسرا جهت تحقیق بیشتر بفرستد. بعداز انجام تمام مراحل قاضی پرونده حکم نهایی را صادر می کند.

وظیفه وکیل کیفری در پرونده حقوقی مطالعه دقیق اسناد موکل و ارائه بهترین راه کار برای او است. وکیل با داشتن اشراف کافی بر تمام قانون های کیفری و با در نظر گرفتن این که رای قاضی بر اسناد ذکر شده یحتمل چه خواهد بود شکواییه را تدوین می کند. خواهان خود نیز می تواند با ارائه به دفاتر خدمات الکترونیک یا مراجعه به خود دادسرا اقدام به تنظیم شکایت کند. ولی اکثر اوقات این کار به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از روند حقوقی و چگونگی طرح دعوا منجر به شکست پرونده می شود.

ویژگی های یک وکیل کیفری خوب از نظر موسسه حقوقی گروه وکلای پارسا

با توجه به مطالب ذکر شده با روند کاری محاکم و یک وکیل کیفری آشنا شدید. اکنون کم و بیش از باید ها و نباید های کار یک وکیل کیفری آگاهی دارید ولی در این جا می خواهیم از ویژگی های یک وکیل کیفری خوب در استاندارد های گروه وکلای پارسا آشنا شویم. همانطور که گفتیم سطح سواد و تجربه یک وکیل اولین نکته در موفقیت وی در دعاوی است. قوه تحلیل یک وکیل و برداشت های وی از عناصر جرم و تصمیم هایی که در راستای تحلیل های خود می گیرد اهمیت زیادی دارد. بعد از دانش و تجربه وکیل اعتماد به نفس وی مورد بحث قرار می گیرد. یک وکیل کیفری خوب باید اعتماد بنفس بالایی داشته باشد و در محاکم نیز اینگونه حضور پیدا کند. اگر شیوه بیان رسا بدون جملات بیهوده، با اعتماد بنفس وکیل همراه شود حرف وی برای قاضی با اهمیت می شود.

"این مطلب تبلیغاتی است"

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پرونده های کیفری وکیل کیفری پرونده های حقوق حقوق کیفری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۴۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات قتل بازپرس سابق در آمل؛ ۵ نفر دستگیر شدند

 به گزارش تابناک به  نقل از رکنا، تحقیقات پلیس برای رازگشایی از قتل مرموز وکیل بابلی که پیکرش در آمل کشف شده بود به دستگیری ۵ متهم و کشف انگیزه این جنایت منجر شد.

این وکیل دادگستری ۵۲ ساله که مهران رحیمی نام داشت، سال‌ها قبل به‌عنوان قاضی در قوه قضاییه مشغول به‌کار بود. ازجمله سمت‌های او می‌توان به بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری و بازپرس دادسرای ناحیه ۱۲ تهران اشاره کرد.

او چند سال قبل از سمت قضاوت کنار کشید و به وکالت روی آورد. دفتر وکالت رحیمی در شمال تهران واقع شده بود و او بیشتر، پرونده‌های مالی را قبول می‌کرد.

روز جمعه خبری درباره کشف جسد این وکیل دادگستری در آمل منتشر شد. پیکر بی‌جان او در خودرویش در نزدیکی پرتگاهی در منطقه‌ای جنگلی کشف شده بود، اما مرگ او مشکوک به‌نظر می‌رسید و معلوم نبود که بر اثر چه حادثه‌ای جانش را از دست داده است.

در این شرایط بود که جسد وی برای انجام معاینه و روشن شدن علت فوت به پزشکی‌قانونی منتقل شد. در شرایطی که متخصصان پزشکی‌قانونی بعد از کالبدشکافی و انجام معاینه‌های تخصصی پی بردند این وکیل به قتل رسیده، کارآگاهان پلیس آگاهی نیز در جریان بررسی‌های میدانی خود به شواهدی مبنی بر قتل او دست یافتند.

این وکیل ۵۲ ساله اهل روستای دونه‌سر بابل بود، اما در تهران زندگی می‌کرد. با وجود این، تحقیقات نشان می‌داد یک خانه ویلایی در یکی از روستا‌های بابلسر داشته که گاهی به آنجا می‌رفته است.

کارآگاهان با انجام تحقیقات در این خانه ویلایی پی بردند که عاملان جنایت او را در خانه ویلایی‌اش به قتل رسانده و سپس جسدش را به یکی از مناطق جنگلی آمل منتقل کرده‌اند.

آن‌ها قصد داشتند با این کار دست به صحنه‌سازی بزنند و مرگ این وکیل دادگستری را حادثه جلوه دهند. با به‌دست آمدن این سرنخ‌ها مأموران گام به گام به کشف حقیقت نزدیک‌تر شدند تا اینکه سرانجام ۵ نفر را که ۲ نفر از آن‌ها به‌طور مستقیم در قتل دست داشتند، دستگیر کردند.

عباس پوریانی، رئیس‌کل دادگستری مازندران درباره جزئیات این پرونده گفت: طبق تحقیقات انجام شده، متهمان بامداد روز حادثه وارد ویلای شخصی مقتول در یکی از روستا‌های شهرستان بابلسر شده و او را به قتل رسانده‌اند. آن‌ها سپس جسد وی را با خودروی شخصی‌اش به یکی از مناطق جنگلی آمل منتقل کردند و پس از رها کردن خودرو در پرتگاه، از آنجا متواری شدند.

او ادامه داد: مأموران پلیس آگاهی با بررسی محل، نحوه سقوط و طرز قرار گرفتن جسد، متوجه ساختگی بودن تصادف شدند و دریافتند مقتول در محل دیگری جانش را از دست داده و پیکر او به اینجا منتقل شده است.

پوریانی درباره متهمان پرونده و انگیزه آن‌ها از ارتکاب به قتل گفت: با پیگیری‌های ویژه دادستانی آمل و تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی، خودروی متهمان با رصد دقیق اطلاعاتی و استفاده از سامانه‌های پلیس، شناسایی شد و در چند عملیات جداگانه ۲ متهم به قتل و ۳ نفر دیگر که انگیزه این قتل را فراهم کرده بودند، دستگیر شدند. آن‌ها اعتراف کردند به‌دلیل اختلافات خانوادگی و مالی دست به قتل زده‌اند.

وی در ادامه گفت: اتهام یکی از متهمان مباشرت در قتل و دیگری معاونت در قتل است که همه متهمان با صدور قرار قانونی در بازداشت به‌سرمی‌برند و تحقیقات تکمیلی در این‌باره ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • شکایت از جرایم اداری به کمک وکیل کیفری
  • واکنش وکیل زنجانی به نقض حکم اعدام موکلش
  • امکان آزادی مشروط بابک زنجانی با تایید رییس قوه قضاییه
  • جلوگیری از تضییع حقوق شهرداری تهران در پرونده ۷۷ میلیاردی
  • آزادی مشروط در انتظار بابک زنجانی؟
  • بابک زنجانی آزاد هم می‌شود؟/ توضیحات وکیل
  • کوهپایه زاده: بابک زنجانی امکان بهره‌مندی از «آزادی مشروط» را دارد
  • تشکیل سه پرونده برای بررسی امکان ابطال مصوبه حقوق و دستمزد کارگری ۱۴۰۳ / تبدیل حکم اعدام بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس
  • دستگیری ۵ نفر در ارتباط با قتل بازپرس سابق در آمل
  • جزییات قتل بازپرس سابق در آمل؛ ۵ نفر دستگیر شدند