Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@10:41:29 GMT

این صنعت، زن و مرد دارد/ دومینوی نشر بیفتد همه می‌افتند

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۶۰۰۶

این صنعت، زن و مرد دارد/ دومینوی نشر بیفتد همه می‌افتند

پروین صدقیان در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: صنعت نشر همواره با مسائل مختلفی در زمینه تولید، پخش و فروش و انتخاب مطلب مواجه است که هر کدام از این بخش ها چالش ها و دغدغه های مرتبطی دارد که پیش روی ناشر قرار می گیرد، کرونا هم البته طی چند سال گذشته مشکلات نشر را چندبرابر کرد و باعث شد فعالان این صنعت بیش از پیش متضرر شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: علاوه بر مشکلات عمومی و همیشگی بازار نشر امروزه ناشران با عمده ترین مشکل در زمینه تامین کاغذ و مقوا روبرو هستند و این در شرایطی است که فروش کتاب نیز در این دوره بسیار سخت است.

هزینه چاپ کتاب نسیه اما خرید کاغذ نقدی است 

رئیس هیات مدیره انجمن زنان ناشر ادامه داد: ناشران در این بازار اقتصادی ناچارند در قبال چاپ کتاب چک های طولانی مدت ۹ تا ۱۰ ماهه دریافت کنند در حالیکه در آن سوی بازار برای خرید کاغذ با چنین شرایطی مواجه نیستند و تنها در ازای پرداخت وجه نقد کاغذ دریافت می کنند و همه اینها در هزینه های تولید تاثیر می گذارند چون کاغذ ماده اولیه تولید ماست که روزبروز گرانتر می شود.

وقتی تولید کتاب کم می شود فرهنگ تنزل می یابد چون از سبد خانوار حذف می شود

صدقیان ادامه داد: در حال حاضر سوبسیدهای کاغذ برداشته شده و کاغذ با قیمت آزاد عرضه می شود و این در حالی است که کلیه هزینه های چاپ هم افزایش یافته و همه اینها موجب کاهش تولید می شود و وقتی تولید کتاب کم می شود فرهنگ تنزل می یابد چون از سبد خانوار حذف می شود، الان مردم بیشتر و عمدتا فقط کتاب های درسی می خرند چون خانواده ها مجبور به خرید آنها هستند، بنابراین فروش کتاب های عمومی کم می شود.

تیراژ ۲۰۰ جلدی عملا هزینه بر است

وی یکی از وظایف متولیان را تامین کاغذ با قیمت ارزان عنوان و تاکید کرد: سوبسید کاغذ یکی از واجباتی است که مسئولان باید توجه زیادی به آن بکنند. با این بازار کاغذ تجار قیمت ها را افزایش می دهند و ناشر باید کاغذ را گران بخرد به همین خاطر تعداد چاپ کم می شود و از آنجاییکه سود در تیراژ است امروزه با کم شدن تعداد چاپ عملا ناشران توان فعالیت ندارند چون تیراژ ۱۰۰ تا ۲۰۰ جلدی عملا هزینه بر است و سودی به همراه ندارد.

قیمت حتی اگر درصد کمی افزایش پیدا کند عملا فروش کاهش می یابد

صدقیان گفت: صنعت نشر خانواده بزرگی از کارگر چاپخانه تا نویسنده و ناشر و کتابفروش، ویراستار و صحاف و غیره را نان رسانی می کند و اگر دومینوی نشر بیفتد همه می افتند. کار فرهنگی دلالی نیست، به کتاب نمی شود نگاه دلالی داشت، قیمت حتی اگر درصد کمی افزایش پیدا کند عملا فروش کاهش می یابد.

این بانوی ناشر ادامه داد: مدتی است وام های تسهیلاتی نیز حذف شده و این در حالی است که کرونا هم خیلی ها را طی این دوساله در این صنعت حذف کرد. 

خرید کتاب توسط متولیان فرهنگی یکی از راهکارهای حمایتی 

این ناشر یکی از راهکارهای برون رفت از این مشکل را خرید کتاب توسط متولیان فرهنگی برای در اختیار قراردادن کتابخانه های عمومی عنوان کرد و افزود: با این کار هم کمک و حمایتی از ناشران صورت گرفته و هم کتابخانه های عمومی پربار می شوند. 

وی همچنین با انتقاد از عدم اطلاع رسانی چندماه پیشتر برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: متولیان امر زودتر باید در مورد نمایشگاه کتاب اطلاع رسانی می کردند تا آمادگی پیدا کنیم.

زنان ناشر دستشان در بسیاری امور بسته است

مدیر انتشارات «گل آذین» ادامه داد: بسیاری معتقدند زن و مرد در صنعت نشر فرقی ندارند اما واقعیت این است که زنان دستشان در موارد متعددی بسته است از جمله در تامین هزینه ها و فروش کتاب و عدم حضور مداوم در بازار کار، زنان ناشر به علت مسائل و مشکلات خانوادگی و مسوولیت های متعدد عملا از بازار کار عقب می افتند و این ضربه بزرگی به آنان میزند مردان ناشر اما دستشان در همه بخش ها بازتر است، برای فروش راحت تر لابی می کنند، در تامین هزینه های چاپ و تهیه کاغذ نیز راحت ترند اما خانم ها نمی توانند به این شدت و حدت کار کنند چون کار بسیار سختی است

زنان ناشر موضوعات را گزیده تر انتخاب می کنند و به مسائل و موضوعاتی چون بچه ها، خانواده و جوانان می پردازند به همین خاطر فروش کتابهایشان سخت تر است

صدقیان با بیان اینکه تعداد زنان ناشر زیاد است اما عملا خودشان بخاطر مشکلات مطرح شده کار نمی کنند، گفت: شرایط به طور کلی در همه زمینه های کاری و بخصوص نشر برای زنان سخت است و هر روز هم سخت تر می شود، به عنوان مثال زنان ناشر موضوعات را گزیده تر انتخاب می کنند و به مسائل و موضوعاتی چون بچه ها، خانواده و جوانان می پردازند به همین خاطر فروش کتابهایشان سخت تر است، و پخشی ها هم نگاه منفعلانه تری به این دست کتاب ها دارند.

وی در مورد دوام آوردن و ادامه فعالیت در چنین شرایطی گفت: فقط کار ما شده یک گام به پیش و صد گام به پس به هر جهت جلو می رویم به امید اینکه وضعیت بهتر شود.

برچسب‌ها بازار نشر نویسنده کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بازار نشر نویسنده کتاب بازار نشر نویسنده کتاب زنان ناشر فروش کتاب کم می شود هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۶۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح: اگر جرمی در بین نیروهای مسلح اتفاق بیفتد مجازات این نیروها سنگین تر و شدیدتر خواهد بود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت‌الاسلام احمدرضا پورخاقان در آیین تکریم و معارفه رئیس سابق و جدید سازمان قضایی نیروهای مسلح استان یزد، که با حضور استاندار، فرماندهی سپاه الغدیر و سایر مسئولان استان یزد برگزار شد با بیان اینکه نیروهای مسلح پشتوانه امنیت و زینت حاکمان نظام هستند، اظهار کرد: این نیروی عزیز و قدرتمند نیاز به نیروی والاتری برای حراست و حفاظت دارد و سازمان قضایی نیروهای مسلح به عنوان یک نیروی مسیطر و مقتدر از جایگاه نیروهای مسلح حفاظت و صیانت می‌کند.

بنابر روایت ایلنا، وی اولویت اول سازمان قضایی نیروهای مسلح را حفظ سلامت و صیانت از نیروهای مسلح و غیور مردان این سرزمین در عرصه‌های انتظامی، سپاه، ارتش، بسیج، نیروهای امنیتی و وزرات اطلاعات دانست.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور افزود: در سایه‌سار سلامت نیروهای مسلح، جامعه به تعالی می‌رسد و این اقدام نیاز به تلاش و کار فرهنگی و اقدامات پیشگیرانه با همراهی و دقت نظر سازمان قضایی، مجموعه حفاظت اطلاعات، مجموعه عقیدتی و سیاسی، نمایندگی، ولی فقیه در سپاه دارد.

نیروهای مسلح ایران پاک‌دست‌ترین نیروهای امنیتی و نظامی هستند

وی با افتخار به اینکه نیروهای مسلح ما پاک‌دست‌ترین نیروهای امنیتی و نظامی هستند، گفت: وقتی بتوانیم در یک سال اعلام کنیم که هیچ جرمی در مجموعه نیروهای مسلح اتفاق نیفتاده است خرسند خواهیم بود که وظیفه خود را درست اجرا کردیم.

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری در وصف مجموعه قضایی کشور، آن را دستگاه حساس و مهمی دانستند، اما سازمان قضایی نیروهای مسلح را حساس‌تر دانستند، زیرا مخاطب آن نیروهای امنیتی و نظامی هستند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور با اشاره به ضرورت صیانت از حقوق نیروهای مسلح تصریح کرد: اگر جرمی در بین نیروهای مسلح اتفاق بیفتد علیرغم تمام اقدامات پیشگیرانه و صیانت‌ها، مجازات این نیروها سنگین‌تر و شدیدتر خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظلم بیشمار رژیم اشغالگر صهیونیستی در نوار غزه گفت: طوفان وعده صادق که توسط سپاه اجرا شد تنها ۱۰ درصد از ظرفیتی بود که برای شب عملیات محیا شده بود و دو پایگاه مهم اسرائیل را مورد هدف قرار داد و خسارت‌های فراوان به تجهیزات آنان وارد نمود.

حجت الاسلام پورخاقان گفت: هدف این بود که ۱۳ موشک مافوق صوت به مقرهای مورد نظر اصابت کنند که این هدف محقق شد و مابقی عملیات برای انحراف دشمن بود و دشمن در این عملیات بشدت غافلگیر شد.

حجت الاسلام و المسلمین پورخاقان گفت: این عملیات حرکت ترکیبی از پهپادهای نسل اول و ساده بود و در آن از چند مورد پهپاد، موشک‌های کروز و بالستیک بهره گرفته شده بود و ما از تجهیزات هایپرسونیک فتاح ۲ استفاده نبردیم.

عملیات وعده صادق معادلات جهانی را تغییر داد

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور یادآور شد: تحقق این دستاورد بزرگ سبب شد از آن زمان همه قدرت‌ها در لاک خود فرو بروند و متوجه شوند که نه تنها اسرائیل، بلکه آمریکا و هیچ قدرت دیگری حق نگاه چپ ندارد و معادلات جهانی تغییر یافت.

حجت‌الاسلام پورخاقان ادامه داد: خدا را شاکر هستیم که قدرت ایران ظهور کرد و فرصتی ایجاد شد تا بتوانیم از موشک‌های خود در میدان رزم واقعی استفاده ببریم و موشک‌های ما نمادی شدند و همچون شهاب سنگ‌هایی آسمان بیت‌المقدس را نورانی کردند.

مهران فاطمی استاندار یزد نیز در این مراسم ضمن تبریک انتصابات جدید و خداقوت به تلاشگران عرصه قضایی، اظهار کرد: ریاست سابق شورای قضایی در مدت خدمت خود همواره در شورای تأمین استان یزد پیشنهاداتی راه‌گشا ارائه کرده و ما در استان بهره زیادی از وجود ایشان بردیم.

وی گفت: جرم یک مفهوم نکوهیده است و این امر در بین نیروهای مسلح بر اساس سطح اختیاراتشان سبب می‌شود خسارت‌های این جرم‌ها بیشتر باشد.

استاندار یزد بیان کرد: مجموعه قضایی باید برای صیانت از حقوق نیروهای مسلح نقش مهمی داشته و وظیفه سخت و دشواری را برعهده دارد.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از زحمت چندین سال مهدی تشکری در سازمان قضایی نیروهای مسلح استان یزد تقدیر و غلامعلی دهشیری رئیس سابق دادگستری استان یزد به عنوان رئیس جدید سازمان قضایی نیروهای مسلح استان یزد معرفی شد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900272

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح: اگر جرمی در بین نیروهای مسلح اتفاق بیفتد مجازات این نیروها سنگین تر و شدیدتر خواهد بود
  • مدیران خودرو 777، تنها نماینده صنعت خودرو ایران در اجلاس ایران و آفریقا
  • ادعای دختر پوراحمد درباره مرگ پدرش: نرفته بود که خودکشی کند | می‌دانست چه بلایی می‌خواهد سرش بیاید
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • جمع‌آوری «نامزد گلوله‌ها» سال گذشته از نمایشگاه کتاب به شدت غیرفرهنگی بود!
  • ادعای دختر کیومرث پوراحمد: پدرم نرفته بود شمال که خودکشی کند
  • بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله
  • تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله
  • صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود