Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@20:46:03 GMT

نظام تعلیم و تربیت پیشران در تامین سلامت جامعه است

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۷۹۷۴۵

نظام تعلیم و تربیت پیشران در تامین سلامت جامعه است

به گزارش ایرنا، افشین خوشگوار روز چهارشنبه در همایش استانی تجلیل از فعالان حوزه سلامت مدارس و اختتامیه ششمین جشنواره سفیران سلامت دانش‌آموزی کردستان اظهار داشت: آموزش و پرورش اولین ارگان تاثیر گذار در سلامت است، مساله سلامت یک مفهوم همگانی و فراگیر است و دربرگیرنده تمام بخش ها است.

وی افزود: تامین سلامت انسان ها فقط وظیفه دستگاه حاکمیت نیست و مجموعه درمانی و پزشکی با تمام امکانات فقط می تواند ۲۵ درصد ملزومات سلامت را تامین کند و ۷۵ درصد سلامت توسط خود مردم تامین می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان یادآور شد:شعار هفته سلامت امسال(سلامت ما، سلامت سیاره ما) است و این نشان می دهد، سلامت ما انسان ها با سلامتی سیاره ما ارتباط تنگاتنگ دارد.

وی با اشاره به اینکه سلامت تنها رعایت بهداشت فردی نیست؛ اضافه کرد: همه اعمال ما بر محیط پیرامون ما تاثیر خواهد گذاشت و باید تمام جهات سلامت را در نظر بگیریم.

خوش گوار به روز شمار هفته سلامت نیز اشاره کرد و گفت: نقش مردم در تامین سلامت انکار ناپذیر است و حضور آحاد جامعه‌ در بخش های مختلف بهداشت و سلامت بسیار اهمیت دارد.

وی فرهنگ سازی و تغییر نگرش را مهم ترین نقش مردم در تامین سلامت عنوان کرد و اظهار داشت: در کنار تلاش بی وقفه کادر درمانی در ایام کرونا، هروقت مردم موارد بهداشتی را رعایت کردند سیستم بهداشت توانست این بیماری را مهار کند و بالعکس هر وقت مردم تعلل کردند آمار مرگ و میر افزایش پیدا کرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان، ارتقای سطح سواد سلامت دانش آموزان را مهمترین ماموریت معاونت تربیت بدنی در حوزه سلامت دانست و گفت: دانش آموز باید یاد بگیرد که چگونه خود را در برابر بیماری ها مصون بدارد.

وی در ادامه با بیان اینکه ددر حوزه سلامت ۱۸ برنامه در قالب ۴۰ فعالیت وجود دارد؛ گفت: مراقبین سلامت وظیفه دارند این برنامه ها و فعالیت ها را اجرایی کنند.

کمبود نیروی انسانی در حوزه سلامت آموزش و پرورش

خوشگوار کمبود نیروی انسانی در حوزه سلامت آموزش و پرورش را یکی از چالش های حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۲۰۰ نفر مراقب سلامت در مدارس سطح استان مشغول به فعالیت هستند و به ۲۵۰ نفر نیروی مراقب سلامت نیاز داریم.

وی مجاهدت های مراقبین سلامت در دوران کرونا را قابل تقدیر دانست و افزود: در ایام کرونا، مراقبین سلامت دوشادوش کادر درمان تلاش کردند و در قالب برنامه های مختلف کار فرهنگ سازی سلامت را انجام دادند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان به تولید هشت هزار محتوای الکترونیک توسط مراقبین سلامت در ایام کرونا اشاره کرد و افزود: امسال توانستیم ۴۵ نفر به عنوان مراقب سلامت در حوزه سلامت آموزش و پرورش استان جذب کنیم.

وی همچنین از تجهیز و راه اندازی ۶۲ اتاق بهداشت در مدارس سطح استان خبر داد و اظهار داشت: در هفته آینده این طرح افتتاح خواهد شد و سال تحصیلی آینده این مقدار سه برابر خواهد شد.

۱۰ درصد مرگ های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی منتسب به آلودگی هوا است

معاون بهداشتی و سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این همایش با اشاره به شعار هفته سلامت امسال اظهار داشت: در سالهای گذشته شعار هفته فشار خون موضوعات روتین همانند کنترل فشار خون و سایر بیماری ها بود اما امروزه حتی شعارها نیز تغییر کرده و این نشان می دهد که کره زمین در خطر است.

فرزام بیدارپور با اشاره به اینکه امروزه خطراتی همچون آلودگی هوا و کمبود آب کره زمین را با خطر مواجه کرده و زندگی انسان ها را تحت الشعاع قرار داده است، افزود: ۱۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی به نوعی منتسب به آلودگی هوا است.

وی یادآور شد: همین آلودگی هوا بیماری های قلبی عروقی و تنفسی را بیشتر کرده  و بسیاری از جوانان ما در همین سن جوانی دچار مشکل خواهند شد، ضمن اینکه کمبود آب نیز منجر به ایجاد بیماری های زیادی از جمله بیماری های عفونی خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه این مشکلات موجب شده که سن بیماری ها پایین بیاید، اظهار داشت: بهترین راهکار برای مقابله با این مشکلات  و نگهداری از کره زمین و سلامت انسان ها مدیریت مصرف انرژی و وسایل وسایلی است که به نوعی مصرف کننده هستند.

وی از دانش‌آموزان خواست به عنوان سفیران سلامت دانش‌آموزی این مطالب را در میان خانواده و دوستان خود بیان کرده و ترویج دهید، اظهار داشت: شما سفیرانی هستید که حرف هایتان بهتر و بیشتر به دل می نشیند.

در ادامه این همایش فعالان حوزه سلامت مدارس  و همچنین برترین های ششمین جشنواره سفیران سلامت دانش‌آموزی کردستان تجلیل شدند.

استان کردستان ۳۰۰ هزار دانش‌آموز دارد که در سه هزار و ۸۰۰ واحد آموزشی تحصیل می کنند.

برچسب‌ها مدارس کردستان سنندج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس کردستان سنندج مدارس کردستان سنندج سلامت آموزش و پرورش مراقبین سلامت حوزه سلامت تامین سلامت آلودگی هوا سلامت دانش تربیت بدنی بیماری ها انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۹۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نواختن زنگ سپاس در مدارس کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش استان  با اشاره به فرا رسیدن هفته معلم و گرامیداشت استاد شهید مرتضی مطهری (ره) گفت: برنامه‌های هفته معلم با نواختن زنگ سپاس معلم و شعار "همه مدیون توییم" با تجدید میثاق با شهدا و براساس روز شمار در استان اجرا می‌شود.
ولی موسوی افزود: آیین نمادین زنگ «سپاس معلم» یازدهم اردیبهشت ماه با حضور مسئولان استانی ساعت ۸ صبح در دبستان پسرانه شاهد یاسوج، نواخته خواهد شد.
وی دیدار معلمان با مقام معظم رهبری در ۱۲ اردیبهشت، نشست خبری با خبرنگاران با هدف تبیین برنامه‌های هفته معلم، برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی با حضور معلمان خلاق، ایثارگر و فداکار، تهیه مستند و کلیپ از برنامه‌های خودجوش دانش آموزان برای تکریم منزلت معلمان خود در مدارس و تهیه تیزر از افراد شاخص علمی، ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و نخبه در رابطه با معلم را، از جمله برنامه‌های هفته معلم عنوان کرد.
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان ادامه داد: دیدار با خانواده‌های معلمان شهید، جانباز و ایثارگر، سخنرانی مدیرکل و روسای آموزش وپرورش قبل از خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه، برپایی میز خدمت، برگزاری دوره‌های ضمن خدمت، مسابقات کتابخوانی از کتب استاد شهید مطهری و تجلیل از ۱۰۲ نفر از معلمان و مدیران نمونه استانی و شهرستانی را، بخش دیگری از برنامه‌های هفته معلم در استان است.
موسوی، تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در تراز انقلاب اسلامی را، از مهمترین رسالت‌های معلمان عنوان کرد و گفت: دستگاه تعلیم و تربیت در آبادانی ایران اسلامی نقش تاثیر گذاری دارند که در این راستا معلمان نقش محوری دارند.
 وی از استاد شهید مطهری به عنوان یک الگوی تمام عیار برای معلمان یاد کرد و افزود: معلمان با الگو قراردادن شهید مطهری می‌توانند به خوبی به رسالت خود عمل کنند.
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان با بیان اینکه سجایای اخلاقی شهید مرتضی مطهری نیاز امروز جامعه ما است بیان کرد: این شهید گرانقدر، کار‌های عمیق فکری در حوزه تعلیم و تربیت دارد که باید بیش از هر زمان دیگری به آن توجه شود.
وی در پایان از مشارکت دستگاه‌های اجرایی در برنامه‌های هفته معلم خبرداد و گفت: درهفته گرامیداشت مقام معلم ۴۰۰ برنامه در استان اجرا می‌شود.

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی کردستان
  • ساخت مدارس شبانه روزی در دستور کار
  • کیفیت بخشی مدارس مهم‌تر از توسعه کمی آن‌ است
  • لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش
  • نواختن زنگ سپاس در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد
  • پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد