Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@09:20:56 GMT

یک اقتصاددان: نظام یارانه‌ قبلی فسادزا بود

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۸۰۶۹۰

علی سرزعیم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یارانه به سه شکل نقدی، قیمتی و کالایی قابل پرداخت است که در ایران تاکنون به صورت قیمتی بوده است؛ به این صورت که پولی پرداخت می‌شده که کالا در نهایت به قیمت کمتر از قیمت واقعی خود برسد اما این روند، فساد و ناکاآرایی زیادی در زنجیره ایجاد کرد. 

وی با بیان اینکه روند قبلی تخصیص یارانه‌ها ناعادلانه بوده و تبدیل آن به یارانه نقدی یا کالابرگ بهتر است، گفت: بنابراین، با اصلاح نظام یارانه‌ای کشور موافق هستم ولی اینکه آیا زمان مناسبی برای این کار انتخاب شده است یا خیر؟ باید بگویم از آنجا که کنار گذاشتن ارز ترجیحی اقدام سختی است، هر زمان دیگری برای اجرای این تغییر نیز سختی‌های خود را به همراه می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: البته اگر احیای برجام محقق و تکلیف آن مشخص می‌شد و پس از این موضوع، نسبت به اصلاح نظام پرداخت یارانه اقدام می‌شد، خیلی بهتر بود. 

یارانه جدید تورم‌زا نیست

سرزعیم، جایگزین کردن یارانه نقدی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را مناسبت‌تر از کالابرگ دانست و گفت: معتقد نیستم که تخصیص یارانه نقدی در قبال حذف ارز ترجیحی دارای اثرات تورمی باشد، زیرا این منابع قبلا هم بوده و در جایی دیگر مصرف می‌شده است. اکنون فقط نحوه مصرف این منابع تغییر کرده است. البته تورم باید در سطح اقتصاد کلان مدیریت شود. 

وی تاکید کرد: پیشنهاد من این است که دولت حتما ابتدا از مردم حمایت‌های مالی و پولی انجام و سپس روند یارانه را تغییر دهد. اینگونه نباشد که روند پرداخت یارانه متوقف شود و مردم معترض شوند. 

به گزارش ایسنا، در راستای اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها قرار است منابع ارز ۴۲۰۰ تومانی که به صورت ارزان در اختیار تجار قرار می‌گرفت، در قالب کالابرگ به مردم اختصاص پیدا کند. البته طبق اعلام مسئولان، از آنجا که این روند باید به صورت تدریجی و به دور از انتقال شوک روانی به مردم انجام شود، تعیین شده که مبلغی به صورت نقد به حساب مردم واریز شود که برای دهک‌های پایین (یکم تا سوم)  ۴۰۰ هزار و دهک‌های بالا (چهارم تا نهم) ۳۰۰ هزار تومان است. در ادامه، تخصیص کالابرگ‌ آغاز خواهد شد. 

بدین منظور، پرداخت یارانه جدید از روز دوشنبه آغاز شد و براساس اعلام بانک مرکزی طی دو نوبت مبالغ مربوط به اردیبهشت و خرداد ماه به حساب ۲۳ میلیون و ۶۸۰ هزار سرپرست خانوار واریز شد. البته، هنوز مبالغ واریزی قابل برداشت نیست که طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، با شروع اصلاح نرخ ارز و مشخص شدن سقف قیمتی کالاها و اصلاحاتی که صورت می‌گیرد، برداشت یارانه واریزی آزاد خواهد شد و احتمالا به زودی مرحله اول برای ماه جاری قابل برداشت می‌شود و یارانه دوم نیز در ماه بعد در دسترس قرار خواهد گرفت.

در این زمینه، رئیس جمهور و بدنه دولت بارها اعلام کردند تا پایان بازتوزیع عادلانه یارانه‌ها در کنار مردم حضور خواهند داشت و خود را متعهد به حفاظت از معیشت مردم می‌دانند.

همچنین، دولت هدف از بازتویع یارانه‌ها ایجاد نفع بودجه‌ای برای خود نمی‌داند بلکه با این طرح قرار است بهره مندی مردم و به‌ویژه دهک‌های پایین درآمدی از یارانه‌ها عادلانه شود.

منبع: الف

کلیدواژه: پرداخت یارانه یارانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۰۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه روند رفع نواقص خط ۳ متروی تهران

در ادامه اقدامات مربوط به رفع نواقص خط ۳ متروی تهران، امسال نیز بخش دیگری از تأسیسات، دسترسی‌ها و ورودی‌های جدید این خط تکمیل و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت تا کیفیت ارائه خدمات در ایستگاههای خط ۳ مترو ارتقاء یابد.

به گزارش ایسنا، مهندس آزاد اکبری مجری خط ۳ متروی تهران درباره برنامه‌های سال جاری جهت رفع حداکثری نواقص خط مذکور گفت: امسال هم مثل دو سال گذشته، سعی خواهیم داشت نقص‌های موجود در خط ۳ را به حداقل ممکن برسانیم و اگر منابع مالی لازم به موقع تأمین شود، اتفاق‌های خوبی رخ خواهد داد.

در این راستا با اولویت بندی صورت گرفته، قصد داریم ورودی دوم ایستگاه سهروردی و همچنین دسترسی دوم ایستگاه میرزای شیرازی را امسال راه اندازی کنیم. تکمیل و بهره‌برداری از سامانه تهویه RS ایستگاه شهید زین الدین به همراه هواساز ایستگاه هروی را نیز در دستور کار داریم و در صورت امکان، سیستم زهکش محدوده ایستگاه قدوسی را احداث خواهیم کرد.

بر اساس گزارش سایت شهر، مجری خط ۳ متروی تهران در ادامه صحبت‌های خود گفت: در دو سال اخیر، ۱۲ مورد از نواقص خط ۳ مترو برطرف شده است و اگر منابع مالی متناظر با کارهای باقی‌مانده این خط تأمین ‌شود، می‌توان تا سال ۱۴۰۴ کل نقص‌های موجود را برطرف کرد و پرونده آن را بست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جزئیات تازه از پرداخت یارانه دارو و بیمه سلامت
  • پرداخت یارانه دارو ربطی به بیمه سلامت ندارد
  • استمرار روند کاهشی تورم، رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و مراقبت جدی است
  • استمرار روند کاهشی تورم و قیمت ارز نیازمند مراقبت جدی است
  • نتیجه بررسی ادامه روند پرداخت طرح فجرانه به زودی اعلام می شود
  • ادامه روند رفع نواقص خط ۳ مترو تهران
  • ادامه روند رفع نواقص خط ۳ متروی تهران
  • فاجعه سیل بلوچستان/ وضع از سیل قبلی بدتر است/ ببینید چطور مردم خودشان به داد همدیگر رسیدند (فیلم)
  • داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند
  • گره گشایی از روند احداث زیرساخت‌های کشاورزی و صادراتی در خوزستان