Web Analytics Made Easy - Statcounter

فروتن رئیس بازرگانی استان ایلام صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت:  به دنبال افزایش قیمت کالاها در اواخر سال ۹۶، دولت از اوایل سال ۹۷ با هدف حمایت از قشرهای آسیب پذیر جامعه برای تامین کالاهای اساسی، سیاست اختصاص ارز ترجیحی با نرخ ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات کالاهایی همچون گندم، گوشت و  روغن نباتی و دیگر مایحتاج عمومی مردم را اعمال کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در خصوص اینکه چند درصد ارز ترجیحی به دست مردم رسیده است، آمار باید به صورت دقیق بررسی شود چرا که باید به صورت دقیق و کارشناسانه میزان واقعی پرداخت ارز ترجیحی و میزان واردات کالاهای اساسی مدنظر در این حوزه نیز مشخص شود اما با توجه به اختلاف ارز ترجیحی با نرخ ارز بازار و سامانه نیما امکان انحراف و سواستفاده سودجویان و هدایت آن به خرید و سرمایه گذاری در دیگر بخش‌ها دور از ذهن نیست.

رئیس اتاق بازرگانی استان ایلام بیان کرد: با توجه به این که ارز ترجیحی ارتباط مستقیمی با سفره مردم و حتی در بخش دارو با سلامت مردم دارد، حذف یکباره ارز ترجیحی باعث شوک به اقتصاد می‌شود چرا که این اتفاق در حقیقت جراحی بزرگ اقتصادی به شمار می‌رود و می‌تواند یک باره فضای اقتصادی را ملتهب کند و منجر به افزایش قیمت‌ها شود و این موضوع بیشتر بر روی سفره قشرهای آسیب پذیر جامعه تأثیر گذاری بیشتری خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر ارز ترجیحی به معنای واقعی به سمت واردات کالاهای اساسی برود میتوان شاهد تعادل و تثبیت قیمت‌ها بود اما اگر این ارز غیر از این موضوع مصرف شود آسیب‌ها را جدی‌تر خواهد کرد.

فروتن افزود: در شرایط کنونی که قیمت‌ها افزایش و رشد قابل توجهی داشته‌اند، تنها چشم امید آنها به این است که یارانه‌ها یا ارز ترجیحی هدفمند شود و مردم باید به صورت عینی نقش یارانه یا حذف ترجیحی را لمس کنند، در شرایط کنونی هنوز وضعیت این طرح به صورت دقیق مشخص نیست و این موضوع حتی باعث سردرگمی فعالان اقتصادی شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: حذف ترجیحی در شرایط کنونی باعث شوک شده و امکان این که معادلات اقتصادی در بازار به هم ریخته شود زیاد است و ممکن است وضعیت برای کنترل قیمت‌ها در این شرایط سخت‌تر شود، آرامش حوزه تولید و بازار بر سفره مردم تأثیرگذاری مستقیم دارد که باید این موضوع بیشتر مدنظر برنامه‌ریزان قرار گیرد.

وی گفت: بدون تردید حمایت از قشرهای جامعه در عرصه اقتصادی اگر به صورت کالای اساسی باشد بهتر است چرا که مایحتاج عمومی جامعه وقتی با قیمت و رقم مشخص و حمایت دولت باشد بیشتر تاثیر گذار خواهد بود، ضمن اینکه رقم پرداخت یارانه نقدی با نرخ کالا همسان نبوده و همین خلا باعث ضرر و زیان بیشتر قشرهای آسیب پذیر جامعه خواهد شد.

فروتن افزود: آنچه ضروری بنظر می‌رسد این است که دولت باید با همکاری سایر قوا و با نظارت دقیق و مراقبت‌های ویژه تلاش کند که از صفر تا صد ارز ترجیحی به معنای واقعی برای واردات کالاهای اساسی  مصرف و هزینه شود و در همین حال برنامه راهبردی و عالمانه را با استفاده از نظر نخبگان و اقتصاددانان برای جایگزینی ارز ترجیحی در قالب برنامه‌ای میان مدت تدوین کند به نحوی که بتوان مشکلات تامین کالاهای اساسی را تامین کند و هیچگونه فشاری بر سفره مردم ایجاد نشده را عملیاتی کرده تا مورد حمایت و اجرا قرار گیرد.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: ارز ترجیحی واردات ارز 4200 اقتصاد دانان سفره مردم واردات کالاهای کالاهای اساسی ارز ترجیحی قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۰۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رونالدو زیادی مهربان شده است؟!

گزارش کامل از گزیده‌خبرهای امروز «تابناک با تو» را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

 

تصویری که ثابت می‌کند رونالدو زیادی مهربان شده است

منظور از ضربان قلب چیست و چگونه کار می‌کند؟


اتفاق عجیبی که در حاشیه بیماری ترانه علیدوستی، مردم را گیج کرد


اگر این نشانه ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید


بزرگ‌ترین آسانسور جهان


این بنر در پارک قیطریه مردم را عصبانی کرد


دستگیری داوطلبان متخلف در اولین روز کنکور
فال روزانه جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳


قیمت سکه در کانال جدید قرار گرفت

ترمز ریزش قیمت خودرو کشیده شد


ارتش به داد کنکوری‌ها رسید
عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها


اولین تصویر از تروریست به هلاکت رسیده در حمله سپاه


عکس‌هایی از ۶ مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان


وضعیت بازیگر زن پیشکسوت در پی ابتلا به سرطان


استوری خانم بازیگر برای یک نانوای مهربان


علت انتقال ۶ نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟
دولت رئیسی اشک مردم را با قیمت پیاز درآورد


درگذشت عروس بزرگ امام خمینی (ره)


عکس و پلاکارد به جا مانده از تجمع حمایت از حجاب

دیگر خبرها

  • ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • چرا رونالدو زیادی مهربان شده است؟!
  • هرگونه افزایش قیمت در حوزه کالا‌های اساسی گرانفروشی است