Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@04:34:39 GMT

بیمارستان‌های دولتی با کمبود ماما مواجه هستند

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۵۶۸۴۶

بیمارستان‌های دولتی با کمبود ماما مواجه هستند

شهلا خسروی مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در آیین گرامیداشت روز جهانی مامایی، گفت: بعداز حرفه پزشکی، مامایی در کشور ما از جمله رشته‌هایی است که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد. مامایی، در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های ما آموزش داده می‌شود.

خسروی گفت: درحال حاضر از ۶۵ هزار دانش آموخته مامایی، حدود ۵۵ هزار نفر در بخش دولتی و خصوصی مشغول به کار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این تعداد، ۱۸۵۰۰ ماما در بخش دولتی و در حوزه بهداشت خدمت می‌کنند که فعالیت‌های زیادی از جمله آموزش مادران باردار را انجام می‌دهند. ماما‌ها در آموزش و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر نیز نقش دارند.

حدود ۱۳ هزار ماما نیز در بخش درمان در بیمارستان‌های دولتی مشغول به خدمت هستند و ۷۰۰ نفر از همکارانمان نیز در گروه‌های مامایی در دانشگاه‌های دولتی به عنوان هیات علمی حضور دارند.

معضل مهاجرت ماما‌ها

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی یادآور شد: در همه جای دنیا، مامایی جزو حرفه‌هایی است که برای نظام سلامت بسیار اهمیت داشته و تقاضای زیادی دارد. اما متاسفانه در کشور ما به این موضوع توجه نشده و از ماما‌ها حمایت نمی‌شود که منجر شده تعداد زیادی از فارغ التحصیلان مامایی که در کشور ما تحصیل کرده و نظام سلامت ما برای آن‌ها هزینه کرده است، مهاجرت کنند و در کشور‌های دیگر به خدمت ادامه دهند.

او گفت: مامایی تنها رشته‌ای است که یک نفر، از دو نفر مراقبت می‌کند که هر دو نفر در وضعیت حساسی قرار دارند؛ لذا ماما باید برای این امر خطیر، آمادگی کامل و انگیزه کافی داشته باشد و نظام سلامت نیز از آن‌ها حمایت کافی داشته باشد.

دکتر خسروی گفت: در بیمارستان‌های دولتی کمبود شدید ماما داریم و این موضوع باعث شده ماما‌ها نتوانند توانمندی‌های خود را به صورت کامل و شایسته بروز دهند. به قول ارسطو: یک ماما، به "دست یک زن، یک چشم شاهین و یک قلب شیر" نیاز دارد.

وی درخصوص اهمیت فرزندآوری و موضوع افزایش جمعیت، گفت: موضوع جمعیت برای آینده کشورمان بسیار مهم است و ماما‌ها باید در این مورد بیش از پیش تلاش کنند. اگر زمانی در مبحث تنظیم خانواده تلاش کردید، اکنون در مبحث فرزندآوری باید تلاش تان را مضاعف کنید. موضوع جمعیت برای کشورمان حیاتی است و ماما‌ها می‌توانند در زمینه‌هایی همچون فرزندآوری، عدم سقط، خطرات افزایش سن ازدواج و تاثیر آن در باروری و ... فرهنگسازی کرده و مادران را تشویق به فرزندآوری کنند.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در پایان گفت: فرزندآوری وظیفه اصلی ما است، در قوانین مصوب مجلس نیز به صراحت به نقش ماما‌ها در فرزندآوری اشاره شده است. ماماییِ امروز، فقط مسئول سلامت مادر و نوزاد نیست، بلکه مسئول سلامت و آینده خانواده، جامعه و کشور است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مامایی وزارت بهداشت فرزندآوری ماما ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۶۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه‌ها سهم دولت است

سرانجام با اعلام رسمی وزیر بهداشت، دستورالعمل درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های دولتی، شکل اجرایی به خود گرفت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، موضوع رایگان شدن خدمات درمانی برای کودکان زیر ۷ سال، گذشته از سوی وزیر بهداشت، رسانه‌ای شد و در عین حال؛ اختلاف بر سر نحوه اجرای آن، باعث شد این موضوع در جلسات هیأت دولت مورد بررسی و بحث قرار گیرد.

اجرای چنین طرح یا دستورالعملی در ابعاد کشوری، نیازمند بودجه و اعتبار لازم است و شاید همین موضوع، باعث تأخیر آن شده بود.

در عین حال، در روز‌های اخیر، وزیر بهداشت در حیاط دولت به اجرایی شدن این دستورالعمل، جنبه رسمی بخشید و قرار شد در تمامی بیمارستان‌های دولتی، درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان شود.

حالا، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت؛ جزئیات بیشتری از این دستورالعمل را تشریح کرده است.

وی با یادآوری اینکه تمامی هزینه‌های درمان سرپایی و بستری این کودکان رایگان بوده و بر عهده دولت است، گفت: در تاریخ ۹ اسفند ۱۴۰۲ بر اساس مصوبه هیأت وزیران و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور درمان کودکان زیر ۷ سال در مراکز دولتی و دانشگاهی رایگان شد و هموطنان باید در جریان این موضوع قرار گیرند و بدانند که لازم نیست پولی بابت درمان فرزندانشان پرداخت کنند و اگر جایی با تخلف مواجه شدند این موضوع را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.

وی افزود: این اقدام گام بلندی برای حمایت از آینده سازان کشور و خانواده‌ها آنان است و چنانچه خانواده‌ای تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های درمان فرزندش را نداشته باشند وظیفه ما است که آن‌ها را به طور رایگان درمان کنیم در واقع ۸۰ درصد خدمات پزشکی کشور در مراکز دولتی و دانشگاهی ارائه می‌شود و این خدمات هم برای کودکان زیر ۷ سال رایگان خواهد بود.

در همین حال، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، با بیان اینکه هر حادثه یا بیماری که در ۷ سال اول زندگی رخ دهد، در بقیه عمر باقی می‌ماند و سلامت فرد را مختل می‌کند، گفت: بر این اساس به پیشنهاد وزارت بهداشت، در هیأت دولت این طرح به تصویب رسید که خدمات رایگان به کودکان تا زیر ۷ سال در مراکز دولتی داده شود تا از این طریق سلامت آن‌ها ایمن شود. این به همه بیمارستان‌های وزارت بهداشت ابلاغ شده است.

دیگر خبرها

  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه‌ها سهم دولت است
  • مشهد با کمبود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس مواجه است
  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در شمال افغانستان
  • درمان رایگان کودکان بیمه شده زیر هفت سال
  • ۲۴کشته در اثر ریزش بزرگراه
  • ارائه خدمات درمانی رایگان برای کودکان زیر هفت سال
  • کمبود نیروی پرستاری، یک‌ مسئله جهانی است
  • بهت پزشکان داوطلب غزه از شدت جراحات در بیمارستان‌ها
  • ربیعی سرمربی پایه‌های ذوب‌آهن شد!