Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سیدهادی افقهی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به مخالفت نمایندگان مستقل پارلمان عراق برای مشارکت در تشکیل دولت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اولین مشکل در بحث تشکیل دولت عراق موضوع اعلام عدم سلامت انتخابات سال گذشته بود که توسط آمریکا و کشورهایی مانند امارات مهندسی شد. به عنوان مثال دستگاه‌های رأی‌گیری که در این انتخابات مورد استفاده قرار گرفتند توسط کره‌جنوبی ساخته شدند و نرم‌افزار آن توسط استرالیا برنامه‌ریزی شده بود و سرور خروجی آراء هم در امارات مستقر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منظومه به خوبی نشان می‌دهد که مهندسی آراء در عراق از سوی آمریکا و متحدانش در بالاترین سطح انجام شد و ما یک دخالت علنی را شاهد بودیم. در این میان جریان صدر توانست در نهایت ۷۳ کرسی به دست آورد که این عدد بسیار مشکوک بود و در ادامه کمیسیون انتخابات عراق هم به تناقض‌گویی افتاد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که از همان اول، انتخابات عراق مشکوک بود و پس از آن شاهد بودیم که پرونده اعتراض‌ها به دادگاه فدرال عراق رفت اما مصلحت‌هایی در این میان وجود داشت که پرونده تشکیل شد اما رأی نهایی آن عدم تایید برخی از اعتراض‌ها بود. در این میان چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در دوراهی قرار گرفت. آنها یا باید تسلیم قانون می‌شدند و جنگ حقوقی را در پارلمان دنبال می‌کردند یا اینکه در زمین آمریکا بازی می‌کردند و به خیابان‌ها می‌آمدند اما در نهایت گزینه اول را انتخاب کردند؛ اما باز هم مشکلات حل نشد. همه معتقد بودند با انتخاب رییس پارلمان عراق تا حد زیادی مشکلات از بین خواهد رفت اما سوال اصلی این بود که فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان متعلق به کدام جریان خواهد بود؟ در این راستا پارلمان سه بار تشکیل جلسه داد اما هر سری نه تنها گره کور تشکیل دولت باز نشد بلکه آراء، مرحله به مرحله ریزش پیدا کرد که در نهایت مقتدی صدر به میدان آمد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: رهبر جریان صدر در آن‌موقع اعلام کرد طرفین ۴۰ روز فرصت دارند که رایزنی‌های خودت را برای تشکیل دولت انجام دهند اما باز هم اتفاقی رخ نداد و حالا هم عراق در یک انسداد سیاسی به سر می‌برد. به موازات این روند مدت نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی در حال اتمام است و صدر هم با جناح‌های شیعی به توافق نرسیده است. صدر می‌خواست با مسعود بارزانی و محمد الحلبوسی ائتلاف تشکیل داده و دولت را به وجود بیاورد، اما چارچوب هماهنگی شیعیان با آن مخالفت کردند. بر این اساس معتقدم مقتدی صدر در شرایط کنونی به صورت مشخص در راستای تحقق برنامه‌های آمریکا حرکت می‌کند و این اقدامش به ضرر شیعیان و مردم عراق تمام شده است.

 افقهی گفت: همین چند روز پیش بود که صدر طرح پیوستن نمایندگان مستقل پارلمان به ائتلاف جدید برای تشکیل دولت را مطرح کرد اما در این میان دو مشکل وجود داشت؛ نخست اینکه مستقلیون پارلمان به صدر اعتماد نداشتند و ندارند و دوم اینکه تعداد آنها به میزان قانونی برای پیوستن به ائتلاف جدید نمی‌رسد. لذا این روند هم منتفی شد. بازی‌های متقدی صدر در شرایط کنونی می‌تواند به حدی ادامه پیدا کند که یا آنارشی و اغتشاش بغداد را فرا بگیرد یا کودتای سیاسی – نظامی اتفاق بیفتد یا اینکه آنها اختلافات خود را حل کنند. باید به این درک برسیم که آمریکایی‌ها عراق را می‌خواهند و می‌دانند تا زمانی که شیعیان را به حاشیه نبرند، نمی‌توانند مابقی سیاست‌های خود را اجرایی کنند.

وی در پایان با اشاره به سناریوهای جدید در عراق خاطرنشان کرد: یک سناریوی اصلی یعنی بحث عادی‌سازی روابط عراق با اسراییل در این بین مطرح است که اقلیم کردستان و مسعود بارزانی آن را جلو می‌برد. در کنار این مشکلات بحث به وجود آوردن اقلیم سنی با کمک فرانسه، امارات و عربستان و با محوریت کسانی مانند محمد الحلبوسی و خمیس خنجر مطرح است که این موضوع هم می‌تواند یک مشکل جدی به وجود آورد. به رغم تمام این به‌هم ریختگی‌ها، هنوز بحث استقلال کردستان عراق مطرح است و به همین دلیل معتقدم وضعیت عراق نه تنها از حیث سیاسی بلکه از منظر اقتصادی و امنیتی هم با مشکل جدی روبه‌رو است. 

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: عراق مسعود بارزانی مقتدی صدر اسرائیل بغداد اقلیم کردستان عراق محمد الحلبوسی مصطفی الکاظمی چارچوب هماهنگی شیعیان تشکیل دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۸۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد

پارلمان عراق با وجود مخالفت‌ها از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، امروز یکشنبه قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی در این کشور را با یک اصلاحیه به تصویب رساند.

به گزارش مشرق، پارلمان عراق با اعمال اصلاحیه‌ای در قانون قبلی که روابط همجنس‌گرایانه و تغییر جنسیت را جرم تلقی می‌کرد، مجازات تعیین شده برای این جرائم را از اعدام به ۱۵ سال حبس تغییر داد و آن را به تصویب رساند.

در مقابل آمریکا نسبت به تصویب این قانون ابراز نارضایتی و نگرانی شدید کرد.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار مطلبی در پلتفرم «ایکس» اظهار کرد: به شدت بابت تصویب اصلاحیه قانون مبارزه با فساد و همجنس‌گرایی در عراق نگران هستیم، این اصلاحیه گروه‌های در معرض خطر بیشتر در جامعه عراق را تهدید کرده و توان عراق در توسعه اقتصاد و جذب سرمایه‌های خارجی را کاهش می‌دهد.

در مقابل «محسن المندلاوی» رئیس پارلمان عراق شنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد: تصویب قانون مبارزه با فساد، گامی ضروری برای حفظ زیرساخت‌های ارزش‌های جامعه و مصلحت عالی کشور برای حفاظت از مردمش در برابر فراخوان‌ها به انحطاط اخلاقی و فساد جنسی است که کشورهای جهان را در بر گرفته است.

المندلاوی در ادامه نیز اظهار کرد: این قانون حمایت قانونی برای مبارزه با این اقدامات و مبلغان آنها را فراهم کرده و نقص موجود در قوانین عراق در این حوزه را برطرف کرد.

رئیس پارلمان عراق گفت: همجنس‌گرایی در عراق که سرزمین انبیا، ائمه و اولیای صالح است، جایی ندارد.

پیشنویس این قانون در ابتدا شامل مجازات اعدام برای روابط همجنس‌گرایانه بود اما پس از مخالفت‌های گسترده آمریکا و کشورهای اروپایی با آن، اصلاحاتی پیش از تصویب بر آن اعمال شد.

عفو بین‌الملل نیز مخالفت خود را با تصویب این قانون اعلام کرد و مدعی شد که این قانون به منزله «نقض حقوق اصلی انسان‌ها» است.

در مقابل «رائد المالکی» نماینده پارلمان عراق با اشاره به وجود مخالفت‌هایی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا با تصویب این قانون تاکید کرد: این قانون مساله‌ای داخلی است و مداخله از سوی هیچ طرفی را نمی‌پذیریم.

بر اساس این قانون، مجازات ۱۰ تا ۱۵ سال حبس برای روابط همجنس‌گرایانه در نظر گرفته شده و فعالیت هرگونه نهادی برای تبلیغ فحشا و همجنس‌گرایی در عراق ممنوع شده و مجازات آن هفت سال حبس است.

همچنین بر اساس این قانون، تغییر جنسیت بیولوژیک برای افراد طبق میل شخصی‌شان ممنوع بوده و برای فردی که بخواهد این کار را انجام دهد و یا هر پزشکی که این کار را برای فرد انجام دهد، یک تا سه سال حبس در نظر گرفته می‌شود.

همچنین مجازات مشابهی برای هر مردی که عمدا رفتارهای زنانه داشته و یا آن را ترویج دهد، در نظر گرفته شده است.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه آمریکا : روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می شود
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • اندونزی: هیچ عادی سازی روابطی با اسرائیل وجود ندارد