Web Analytics Made Easy - Statcounter

اظهار نظر‌ها حکایت از این دارد که سالیانه دو میلیون تن آرد از ایران به کشور‌های دیگر قاچاق می‌شود با این تفاسیر کشور در سالیان اخیر توسط قاچاقچیان اداره می‌شد.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، قاچاق آرد در کشور موضوع جدیدی نبوده و در سالیان گذشته نیز مباحثی در این خصوص مطرح شده است با این وجود نکته اصلی به عدم حل این معضل بزرگ مربوط بوده که تدبیری در این زمینه صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رصد اخبار مربوط به سال ۱۳۹۸ بیانگر این نکته است که در شهر‌های مرزی کشور محوله‌های متعددی از ارد قاچاق توسط مامورین انتظامی کشور کشف شده است به گونه‌ای که فقط در یک فقره ۳ تن آرد قاچاق در یکی از شهر‌های مرزی کشور کشف شده بود.

صورت مسئله مربوط به قاچاق آرد از ایران مربوط به سال جاری و حتی سال‌های اخیر نبوده و حتی در سال ۱۳۹۱ نیز شاهد قاچاق آن به کشور‌های دیگر بوده ایم و با وجود گذشت بیش از ده سال از این مشکل، هنوز معضل قاچاق برطرف نشده است.

بررسی‌ها حکایت از این دارد که میزان مصرف گندم در کشور حدود ۱۳ میلیون تن بوده که از میان حدود ۵ میلیون تن در کشور توسط دولت از کشاورزان خریداری شده و مابقی باید از مجاری رسمی وارد کشور شود.

از سوی دیگر سرانه مصرف گندم برای هر ایرانی ۱۶۵ کیلوگرم است که این رقم برای نان حدود ۱۱۰ کیلوگرم است، جالب اینجاست مسئولین دولت گذشته که علاقه‌ای به حضور در جلسات ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز نداشتند، قاچاق در حوزه آرد را کم اهمیت عنوان کرده بودند.

اسماعیل اسفندیاری به عنوان مشاور وزیر کشاورزی در خرداد ۱۳۹۸ از عدم نگرانی قاچاق آرد خبر داده بود، از سوی دیگر ایشان میزان تولید گندم در کشور را ۱۴ میلیون تن عنوان کرده بود. حال این مقام مسئول در دولت گذشته چگونه می‌تواند قاچاق دو میلیون تنی گندم از کشور را شرح دهد.
عجیب اینجاست که محمد حسن جلالی، مدیر کل هماهنگی و نظارت آرد از عملیاتی شدن سامانه ستاد مبارزه با قاچاق خبر داده است. وی در این خصوص گفت: ستاد مبارزه با قاچاق سامانه‌ای از ما می‌خواهد که تمامی موارد حوزه آرد و نان را در آن نظارت کند که از ۲۵ دی سال گذشته این سامانه عملیاتی شده و در طی جلسات مختلف مشخص کرد که در بخش گندم مشکلاتی وجود دارد.

نکته‌ مغفول مانده این بوده که وقتی سامانه‌ها امکان بررسی محصول و تبادل اطلاعات را نداشته باشند علنا کارایی نداشته و امکان کنترل فراهم نخواهد بود.

از سوی دیگر باید این اصل مورد توجه قرار گیرد که ضمانت اجرایی برای برخورد با متخلفان چیست؟ آنچه مشخص است تخلفات مربوط به قاچاق جرایم سنگین نداشته و همین امر سبب ترغیب مجدد متخلفین شده است.

کاهش تولید گندم در کشور

کشاورزی ایران در سایه کم توجهی به آن به سمت و سویی حرکت کرده که میزان تولید گندم در کشور با افت ۳۰ درصدی مواجه‌شده‌است. آنچه مشخص است تدبیر دولت تدبیر و امید، فلج شدن بخش‌های اقتصادی کشور بوده است چرا که چنین خیانت بزرگی قابل تفسیر نیست.

از طرف دیگر در دولت‌های گذشته بحث خودکفایی گندم مطرح شده بود این در حالی است که در بخش کشاورزی آمار درستی از سطح زیر کشت، تولید، صادرات و حتی مقدار مورد نیاز واردات در محصولات مختلف کشاورزی به ویژه گندم وجود ندارد و تا به امروز نیز اقدامی برای دسته بندی صحیح اطلاعات در این حوزه صورت نگرفته است.

نتیجه عدم توجه صحیح به تولید، نابودی کشاورزی و در نتیجه واردات گندم به کشور بوده است، وارداتی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت گرفته و به علت ارزان‌تر بودن قیمت آرد در ایران نسبت به سایر کشورها، سودجویان را ترغیب کرده تا آرد را از مسیر‌های مختلف تهیه نمایند.

این در حالی است که با یک رصد دقیق در حوزه زنجیره تامین میزان دقیق مصرف آرد در کشور قابل پیگیری بوده و با همین راه حل هدر رفت منابع از کشور صورت نمی‌گرفت.

قاچاق در حالِ حاضرِ کشور نتیجه مدیریت ده ساله برخی از افراد است که با ترک فعل‌های خود کشور را درگیر چنین مسئله بزرگی نموده اند، در صورت عدم برخورد قوه قضائیه با این ترک فعل‌ها باید انتظار قاچاق در سایر محصولات کشاورزی را نیز داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قاچاق آرد گرانی آرد کمبود آرد ارز ترجیحی حذف ارز ترجیحی گندم در کشور قاچاق آرد میلیون تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۵۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبدانان گفت: در سال زراعی جاری ۲۹ هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت انواع محصولات کشاورزی شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی و حبوبات رفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، عبدالنبی امینی پور امروز- شنبه هشتم اردیبهشت ماه- در جمع خبرنگاران اظهار کرد: علی‌رغم کاهش ۳۴ درصدی بارش‌ها در سال زراعی جاری، اما به دلیل اینکه بارش‌ها در زمان مناسب بارید پیش‌بینی داریم میزان محصول مورد انتظار به دست آید.

وی افزود: اگر حوادث غیر مترقبه رخ ندهد از ۲۲ هزار هکتار زیرکشت گندم ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارعه آبدانان برداشت و تحویل چهار مرکز خرید در شهرستان خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبدانان اضافه کرد: علی‌رغم مساعد نبودن شرایط جوی در ابتدای کاشت محصولات کشاورزی از جمله کشت کلزا، امسال برای نخستین بار ۳۵۰ هکتار از اراضی منطقه زیر کشت دانه‌های روغنی (کلزا) رفت که پیش‌بینی می‌شود ۴۰۰ تن کلزا برداشت شود.

امینی‌پور با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی، گفت: بارش‌های اخیر باعث تخریب کامل جاده‌های بین مزارعه شده که انتظار می‌رود ادارات عضو برداشت در جهت مرمت، ترمیم و رکلاژ جاده‌های بین مزارع همکاری لازم را با مدیریت جهاد کشاورزی انجام دهند.

وی با اشاره به مشکل سوخت ادوات کشاورزی، افزود: با توجه به توپوگرافی منطقه، گستردگی حوزه، طولانی شدن زمان برداشت محصول، و وجود بیش از ۲۰۰ دستگاه کمباین در پیک برداشت گندم و جو میزان سوخت تعیین شده برای هر هکتار کشت دیم ۱۱ لیتر و برای کشت آبی ۲۱ لیتر کافی نیست و انتظار می‌رود شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تمهیدات لازم را در این خصوص به عمل آورد.

وی ادامه داد: ۴۸ دستگاه کمباین در منطقه کار برداشت محصولات کشاورزی را انجام می‌دهند، اما در زمان برداشت با اضافه شدن کمباین‌های غیر بومی این تعداد به ۲۰۰ دستگاه می‌رسد.

کد خبر 748568

دیگر خبرها

  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در دیم‌زارهای چهارمحال‌وبختیاری
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش