Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین دوز چهارم واکسن کرونا یا همان دومین دوز یادآور یا تقویتی واکسن کرونا در حال حاضر در انگلیس به افراد بالای ۷۰ سال، افراد ساکن آسایشگاه‌های سالمندان و افراد بالای ۱۲ سال دارای نقص ایمنی ارائه می‌شود.

اکنون پژوهشگران می‌گویند که دریافته‌اند که دوز چهارم واکسن می‌تواند پاسخ ایمنی را که پس از تزریق دوز سوم افت کرده بود، دوباره بالا ببرد و میزان این افزایش بیش از میزان افزایش پس از  تزریق دوز سوم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروفسور سائول فاوست سرپرست کارآزمایی بالینی در این مورد گفت: «ما نشان دادیم که دوز چهارم واکسن کرونا هنگامی که با فاصله بیش از شش ماه پس از دوز سوم تزریق شود، می‌تواند افزایش شدیدی هم در میزان آنتی‌بادی و هم ایمنی سلولی ایجاد کند.»

این پژوهشگران در مقاله‌ای که درباره در این کارآزمایی به نام Cov-Boost را در ژورنال «لنست بیماری‌های عفونی» منتشر کرده‌اند، چگونگی اندازه‌گیری پاسخ ایمنی در ۱۶۶ فرد دریافت‌کننده دوز چهارم واکسن کرونا را تشریح کرده‌اند که این واکسن به طور میانگین هفت ماه پس از دریافت واکسن فایزر/بیونتک به عنوان سومین دوز به آنها تزریق شده بود.

همه این افراد در ابتدا دو دوز واکسن فایزر/بیونتک یا دو دوز واکسن آکسفورد/آسترازنکا دریافت کرده بودند.

نیمی از این افراد به طور اتفاقی یک دوز کامل واکسن فایزر/بیونتک به عنوان دوز چهارم واکسن و نیمی دیگر نصف دوز واکسن مدرنا را به عنوان دوز چهارم دریافت کردند.

آنالیز داده‌ها نشان داد که نسبت به اوج میزان آنتی‌بادی‌ها در ۲۸ روز پس از دوز سوم واکسن، در این ۱۳۳ شرکت‌کننده ۱۴ روز پس از دریافت دوز چهارم افزایشی ۱.۶ برابری در میزان آنتی‌بادی‌ها در افراد دریافت‌کننده واکسن فایزر/بیونتک و افزایش بیش از دو برابری آن در افراد دریافت‌کننده نصف دوز واکسن مدرنا رخ داده است.

این افزایش میزان آنتی‌بادی‌ها در دوز چهارم نسبت به دوز سوم هم در افراد بالای ۷۰ سال و هم زیر ۷۰ سال مشاهده شد.

به علاوه، میزان آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های T در فاصله روز پیش از تزریق دوز چهارم واکسن و ۱۴ روز پس از دریافت هر دونوع دوز چهارم واکسن به طور قابل‌توجهی افزایش یافت.

این پژوهشگران می‌گویند نتایج بررسی‌ آنها درباره ایمنی‌زایی دوز چهارم واکسن با بررسی‌های مشاهده‌ای کوچک درباره اثربخشی واکسن در اسرائیل مطابقت دارد که نشاندهنده افزایش حفاظت در برابر عفونت علامت‌دار و بیماری شدید پس از دریافت دوز چهارم یا دومین دوز یادآور یا تقویتی واکسن است.

به گفته پروفسور فاوست، در افرادی که پاسخ‌های ایمنی‌شان پیش از دریافت دوز چهارم افت چندانی نکرده بود، پس از دریافت این دوز تقویتی میزان پاسخ‌های ایمنی فقط افزایش اندکی یافت- یافته‌های مشابهی در افراد با سابقه اخیر عفونت کووید هم مشاهده شد.

او گفت:‌«این یافته‌ها نشان می‌دهد که ممکن است یک سقف یا میزان حداکثر آنتی‌بادی بر اساس اثرات پاسخ سلول T در افراد وجود داشته باشد.»

درباره اینکه آیا لازم است دوز چهارم واکسن به افراد بیشتری در انگلیس ارائه شود، میان کارشناسان اختلاف‌نظر وجود دارد. برخی می‌گویند در شرایط فعلی در افرادی که هنوز به میانسالی نرسیده‌اند، ممکن است هیچگاه نیازی به دریافت دوز چهارم واکسن پیدا نشود. در مقابل گروهی دیگر از کارشناسان با توجه به اینکه هنوز سویه اُمیکرون کرونا تهدیدی جدی شمرده می‌شود، تزریق دوز چهارم را ضروی می‌دانند و یافته‌های این بررسی را دلیلی بر حمایت از نظر خودشان می‌شمارند.

کد خبر 675542 برچسب‌ها كروناويروس واکسن کرونا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس واکسن کرونا دوز چهارم واکسن کرونا واکسن فایزر بیونتک میزان آنتی بادی ها دریافت دوز چهارم پس از دریافت دوز واکسن تزریق دوز دوز سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۲۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، شهلا نوری، با بیان اینکه نرخ باروری در سال‌های اخیر به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است، اظهار کرد: میزان فرزندآوری از هفت فرزند در سال ۱۳۵۸ به ۱.۸ فرزند در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

وی با بیان اینکه به‌صورت مقطعی تا سال ۱۳۹۵ میزان نرخ باروری افزایش یافت، مطرح کرد: طی سال‌های اخیر مجدداً روند فرزندآوری کاهش یافت، تا جایی‌که نرخ باروری در استان همدان به ۱.۵۷ رسید.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: نرخ باروری در درازمدت بر نرخ رشد جمعیت تأثیر می‌گذارد و یا حتی موجب منفی‌شدن رشد جمعیت و پدیده سالخوردگی و پیری جمعیت می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به علت کاهش نرخ باروری شاهد پدیده پیری جمعیت در کشور هستیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه همدان چهارمین استان سالمند در کشور است که درصد سالمندان و جمعیت بالای ۶۰ سال در آن زیاد است.

نوری افزود: در صورت ادامه‌دار بودن روند کاهشی نرخ باروری و فرزندآوری پیش‌بینی می‌شود که تا ۳۰ سال آینده یک‌چهارم جمعیت کشور سالمند و پیر باشند.

وی یادآور شد: یکی از عوامل مؤثر در کاهش فرزندآوری افزایش سن ازدواج و تأخیر در زمان بارداری است به‌گونه‌ای‌که تأخیر در بارداری نخست موجب افزایش ناباروری شده و می‌تواند مشکلات متعددی را به دنبال داشته باشد.

نوری با بیان اینکه فاصله زیاد بین ازدواج تا تولد نخستین فرزند را از عوامل مهم تأثیرگذار کاهش نرخ باروری در کشور دانست و گفت: عوامل مختلفی همچون فاصله‌گذاری بین تولد فرزندان، افزایش سن ازدواج، تک‌فرزندی، افزایش میزان ناباروری و … بر کاهش نرخ باروری و افزایش پدیده پیری جمعیت در کشور تأثیر می‌گذارند.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه برخی مطالعات حاکی از آن است که ۲۰ درصد خانواده‌ها تک‌فرزند هستند، تصریح کرد: نرخ ناباوری طی سال‌های اخیر در استان همدان ۱۵ درصد گزارش شده است.

وی با اشاره به سقط‌جنین عمدی و یا غیرعمدی، افزایش میزان طلاق، تغییرات سبک زندگی، روند روبه‌رشد شهرنشینی و … هم بر پدیده پیری جمعیت و کاهش فرزندآوری تأثیر گذاشته است، گفت: شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جزو عوامل تأثیرگذار بر کاهش نرخ باروری هستند، اگرچه بیشتر میزان عدم تمایل به فرزندآوری در طبقات بالای اجتماعی و درآمدی به ثبت رسیده است.

نوری با بیان اینکه مرکز بهداشت مهمترین مکان برای ارائه آموزش‌های عمومی در زمینه فرزندآوری و جوانی جمعیت است، گفت: مشاوره قبل ازدواج، آموزش‌های حین ازدواج در راستای رضایتمندی از زندگی زناشویی، آموزش مهارت روان‌شناختی در راستای افزایش مهارت‌های زندگی و فرهنگ‌سازی در رابطه با ازدواج به‌موقع از مجموعه اقدامات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در حوزه جوانی جمعیت است.

وی با اشاره به مشاوره فرزندآوری در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی همدان اذعان کرد: سال گذشته ۱۸۷ هزار و ۴۳۰ مشاوره فرزندآوری در راستای بارداری سالم، فرزندآوری طی دو سال اول ازدواج و… برای مادران گروه هدف به ثبت رسیده است.

کد خبر 6092444

دیگر خبرها

  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت