Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@00:19:43 GMT

زیان‌هایی که ارز ترجیحی زد/ توضیحی کوتاه از ضرورت یک حذف

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۲۷۵۷

زیان‌هایی که ارز ترجیحی زد/ توضیحی کوتاه از ضرورت یک حذف

به گزارش خبرنگار ایرنا، اختصاص ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی با نرخ ۴۲۰۰ تومان به ازای هر دلار، از ابتدای سال ۹۷ تصمیم مهم اقتصادی کشورمان برای مقابله با شوک‌های ارزی ناشی از تحریم‌ها شد تصمیمی که با معرفی ۲۵ قلم کالای وارداتی و تخصیص ارز حمایتی به آن‌ها به عنوان کالاهای اساسی سعی در ثبات قیمت و گرفتن دست افراد دهک پایین و ضعیف جامعه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این ارز ترجیحی وقتی به مرحله عمل رسید کم کم در شناسایی و اصابت به گروه‌های هدف با مشکل مواجه و از هدفش دور شد تا جایی که با  افزایش توزیع رانت به نفع اشخاص خاص، تضعیف تولید داخلی و افزایش قاچاق کالا  همه‌ی هشدارهای کارشناسان اقتصادی از اجرای این سیاست را به واقعیت تبدیل کرد.

این پیامدهای منفی ارز ترجیحی که از سال ۹۷ شروع شد و سال به سال دایره بهره‌مندی دهک اولی‌ها را گسترش و عده‌ای را به زیر خط فقر سُر داد باعث شد دولت به ساماندهی و حذف یک تصمیم اشتباه بیاندیشد و جلوی ضرر را بگیرد تا منفعتی هم نصیب اقشار ضعیف جامعه شود.

 تصمیم عملی قوای قانون‌گذار و اجراکننده کشور برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با تغییراتی در جدول تبصره ۱۴ در نظر گرفته شد تغییراتی که در آن دولت منابع جبرانی حذف ارز ترجیحی را در این تبصره در نظر گرفت تا به‌صورت مستقیم به مردم پرداخت شود.

زیان‌های ارز ترجیحی

توزیع رانت به نفع اشخاص خاص: خیلی از کارشناسان اقتصادی معتقدند تامین ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی منجر به توزیع رانت در زنجیره واردات کالاهای اساسی شده  و مابه‌التفاوت قیمتی بین ارز ترجیحی و ارز بازار نه تنها قیمت کالاهای اساسی را برای قشر پایینی‌‎ها پایینتر نیاورده بلکه زمینه رانت را برای عده‌ای از آب گل آلود ماهی‌گیرها به وجود آورده است.

 رییس خانه صنعت و معدن سیستان و بلوچستان در مصاحبه‌ای که در مورد  ارز ترجیحی با او داشتم با اشاره به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکنون پول پاشیدن در نظام اقتصادی بوده است گفت: منافع  این ارز ۴۲۰۰ تومانی نصیب یکسری دلال، واسطه و رانتخوار شده است.

تضعیف تولید داخلی: وقتی کالای وارداتی با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد بازار شود تولید کننده داخلی که برای تولید محصولش با افزایش قیمتها روبه روست "هشتش گرو نهش" باقی می‌ماند و کاسه چه کنم چه کنم باید دست بگیرد و در نتیجه روز به روز از تولید کالاهای اساسی در کشور کاسته و هر روز وابسته تر به کشورهای دیگر می‌شویم  چون این تولید کننده داخلی توان رقابت ندارد و از طرفی نمی توان مردم را از  داشتن کالای اساسی محروم کرد.

افزایش قاچاق کالا: در بسیاری از مواقع کالایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود قیمتش در مقایسه با قیمت همان کالا در کشورهای همسایه پایینتر است و همین موضوع بحث قاچاق را برای سودجویان جذاب می‌کند و  نتیجه اش این می‌شود که دولت یارانه خود را در کشورهای دیگر توزیع کرده و قشر ضعیف کشور خودمان در دسترسی به کالاهای اساسی سرش بی کلاه می ماند.

زوایای ضرورت حذف ارز ترجیحی

این تصویر آماری را مرکز آمار ایران از وضعیت تورم در سال گذشته(مطالعه موردی آبان ماه) منتشر کرده یعنی سالی که ما ارز ترجیحی داشتیم، میزان تورمی که به طور مثال برای گوشت و تخم مرغ و مرغ در این جدول به ترتیب برای دهک‌های اول تا دهم وجود دارد را ببینید.

متوجه می شوید که گوشت قرمز برای دهک های اول۰.۵۲ درصد تورم و برای دهک دهم ۰.۱۷ است این یعنی اگر ارز ترجیحی کار ساز بود چرا باید دهک پایین تورم بیشتری را تجربه کند....(یکی از اهداف ارز ترجیحی کمک به کاهش قیمت کالاهای اساسی بود از اینرو ۲۵ دسته کالا برای بهره‌مندی از این ارز تعریف شد که گوشت قرمز و تخم‌مرغ از این موارد است)

طبق تصویر بالا  که از مرکز آمار ایران گرفته شده تولید ناخالص داخلی در سال‌هایی که دادن ارز ترجیحی شروع  شد تغییرات کاهشی داشته و در سال ۹۸ با وجود نفت این تولید به ۶.۹- رسیده است. هر چند این کاهش به عوامل مختلفی بستگی دارد اما کاهش توان تولیدکنندگان داخلی به دلیل نداشتن توان رقابت با واردکنندگان دارای ارز ترجیحی می‌تواند یکی از دلایل اصلی باشد.

 این ناکارآمدی ارز ترجیحی نشان داد سیاست‌های حمایت از اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه در شرایط جنگ تحریمی باید تغییر کند سیاست‌هایی که به صورت مستقیم با مردم در ارتباط باشد و معیشتشان را  در گرو تصمیمات گروه اندکی قرار ندهد و روز به روز دهکشان را پایینتر نیاورد و به زیر خط فقر سُرشان ندهد.

کشف یک هزار و ۵۰۰ تن روغن خوراکی در سیستان و بلوچستان و صدها تن ماکارونی احتکار شده در استان البرز نشان از تلاش سودجویان و فرصت طلبان برای سو استفاده از موقعیت کنونی و بدست آوردن سودهای کلان و در تنگنا قرار دادن مردم و از طرف دیگر نشان دهنده عزم جدی دولت برای مقابله با این قبیل افراد و سودجویی ها است. 

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان نرخ ارز زاهدان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان نرخ ارز زاهدان سیستان و بلوچستان نرخ ارز زاهدان ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی ارز ترجیحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۲۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸ موقعیتی که نیازی نیست درباره آنها به دیگران توضیح دهید

مدیریت روابط اجتماعی کار آسانی نیست. ما اغلب درگیر توضیح رفتار‌ها و تصمیمات خود به دیگران هستیم. اما در برخی موارد لزومی ندارد به دیگران توضیح دهید. در ادامه ۸ موردی را بررسی می‌کنیم که بر اساس علم روانشناسی، توضیحی برای آنها به دیگران بدهکار نیستیم. دانستن این موارد به شما کمک می‌کند مرز‌های خود را مشخص کنید و روابط سالم تری داشته باشید.

۱. مرز‌های شخصی شما

از نظر روانشناسی یکی از ضروری‌ترین عناصر خودمراقبتی، تعیین و حفظ مرز‌های شخصی است. ما اغلب احساس می‌کنیم که نیاز داریم این مرز‌ها را برای دیگران توجیه کنیم، به خصوص اگر به چالش کشیده شود. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که شما به کسی توضیحی برای محافظت از فضا، زمان، انرژی یا آرامش خود مدیون نیستید. شما نیازی به ارائه توضیح یا عذرخواهی برای مرز‌های خود ندارید. آنها حق شما هستند و بخش مهمی از سلامت روانی و عاطفی شما را تامین می‌کنند.

۲. انتخاب‌های زندگی شما

تصمیماتی که ما در مورد زندگی خود می‌گیریم، اغلب مورد بررسی دیگران قرار می‌گیرد. چه مسیر شغلی شما باشد، چه سبک زندگی یا وضعیت روابط شما، به نظر می‌رسد مردم همیشه نظری درباره انتخاب‌های شما دارند. اما نکته این است که شما به کسی توضیحی برای انتخاب‌های زندگی خود بدهکار نیستید.

۳. گذشته شما

گذشته ما بخشی از وجود ماست. آن چیزی که امروز هستیم را شکل می‌دهد. با این حال، ما را تعریف نمی‌کند. همه ما فصل‌هایی در زندگی‌مان داریم که ترجیح می‌دهیم آنها را بسته نگه داریم، لحظاتی که از آنها پشیمان هستیم یا به سادگی می‌خواهیم از آنها عبور کنیم. شما به کسی توضیحی برای گذشته خود بدهکار نیستید. در لحظه حال زندگی کنید، درس‌های آموخته شده را در آغوش بگیرید و بدون نیاز به تایید یا درک دیگران درباره گذشته خود به جلو حرکت کنید.

۴. روال خودمراقبتی شما

مراقبت از خود، خودخواهی نیست، بلکه ضروری است. اما در دنیایی که مدام توجه و انرژی ما را می‌طلبد، گاهی وقت گذاشتن برای خودمان برای دیگران جای سوال دارد. شما به کسی توضیحی برای روال خودمراقبتی بدهکار نیستید.

ذهن آگاهی اهمیت وقت گذاشتن برای خود، شناخت نیازهایمان و رسیدگی به آنها را به ما می‌آموزد. چه قدم زدن آرام در طبیعت  یا صرفاً خواندن یک کتاب خوب باشد، این لحظات تنهایی و تغذیه روح بسیار مهم هستند.

شما نیاز‌های خود را می‌شناسید و به آنها رسیدگی می‌کنید. شما برای خود و سلامتی خود ارزش قائل هستید و این چیزی است که شما نیازی به توجیه یا توضیح آن برای کسی ندارید.

۵. باور‌ها و ارزش‌های شما

همه ما باور‌ها و ارزش‌های منحصر به فرد خود را داریم که دیدگاه‌های ما را شکل می‌دهد و اقدامات ما را هدایت می‌کند. گاهی اوقات، باور‌های ما با اطرافیانمان اختلاف دارد و شما به کسی توضیحی برای باور‌ها و ارزش‌های خود بدهکار نیستید.

باور‌ها و ارزش‌های شما بخشی از هویت شما هستند. آنها شالوده شخصیت شما را تشکیل می‌دهند و نیازی نیست آنها را برای کسی توجیه کنید. آنچه واقعاً اهمیت دارد این است که با باور‌ها و ارزش‌های خود در صلح باشید. آنها مال شما هستند و معتبر هستند، مهم نیست که دیگران چه فکری می‌کنند یا چه می‌گویند.

۶. مسیر شما به سوی خودسازی

خودسازی یک سفر عمیقا شخصی است و در مورد رشد، یادگیری و تکامل با سرعت خود و به روش خود است. شما برای سفر خود به سوی خودسازی توضیحی به کسی بدهکار نیستید. مسیر شما مال شماست ممکن است آهسته و پیوسته باشد یا پر از جهش باشد. به هر حال این مسیر شماست که باید در آن قدم بردارید. هرگز احساس نکنید که باید سرعت خود یا روش‌های خودسازی خود را توجیه کنید. هر قدمی که برمی دارید، هر چقدر هم که کوچک باشد، گامی برای تبدیل شدن به بهترین نسخه از خودتان است؛ و این چیزی است که باید به آن افتخار کنید، نه چیزی که نیاز به توضیح یا دفاع داشته باشد.

۷. وضعیت عاطفی شما

همه ما روز‌های خوب و روز‌های بد خود را داریم. شما به کسی توضیحی برای وضعیت عاطفی خود بدهکار نیستید. اگر روز سختی را سپری می‌کنید، نیازی به توجیه آن برای کسی ندارید. به طور مشابه، اگر احساس می‌کنید حالتان خوب است و می‌خواهید خوشحالی خود را ابراز کنید، نیازی به توضیح دلیل آن ندارید. احساسات شما متعلق به شماست.

۸. تنهایی شما

تنهایی می‌تواند نیرومند باشد. شما به کسی توضیحی برای میل به تنهایی بدهکار نیستید. ذهن آگاهی ما را تشویق می‌کند که تنهایی را به عنوان فرصتی برای شارژ مجدد، تأمل و ارتباط مجدد با خود بپذیریم. چه در سفر انفرادی، چه گذراندن آخر هفته در خانه، یا صرفاً لذت بردن از یک فنجان قهوه، به یاد داشته باشید که لازم نیست نیاز خود را به تنهایی برای کسی توضیح دهید.

نتیجه

این ۸ نکته جامع نیست، اما شروع خوبی برای درک این موضوع است که زندگی شما متعلق به شماست و لازم نیست آن را برای کسی توضیح دهید. به یاد داشته باشید، برای استقلال خود ارزش قائل شوید و آزادی حاصل از آن را در آغوش بگیرید. به هر حال، شما نویسنده داستان زندگی خود هستید و این به شما بستگی دارد که چگونه نوشته شود.

منبع: روزیاتو

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • میان افزایش حقوق کارگران و قیمت کالاها، توازن برقرار شود
  • ۸ موقعیتی که نیازی نیست درباره آنها به دیگران توضیح دهید
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد