«تنها همین کلمات»؛ کار گروه نویسندگان؛ ناشر: نیستان جلوههایی از بصیرت و نور کربلا در ساحت داستان معاصر
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۳۷۷۴
«تنها همین کلمات»
نویسنده: گروه نویسندگان
ناشر: نیستان؛ چاپ اول: 1400
150 صفحه؛ 25000 تومان
***
ادبیات دینی را که درونمایهای برگرفته از دین دارد، میتوان زیرمجموعهای از ادبیات آیینی دانست. این گونه از ادبیات ایران بیشتر اشاره به موضوعات مشخص دینی، تاریخ اسلام و شخصیتهای مهم تاریخ این دین مبین داشته و مبانی اعتقادی، اصولی و بحثهایی در مورد معاد و توحید را در چارچوب ادبیات دینی مورد توجه قرار میدهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مجموعه داستان «تنها همین کلمات» شامل چهارده داستان کوتاه از نویسندگان جوان و فعال در عرصه ادبیات داستانی ایران که حاصل کار آنها عرض ارادتی به امام سوم شیعیان حضرت امام حسین (ع) و خاندان ایشان است. داستانهای کوتاهی به قلم سید حمزه موسوی، فائزه حقشناس، شکیبا خسروی، الهه شهبازی، مهین پایمزد، مونا امیری، زهرا سادات موسوی، رضوان کفایتی، فاطمه آراسته، فاطمه عزیزی، مریم رستمی و مریم ولی که اغلب سعی کردهاند اندیشۀ غالب در فرهنگ عاشورا را در آثار خود به مخاطب عرضه کنند.
مضمونسازی و خلق موقعیت داستانی برای بازخوانی و رساندن مفهوم و مضمون به مخاطب، نقطۀ مشترک تمام این قصههاست. همچنین لابهلای جهان تاریخی و دینی داستانهای این مجموعه پیوند عمیق، مستمر و مداوم اعتقادی میان چند نسل جامعه با موضوع عاشورا و محرم دیده و احساس میشود. آموزههایی اخلاقی، اجتماعی که با هدف یادآوری ماجرای عاشورا خلق شدهاند؛ گویی هر یک از داستانها رسالتی را بر عهده دارند که علاوه بر دغدغۀ نویسندهاش ابزاری در راستای یادآوری آنچه بر انسان گذشته نیز هست.
نویسندگان «تنها همین کلمات» برای پرداختن به موضوعات خود گاهی به تاریخ رجوع کرده و یک رویداد یا روایت تاریخی درباره واقعۀ عاشورا را دستمایۀ آفرینش داستان خود کردهاند و گاهی هم در بستر و فضای معاصر به سراغ سوژههای داستانی کنونی رفته و کنش و واکنش شخصیتهای قصههایشان را در روبهرویی با جریان عاشورا به تصویر کشیدهاند. وجود لحظات و نکات ظریف و در عین حال تأملبرانگیز دربارۀ ماجرای عاشورا و ساده و رواننویسی موجب تبدیل کلیت این کتاب به مجموعهای تازه و متنوع در راستای مدیحه و مرثیه داستانی شده است.
از میان قصههای این کتاب که در زمان گذشته رخ میدهند، «گوشواره» حدیث زیوری است که از اسرای خاندان پاک پیامبر به خانهای راه یافته و تشویش و کابوس ناآرامیهایی را به تکتک اهالی خانواده منتقل کرده است. «سه خط، سه نشانه» نیز روایتی از عابس پسر ابیشبیب اهل قبیلۀ بنیشاکر و یکی از یاران امام حسین (ع) در جنگ میان حق و باطل است. نویسندۀ داستان «دیدار» هم ماجرای سواربنمنعم را روایت کرده که در جنگ کربلا با وساطت دو تن از هم قبیلهایهایش از مرگ توسط دشمن میرهد اما ...
در «یک مشت گندم، دو عالم آتش» خوانندۀ چگونگی شهادت امام شیعیان توسط شمربنذیالجوشن هستیم که پایاندادن به حکومت حسین (ع) و فرزندانش را وظیفۀ خود میداند. «بیقرار» نیز روایت دیگری از واقعۀ عاشوراست و چگونگی مشارکت عمربنسعد در شهادت امام مؤمنان. نویسندۀ «سفیر عشق» نیز از همراهی وهب با امام کربلا نوشته که وی را تنها نگذاشت و در یاری او کوتاهی نکرد. اما داستان «کینه شیطان» خواننده را به بستر ظلم قرنها پیش از تاریخ واقعۀ کربلا و تقوای مردان خدا و زنان باایمان در مقطع دیگری از زمان میبرد؛ حدیث اندوه و دلشکستگی زکریا در برابر طعنهها و ستم مردم زمان خود و قصۀ تسلیم وی به امر پروردگار.
سایر داستانهای کتاب جلوههایی از بصیرت و نور جریان کربلا را در وقایع عصر امروز به تصویر کشیده است؛ چنانکه در «تسبیر» روضههای دهۀ محرم مرد لات و شروری را که اهالی محل از اعمال وی به ستوه آمدهاند، تحت تأثیر قرار داده و متحول میکند. «همه آمدهاند» نیز ماجرای شرمندگی و سرگردانی کسی است که میبایست برای پیرزن گمشدهای روضۀ حضرت عباس بخواند اما او را نمییابد تا اینکه ...
تشنگی و عطش آغازگر داستان «عطش دریا» و جریان سیالی بین گذشته و حالِ گرگهایی است که از روی عداوت و کینه به حرم نزدیک میشوند. همچنانکه در «استیصال» نیز نویسنده گرما و عطش و تشنگی و بیآبی به علاوۀ بیقراری و کلافگی فرزند ششماهۀ شخصیتهای داستان را سوژۀ مناسبی برای وصل ماجرا به واقعۀ کربلا یافته و به آن پرداخته است. در «حکایت سایه» نیز راوی از حضور خود در مسیر کاروانهای عازم کربلا و خدماتش به زائرانی میگوید که از نگریستن به چهرۀ آنان لذت میبرد. «الطین» هم حکایتی خواندنی از تربت کربلاست و ماجرایی که در فرودگاه لندن بر آن میگذرد.
در بسیاری از داستانهای این مجموعه نمادهايي كه نويسنده با هدف خاصی فراتر از یک كلمه از آنها استفاده کرده تا معنايي فراتر از آن برداشت شود، به چشم میخورد. داستان «به تلخی قهوهای و به رمزآلودی بنفش» از جملۀ همین قصههاست که روایت تکامل زن است: «زنانی که تصمیم گرفتند در بخشی از تاریخ بایستند. روبهروی مردها، روبهروی جهان و تلخ باشند مثل رنگ قهوهای، بنفش باشند و گم بشوند در زمان اما همیشه ردشان بماند روی صورت تاریخ...».
منبع: الف
کلیدواژه: داستان ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۳۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم
شهر سمیرم در استان اصفهان واقع شده است. این شهر به دلیل جاذبههای طبیعی و رودخانه خانهها و چشمههای زیاد به شهر هزار چشمه مشهور است.
سد حنا یکی از جاذبههای طبیعی سمیرم است که بر روی رودخانه حنا ساخته شده است.
شهروند خبرنگار ما فیلمی از دریاچه سد حنا را به نمایش گذاشت.
منبع: شهروند خبرنگار - اصفهان
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار