Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@04:23:04 GMT

۳۰۰ هکتار بافت قم نیازمند بازآفرینی شهری است

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۸۷۲۶۹

۳۰۰ هکتار بافت قم نیازمند بازآفرینی شهری است

به گزارش عصر پنجشنبه روابط عمومی شهرداری قم، روح‌الله امراللهی افزود: پیگیری زمین برای ساماندهی بافت‌های حاشیه نشینی مانند خانه‌های در حریم دکل فشار قوی برق و بافت‌های فرسوده شهری از سازمان ملی زمین، مهم‌ترین مبحثی است که برای حمایت از ساکنان این مناطق در سطح استانی و ملی در حال پیگیری است.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر قم با اشاره به برخی طرح‌های نیمه کاره قم مانند ساماندهی اطراف بقعه چهل اختران افزود: در رابطه با این طرح تنها نهادی که اعتبارات خود را در زمان معین تخصیص داده، دفتر رهبر معظم انقلاب بود، تملک‌های این طرح باید در بازده زمانی سه ساله و تا پایان سال ۹۳ به پایان می‌رسید که به‌دلیل تخصیص دیرهنگام اعتبارات پیش‌بینی شده از سوی سایر نهادها، هم‌اکنون قیمت تمام شده این طرح به‌شدت افزایش یافته و بیش از هشت سال به تعویق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: وقتی اعتبارات و بودجه‌های پیش‌بینی شده برای پیشبرد طرح‌های توسعه عمران شهری به‌دلیل نوسان‌های زیاد قیمت، تجهیزات و محصول‌ها، به موقع جذب نمی‌شود به معضل بزرگی برای شهرداری تبدیل می‌شود.

امراللهی خاطرنشان کرد: در این شرایط بهترین راهکار و راهبرد منطقی برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری و خانه‌های در حریم دکل برق، اختصاص زمین به مالکان واحدهای مسکونی در این بافت‌ها بر اساس قیمت تمام شده منازل موجود در این قبیل مناطق است.

وی با بیان اینکه برخی شهرها در زمینه بازآفرینی بافت‌های فرسوده عملکرد بهتری به قم داشته‌اند یادآور شد: اردبیل برغم اینکه همزمان با قم در تقسیم‌های کشوری به استان ارتقا یافته است، اما هم‌اکنون از نظر سرانه‌های اقامتی در جایگاه سوم کشور قرار دارد و در این خصوص از بسیاری از شهرهای باسابقه کشور پیشی گرفته است.

وی تصریح کرد: مجموعه مدیریت شهری و استانی قم در زمینه توسعه سرانه‌های شهری مانند مطالعات و عمل به طرح تفصیلی بخشی از مسیر را ناقص سپری کرده و در بخش دیگر هم ورود جدی نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه طرح بلوار پیامبر اعظم(ص) هنوز مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را دریافت نکرده است بیان داشت: برای ساختن شهری بهتر، لازم است در قالب نشست‌های تخصصی و کارشناسی نسبت به لکه‌گذاری‌ها، چیدمان فضاها و غیره به‌صورت مستمر بحث و بررسی انجام بگیرد.

عضو شورای شهر قم با اشاره به آمار زیاد پرونده‌های قلع بنا خاطرنشان کرد: پرونده‌های قلع بنا، بنابر دلایل مختلف قابلیت اجرا ندارد و باید سیاستی در سطح شهر دنبال شود که اصولا پرداختن به تخلف‌های ساخت‌وساز برای مالکان واحدهای مسکونی صرفه اقتصادی نداشته باشد؛ شهروندان باید از خرید آپارتمان‌هایی که حیاط نداشته خودداری کنند، چراکه این خانه‌ها عملاً فضای زیست و آرامش را ندارند.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر قم گفت: در حالی که هم‌اکنون عمر مفید بهترین ساختمان‌های تازه‌ساخت قم حدود ۱۰۰ است که عمر بسیاری از خانه‌ها در کشورهای دنیا و همچنین خانه‌های تاریخی موجود در ایران بیش از ۲۰۰ سال است.

وی با بیان اینکه طی ۳۰ سال گذشته به جز اراضی پیرامون محله جمکران هیچ‌گونه الحاق جدیدی به حریم شهری قم انجام نگرفته است تصریح کرد: با اینکه جمعیت شهر قم حدود سه برابر شهر یزد است، اما محدوده شهری این دو شهر با یک دیگر برابر است و متاسفانه طی سال‌های اخیر با تثبیت محدوده شهری به سمت آپارتمان‌نشینی و بلندمرتبه‌سازی سوق داده شده‌اند.

امراللهی ادامه داد: برای جلوگیری از بروز معضل‌های اجتماعی در طرح نهضت ملی مسکن، باید آسیب‌های رفتارها و برنامه‌ریزی‌های مسکن مهر را احصا و در طرح جدید از آن‌ها اجتناب کنیم و الگوی زیستی در پردیسان پیاده کنیم که منطبق با الگوی زندگی ایرانی و اسلامی باشد./

برچسب‌ها قم مدیریت شهری ستاد ملی بازآفرینی شهری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم مدیریت شهری ستاد ملی بازآفرینی شهری قم مدیریت شهری ستاد ملی بازآفرینی شهری بافت ها خانه ها شهر قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۷۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۹ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده استان تهران ساخته شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به ساخت ۵۹ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده استان تهران از عملیاتی شدن ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در استان تهران خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بهارستان، حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران ظهر امروز در نشست شوراهای اسلامی با محوریت مشارکت مردم در بازآفرینی شهری به میزبانی شهرداری گلستان، با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن اظهار داشت: با حضور و مشارکت حداکثری مردم شاهد شکوفایی مسکن در استان تهران خواهیم بود.

وی با بیان اینکه زمین برای ساخت مسکن در پروژه نهضت ملی مسکن توسط راه و شهرسازی استان تأمین‌شده است، افزود: شوراهای اسلامی شهرها نقش بسزایی در احیای بافت فرسوده و تولید انبوه مسکن دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به ساخت 59 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده استان گفت: بسته‌های تشویقی بسیار متنوعی از سوی دولت برای احیای بافت فرسوده برای مردم در نظر گرفته است.

جنتی با بیان اینکه استان تهران در بازآفرینی شهری رتبه نخست را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: اقدامات در بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده استان تهران باید افزایش داشته باشد و سرعت آن بیشتر شود.

وی به ساخت 500 هزار واحد مسکونی در برنامه چهارساله استان تهران اشاره کرد و افزود: تا کنون ساخت 400 هزار واحد مسکونی در استان تهران عملیاتی شده است.

یک هزار هکتار بافت فرسوده در بهارستان وجود دارد

در ادامه عبدالله نوحی فرماندار بهارستان در نشست شوراهای اسلامی غرب استان تهران به مناسبت روز شوراها با تأکید بر تولید مسکن در شهرستان بهارستان اظهار داشت: در بهارستان عرصه دولتی و منابع طبیعی وجود ندارد.

وی با اشاره به وجود یک هزار هکتار بافت فرسوده در شهرستان بهارستان گفت: شهرداران شهرهای بهارستان می‌توانند در حوزه بازآفرینی شهری به وعده دولت در ساخت مسکن کمک شایانی کنند.

فرماندار بهارستان با استفاده از ظرفیت قانونی بر احیای بافت‌های فرسوده افزود: مردم باید از مشوقات نوسازی و احیای بافت فرسوده مطلع و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

نوحی با بیان اینکه عملکرد شهرداران شهرهای بهارستان در بازآفرینی شهری موردقبول بود گفت: این مهم منجر به اخذ رتبه خوب بهارستان در حوزه بازآفرینی شهری استان تهران شد.

شناسایی 13000مسکن مهرخالی در پرند/تامین زمین 37درصد نهضت ملی

تولید بافت نامتعارف و فرسوده در شهر گلستان متوقف شد

در ادامه سیدمحمد میرزمانی شهردار گلستان با بیان اینکه در بازآفرینی شهری با مشارکت مردم امکان‌پذیر است گفت: برای نخستین بار ضوابط شهرسازی و بازآفرینی شهر را با نظر مردم بومی‌سازی کردیم.

وی به احداث آرامستان شهر گلستان در کمترین زمان اشاره کرد و افزود: 105 هزار مترمربع ابنیه در حوزه‌های مختلف سرانه در شهر گلستان در دست ساخت است.

شهردار گلستان با بیان اینکه در این شهر تولید ثروت نسبت به جمعیت پایین است، تصریح کرد: یک هزار متر طول هدایت آب‌های سطحی و فاضلاب برای برون‌رفت از آب‌گرفتگی در طول 3 سال گذشته انجام گرفته است.

میرزمانی با اشاره به تولید بافت فرسوده در سنوات گذشته گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه بافت فرسوده‌ای در شهر گلستان تولید نمی‌شود و نوسازی واحدهای مسکونی با سرعت و مشوق‌های مختلف تداوم دارد.

شهردار گلستان در پایان با بیان اینکه 22 هکتار از اراضی شهر گلستان که در طرح تفصیلی قرار دارد به شهرک صنعتی الحاق شده است خاطرنشان کرد: این امر باعث اعتراض مردم شده است که از مسئولین درخواست می‌شود این مشکل را مرتفع کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد
  • معاون وزیر راه در پاسخ به جماران: از خاک هرمز و ابوموسی در اجرای طرح های نهضت ملی مسکن استفاده نمی شود
  • ۲.۷ میلیون بنای فرسوده و ناکارآمد شناسایی شد
  • نزدیک به ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی نوسازی می‌شود
  • رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • اجرای طرح کلید به کلید، اولویت شرکت بازآفرینی شهری 
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بنا‌های ناپایدار
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است
  • ۵۹ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده استان تهران ساخته شد
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار