Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مرکز اسناد آستان قدس رضوی، به عنوان بزرگترین اسناد دیداری و شنیداری کشور آثار برجسته و قدیمی از قاجار تا معاصر را در خود جای داده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس ، به نقل از آستان‌نیوز ، تصاویر و صداهای ضبط شده بر روی فیلم، نوارهای صوتی و ویدئویی،گذشته ما را زنده و رویدادها، صحنه‌ها و موقعیت‌هایی را در ذهن ما ثبت می‌کنند که در صورت نبود این ابزار رسانه‌ای، این خاطرات در حافظه محدود بشری جای می‌ماند و به مرور زمان با تغییر نسل‌ها از بین می‌ رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از صفحات گرامافون تا لوح‌های فشرده

با وجود جایگاه ارزشی این اسناد، وجود مکانی برای آرشیو مستندات صوتی و تصویری حرم مطهر رضوی امری ضروری بود تا تصویرها و فیلم‌هایی از اتفاقات و رویدادهای تاریخی آستان مبارک از جمله  به توپ بستن گنبد مطهر تا مراحل مختلف توسعه و نوسازی فضای پیرامون این مکان نورانی در آن جمع آوری شود.

آرشیو اسناد دیداری و شنیداری مرکز اسناد آستان قدس رضوی که قریب به 20 سال از فعالیت آن به طور رسمی می‌گذرد طی این مدت، عکس‌ها و فیلم‌های تاریخی ارزشمندی از اماکن متبرک رضوی و بخش های مختلف این سرزمین را از منابع سازمانی جمع آوری و یا از سوی واقفان فرهنگی دریافت کرده است. 

در این مجموعه منابع دیداری و شنیداری کلاسیک اعم از فیلم‌های پروژکتوری، صفحات گرامافون و نوارهای ریلی صوتی تا منابع جدید دیداری و شنیداری در قالب انواع کاست ویدئویی، نوار کاست صدا و لوح فشرده جمع آوری و برای نگهداری آن در شرایط مطلوب و استاندارد تلاش شده است. 

صداها و تصویرها از قاجار تا حال

مرکز اسناد آستان قدس رضوی دارای گنجینه‌ای عظیم از اسناد دیداری و شنیداری است که به لحاظ تنوع مواد دیداری و شنیداری از سازمان اسناد ملی پیشی گرفته است.

محمد مهدی مرتضوی‌فر مسئول امور دیداری و شنیداری مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، به آرشیو بیش از 40 هزار عکس آنالوگ و 100 هزار عکس دیجیتال از ابتدای ورود عکاسی به ایران در دوره قاجار تا دوره معاصر در بخش اسناد دیداری و شنیداری این مجموعه اشاره دارد که قدیمی‌ترین آن در سال 1237 شمسی توسط جیانوزی عکاس ایتالیایی از حرم مطهر امام رضا (ع) گرفته شده است. 

وی می‌افزاید: در این مجموعه علاوه بر عکس‌ها، بیش از 25هزار نوار بتاکم، یوماتیک، وی اچ اس، دی وی کم ونوار کاست نگهداری می‌شود که بسیار ارزشمند هستند. 

جزئیات حضور انتشارات "آستان قدس رضوی" در نمایشگاه کتاب برای کودکان و بزرگسالان تلاش برای پیوند دانش و صنعت در مجموعه آستان قدس رضوی/ در کنار دانش‌بنیان‌ها ایستاده‌ایم آغاز پنجمین پویش ملی «سفره مهربانی»/ مشارکت آستان قدس رضوی و خیران برای دستگیری از نیازمندان

در بخش اسناد دیداری و شنیداری بیش از پنج هزار عکس و فیلم ارزشمند از تغییرات معماری حرم مطهر از اواخر دوره قاجار تا دوره معاصر همزمان با تغییرات گسترده بافت پیرامونی حرم، تخریب بناها و مغازه‌های قدیمی متصل به حرم، ساخت طرح فلکه، گسترش بناها و ایجاد صحن‌های جدید در بعد از انقلاب موجود است که مجموع این منابع این مرکز را به بزرگترین آرشیو دیداری و شنیداری  کشور تبدیل کرده است.

این عکس‌ها محدود به حرم مطهر امام رضا (ع) نبوده و موضوعات دیگری از جمله، تصاویر نفیسی از مشهد در دوران انقلاب اسلامی، تغییرات بافت پیرامونی حرم مطهر، محلات قدیمی و اماکن مشهد و حتی شهرهای خراسان را شامل می‌شود.

بهره‌مندی یکهزار پژوهشگر و مستندساز از آرشیو اسناد دیداری و شنیداری

مرتضوی‌فر به همکاری این مرکز با بیش از یکهزار نفر از پژوهشگران و مستندسازان کشور اشاره دارد که ماحصل آن انتشار چند کتاب در حوزه عکس و همچنین تولید فیلم مستند «میراثی از سناباد»، مستند «صدسال با کتاب ‌فروشی‌های مشهد» و مستند «تاریخ تئاتر مشهد» بوده است.

وی از کتاب عکس مشهد قدیم با عنوان «ارض اقدس»،« مدارس علمیه مشهد» ، مستند«تجلی» و «بر مناره‌های آگاهی» به عنوان دیگر دستاوردهای پژوهشی بهره‌مند شده از این میراث مستند نام برد. 

جذب بیش از 40 هزار عکس و فیلم طی یک سال

بخش اسناد دیداری و شنیداری مدیریت اسناد و مطبوعات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در سال 1400 بیش از 40 هزار عکس و فیلم به صورت اهدایی دریافت کرد.

9800 فایل دیجیتال عکس و فیلم معماری حرم، 12 هزار فرم عکس از بافت پیرامونی حرم مطهر،20 هزار عکس و فیلم از سوی تهیه کننده «مستند میراثی از سناباد»، 5 هزار و 500 فریم عکس آقای حسامی‌نژاد عکاس اماکن مذهبی، 700 فایل فیلم و عکس از مستند تجلی، یک هزار فریم عکس از تاریخ شفاهی، 5 هزار عکس از روابط عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و دریافت بیش از 2 هزار عکس نفیس از حرم مطهر، مشهد و ایران در بررسی آرشیوهای مهم عکس در دنیا تنها بخشی از مواردی بوده است که سال گذشته به این آرشیو افزوده شده است. 

در حقیقت رسالت بخش اسناد دیداری و شنیداری مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی گردآوری منابع دیداری شنیداری است که به ‌صورت پراکنده و غیرمنسجم بین سازمان‌ها و مؤسسات مختلف مجموعه بزرگ آستان قدس رضوی توزیع شده‌اند.

همچنین صیانت از منابع و مصاحبه‌های تولیدی آرشیو تاریخ شفاهی مرکز اسناد، مستند‌کردن و جاودانه‌ ساختن فعالیت‌ها و اقدامات آستان قدس رضوی برای بهره‌برداری نسل امروز و آینده، از دیگر اهداف این بخش به‌شمار می‌رود.

محققان و پژوهشگران حوزه‌های مختلف می‌توانند با مراجعه به ساختمان بنیاد پژوهش‌های اسلامی واقع در بست طبرسی، از منابع بخش اسناد دیداری و شنیداری مرکز اسناد آستان قدس رضوی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/281/ن

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دیداری و شنیداری مرکز اسناد مرکز اسناد آستان قدس رضوی هزار عکس و فیلم حرم مطهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۷۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام احمد مروی در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر مشهد که در حرم مطهر امام رضا (ع) انجام شد؛ ضمن تبیین اهمیت شهر مشهد و وجود بارگاه منور حضرت رضا (ع)، از رویکرد شورای شهر نسبت به هدف گزاری لازم برای توسعه متوازن شهر با محوریت بارگاه منور رضوی و تلاش‌های مدیریت شهری مشهد در خدمت رسانی شایسته به زائران و مجاوران تقدیر کرد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به دغدغه و نگاه ویژه رئیس جمهور در خدمت رسانی به زائران و تلاش برای رفع مشکلات آنان، بیان کرد: رئیس جمهور محترم در جلساتی که تاکنون با محوریت زیارت برگزار شده است، توجه ویژه به مشکلات و کمبودهای این حوزه داشتند و دستورات لازم برای رفع مشکلات صادر کرده‌اند.

وی با اشاره به میزان گسترده سفرهای زائران با خودرو شخصی به مشهد مقدس، ادامه داد: رئیس جمهور محترم در خصوص رفع مشکل پارکینگ اطراف حرم دستورات لازم را به معاون اول و معاون اجرایی داده اند و بخش‌های مختلف دولت نیز آمادگی لازم را برای همکاری دارند و این نگاه در دولت، مستلزم پیگیری ویژه شورای شهر مشهد و مدیران شهری برای تحقق دستورات رئیس جمهور در حل مشکل پارکینگ زائران است.

مروی با تأکید بر اینکه نگاه آستان قدس رضوی بر همکاری با مدیریت شهری و گره گشایی از مشکلات مشهد است، اظهار کرد: در آستان قدس رضوی این نگاه که ما تنها مسئول حرم مطهر و صیانت از اموال و موقوفات این دستگاه قدسی هستیم، وجود ندارد؛ رویکرد این دستگاه قدسی خدمت و گره گشایی از مشکلات مردم است و با همین رویکرد، برای بازگشایی معابر پادگان لشکر ۷۷ ارتش و اراضی حاشیه شهر همکاری کرد.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: در خصوص مترو و حاشیه شهر نیز آستان قدس اهتمام جدی بر همکاری، کمک و گره گشایی از مشکلات دارد و تاکنون نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و تا بتوانیم به شهر و مسؤولان اجرایی شهر کمک خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: آستان قدس رضوی با انجام خدمات اجتماعی، تأسیس اماکن ورزشی، فرهنگی و علمی، مراکز درمانی و …، خدمات گسترده‌ای را به زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) ارائه کرده؛ همچنین با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در حوزه جوانی جمعیت، به زودی بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور را در بیمارستان رضوی افتتاح خواهد کرد.

مروی با انتقاد از بلند مرتبه سازی‌های سال‌های گذشته در اطراف حرم مطهر، ابراز کرد: متأسفانه ساخت و سازها و بلند مرتبه سازی‌های ناهمگونی در اطراف حرم مطهر صورت گرفته، به گونه‌ای که بعضاً در نامگذاری‌ها و معماری‌ها عدم تطابق با فرهنگ رضوی و هویت اسلامی به وضوح قابل مشاهده است.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین با تأکید بر اینکه زمین‌های آستان قدس موقوفه هستند و شرعاً و قانوناً نمی‌توان از حقوق موقوفه چشم پوشی کرد؛ از مسؤولان شهری و اعضای شورای شهر در خواست کرد نسبت به صیانت از املاک موقوفه حضرت رضا (ع) حساسیت لازم را داشته باشند.

وی در پایان پیشنهاد داد؛ شورای اسلامی شهر مشهد طراحی مناسبی متناسب با هویت و معنویت مشهد مقدس، برای ورودی‌های شهر بویژه فرودگاه، راه آهن، ترمینال و … داشته باشد.

گفتنی است؛ در ابتدای این دیدار حسن موحدیان رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، گزارشی از اقدامات این شورا ارائه و در ادامه تعدادی از اعضای شورای شهر به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

کد خبر 6091525

دیگر خبرها

  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد
  • آماده سازی کتیبه‌های دست نویس ایوان های صحن انقلاب و آزادی ویژه دهه کرامت
  • تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت
  • پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی
  • قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی