Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود اینکه مهم‌ترین مشکل واحدهای صنعتی راکد کمبود نقدینگی است و بارها هم اعلام شده که کمبود سرمایه در گردش یکی از مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی فعال است، آمارهای وزارت صمت نشان می‌دهد که بیشترین تسهیلات بانکی صرف سرمایه در گردش شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، ‌طبق جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت)، در ۱۱ ماهه سال قبل مجموعا نزدیک به ۲۵۴۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش‌های کشاورزی، ‌صنعت-معدن، مسکن-ساختمان، ‌بازرگانی، خدمات و بخش‌های متفرقه پرداخت شده که ۶۶ درصد معادل نزدیک به ۱۶۷۸ هزار میلیارد از این مبلغ صرف تامین سرمایه در گردش در بخش‌های مختلف شده که بیشترین سهم از این تسهیلات را نیز به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش صنعت-معدن در این مدت ۷۷۶ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک‌ها و موسسات اعتباری دریافت کرده که ۷۹.۲ درصد معادل ۶۱۴ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان از آن به تامین سرمایه در گردش تخصیص داده شده است. بخش بازرگانی نیز در ۱۱ ماهه سال قبل ۳۸۹ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده که حدود ۴۷.۲ درصد از آن صرف تامین سرمایه در گردش شده است.

بخش خدمات، کشاورزی و مسکن نیز در این مدت به ترتیب ۱۰۵۵ هزار میلیارد تومان، ۱۷۶ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان و ۱۴۴ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند که سهم تامین سرمایه در گردش از آن به ترتیب ۶۷.۷، ۶۹.۴ و ۲۹.۲ درصد، بوده است. سهم تامین سرمایه در گردش از آن به ترتیب ۶۷.۷، ۶۹.۴ و ۲۹.۲ درصد، بوده است.

مابقی تسهیلات بانکی در چه بخش‌هایی استفاده می‌شود؟

در این میان سهم "ایجاد"، "توسعه" و "خرید کالای شخصی" از کل تسهیلات بانکی پرداخت شده به بخش‌های مختلف به ترتیب ۱۱.۵، ۷.۵ و ۷.۱ درصد است.

همچنین بخش "تعمیر" و "خرید مسکن " که به ترتیب ۲.۲ و ۱.۶ درصد از تسهیلات بانکی را دریافت کرده، کمترین سهم از این تسهیلات را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است در سال‌های اخیر بارها اعلام شده که کمبود سرمایه در گردش یکی از مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نیز مهم‌ترین مشکل واحدهای صنعتی راکد کمبود نقدینگی بوده است. به طوری که ۵۵.۴ درصد از کل واحدهای راکد به دلیل همین مشکل با توقف تولید مواجه شده‌اند.  این وضعیت نشان می‌دهد یا تسهیلات بانکی به درستی صرف سرپا نگه داشتن واحدهای تولیدی نمی‌شود یا مقدار آن برای حل مشکلات صنایع کافی نیست

مشکل نصف واحدهای راکد، کمبود نقدینگی است

مهم‌ترین مشکل واحدهای صنعتی راکد کمبود نقدینگی بوده است. به طوری که ۵۵.۴ درصد از کل واحدهای راکد به دلیل همین مشکل با توقف تولید مواجه شده‌اند.

مشکل بعدی که حدود ۱۶.۴ درصد واحدهای راکد با آن مواجه بودند، فقدان بازار بوده است. همچنین به ترتیب ۳.۶ درصد از کل واحدهای راکد به دلیل اختلاف شرکا، ۲.۹ درصد به دلیل مشکلات تامین مواد اولیه، ۱.۵ درصد به دلیل نقصان ماشین آلات ۰.۶ درصد به دلیل مشکلات قضایی، ۰.۳ درصد به دلیل مشکلات زیرساختی و ۱۸.۸ درصد از کل واحدهای راکد نیز به خاطر سایر دلایل، تعطیل شده‌اند.

گفتنی است برنامه سال جاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، احیای ۳۳۰۰ واحد راکد صنعتی است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تسهیلات بانکی سرمایه صنعت معدن مشکلات نقدینگی میلیارد تومان تسهیلات تامین سرمایه در گردش کمبود نقدینگی تسهیلات بانکی مهم ترین مشکل درصد به دلیل ۲ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۶۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای تسهیلات نوسازی به واحدهای فرسوده روستایی کرمانشاه

محمدرضا آمویی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از نوسازی و درجاسازی واحدهای فرسوده واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی روستاهای تابعه بر اساس مصوبات شورای مسکن استان در بخش‌های روستایی از جمله بیلوار، کوزران، ماهیدشت و فیروزآباد خبر داد و اظهار کرد: واحدهای فرسوده این مناطق می‌توانند صرف رعایت درجاسازی و نوسازی برای دریافت تسهیلات به بنیاد مسکن شهرستان مراجعه کنند.

وی ادامه داد: دهیاران و شورای اسلامی مربوطه می‌توانند به واحدهای واقع در محدوده‌های مورد نظر در روستاهای خود و ابلاغ لازم به مالکان به منظور مراجعه به بنیاد مسکن شهرستان و اخذ تسهیلات بازسازی و احداث واحد نوسازی عمل کنند.

فرماندار کرمانشاه تصریح کرد: در صورت بروز هرگونه حوادث غیرمترقبه مسئولیت هرگونه خسارت بر عهده مالکان مورد نظر خواهد بود.

وی ادامه داد: مالکان با استفاده از این فرصت ایجادی می‌توانند در راستای بازسازی واحدهای فرسوده این مناطق اقدام لازم را انجام دهند.

کد خبر 6092110

دیگر خبرها

  • احیای واحدهای راکد در آذربایجان‌غربی
  • نقش۳۰۶هزارمیلیاردریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی
  • تسهیلات و نبود نقدینگی عمده مشکلات واحد‌های صنعتی در قوچان است
  • بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود
  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود
  • اهدای تسهیلات نوسازی به واحدهای فرسوده روستایی کرمانشاه
  • استان سمنان معتاد متجاهر ندارد
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور