Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@16:04:18 GMT

بازبینی چشم انداز اوپک از تقاضای جهانی برای نفت

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۹۰۵۲۷

بازبینی چشم انداز اوپک از تقاضای جهانی برای نفت

آفتاب‌‌نیوز :

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود، پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳.۳۶ میلیون بشکه در روز رشد می کند که ۳۱۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی ماه پیش این گروه است.

جنگ اوکراین، قیمتهای نفت را در مارس برای مدت کوتاهی به بالای ۱۳۹ دلار در هر بشکه رساند که بالاترین حد از سال ۲۰۰۸ بود و فشارهای تورمی را تشدید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوپک به وضعیت چین اشاره کرد که اجرای گسترده قرنطینه های سخت گیرانه، این کشور را با بزرگترین شوک تقاضا از سال ۲۰۲۰ روبرو کرده است.

در گزارش اوپک آمده است: انتظار می رود تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۲ تحت تاثیر تحولات ژئوپلیتیکی در اروپای شرقی و همچنین محدودیتهای پاندمی کووید ۱۹ قرار بگیرد.

با این حال اوپک همچنان انتظار دارد مصرف نفت جهان در سه ماهه سوم سال میلادی جاری از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز عبور کند و میانگین سالانه آن در سال ۲۰۲۲ بالاتر از نرخ سال ۲۰۱۹ باشد که هنوز پاندمی آغاز نشده بود.

اوپک با اشاره به رشد تورم و تحکیم سیاستهای پولی، پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۲ را از ۳.۹ به ۳.۵ درصد پایین برد و اعلام کرد پتانسیل رشد اقتصادی کاملا محدود است و تنها ممکن است در صورت پیدا شدن راه حلی برای وضعیت روسیه و اوکراین و تدابیر محرک مالی و ضعیف شدن پاندمی روی دهد که عوامل مذکور به اتفاق هم، باعث رشد چشمگیر فعالیت بخش خدمات خواهند شد.

اوپک و متحدانش شامل روسیه در قالب گروه اوپک پلاس، سرگرم تسهیل محدودیت عرضه ای هستند که در اوج بحران پاندمی کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشتند و در مقابل فشارهای غرب برای افزایش سریعتر تولید مقاومت می کنند.

وزیران اوپک پلاس در دیدار اخیرشان، بحران اوکراین را نادیده گرفته و به برنامه اولیه برای افزایش تدریجی تولید پایبند ماندند و افزایش تولید به میزان ۴۳۲ هزار بشکه در روز در ژوئن را تصویب کردند.

اما اوپک پلاس به دلیل عدم سرمایه گذاری بعضی از اعضای این گروه در میادین نفتی و افت عرضه روسیه در نتیجه تحریمهای دولتهای غربی و بایکوت خودخواسته خریداران، افزایش تولید کمتر از سهمیه تصویب شده داشته است.

طبق گزارش اوپک، تولید نفت این گروه در آوریل ۱۵۳ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۲۸.۶۵ میلیون بشکه در روز رسید در حالی که این گروه قرار بود تحت توافق اوپک پلاس، تولیدش را ۲۵۴ هزار بشکه در روز بالا ببرد.

پیش بینی رشد عرضه تولیدکنندگان غیراوپک در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده شد و ۲.۴ میلیون بشکه در روز پیش بینی شد. اوپک پیش بینی خود از میزان تولید نفت روسیه را به میزان ۳۶۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و برآوردش از رشد تولید آمریکا را تقریبا بدون تغییر نگه داشت.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک انتظار دارد تولید نفت شیل آمریکا در سال ۲۰۲۲ به میزان ۸۸۰ هزار بشکه در روز رشد کند که تغییری نسبت به پیش بینی ماه گذشته نشان می دهد اما این گروه اعلام کرد احتمال رشد بیشتر تولید آمریکا در اواخر سال میلادی جاری وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: اوپک جنگ اوکراین نفت میلیون بشکه در روز هزار بشکه در روز سال ۲۰۲۲ اوپک پلاس پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۰۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود

بر اساس گزارش به روز شده چشم انداز جهانی صندوق بین المللی پول، رشد آهسته اقتصاد فرانسه، این کشور را ظرف پنج سال آینده از فهرست ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان خارج خواهد کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارش به روز شده چشم انداز جهانی صندوق بین المللی پول، رشد آهسته اقتصاد فرانسه، این کشور را ظرف پنج سال آینده از فهرست 10 اقتصاد بزرگ جهان خارج خواهد کرد.

این مؤسسه بین‌المللی مستقر در واشنگتن پیش بینی کرد که سهم فرانسه از تولید ناخالص داخلی جهانی بر حسب برابری قدرت خرید (PPP)  در سال 2029 به 1.98 درصد کاهش خواهد یافت در حالی که تحلیلگران صندوق بین المللی پول در سال گذشته میلادی این رقم را 2.2 درصد ثبت کرده بودند.

آخرین پیش بینی های این صندوق نشان می دهد که کسری بودجه فرانسه تا سال 2029 بالای 4 درصد باقی خواهد ماند و انتظار می‌رود بدهی دولت این کشور از 115 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) فراتر رود.

بدتر شدن مشکلات اقتصاد فرانسه با افزایش کسری تجاریپاریس: اقتصاد فرانسه به دلیل افزایش قیمت گاز در خطر است

کمیسیون اروپا قبلاً در واکنش به برنامه بودجه سال 2024 فرانسه، نسبت به تضاد بالقوه آن با قوانین مالی اتحادیه اروپا هشدار داده و تأکید کرده بود که چشم انداز فعلی خطر تعدیل منفی از سوی آژانس‌های رتبه بندی جهانی را به همراه دارد.

بر اساس داده‌هایی که توسط این سازمان در ماه جاری میلادی به‌روزرسانی شد، انتظار می‌رود که سهم بریتانیا از تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2029 بر حسب برابری قدرت خرید، 2.2 درصد باشد و این کشور دهمین اقتصاد بزرگ جهان خواهد بود.

در همین حال، پیش بینی می شود که ترکیه جایگاه نهم را به خود اختصاص دهد، زیرا سهم آن در پنج سال آینده به 2.09 درصد خواهد رسید.

پیش بینی می شود که پنج کشور اصلی تشکیل دهنده ساختار اقتصاد جهانی تا سال 2029، کشورهای چین (19.48 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان)، ایالات متحده (14.72 درصد)، هند (9.23 درصد)، ژاپن (3.21 درصد) و اندونزی (2.79 درصد) باشند.

همچنین انتظار می‌رود که آلمان (2.77%)، روسیه (2.71%) و برزیل (2.19%) در میان ده کشور برتر باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مینی پالایشگاه دهدشت کلنگ زنی شد/تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین در روز
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت/ تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین
  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟