Web Analytics Made Easy - Statcounter

چگونه خطر چالش زیست محیطی گرد و غبار را برای سلامت کاهش دهیم؟

به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، بیابان زدایی و تغییر اقلیم، مهم ترین چالش زیست محیطی مناطق خشک هستند که عوارض ناشی از آن از جمله آلودگی هوا، مردم همه جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. گرد و غبار و ریزگردها اگرچه برای همه افراد و در همه سنین پدیده ای مضر و بیماری زا است، اما طیف وسیعی از افراد از جمله سالمندان، بانوان باردار، کودکان و افراد بیمار، آسیب پذیری بیشتری نسبت به آن دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
بیشتر ترکیبات گرد و غبار مضر است. ابعاد بسیار ریز در حد ۱۰ میکرون قابلیت ورود به بخش های انتهایی دستگاه تنفس را دارد و سپس وارد جریان خون شده و به ارگان های مختلف بدن آسیب می رساند. اما ذرات درشت تر حداکثر می تواند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا کنند.از عوارض کوتاه مدت این مشکل نیز می توان به سردرد، سرگیجه، آبریزش چشم و بینی، سوزش چشم و حالت تهوع اشاره کرد.ارتباط مداوم و یا تنفس غلظت زیاد ذرات باعث ایجاد بیماری هایی مانند آسم و آلرژی، صدمه به عملکرد سیستم ایمنی بدن، سرطان ریه، صدمه به کبد، عفونت های قارچی، سینوزیت و بیماری های قلبی می شود.علاوه بر این، گرد و غبار، مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و تنفسی را افزایش می دهد. گروه های آسیب پذیر بهتر است در زمان بروز این پدیده، فعالیت در خارج از منزل را به کمترین میزان ممکن رسانده و از فعالیت فیزیکی و ورزش خودداری کنند.بنابراین توصیه می شود در زمان وقوع این پدیده، از رفتن به مراکز تفریحی و پارک ها خودداری کنیم و مواد غذایی را بدون پوشش در مجاورت هوای آزاد قرار ندهیم.مصرف بیشتر لبنیات به ویژه شیر، میوه و سبزی های مختلف مانند کیوی، مرکبات، طالبی، فلفل دلمه، سیب زمینی و نخود فرنگی که حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است، در این زمان توصیه می شود.همچنین محدود کردن مصرف نمک و نوشیدن مایعات به ویژه آب نیز مفید است.استفاده از ماسک های معمولی، کاغذی و دستمال نمی تواند جلوی ورود ذرات گرد و غبار به سیستم تنفسی را بگیرد. بهترین نوع ماسک برای استفاده در شرایط آلودگی هوا با گرد و غبار، ماسک های حذف کننده گرد و غبار از طبقه FFP۲ (اف.اف.پی.دو) و یا ماسک های فیلتردار از نوع  N۹۵است.انتهای پیام

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فارس گرو و غبار گرد و غبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۱۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، فاروق سلیمانی گفت: در راستای فرهنگ سازی و اشاعه فرهنگ زیست محیطی در بین دانش آموزان با همکاری اداره آموزش و پرورش در هفته زمین پاک برنامه های زیست محیطی در مدارس شهر و روستای این شهرستان برگزار می گردد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد هدف از این آموزشها را آگاهی بخشیدن و نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از محیط زیست در کودکان عنوان کرد و گفت: این آموزشها با موضوعات زیست محیطی در خصوص مدیریت پسماند، تفکیک از مبدا ، بازیافت، خطرات پلاستیک و کیسه های پلاستیکی برای دانش آموزان ارائه می شود.

دیگر خبرها

  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • شهروند خبرنگار،آلاینده های زیست محیطی کامیونها درپلدشت
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • رای پارلمان اروپا به تضعیف قواعد زیست محیطی به نفع کشاورزان
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست