Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر عباس عبادی از تصویب تعرفه‌های خدمات پرستاری در هیئت دولت خبر داد و اظهار کرد: تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در مجلس شورای اسلامی به سال ۱۳۸۶ باز می‌گردد؛ در آن زمان مقرر شده بود که در عرض سه ماه پس از تصویب قانون، دولت آیین‌نامه اجرایی را تدوین و تعرفه را بر اساس بسته‌های خدمتی اجرا کند اما این موضوع به تعویق افتاد و در دوره‌های مختلف که وزارت بهداشت و سازمان‌های صنفی پرستاری برای احیای قانون تلاش می‌کردند این موضوع به نتیجه نمی‌رسید و عموماً بحث مشکلات بودجه و اعتبارات مطرح می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دوسال گذشته در روز پرستار، مقام معظم رهبری روی اجرای این قانون تأکید کردند و خوشبختانه پس از استقرار دولت سیزدهم این موضوع به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت پیگیری شد.

وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته با همکاری نزدیک دولت، وزارت بهداشت و سازمان‌های صنفی به ویژه سازمان نظام پرستاری،‌ جلسات فنی و کارشناسی به شکل گسترده‌تر برگزار شد تا این که پس از انجام کار کارشناسی،‌ تعرفه خدمات پرستاری به دبیرخانه شورایعالی بیمه ارجاع شد؛ بیش از ۲۰ جلسه با شورایعالی بیمه در وزارت بهداشت برگزار شد تا اینکه در سال گذشته ارزش نسبی خدمات پرستاری و ضریب ریالی آن به تصویب رسید و به سازمان برنامه و بودجه ارجاع شد و در نهایت، هفته گذشته در دولت برای آخرین بار مطرح و مصوبه تعرفه خدمات پرستاری ابلاغ شد.

تخصیص بودجه ۵۰۰۰ میلیاردی تومانی برای اجرای تعرفه پرستاری در سال ۱۴۰۱

عبادی افزود:‌ بر اساس این مصوبه، اعتباری که برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال جاری پیش بینی شده ۵۰۰۰ میلیارد تومان است همچنین سهم پرستاران از جزء حرفه‌ای مشخص می‌شود و براساس آیین‌نامه بازتوزیع، از ابتدای فروردین سلال ۱۴۰۱ عملیاتی می‌شود و در سیستم HIS (مدیریت اطلاعات بیمارستان‌ها)‌ ثبت و در بخشی از فاکتور نهایی که برای هر بیمار صادر می‌شود لحاظ خواهد شد.

تعریف ۱۵ بسته خدمتی در تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه ‌سهم هر یک از پرستاران بر اساس سختی کارِ هر بخش بیمارستان،‌ تعداد بیماران و کیفیت خدمات ارائه شده مشخص می‌شود، تصریح کرد: ۱۵ بسته خدمتی در تعرفه‌گذاری لحاظ شده که ۱۰ بسته بر اساس بستری بیمار در بخش‌های مختلف و ۵ بسته نیز خدمات موردی و سرپایی است.

تعرفه خدمات پرستاری چگونه محاسبه می‌شود؟

وی با ارائه مثالی متذکر شد:‌ یک ضریب ریالی داریم که سالانه تصویب می‌شود برای مثال در سال جاری،‌ این ضریب ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان است؛ برای محاسبه تعرفه خدمات پرستاری، این ضریب ریالی ضرب در ارزش نسبی و روزهای بستری می‌شود؛ فرض کنید یک بیمار دو روز در بخش آی‌سی‌یو بستری باشد، برآورد شده است که ارزش نسبی بخش آی‌سی‌یو ۲۷ است بنابراین برای محاسبه تعرفه خدمات پرستاری بیماری که دو روز در آی سی یو بستری شده باید ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان را ضرب در ۲۷ ضرب در دو (تعداد روزهای بستری بیمار در بخش) ‌کنیم؛ در بخش سرپایی نیز بیماران خدمت را از بیمارستان یا مرکز درمانی دریافت می‌کنند اما بستری نمی‌شوند که در این صورت نیز خدمات پرستاری به صورت موردی محاسبه می‌شود.

اجرای تعرفه خدمات پرستاری باعث ایجاد تقاضای القایی می‌شود؟

معاون پرستاری وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که "آیا تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری منجر به ایجاد تقاضای القایی در بخش درمانی می‌شود؟" تصریح کرد:‌ در تعرفه‌های پزشکی، دریافتی پزشکان بر اساس پروسیجرها و اقدامات درمانی انجام شده است و اشکالی که این روش پرداخت دارد این است که ممکن است بیمار تحت تأثیر اقدامات و خدمات القایی قرار بگیرد و هزینه‌های مازادی به او تحمیل شود اما تعرفه های پرستاری به صورت گلوبال است و بسته خدمتی که یک پرستار به ازای هر ۲۴ ساعت ارائه می‌کند مبنای پرداخت تعرفه است و درواقع تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ابزاری برای ارتقای کیفیت خدمات است.

بیشتر بخوانید: ۲ خبر خوش معاون وزیر بهداشت برای پرستاران

۴۷۴۷

کد خبر 1629400

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: پرستار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعرفه گذاری خدمات پرستاری تعرفه خدمات پرستاری وزارت بهداشت بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۱۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش استعفای دسته جمعی پرستاران / سلامت مردم در خطر است

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، وحید زمان زاده افزود: در صورت خلا مراکز درمانی از نیروهای پرستاری، این مساله لطمه بزرگی بر پیکره سلامت کشور وارد خواهد آورد، مصداق این‌موضوع، افزایش استعفای پرستاران از مراکز درمانی است که به طور مستقیم سلامت مردم را نشانه گرفته است.

بیشتر بخوانید: لایحه حمایت مادی و معنوی پرستاران به کجا رسید؟

وی گفت: امروز ضروت توجه به خواسته های پرستاران، از مرز درخواست های شخصی یا پیگیری های صنفی در سازمان نظام پرستاری و سایر نهادهای پرستاری عبور کرده و در صورت ادامه این شرایط بحرانی، سلامت مردم به خطر خواهد افتاد.

زمان زاده افزود: تنها راه بازگشت و ترغیب پرستاران جهت ماندگاری در مراکز درمانی، فارغ از بوروکراسی های اداری، توجه اورژانسی به مشکلات معیشتی و قانونی پرستاران به صورت ویژه و آن طور که مورد نظر قانون و خود پرستاران در زمینه های مختلف مانند تعرفه گذاری خدمات پرستاری، فوق العاده خاص با بالاترین ضریب، تبدیل وضعیت و…، است.

وی خاطر نشان کرد: باید مسئولین در قوای سه گانه برای حفاظت از سلامت و رفاه مردم که بنیادی ترین هدف حاکمیتی است، پرستاری را به صورت اختصاصی در نظر بگیرند چرا که در صورت عدم تغییر نگرش ها نسبت به مقوله پرستاری و مراقبت، دچار بحران بزرگی در حوزه سلامت خواهیم شد و تاخیر در این موضوع عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت که مسئولان خدوم در دولت باید جوابگوی آن باشند.

زمان زاده افزود: امیدوارم دلسوزان نظام‌سلامت چشمان خود را شسته و با یک نگاه منطقی تر و معقولانه تر به مساله مسائل رفاهی و معیشتی پرستاران که از عوامل اصلی مهاجرت پرستاران می باشد، ورود نمایند زیرا آیندگان اعمال ما را به بهترین شکل، تحلیل خواهند کرد و این آینده خیلی دور نیست.

کد خبر: 1228954 برچسب‌ها پرستار

دیگر خبرها

  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • مشکل کمبود پرستار با جذب نبرو حل نمی‌شود/ معیشت بزرگ‌ترین دلیل مهاجرت پرستاران
  • درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
  • هرساعت اضافه‌کار پرستاران ۲۰۰۰۰ تومان است/احتمال افزایش مبلغ
  • تدوین لایحه حمایت از حقوق پرستاران با هدف بهبود معیشت
  • افزایش استعفای دسته جمعی پرستاران / سلامت مردم در خطر است
  • افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است
  • گلایه متقاضیان آزمون آموزگاری از نحوه محاسبه نمرات بومی
  • جزئیات لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران/ از استخدام تا معیشت
  • پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران