Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی ضمن تاکید بر اجتناب دولت از سانسور اطلاعات اقتصادی، گفت: مطمئنا به هر میزان که نور شفافیت در تاریکخانه اقتصاد ایران بیشتر وجود داشته باشد به همان اندازه اقتصاد ایران قابل پیش‌بینی‌تر خواهد شد.



گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «میثم مهرپور» کارشناس اقتصادی در گفتگو با پرامون اهمیت یکپارچه‌سازی و شفافیت اطلاعات و آمار‌های اقتصادی کشور اظهار داشت: اعلام نظام‌مند و در عین حال شفاف شاخص‌های مهم اقتصادی کشور علاوه بر اطلاع رسانی به مردم، جنبه‌های مهم دیگری را از جمله تقویت آینده‌نگری عملکرد بانگاه‌های اقتصادی را نیز به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این کارشناس اقتصادی با تاکید بر هماهنگی آمار‌های مراجع رسمی کشور و الزام اعتماد اتکای نخبگان اقتصادی به آنها، گفت: در حال حاضر در تمامی کشور‌های جهان سازمان‌ها و مراکزی اقتصادی وجود دارند که به صورت غیر رسمی و همچنین پراکنده در قالب طرح‌های پژوهشی خود وآمار‌هایی را اعلام می‌کنند، اما در کشور ما شرایط به گونه‌ای است که آمار‌های شاخص‌های اقتصادی تنها باید از طرف مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام و مورد استناد قرار گیرند.

مهرپور ادامه داد: اطلاعات بقیه مراکز موجود در ایران تنها جنبه پژوهشی و تکمیلی دارد. اما موضوعی که گاهی مطرح می‌شود، ایراداتی است که در خصوص سانسور آماری اقصادی از سوی برخی سیاست‌گذاران انجام می‌شود. متاسفانه این امر در دولت قبلی تا حد قابل توجهی به وقوع پیوسته بود. به عنوان مثال که آمار‌های که باید از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شد، هیچ وقت به طور کامل و صحیح اعلام نشد. خوشبختانه وضعیت آمار‌های اقتصادی در این دولت نسبت به دولت قبلی از وضعیت بهتری است و هر ماه این موضوع با شفافیت بیشتری همراه می‌شود.


این کارشناس اقتصادی اعلام لیست ابر بدهکاران بانکی و صورت مالی شرکت‌های دولتی را اقدامی مناسب در راستای شفافیت‌زایی آمار‌های اقصادی دولت بیان کرد و گفت: نکته‌ای که که باید پیرامون این مسئله باید به آن توجه داشت این است که شاخص‌های اقتصادی هستند که بر اساس آن، آمار‌های اقتصادی اعلام می‌شود، به عنوان مثال در اعلام آمار بیکاری در صورتی فعالیت جامع بیشتر شود حتی اگر شغل ایجاد نشود آمار بیکاری کاهش پیدا میکند.


مهرپور در پایان خاطر نشان کرد: اقدامات اخیر دولت به منظور اصلاحات برخی از امور اقتصاید به مانند نوری است که به تاریکخانه اقتصادی ایران انداخته شده است، موضوعی که نمونه آن را به هیچ وجه در دولت قبل مشاهده نکرده ویا حتی تحرکاتی برای انجان آن دیده نشد. مطمئنا به هر میزان که دولت در ارائه آمار‌های اقتصادی صحیح و شفاف مصر و جدی باشد به همان میزان آینده پژوهی و پیش‌بینی پذیری اقتصاد ایران بیشتر از آن خواهد بود، لذا تداوم این کار تاثیرات بسیار مثبتب را به همراه خواهد داشت.

پایان پیام//

برچسب ها: وزارت اقتصاد و امور دارایی ، مرکز آمار ایران ، شفافیت ، آمار‌های اقتصادی ، سید احسان خاندوزی ، میثم مهرپور ، بانک مرکزی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000RN7

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: وزارت اقتصاد و امور دارایی مرکز آمار ایران شفافیت آمار های اقتصادی سید احسان خاندوزی بانک مرکزی آمار های اقتصادی کارشناس اقتصادی اقتصاد ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۶۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت زندگی مردم بعد از شکستن سد کنیا را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید

دریافت 5 MB

به گزارش همشهری آنلاین، پس از تخریب این سد تاکنون اجساد ۴۲ نفر پیدا شده است و در روزهای قبل نیز سیل در سایر مناطق ده‌ها قربانی برجا گذاشته بود و اکنون مقامات می‌گویند به طور تخمینی مجموع تلفات این حوادث از ۱۲۰ نفر بیشتر شده است.

بنابر گزارش شبکه الجزیره، یک سخنگوی دولت هشدار داد که بارندگی ها ظرفیت سدهای برق آبی را پر کرده است و یک سرریز گسترده مناطق پایین دست را تهدید می کند.

گروه‌های نجات در حال حفاری در میان گل‌ولای برای یافتن بازماندگان در چندین روستا از جمله کاموشیری و کیانوگو در شهرستان ناکورو هستند و بیم آن می‌رود که شمار جان‌باختگان بیشتر شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از «استفان کی‌روی»، فرمانده پلیس محلی گزارش داد ۱۷ نفر از جان‌باختگانی که اجسادشان پیدا شده است کودک بودند.

در پی این حوادث و به دلیل پیش‌بینی هواشناسی دولت، بازگشایی مدارس در سراسر کنیا را به تعویق انداخته است.

بیش از ۱۳۰ هزار نفر بر اثر سیل آواره شده‌اند و بسیاری از مردم در مدارس پناه گرفته‌اند.

همچنین باران‌های شدید تانزانیا و بروندی را هم دربرگرفته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، از ژانویه تاکنون حداقل ۱۵۵ نفر در تانزانیا بر اثر بارندگی شدید و در پی آن جاری شدن سیل جان باخته‌اند.

در بوروندی نیز نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

کد خبر 848413 منبع: ایسنا برچسب‌ها سيل خبر مهم کنیا حوادث جهان سد

دیگر خبرها

  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • ضرورت اجتناب از افغان ستیزی/کشور در حوزه حضور اتباع اشباع شده است
  • وضعیت زندگی مردم بعد از شکستن سد کنیا را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید
  • وضعیت زندگی مردم بعد از شکست سد را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید
  • بازگشت واحدهای تعطیل‌شده به چرخه تولید، ادعاست یا واقعیت؟ / باوجود دستور رئیسی، مسئولان از اعلام آمار، فراری هستند
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • ضرورت توجه به کارگران نخبه و نخبگی در جامعه کارگری
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟