Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-28@12:52:02 GMT

قانون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها در کمیسیون عمران مجلس اصلاح شد

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۸۵۲۰۷

قانون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها در کمیسیون عمران مجلس اصلاح شد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه اصلاح قانون ماده ۱۰۰ شهرداری ها در این کمیسیون نهایی و تصویب شده است گفت: طی یکی دو هفته آتی این قانون نیز به صحن مجلس خواهد رفت.

به گزارش مشرق، اقبال شاکریی نماینده مجلس شورای اسلامی در بیست و چهارمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان، ضمن موفق خواندن تجربه انتخابات الکترونیکی در کشور گفت: به کارگیری این شیوه در انتخابات نظام مهندسی می تواند نوید سرآغاز تحولی بنیادین در این سازمان و شیوه مدیریت آن باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به سخنان وزیر راه و شهرسازی در این جلسه در مورد نقش سازمان نظام مهندسی در ساخت و سازها در کشور افزود: همانطور که وزیر راه و شهرسازی عنوان کردند، انتظار می رود شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در مورد ساخت یک میلیون مسکن در سال و همچنین ارتقاء کیفیت ساخت و سازها در حوزه شهری و ساخت و سازخصوصی و دولتی، در کنار دولت باشند.

وی حضور بیش از ۵۰۰ هزار عضو در سازمان نظام مهندسی را نشانه ای از پتانسیل عظیم این نهاد غیردولتی در شبکه ساخت و سازی کشور دانست و ابراز امیدواری کرد شورای مرکزی جدید منتخب تحول گرا را شاهد باشیم که بتوانند خواسته های بدنه ارکان این سازمان را به مدیران آن منتقل کنند.

شاکری در ادامه به اقدامات در حال اجرا در مجلس برای بهبود ساختار ساخت و سازهای شهری و خصوصی در کشور گفت: یکی از این اقدامات بررسی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است که در کمیسیون عمران بررسی شده است و به زودی برای تصویب به صحن خانه ملت می رود و می تواند تحولی در این عرصه ایجاد کند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه اصلاح قانون ماده ۱۰۰ شهرداری ها در این کمیسیون نهایی و تصویب شده است گفت: طی یکی دو هفته آتی این قانون نیز به صحن مجلس خواهد رفت که پس از تصویب بتواند بساط بسیاری از تخلفات کنونی که به نفع سودجویان و به ضرر مالکان خرد کم بضاعت و متوسط  اکثریت جامعه است را برای همیشه برچیند و انقلابی در عرصه نظارت برساخت وسازها ایجاد کند.

قانون مدیریت یکپارچه شهری و روستایی موضوع بعدی مطرح شده از سوی شاکری بود که در مورد آن گفت: این قانون نیز در مرکز پژوهش های مجلس مربوطه در حال بررسی است و مراحل نهایی آن را سپری می کند.

وی تصریح کرد: در صورت تصویب این قانون ۱۶- ۱۷ سازمان و ارگان مرتبط با شهرسازی و ساخت و سازها و مدیریت شهری، زیر مجموعه شهرداری ها قرار خواهند گرفت که در این صورت می تواند هزینه های سنگین تحمیل شده بر شهرها را تاحدود زیادی کاهش دهد و ضمن بالا بردن بهره وری کیفیت زندگی، زمینه را برای مشارکت مردم در اداره شهرها مهیا کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه به آینده مدیریت جدید شورای مرکزی بسیار امیدار و خوشبین است گفت: ما نیز در مجلس آماده تعامل و همکاری تخصصی با هیات مدیره جدید سازمان نظام مهندسی هستیم.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی سازمان نظام مهندسی کمیسیون عمران مجلس راه و شهرسازی خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت سازمان نظام مهندسی مجلس شورای اسلامی کمیسیون عمران شهرداری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۵۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین حق‌الزحمه مهندسان اوایل هفته آینده ابلاغ خواهد شد

به گزارش خبرنگار مهر، حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در اولین رویداد ملی جایزه معماری شیخ بهایی با اشاره بر تعیین تعرفه نظام مهندسی ساختمان، گفت: طی سال‌های اخیر با برای تعیین تعرفه نظام مهندسی ساختمان با چالش مواجه بودیم و سال‌های گذشته مشکلات متعددی که تبعات اجتماعی در این زمینه در پی آن وجود داشت.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه تاکید کرد: همچنین از سوی دیگر در نظام فنی و اجرایی در زمینه نظام تعرفه گذاری مشکلی وجود نداشت که سال‌های متعددی این موضوع قانونی خود را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در راستای تعیین حق‌الزحمه «مهندسان سازمان نظام مهندسی»، عنوان کرد: هرساله این دغدغه در بین جامعه مهندسان وجود داشته که به دلیل وجود قوانین و مقررات ملی ساختمان است و از سوی دیگر مبحث روش تعیین تعرفه چالش برانگیز و از ۱۸ سال گذشته تاکنون این مقررات بازنگری نشده است.

شکیب با بیان اینکه تعرفه حق‌الزحمه مهندسان براساس هزینه ساخت تعیین می‌شود، تصریح کرد: فرمول محاسبه تعرفه حق‌الزحمه هیچ تطابقی با هزینه ساخت واقعی ندارد؛ برهمین اساس از سال (۱۴۰۱) درخواست بروزرسانی نرخ تعرفه را به سازمان مربوطه ارجاع دادیم.

وی در خصوص میزان مبلغ افزایش حق‌الزحمه مهندسان در سال‌جاری، گفت: تا بدین لحظه رقم دقیقی در این زمینه مشخص نشده و باید تعرفه مهندسان به اندازه تعرفه سازمان نظام پزشکی ۴۰ درصد یا برابر با افزایش حقوق کارگران به میزان ۳۵ درصد لحاظ شود. البته ناگفته نماند بر مبنای هزینه ساخت باید ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند.

این مسؤول عنوان کرد: براساس شرایط فعلی کشور، جامعه مهندسی توقع دارد تا میزان افزایش نرخ حق‌الزحمه طبق نظام پزشکی یا معادل رشد حقوق کارگران باشد.

رونق ساخت ساختمان با معماری‌های با شکوه در کشور

همچنین در ادامه این رویداد، علی کریمی آنچه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، گفت: در دهه‌های اخیر ارمغان خلاقیت معماران دور از دسترس قرار گرفته و جلوه آفرینش ساخت و ساز به چشم نمی‌رسد؛ ایران نیاز دارد تا مجدد ساختمان‌های با شکوه مانند ساختمان‌های قدیمی ساخته شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در ادامه تاکید کرد: معماران باید از چهارچوب قوانین تکراری ساخت ساختمان‌های مکعبی و مستطیلی خارج شوند تا از گونه‌های نوین ساخت و ساز بهره‌مند شوند.

این مسؤول عنوان کرد: یکی از دلایل عمده که موجب دامن زدن به این موضوع می‌شود، حق‌الزحمه است. نظام تعرفه گذاری مسیر خلاقیت و شکوفایی معماران را منحرف کرده و قانون‌گذار باید قانون تعرفه گذاری را تعلیق کند و این اتفاق نیازمند مطالبه جمعی فعالان این صنعت است.

کریمی آنچه در پایان خاطر نشان کرد: ساخت ملک‌های خوش طرح نیازمند سرمایه بوده؛ قطعاً با قیمت‌گذاری‌های دستوری موج خلاقیت معماران شکوفایی نخواهد داشت.

کد خبر 6088762 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است
  • لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت
  • نرخ ساخت منطقی نیست/ ابلاغ تعرفه حق‌الزحمه مهندسان نظام مهندسی
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت
  • تخریب جایگاه‌های غیرمجاز و غیر بهداشتی عرضه و کشتار دام در گلسار
  • عرضه زمین راهگشا برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در ساخت مسکن است
  • تعیین حق‌الزحمه مهندسان اوایل هفته آینده ابلاغ خواهد شد