Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیر عبداللهیان گفت: به جامعه دانشگاهی تبریک می‌گویم که در این دوره حامیان قوی از شخص رئیس جمهور گرفته تا رده‌های دیگر. رئیس جمهور نشان داد که حمایت جدی از دانشگاهیان دارد و در جلسات دولت شاهد هستم که به ما یادآوری می‌کند که حتما ارتباط قوی برقرار و از ظرفیت دانشگاه ها بهره برداری شود.

او با تاکید بر اینکه در مجموعه دولت و نظام سرمایه خوبی برای دانشگاه ها در این مقطع و دوران ایجاد شده است، می گوید: من شاهد هستم که وزیر علوم در جلسات هیات دولت تا مرحله تهدید به پیش می رود و هر جا صحبت از بودجه و امکانات باشد ایشان بلافاصله با وقت و یا بدون وقت سهم دانشگاه ها را طلب می کند و اگر کار به پیش نرود تهدید می کند که همه افرادی که در جلسه هستند مسوول دانشگاه ها هستنند و اگر دانشگاه ها نبود هیچ کدام در این جلسه حاضر نمی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبداللهیان به شاخص‌های نوین دیپلماسی علم و فناوری اشاره کرد و ادامه داد: وظیفه ما کمک و پیگیری توسعه دیپلماسی علمی است و قول می‌دهم موضوعات مطرح در این جلسه را پیگیری خواهم کرد.


وزیر امور خارجه یکی از چالش‌های دیپلماسی علمی را جذب نخبگان در خارج از کشور عنوان کرد و ادامه داد: معاون علمی پروپوزال را در دولت ارائه کرد که در آن بیان شده چگونه در این زمینه برای ایرانیان دو تابعیتی تسهیل گری کنیم.

وی اضافه کرد: ما در شورای عالی ایرانیان خارج از کشورکه اولین جلسه آن بعد از ۸ سال و نیم، در سال گذشته به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، یکی از مصوبات آن این است که بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۱ قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور را به تصویب مجلس برسانیم. کمیسیون امنیت ملی و دادگستری و وزارت امور خارجه موظف شدند این قانون را آماده کنند.

عبداللهیان گفت: یکی از نکات مهم این قانون توجه به وضعیت ایرانیان دو تابعیتی است که هم سرمایه بزرگی است و هم از نظر دستگاه های امنیتی کشور، تهدیداتی وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه نگاه ما بر این است که مساله دو تابعیتی ها را بعد از بیش از ۴۰ سال که مغایر با قانون اساسی است، در قالب این قانون به نتیجه برسانیم، افزود: فقدان ارتباط
قوی دانشگاه‌ها با فارغ التحصیلان از دیگر چالش‌ها در این زمینه است.


وزیر امور خارجه می گوید: دانشجویان بعد از پایان تحصیلات در جامعه رها می شوند و در ایران سازوکاری برای ارتباط فارغ التحصیلان با دانشگاه ها وجود ندارد.

عبداللهیان گفت: بسیاری از دانشجویان در خارج از کشور هستند و ما در سفرهایی که می رویم و از آنها پرسیده می شود که چرا به ایران نمی آیند انتظارات آنها این است که بخش دولتی زمینه ای را برای بازگشت آنها فراهم کند.

او می گوید: علاوه بر آن آنها احساس می کنند که دانشگاه بعد از فارِالتحصیلی شان، توجهی به آنها ندارد. از این رو نیاز است راهکارهایی برای ارتباط دانشگاه با فارغ‌التحصیلان فراهم شود؛ چر که این ارتباط به ما هم کمک می کند و آنها بعد از پایان تحصیل به کشور بازگردند.


عبداللهیان به موضوع دانشجویان بورسیه اشاره کرد و گفت: در حال دانشجویان بورسیه کمی در خارج داریم و بيشتر آنها به صورت آزاد مشغول به تحصیل هستند و ما اینها را نمی بینیم و کمکی به آنها نمی توانیم کنیم. در زمانی ارز به آنها داده می شد و همین ارز که با اختلافی از قیمت بازار آزاد به آنها تعلق می شد ، انگیزه و چسبندگی برای آنها ایجاد می‌کرد. ما در قانون حمایت از ایرانیان خارج از کشور این بخش‌ها را هم در نظر داریم.

وزیر امور خارجه به بیان راه اندازی پردیس های بین المللی از سوی النشگاه‌ها پرداخت و گفت: برای جذب دانشجویان خارجی پردیس‌هایی را در کیش راه‌اندازی شده است. اما کیش برای بسیاری از این دانشجویان جاذبه‌ای ندارد و پایتخت برای آنها بسیار جذاب‌تر است. بنابراین مهم است که این نکات در جذب دانشجویان خارجی مد نظر قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه نوع نگاه افرادی که به عنوان وابسته‌های علمی به سفارتخانه‌های ما در کشورهای خارجی اعزام می‌شوند نیز بسیار مهم است، گفت: ما باید این رایزن‌های علمی را با همکاری اعضای دولت افزایش بدهیم و دانشگاهیان هم به انتخاب این افراد از درون دانشگاه به ما کمک کنند.

نادیا عابد, [5/9/2022 3:42 PM]
عبداللهیان ادامه داد: دانشگاه‌های برتر ما در کشورهای خارجی، حداقل در کشورهای حوزه مقاومت بسیار مشتری دارند. کشورهای منطقه بسیار خواهان وجود شعبه از دانشگاه‌های برتر ایران در کشورهای خود هستند. لذا بهتر است با این دقت نظر و رویکردها می‌توان این موضوع را دنبال کرد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما باید یک ساز و کار تعریف‌شده بین وزارت علوم، دانشگاه‌ها، معاونت علم و فناوری و وزارت بهداشت تعریف کنیم که در آقای خیاطیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری پیشنهاد تشکیل یک کارگروه را دادند که حتما باید در بخش علمی و دانشگاهی شکل بگیرد و وزارت امور خارجه در خدمت اهداف این کارگروه خواهد بود.

وی گفت: ما در وزارت امور خارجه آمادگی داریم به دولت در خصوص اعزام رایزنان علمی به مناطق مهم و با اهمیت کمک کنیم. ما متعهد می‌شویم یک ساز و کاری را در وزارت امور خارجه ایجاد کنیم که سفارتخانه‌های ما از اساتیدی که به دلایل مختلف علمی به خارج از کشور می‌روند، حمایت و پشتیبانی لازم را به عمل بیاورند.

او می گوید که حتما در وزارت امور خارجه یک دستیار علم و فناوری از بین دانشگاهیان قرار خواهیم داد تا بتواند حلقه وصلی بین وزارت امور خارجه و دانشگاه باشد.

عبداللهیان با اشاره به پرداخت نشدن برخی از حق عضویت‌های ایران به سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: متاسفانه حق عضویت‌ها در دولت گذشته به سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای پرداخت نشده است. موضوع اصلی مشکل ارز نیست؛ مشکل اصلی به دلیل تحریم است که این پول در میسر تبادل بانکی انجام نشده است. رئیس جمهور دستور داد با تشکیل کمیته‌هایی سازمان‌های بین‌المللی که حدود ۱۲۰ سازمان است بررسی شود و حق عضویت آنهایی که ضروری است به هرشکلی شده پرداخت شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تحریم های آمریکا تحریم های ایران وزارت امور خارجه وزیر امور خارجه خارج از کشور رئیس جمهور دانشگاه ها بین المللی حق عضویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۲۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، رئیس دانشگاه معارف اسلامی در نشست خبری گفت: همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب در سالن شهید سلیمانی این دانشگاه چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود. 

حجت الاسلام والمسلمین روح الله شاکری بر وظیفه دانشگاه‌ها در تامین منابع جامع علمی برای دانشجویان و پژوهشگران تاکید کرد و گفت: به عنوان دانشگاه معارف اسلامی وظیفه داریم از ظرفیت اندیشمندان صاحب فکر استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه نسبت به شخصیت علمی و قرآنی مقام معظم رهبری غفلت صورت گرفته است خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی از سال ۴۳ تفسیر قرآن را در سطوح بالا تدریس می‌کرده اند و در تبیین دین بسیار موفق بوده و قدرت ارتباط گیری بالایی خصوصا با جوانان دارند و نگاه دینی ایشان منبعی جامع برای جوانان و دانشگاهیان خواهد بود. 

رئیس دانشگاه معارف اسلامی از پذیرش ۱۴۶ مقاله در این همایش خبر داد و گفت: در کنار ارسال مقالات شاهد ارسال چکیده مقاله‌ها نیز بوده‌ایم که در پایان همایش یک جلد از آنها منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شاکری با بیان اینکه این پژوهش‌ها می‌تواند نگرش‌های علمی و قرآنی رهبر انقلاب اسلامی را در فضای علمی و دانشگاهی کشور گسترش دهد، عنوان کرد: به همین منظور نشست‌های متعددی با مسئولین استانی برگزار شده است که حدود ۸۰ مقاله از این بستر دریافت شد.

دیگر خبرها

  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • ایران هلث ۱۴۰۳ محفل توسعه تعاملات بین المللی فناورانه
  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد
  • جریان وقف باید به سمت دانش‌محور شدن برود / مبلغ ما در وقف شفاف‌سازی و نمایش کارهای علمی است
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد