Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@20:01:49 GMT

تداوم نفت 100 دلاری تا 2023 میلادی

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۸۷۵۹

تداوم نفت 100 دلاری تا 2023 میلادی

بیش از 3 ماه است که قیمت نفت خام به ارقامی بالاتر از 100 دلار در بشکه رسیده است و سؤالی که مطرح می‌شود، این است که این قیمت 3 رقمی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

روزنامه ایران:  پیش‌بینی قیمت نفت خام با توجه به مؤلفه‌های متعدد مؤثر بر آن امکانپذیر نیست اما تحلیلگران بازار جهانی نفت خام عنوان می‌کنند که به نظر می‌رسد این قیمت‌های بالا حداقل تا ابتدای سال آتی میلادی ادامه دار باشد و میانگین قیمت نفت خام در سال‌جاری میلادی بالاتر از 100 دلار بماند؛ چراکه تقاضای نفت در روزهای پساپاندمی کرونا فزاینده و عرضه آن محدود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز گذشته و در زمان تنظیم این گزارش قیمت معاملات آتی هر بشکه نفت خام حدود 110 دلار بود.


عوامل محدودیت عرضه نفت خام، تحریم نفت ونزوئلا، ایران و اخیراً روسیه، به عنوان سه دارنده ذخایر عظیم هیدروکربوری جهان است. در حال حاضر تولید نفت هر 3 کشور کمتر از ظرفیت تولید آنهاست.


به این ترتیب که تولید نفت روسیه طی 3 ماه اخیر بیش از یک میلیون بشکه در روز کم شده؛ ونزوئلا تقریباً نصف ظرفیت تولید خود نفت عرضه می‌کند و ایران نیز حدود یک میلیون بشکه در روز ظرفیت افزایش تولید نفت دارد. اما در همین حال، به نظر می‌رسد که کشورهای دیگر نیز ظرفیت چندانی برای افزایش تولید نفت ندارند و به دنبال سرمایه‌گذاری بیشتر برای افزایش عرضه نفت هستند. مانند ایالات متحده که در ماه‌های اخیر تعداد دکل‌های حفاری در میادین نفتی آن افزایش داشته است. برخی از اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس نیز به دنبال این موضوع هستند. اما تا زمانی که ظرفیت تولید آنها بیشتر نشود، افزایش تولید نیز محدود خواهد بود. ضمن آنکه ائتلاف اوپک‌پلاس تمایلی به افزایش بیش از اندازه عرضه ندارد تا قیمت نفت خام افت نکند.


در همین حال، بانک امریکایی جِی‌پی مورگان در نخستین چشم‌انداز انرژی سالانه خود اعلام می‌کند که رشد تقاضای جهانی انرژی تا سال ۲۰۳۰ از رشد عرضه پیشی می‌گیرد و جهان برای جلوگیری از بحران انرژی باید تا ۲۰۳۰ در زمینه تقویت تولید انواع انرژی و زیرساخت‌ ۱.۳ تریلیون دلار بیشتر سرمایه‌گذاری کند.


به گزارش مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، بانک جی‌پی مورگان پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۳۰، رشد تقاضای جهانی انرژی بر اساس روندهای کنونی، حدود ۲۰ درصد از رشد عرضه بیشتر خواهد شد که بیشتر ناشی از اقتصادهای نوظهور و تلاش‌ آنها برای توسعه و رهایی شهروندان از فقر است. لذا سرمایه‌گذاری باید شامل همه سوخت‌ها، از جمله نفت و گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر و هسته‌ای باشد و انتظار می‌رود تقاضای نفت به تنهایی تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۰ درصد و تقاضای گاز ۱۸ درصد رشد کند.
طبق این گزارش، انتظار می‌رود میانگین هزینه‌های مصرف نهایی انرژی جهان از ۸.۴ درصد طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به ۹.۵ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد. بانک جِی‌پی مورگان معتقد است افزایش بیشتر در هزینه‌های انرژی، احتمال ناآرامی اجتماعی و کاهش سرعت‌گذار انرژی را افزایش می‌دهد.


بر این اساس، نه تنها طی 8 سال آینده نیاز به عرضه بیشتر نفت از سوی تولیدکنندگان فعلی است، بلکه باید سرمایه‌گذاری در این بخش نیز متناسب با رشد تقاضا بیشتر شود. در صورتی که سرمایه‌گذاری کافی انجام نشود و پیش‌بینی بانک جی‌پی مورگان تحقق پیدا کند، احتمال رکورد شکنی مجدد قیمت نفت تا 2030 وجود دارد.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سرمایه گذاری قیمت نفت خام تولید نفت پی مورگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۸۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با نرخ جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی قیمت وانت پراید!

به گزارش قدس آنلاین، گروه خودروسازی سایپا از امروز (چهارشنبه) طرح فروش وانت سایپا ۱۵۱ SE را با قیمت جدید آغاز کرده است. این طرح از ساعت ١۴ آغاز شده و تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه دارد.

صرفاً متقاضیان عادی دارای شرایط عمومی بخشنامه‌های فروش خودرو می‌توانند در این طرح فروش نظیر حداقل سن ۱۸ سال و دارا بودن گواهینامه، هر کد ملی یک خودرو، شماره تلفن همراه به‌نام فرد متقاضی و عدم امکان صلح و انتقال خودرو به صورت وکالتی، شرکت کنند.

این محصول که تاکنون با قیمت مصوب ۲۶۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان عرضه‌ می‌شد، مشمول ۴۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان افزایش قیمت شده و اکنون با قیمت ۳۰۹ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان عرضه شده است. 

این خودور صرفا در رنگ سفید و موعد تحویل حداکثر ۹۰ روزه عرضه شده است؛ متقاضیان  شرکت در این مرحله از فروش وانت سایپا ۱۵۱ می‌توانند، با مراجعه به سایت فروش گروه خودروسازی سایپا به نشانی اینترنتی  saipa.iranecar.com نسبت به ثبت‌نام و واریز وجه اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • افزایش ۶۲ درصدی تولید انرژی در نیروگاه ری
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • گزارش سازمان جهانی هواشناسی در خصوص وضعیت اقلیمی آسیا در سال ۲۰۲۳ میلادی منتشر شد
  • بودجه روسیه برمبنای نفت ۶۵ دلاری تنظیم می‌شود
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با نرخ جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی قیمت وانت پراید!
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟