Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شانا»
2024-05-02@15:17:46 GMT

بهارِ نفت/ دیپلماسی انرژی در آمریکای لاتین، روسیه و تهران

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۲۷۶۹

بهارِ نفت/ دیپلماسی انرژی در آمریکای لاتین، روسیه و تهران

به گزارش شانا، صنعت نفت در حالی‌ که کمتر از ۶۰ روز از آغاز سال ۱۴۰۱ نگذشته در عرصه دیپلماسی انرژی روزهای شلوغی را پشت سر گذاشته است. وزیر نفت در رأس هیئتی ۱۲ نفره به ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا سفر کرد، مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بیست‌ویکمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی روسیه حضور یافت، علی‌عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس فرصت سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی را برای برزیلی‌ها تبیین کرد و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در تهران با رحمت گوبل، نایب‌رئیس مجلس نمایندگان جمهوری اندونزی در امور صنعت و توسعه دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفر به کشورهای آمریکای لاتین

وزیر نفت نهم اردیبهشت‌ماه در رأس هیئتی ۱۲ نفره تهران را به مقصد تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین ترک کرد تا مرزهای دیپلماسی انرژی را گسترش دهد. دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم با سفر به ترکمنستان آغاز شد، با روسیه و قطر ادامه یافت و اینک به کشورهای آمریکای لاتین رسید.

**کاراکاس

ونزوئلا نخستین مقصد وزیر نفت در سفر به کشورهای آمریکای لاتین بود؛ کشوری که با بیش از ۳۰۰ میلیارد بشکه ذخایر قطعی، بزرگ‌ترین ذخایر نفت را در میان هر کشوری در جهان دارد. ونزوئلا سال ۲۰۱۱ از عربستان سعودی به‌عنوان دارنده بزرگ‌ترین ذخایر نفت هم سبقت گرفت و در صدر ایستاد. با این حال توسعه این ذخایر عظیم، به‌دلیل ناآرامی سیاسی و تحریم آمریکا در چند سال اخیر عقب افتاده است. ایران اما در تمامی این سال‌ها در کنار این کشور ایستاده و در سخت‌ترین شرایط محموله‌های پرشماری از بنزین و میعانات گازی را به این کشور رسانده است.

ایران و ونزوئلا اما در دولت سیزدهم مسیری تازه‌ای برای گسترش همکاری در پیش گرفتند و قرار است بنا به گفته مقام‌های ارشد دو کشور، این روابط گسترش یابد. نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا ساعت ۵ و ۲ دقیقه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است: «از جناب جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پذیرایی کردم. نشستی سازنده برای تعمیق پیوندهای برادری و همکاری در زمینه انرژی. همچنین بار دیگر بر قدردانی و محبت خود نسبت به مردم ایران تأکید کردم.»

جواد اوجی، وزیر نفت هم ساعاتی بعد به این توئیت واکنش نشان داد: «امروز دیدارهایی با رئیس‌جمهوری محترم ونزوئلا، جناب آقای مادورو و دیگر مقام‌های عالی ونزوئلا داشتیم. روابط ایران و ونزوئلا سابقه تاریخی دارد و ما می‌خواهیم از تمامی ظرفیت‌ها برای توسعه روابط و ‌همکاری‌های مشترک بهره‌گیری نماییم.»

جمهوری بولیواری ونزوئلا کشور مستقل و فراقاره‌ای در شمال آمریکای جنوبی و با جزیره‌هایی در دریای کارائیب است. ونزوئلا با ۲۸ میلیون نفر جمعیت، پنجاهمین کشور پرجمعیت جهان و با ۹۱۶٬۴۴۵ کیلومترمربع وسعت، سی‌وسومین در میان کشورهای جهان است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور کاراکاس است.

**هاوانا

جواد اوجی، وزیر نفت پس از دیدارهای فشرده و بازدید از تأسیسات نفتی ونزوئلا عازم هاوانا، پایتخت کوبا شد. وی در کوبا با مقام‌های ارشد این کشور از جمله میگل دیاز کانِل، رئیس‌جمهوری کوبا، ریکاردوکابریساس روس، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری کوبا، وزیران نفت و انرژی این کشور گفت‌وگو و راه‌های همکاری دو کشور در بخش انرژی را بررسی کردند.

 جمهوری کوبا کشوری است تشکیل‌شده از مجمع‌الجزایری در دریای کارائیب و پایتخت آن هاوانا است. جمعیت این کشور ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و زبان رسمی آن اسپانیایی است.

**ماناگو

نیکاراگوئه، آخرین مقصد وزیر نفت در سفر به کشورهای آمریکای لاتین بود. وزیر نفت در این سفر افزون بر دیدار و گفت‌وگو با دانیل اورتگا، رئیس‌جمهوری و گوستاوو پورراس کورتس، رئیس مجلس ملی نیکاراگوئه در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با حضور ۶ وزیر کابینه نیکاراگوئه حضور یافت و درباره همکاری‌های دوجانبه رایزنی کردند.

 وزیر نفت در دیدار با اورتگا تأکید کرد: ایران یاور کشورهای آمریکای لاتین به‌ویژه نیکاراگوئه در روزهای سخت تحریم آمریکا بوده و هست. سیاست جمهوری اسلامی ایران حمایت از حفظ استقلال، آزادی و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها و مداخله نکردن در دیگر کشورهاست، از این رو مداخله بعضی از کشورها در امور داخلی نیکاراگوئه را به‌شدت محکوم می‌کنیم.

نیکاراگوئه از بزرگ‌ترین کشورهای آمریکای مرکزی است و جمعیت این کشور مطابق آمار سرشماری که سال ۲۰۱۹ انجام شده بیش از ۶ میلیون نفر بوده است.

رهاورد سفر به آمریکای لاتین

امضای هشت قرارداد و تفاهم‌نامه با سه کشور آمریکای لاتین در بخش‌های توسعه و تولید در میدان‌های نفت و گاز، ارتقا و نوسازی پالایشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پالایشگاهی، آموزش نیروی انسانی و کارشناسی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صدور خدمات فنی مهندسی و انتقال فناوری و توسعه بازارهای صادراتی نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی رهاورد سفر جواد اوجی، وزیر نفت و هیئت همراه به سه کشور آمریکا لاتین بوده و درهای جدیدی از دیپلماسی انرژی از سوی وزارت نفت گشوده شده است.

شاهمیرزایی در مسکو

دیپلماسی در نفت اما به سفر جواد اوجی، وزیر نفت به کشورهای آمریکای لاتین ختم نشد. مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آخرین روزهای فروردین‌ماه (۲۹ فروردین‌ماه) با حضور در بیست‌ویکمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی روسیه مهم‌ترین مزیت‌های ایران از جمله ذخایر نفت، گاز و دسترسی به خوراک ارزان را بیان و از شرکت‌های روس برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران دعوت کرد.

علی‌عسکری در برزیل

برزیل، دیگر کشور آمریکای لاتین ۱۴ اردیبهشت‌ماه میزبان نخستین رویداد بین‌المللی «روز پتروشیمی خلیج فارس» شد. در این رویداد که با مشارکت شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس و سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، عبدالعلی علی‌عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس فرصت سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی را برای برزیلی‌ها تبیین و اعلام کرد: گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس امروز ۱۴ طرح در حال ساخت با قیمت بازده داخلی حداقل ۱۵ درصدی دارد که فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری خارجی به‌شمار می‌آید و در این زمینه از سرمایه‌گذاری شرکت‌های برزیلی استقبال می‌کنیم.

خجسته‌مهر در تهران

محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم نخستین روز این هفته (۱۷ اردیبهشت‌ماه) با رحمت گوبل، نایب‌رئیس مجلس نمایندگان جمهوری اندونزی در امور صنعت و توسعه دیدار و گفت‌وگو کرد.

ایران و اندونزی تاکنون بیش از ۱۰ کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برگزار کردند. این کشور مهم شرق آسیا با وجود آنکه تولیدکننده نفت است، اما حجم آن به مقداری نیست که پاسخگوی مصرف این کشور باشد. اندونزی با جمعیتی بیش از ۲۷۰ میلیون نفر همواره خواهان واردات نفت از ایران بوده است.

منبع: شانا

کلیدواژه: وزیر نفت جواد اوجی دیپلماسی انرژی ونزوئلا کوبا سفر به مسکو سال 1401 کشورهای آمریکای لاتین پتروشیمی خلیج فارس مدیرعامل شرکت ملی دیپلماسی انرژی صنایع پتروشیمی صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری رئیس جمهوری وزیر نفت بزرگ ترین جواد اوجی گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۲۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف وزیر خارجه اوکراین به برتری‌های نظامی روسیه در مقابل کل غرب

وزیر خارجه اوکراین با انتقاد از عقب‌ ماندن غرب در برنامه‌هایش برای کمک به اوکراین توانمندی آمریکا و غرب در مواجهه با جنگ‌ها و بحران‌های بزرگ را زیر سوال برد.

به گزارش ایسنا، دیمیترو کولبا، وزیرخارجه اوکراین در گفتگو با فارن پالسی بار دیگر بر درخواست کی‌یف جهت دریافت سیستم‌های دفاع موشکی پاتریوت تاکید کرد و وجود این سیستم‌ها را برای مقابله با موشک‌های بالستیک روسی مهم خواند.

کولبا با اعتراف به کمبود مهمات توپخانه از متحدان اوکراین به دلیل عقب‌ ماندن از برنامه‌ها برای ارائه کمک به کشورش انتقاد کرد و گفت: وقتی به دستاوردهای روسیه در بازگرداندن تولید پایگاه صنعتی مدافعانش و آنچه که کل غرب تاکنون دست یافته نگاه می‌کنم، باید با حقیقت روبرو شویم و اعتراف کنیم که روسیه در تلاش‌های جنگی خود مؤثرتر بوده است و این سوال اساسی‌تری را برای غرب ایجاد می کند. اگر در این تلاش جنگی خاص نمی‌تواند به اندازه کافی کارآمد باشد، پس اگر جنگ‌ها و بحران‌های دیگری در همین مقیاس رخ دهد چقدر می‌تواند کارآمد باشد؟

کولبا بار دیگر  مهمات توپخانه برای خط مقدم و سیستم‌های دفاع هوایی و رهگیرهای موشکی و پارازیت رادیویی را مهمترین نیازهای ارتش کشورش عنوان کرد و گفت: جنگ مدرن عمدتاً جنگ پهپادها و نرم افزارها است و بنابراین، برای مبارزه با این سلاح‌های مدرن و پیشرفته به جنگ الکترونیک فراوانی نیاز دارید. پدافند هوایی چیزی است که اقتصاد ما و همچنین شهرهای ما و زندگی غیرنظامیان ما به آن وابسته است. من از ترغیب جهان به سخت‌تر کار کردن و دو و سه برابر کردن کار روی این موضوع خسته شده‌ام، زیرا همه می‌دانند این سیستم‌ها کجا هستند. همه می‌دانند که برای تحویل آنها به اوکراین چه باید کرد. بنابراین درخواست ما این است: فقط این کار را انجام دهید.

وزیر خارجه اوکراین درباره ریاست‌جمهوری مجدد ترامپ گفت: آخرین چیزی که من نگران آن هستم نتیجه انتخابات در کشورهای دیگر است، حتی در مهمترین متحد ما، ایالات متحده. و این به این دلیل نیست که من به تحولات سیاسی بی احترامی می کنم یا نادیده می‌گیرم. فقط به این دلیل است که زندگی به ما آموخت که برای هر سناریویی آماده باشیم. نمی‌توانید تصور کنید در دو سال گذشته چند بار به ما گفته شد که از ایده الحاق کامل به اتحادیه اروپا دست برداریم. حتی نزدیک‌ترین دوستانمان به ما توصیه می‌کردند که نصفه و نیمه را بپذیریم و سازش کنیم. ما این کار را نکردیم و در مسیر عضویت هستیم. نمی‌توانید تصور کنید که در ماه‌های گذشته چند نفر به ما می‌گفتند: «بر روی بسته‌ نظامی که ایالات متحده به شکل فعلی آن بحث می‌کند، اصرار نکنید. برای به دست آوردن آن مصالحه کنید.» ما این کار را نکردیم، زیرا می‌دانیم که در مورد بقا، باید سرسخت باشید و برای هر نوع سناریویی آماده باشید و باید روی پلن الف که بهترین طرح برای کشور شماست پافشاری کنید. این دیپلماسی زمان جنگ است. این با دیپلماسی کلاسیک متفاوت است.

او در پاسخ به نظرات و انتقادهای جمهوری خواهان آمریکا که می‌گویند اوکراین مدام درخواست رهگیرهای پاتریوت بیشتری می‌کند، در حالی که آمریکا فقط ۵۵۰ فروند در سال تولید می‌کند، گفت: وقتی به آرای اعضای حزب جمهوری‌خواه در هر دو مجلس کنگره نگاه می‌کنم، تصور نمی‌کنم نظری که شما ذکر کردید نماینده اکثریت باشد. دوم، اگر جنگ فقط در مورد ریاضی بود، من و شما امروز با هم صحبت نمی‌کردیم، زیرا پست وزیر امور خارجه اوکراین دیگر وجود نداشت. ما قبلاً جنگ را باخته بودیم. استدلال سوم: چه جمهوری خواه باشید چه دموکرات، باید یک چیز را به خاطر بسپارید. امنیت و رفاه آمریکا ناشی از نظم جهانی کنونی است. اگر این نظم جهانی از بین برود، امنیت و رفاه مالیات دهندگان آمریکایی بلافاصله مورد حمله قرار خواهد گرفت و اگر نمی‌توانید نیازهای نظامی را برآورده کنید، اگر نمی‌توانید رهگیرهای کافی برای کمک به اوکراین برای پیروزی در جنگ تولید کنید، پس چگونه می‌خواهید در جنگ علیه دشمنی که احتمالاً قوی‌تر از آن است پیروز شوید. دو قدم جلوتر فکر کنید. واقعیت بسیار ساده این است که اگر در اوکراین شکست بخورید، یک اثر دومینویی خواهد داشت و در همه جا شروع به باخت خواهید کرد. به همین دلیل است که من به تفاوت پایگاه صنعتی دفاعی روسیه و همه متحدان غربی ما با هم اشاره کردم.

کولبا گفت: در دو سال جنگ، روسیه در تولید تسلیحات از کل اتحاد غربی کارآمدتر شده است. اگر توقعات خود را پایین بیاورید و با چیزی که معمولاً پلن B نامیده می شود شروع کنید، در نهایت به پلن B خواهید رسید. پس باید با برنامه A شروع کنید. دوم، نگاه کردن به اوکراین از منظر روابط با روسیه را متوقف کنید. من می‌دانم که هنوز ایده‌هایی وجود دارد که نتیجه این جنگ هر چه باشد، ایالات متحده باید روابط خود را با روسیه حفظ کند و بنابراین باید از خراب کردن پل‌ها اجتناب کند. اما شما نمی‌توانید در زمان ریاست‌جمهوری ولادیمیر پوتین روابط مناسبی با روسیه داشته باشید. روسیه در زمان پوتین را به عنوان یک دشمن در نظر بگیرید. قرار دادن تمام مسئولیت بر دوش اوکراین به معنای چشم پوشی آگاهانه از مسئولیت است.

بعید است که اوکراین در اجلاس سران که در ماه ژوئیه برنامه ریزی شده، دعوت رسمی برای پیوستن به ناتو دریافت کند. کی‌یف همچنین خواهان عضویت در نیروی اعزامی مشترک بود که یک مشارکت نظامی چندملیتی به رهبری بریتانیا است، اما به نظر می‌رسد واشنگتن نیز اجازه این کار را نخواهد داد. دیپلمات ارشد اوکراین همه اینها را سیگنالی برای مسکو دانست و گفت: قانون جنگ ساده است. هر چه عدم اطمینان بیشتر باشد، دشمن عزم بیشتری پیدا می کند. همه ما باید راهبردی را دنبال کنیم که بر اساس آن دشمن درک روشنی داشته باشد که اوکراین بخشی از غرب است و متحدان در کنار اوکراین خواهند ایستاد. نه آنقدر که طول می کشد، بلکه تا زمانی که برای پیروزی اوکراین لازم است.

او همچنین با درخواست مسدود شدن دارایی‌های روسیه از آمریکا خواست بیشتر با متحدان اروپایی کار کند تا برخی از نگرانی‌های آنها را برطرف کند و این پول را برای تلاش های جنگی در دسترس قرار دهد.

کولبا در باره کنفرانس صلح سوئیس که قرار است ماه آینده در سطح عالی و بدون حضور روسیه برگزار شود، گفت: بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲، ما تقریباً ۲۰۰ دور مذاکره با روسیه در قالب‌های مختلف، با میانجی‌گری و دوجانبه داشتیم. اما نتیجه‌ای نداشت. تنها دو راه داریم یا موفقیت در میدان جنگ یا داشتن ائتلافی از کشورهایی که اصول و رویکردهای مشابهی دارند. بنابراین به همین دلیل است که اجلاس قصد ندارد روسیه را به عنوان شرکت کننده داشته باشد. زیرا هدف این اجلاس اتحاد کشورهایی است که اصول و رویکردهای مشترکی دارند که اقدامات بعدی را بر اساس آن بنا خواهند کرد. پس از آن ممکن است ارتباط با روسیه برقرار شود و روسیه بتواند بخشی از مذاکرات باشد. زیرا در نهایت، شما نمی‌توانید بدون هر دو طرف جنگ را به پایان برسانید.

 وزیر خارجه اوکراین چین را اهرم فشاری بر روسیه دانست که می‌تواند برای متقاعد کردن روسیه به تغییر رفتار اقداماتی انجام دهد و به همین دلیل از چین برای شرکت در نشست فرمول صلح دعوت شده است. اما نگرانی‌های دیگری هم هست اینکه روسیه در دست چین باشد همین نگرانی برخی محدودیت‌ها را باعث شده است.

کولبا در توجیه شکست کی‌یف در دستیابی به جنوب جهانی گفت: در جنگ حمایتی که دریافت می‌کنید چند لایه است. برخی به شما اسلحه می‌دهند. دیگران خود را فقط به فشار دادن دکمه سبز در مجمع عمومی سازمان ملل دو بار در سال محدود می‌کنند. بنابراین چیزی که در دو سال گذشته در مورد جنوب جهانی یاد گرفتم این است که وجود ندارد و ما باید با هر کشوری جداگانه رفتار کنیم. باید اعتراف کنم، روس‌ها در آنجا موقعیت بهتری دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟
  • اعتراف وزیر خارجه اوکراین به برتری‌های نظامی روسیه در مقابل کل غرب
  • همکاری با ایران بهترین راه حل بحران انرژی پاکستان است
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • بانوان آمریکای لاتین نسبت به کشتار زنان در غزه موضع بگیرند
  • وزیر صمت: ظرفیت‌های تولید شناخته شده و باید در جستجوی راه‌های صادراتی باشیم
  • سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی باید در کنار تعاملات امنیتی با کشور هدف پیگیری شود
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام