Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@10:45:57 GMT

آتش سوزی شما را مستعد ابتلا به سرطان می کند

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۷۱۰۱۷

آتش سوزی شما را مستعد ابتلا به سرطان می کند

خطر ابتلا به سرطان با قرار گرفتن در معرض آتش سوزی افزایش می‌یابد.

این یافته‌ها نرخ بالاتری از تومور‌های مغزی و سرطان ریه را در جمعیت‌هایی که در فاصله ۵۰ کیلومتری (۳۱ مایلی) آتش سوزی جنگلی در ۱۰ سال گذشته زندگی می‌کردند، نشان داد.

اثرات حاد سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض آتش سوزی به خوبی شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نرخ بالاتر آسم و بیماری‌های قلبی عروقی اغلب زمانی که کیفیت هوا در طول آتش سوزی به شدت کاهش می‌یابد گزارش می‌شود.

تعدادی از پیامد‌های نامطلوب بارداری نیز اغلب در پی یک آتش سوزی بزرگ دیده می‌شوند.

اطلاعات کمی در مورد اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض این رویداد‌ها بر سلامتی وجود دارد.

مطالعه جدید با بررسی داده‌های بهداشتی حدود دو میلیون نفر در کانادا در یک دوره ۲۰ ساله، به این نتایج رسیده است.

این مطالعه، جمعیت‌هایی را که در ۲۰ کیلومتری (۱۲ مایلی) و ۵۰ کیلومتری آتش‌سوزی جنگلی زندگی می‌کردند، بررسی کرد و سپس بروز برخی سرطان‌ها در دوره ۱۰ ساله بعدی مورد بررسی قرار گرفت.

در مقایسه با افرادی که در معرض آتش سوزی قرار نگرفته اند، این تحقیق نشان می‌دهد افرادی که در ۵۰ کیلومتری آتش سوزی زندگی می‌کنند، ۴.۹ درصد بیشتر در معرض سرطان ریه و ۱۰ درصد بیشتر در معرض تومور‌های مغزی قرار دارند. این نرخ‌های بالاتر سرطان در هر دو جمعیت شعاع ۲۰ کیلومتری و جمعیت شعاع ۵۰ کیلومتری مشابه بود.

یکی از نویسندگان مطالعه گفت: آتش‌سوزی‌های جنگلی معمولاً هر سال در مکان‌های مشابهی اتفاق می‌افتند، اما ما اطلاعات کمی در مورد اثرات طولانی مدت این رویداد‌ها بر سلامتی داریم. مطالعات نشان می‌دهد که زندگی در مجاورت آتش سوزی‌های جنگلی ممکن است خطر ابتلا به سرطان‌های خاص را افزایش دهد.

از آن جایی که این اولین مطالعه‌ای است که به بررسی ارتباط بلندمدت بالقوه بین قرار گرفتن در معرض آتش سوزی و خطر سرطان می‌پردازد، برای درک این که دقیقا چه چیزی می‌تواند این ارتباط را ایجاد کند، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

در این مطالعه پیشنهاد می‌شود که به احتمال زیاد راه‌هایی وجود دارد که آتش‌سوزی می‌تواند خطر سرطان را در جمعیت‌های اطراف افزایش دهد، فراتر از قرار گرفتن در معرض دود در طول روز‌ها و هفته‌های آتش‌سوزی.

به عنوان مثال، آلودگی خاک و آب در ماه‌ها و سال‌های پس از آتش سوزی کشف شده بود. این آلودگی می‌تواند شامل فلزات سنگین و سایر ترکیبات آلی فرار باشد.

محققان در مطالعه جدید اعلام کردند: این نگرانی نیز وجود دارد که آلاینده‌های ناشی از آتش‌سوزی می‌توانند برای مدت طولانی در محیط‌های داخلی باقی بمانند.

یک مطالعه غلظت قابل تشخیص زغال سنگ را در نمونه‌های دستمال پاک کن جمع آوری شده از خانه‌ها ۳ تا ۸ ماه پس از یک رویداد آتش سوزی بزرگ در نیومکزیکو، آمریکا گزارش داد.

به عنوان مثال، این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به سرطان مشابه در جمعیت‌هایی که در معرض آتش سوزی کم و زیاد قرار دارند، افزایش می‌یابد. محققان پیشنهاد می‌کنند که ویژگی‌های قرار گرفتن در معرض آتش‌سوزی‌های جنگلی مختلف باید در مطالعات بیشتر روشن شود.

شاید برخی از آتش سوزی‌ها جمعیت را در معرض آلاینده‌های خطرناک تری قرار دهند و سؤالات دیگری بی پاسخ مانده اند، از جمله تاثیرات درازمدت یک آتش سوزی بزرگ و منفرد بر سلامتی در مقایسه با جمعیتی که در طی چند سال در معرض چندین آتش سوزی کوچکتر قرار گرفته اند، چیست؟

با این حال، یافته‌ها جدید هستند و با توجه به افزایش نرخ آتش‌سوزی‌های جنگلی در سراسر جهان به دلیل تغییرات آب و هوایی، محققان نشان می‌دهند که برای درک اثرات بلندمدت سلامتی این رویداد‌ها یک فوریت جهانی وجود دارد.

محققان در نتیجه گیری خود از این مطالعه تکرار کردند: با توجه به محدودیت‌های مطالعه، و از آن جایی که این اولین مطالعه اپیدمیولوژیک است که ارتباط بین آتش سوزی و خطر سرطان را بررسی می‌کند، ما تاکید می‌کنیم که نمی‌توان از این مطالعه به یک اثر کامل پی برد.

تحقیقات بیشتری در تخمین اثرات مزمن سلامتی و آتش‌سوزی‌ها و همچنین تکرار در مکان‌ها و جمعیت‌های جغرافیایی مختلف مورد نیاز است.

این مطالعه در The Lancet Planetary Health منتشر شده است.

منبع: سایت نیواطلس منتشره از دانشگاه مک گیل

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آتش سوزی سرطان آتش سوزی های جنگلی ابتلا به سرطان ۵۰ کیلومتری آتش سوزی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۱۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ استان در معرض تهدید سن و زنگ زرد هستند

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی نسبت به بروز آفات سن و بیماری زنگ زرد گندم هشدار داد و گفت: گندمزارهای ۱۳ استان کشور در معرض تهدید این آفات قرار دارد.

به گزارش مشرق، «سهراب سهرابی» درباره تولید و خرید گندم کشور افزود: اکنون مزارع گندم استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، چهارمحال بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان و مرکزی در معرض تهدید آفت سن و زنگ زرد قرار دارد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: انتظار می رود کشاورزان برای مقابله با این آفت و بیماری همچون گذشته با همکاران ما در مراکز خدمات کشاورزی مشورت بگیرند تا بتوانند آنها را کنترل و مدیریت کنند.

وی گفت: در صورتی که کشاورزان با این آفات مقابله نکنند، به‌طور قطع با کاهش درآمد مواجه شده و در نهایت کاهش تولید گندم روبه‌رو می شویم.

سهرابی تصریح‌کرد: همچنین کشاورزان مزارع گندم آبی استفاده از آبیاری دوره ای را در دستور کار خود قرار دهند تا تولید با مشکل روبه‌رو نشود.

این مسوول میزان تولید و خرید گندم در سال جاری را همچون سال گذشته دانست و افزود: برآورد می شود امسال از ۶ میلیون هکتار سطح زیرکشت گندم آبی و دیم حدود ۱۳.۵ میلیون تن گندم تولید و ۱۰.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود.

به گفته وی، استان خوزستان بزرگترین تولیدکننده گندم کشور است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • افزایش سرطان‌های سطح چشم / تشدید علائم بیماری‌های چشمی با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا
  • اگر با صورت آرایش‌کرده ورزش کنیم چه خواهد شد؟
  • اگر کف پای شما صاف است؛ بخوانید
  • ۱۳ استان در معرض تهدید سن و زنگ زرد هستند
  • با این راهکارها از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • چه افرادی در معرض کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند؟
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • همایش مشترک رادیو تهران برای پیدا کردن افراد مستعد در کرمانشاه
  • همایش مشترک رادیو تهران برای پیدا کردن  افراد مستعد در کرمانشاه