Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@10:37:37 GMT

ضرغامی: جوانان انقلابی و هیاتی وارد عرصه بوم‌گردی شوند

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۸۶۷۳۳

ضرغامی: جوانان انقلابی و هیاتی وارد عرصه بوم‌گردی شوند

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، عزت الله ضرغامی روز پنجشنبه در دومین نشست تخصصی هیات‌ها و تشکل‌های دینی برگزیده مهرواره هوای نو با اعلام این مطلب افزود: در این عرصه هر کدام از جوانان انقلابی، هیاتی و مسجدی معرفی شوند، خارج از نوبت بررسی می‌شوند و حتی وام و تسهیلات را بر اساس دستورالعمل‌ها به آنان پرداخت خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان‌داشت: بسیاری از گردشگران خارجی تمایل دارند به جای حضور در هتل‌ها، در روستاها و طبیعت اسکان پیدا ‌کنند و از خوراکی‌های بومی استفاده کنند. چه بهتر که جوانان انقلابی و حزب‌اللهی چنین فضاهایی را دست بگیرند و پذیرای آنان باشند و به طور مثال یک مادر شهید داستان سفر و کشور را برای آنان نقل کند.

ضرغامی درباره سهم برنامه‌های این وزارتخانه در زمینه سفر اربعین، گفت: اربعین به عنوان یک پدیده شگفت‌انگیز که مشابه دیگری ندارد، حتی برای گردشگران خارجی هم جذابیت دارد؛ البته همین میزان هم در رسانه‌های خارجی مورد سانسور قرار می‌گیرد و تصویری از آن منتشر نمی‌کنند. مسوولیت سفر به عتبات عالیات و حج با سازمان حج و زیارت است اما ما به عنوان متولی گردشگری، نسبت به این سفرها بی‌تفاوت نبوده و در دولت پیگیر موضوعات آن هستیم.

وی اضافه‌کرد: نیمی از گردشگران در سفرهای خارجی به عتبات می‌روند و بخش بزرگی از گردشگران خارجی نیز برای زیارت به کشور ما می‌آیند. بنا بود سفر زمینی عتبات برای کاهش هزینه‌ها اتفاق بیفتد اما به دلیل مسائل سیاسی جلوی آن گرفته شد و امروز سفر عتبات فقط به صورت هوایی برگزار می‌شود که قیمت آن نیز هم بالاست، اما در دولت پیگیر هستیم تا گردشگری و زیارت زمینی مهیا شود.

مسئولیت سفر به عتبات عالیات و حج با سازمان حج و زیارت است ولی ما به عنوان متولی گردشگری، نسبت به این سفرها بی‌تفاوت نبوده و در دولت پیگیر موضوعات آن هستیم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم از هیات به عنوان مهمترین، گسترده‌ترین، پرنفوذترین و انسان‌سازترین ابزار و تشکل فرهنگی و مذهبی یاد کرد و گفت: برای انسان‌سازی و تربیت لازم نیست دائم به سوالات جواب دهیم بلکه گاهی با رفتار، انس و نزدیکی هم می‌توانیم پاسخگو باشیم. بزرگان ما زمانی که مساله‌دار می‌شوند همه چیز را زیر پا می‌گذارند. در فتنه ۸۸ آیا واقعا مساله افراد روی تقلب بود؟ ما در صدا و سیما که پرچمدار مقابله با فتنه بودیم، با افراد جلسه می‌گذاشتیم اما مساله آنان واقعاً تقلب نبود.

وی در پاسخ به درخواست برخی مسوولان هیات ها درباره جایگاه تشکل‌های دینی و فرهنگی در دولت، افزود: مطالبه شما را در دولت مطرح خواهم کرد. البته آقای رئیس جمهور دغدغه استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های دینی و فرهنگی را دارد و اگرچه ممکن است در عمل این محقق نشده باشد که به دلیل برخی از کاستی‌هاست اما این نگاه انقلابی و دینی برخلاف دولت قبل وجود دارد.

ضرغامی در پاسخ به سوالی درباره حضور نهادهای فرهنگی و مذهبی در فرایند گردشگری تصریح کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا اگر یک گردشگر به عنوان مثال در کاخ‌های ۲۵ گانه رضاخان در سعدآباد حضور پیدا می‌کند، براساس اسناد تاریخی و واقعیت‌ها در خصوص اقدامات آنها همچون عهدنامه گلستان هم توضیحاتی ارائه شود که چه بخش‌هایی از کشور جدا شد تا افراد بتوانند قیاس دقیقی نسبت به گذشته و انقلاب اسلامی داشته باشند.

وی با بیان این که نگاه تحولی را در وزارتخانه در فکر و عمل دنبال می‌کنیم، درباره ایجاد موزه هیات‌ها و مناسک دینی گفت:این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا به نتیجه برسد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: هیاتی بودن یک شرافت است و هویت دارد. در اوایل انقلاب و برای گزینش آموزش و پرورش فردی به نام مرحوم احمد حجاریان پیشنهاد داد که برای انتخاب مسوولان تربیتی سوالی قرار دهیم که آیا می‌دانید «سندی بن شاهک» کیست تا بفهمیم آن فرد هیاتی است یا نه. همه باید وارد هیات شوند. زیرا هیات، مرزبندی و جناح ندارد. نباید اجازه دهید به هر بهانه‌ای فردی با هیات قهر کند، زیرا در این صورت آن هیات، هیات نخواهد ماند.

وی تاکید کرد: باید اجازه دهیم هر فردی که می خواهد، در هیات فعال شود و حضور داشته باشد. در زمان فتنه بارها رهبر معظم انقلاب به من فرمود که میان سران فتنه و بدنه مردم مرزبندی داشته باشید. اگر فردی یک زمان موضع‌گیری داشت، نباید پایش را از هیات بُرید. فضای هیات، طبیعی‌ترین محفل و ابزار است و شبهه برانگیز نیست و این مانند یک طلا در اختیار شماست. تنگ‌نظری نکنید و راه را نبندید و اجازه دهید افراد از این فضا استفاده کنند.

هیات مانند یک طلا در اختیار شماست. تنگ‌نظری نکنید و راه را نبندید و اجازه دهید افراد از این فضا استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، مهرواره هوای نو نخستین و بزرگترین مهرواره‌ای است که به طور خاص به هیات‌ها و تشکل‌های دینی می پردازد و تلاش دارد نگاه هیات‌ها و رویکرد آنها را نسبت به عموم مردم و فعالیت‌های خودشان ارتقا دهد و با نشان دادن فعالیت‌های موثر هیات‌ها به عموم مردم سبب بهتر دیده شدن هیات‌ها در بین مردم و مسوولان شود. 

این مهرواره از سه بخش تشکیل می شود که در بخش ستایشگران اهل بیت (ع) در محور اصلی شامل مداحی و مدیحه خوانی و در محور ویژه شامل تقدیر از نغمه سرایان، تقدیر از اقدامات شاخص، نسل حسینی و شهید حاج قاسم سلیمانی است. شاخصه های مدیحه خوانی در این مهرواره شامل تسلط در اجرا، رعایت آداب و شئون مداحی، انتخاب شعر و توانمندی صداست. 

بخش کتاب دارای دو محور اصلی است که موضوع محور اول، کتاب سال عاشورا شامل رشته های پژوهش، شعر و نوحه، ادبیات داستانی، کودک و نوجوان، مستندنگاری و روایت و همچنین آثار هنری مکتوب است و در محور اصلی دوم مربوط به کتاب سال هیات و شامل محتوای کاربردی هیات، مستندنگاری هیات و متون آموزشی و پژوهشی هیات است. البته این بخش یک محور ویژه با عنوان تاریخ شفاهی هیات دارد.

بخش هیات نیز دارای محورهای اصلی، ویژه و جنبی است که در محور اصلی موضوع هایی همچون ساختار و تشکیلات، مضمون و محتوا، هنر هیات، رسانه هیات، تولیدات هیات، هیات و اقتصاد، هیات و خدمات اجتماعی، هیات و خانواده، هیات و نوجوانان و همچنین هیات و بانوان مطرح می شود. محور ویژه شامل سه رشته نسل حسینی، کرونا و بزرگان عرصه منبر است و محور جنبی نیز مربوط به خدمات آموزشی پژوهشی، خدمات هنری رسانه ای، خدمات حمایتی سازمان دهی و همچنین بانیان و حامیان است. 

مراسم اختتامیه نخستین مهرواره هوای نو روز شنبه (۲۴ اردیبهشت) از نماز مغرب و عشا در تالار وحدت برگزار می شود و شاخص ترین هیات ها از میان چهار هزار هیات معرفی خواهند شد. 

برچسب‌ها گردشگری عزت الله ضرغامی هیأت عزاداری سازمان تبلیغات اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری عزت الله ضرغامی هیأت عزاداری گردشگری عزت الله ضرغامی هیأت عزاداری سازمان تبلیغات اسلامی تشکل های دینی محور اصلی هیات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۶۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزت‌الله ضرغامی دست به اسلحه شد + فیلم | واکنش اطرافیان را ببینید

دریافت 10 MB

به گزارش همشهری آنلاین، ضرغامی گفت:‌ در رشته هدف پروازی یک نوجوان ۱۵ ساله برای اولین بار برای ایران سهمیه المپیک گرفته است.

ویدئوی مربوط به صحبت‌های عزت‌الله ضرغامی را ببینید.

کد خبر 847257 منبع: ایسنا برچسب‌ها وزارت میراث فرهنگی و گردشگری سفر - گردشگری تیراندازی خبر ویژه عزت‌الله ضرغامی المپیک

دیگر خبرها

  • وزیر ورزش با استقبال سفیر ایران و تاج وارد تایلند شد
  • انتقاد از برگزاری جلسات هیات مدیره باشگاه‌های خوزستانی در تهران
  • تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان
  • (ویدئو) تیراندازی عزت‌الله ضرغامی
  • علمداران اجتماعی به‌دنبال گره گشایی مشکلات اجتماعی توسط مردم است
  • تاکید بر جذب منابع پایدار و افزایش سهم بازار محور همایش بررسی عملکرد و تبیین اهداف واحدهای بانک ملی ایران در سال ۱۴۰۳
  • عزت‌الله ضرغامی دست به اسلحه شد + فیلم | واکنش اطرافیان را ببینید
  • علم الهدی: در بحث حجاب، اگر مردم بخواهند تماشاچی باشند و بگویند آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمی‌شود! مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان داری کنند/ مایه تأسف است که شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در سطح مسئولان
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است