Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها باید ارتباط خود را با صنعت و اجتماع بهبود بخشند و از این طریق درآمد اختصاصی خود را افزایش دهند.

به گزارش ایران اکونومیست، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در نشست با مدیران دانشگاه حکیم سبزواری اظهار کرد: وزارت علوم برای ارتقای بودجه دانشگاهها تلاش خود را خواهد کرد اما باید پذیرفت که سهم این وزارت از بودجه کشور مشخص است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر علوم با اشاره به محدودیت‌های اقتصادی موجود و تحریم‌های ظالمانه‌ای که کشور سال‌هاست با آن مواجه است، اظهار داشت: در این شرایط نیاز است دانشگاه‌ها به سمت درآمدزایی حرکت کنند که یک راه این است که اعضای محترم هیئت علمی ارتباط خودشان با صنعت و جامعه را قوی‌تر کرده و تعداد قراردادهای خودشان با نهادهای صنعتی و اجتماعی را بالا ببرند تا درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها نیز افزایش یابد.

دکتر زلفی گل با اشاره به اینکه ایجاد پارک‌های علم و فناوری از راه‌های افزایش درآمدهای دانشگاه‌ها است، تصریح کرد: در خصوص ایجاد پارک علم و فناوری سبزوار باید زمینی به وسعت یکصد هکتار واگذار و سند تک برگ آن اخذ شود تا مجوز ایجاد آن صادر شود.

وی افزود: دانشگاه و پارک‌های علم و فناوری دارای ارزش نمادین هستند و تهیه سند تک برگ به منظور جلوگیری از مشکلات بعدی برای فضاهای تعیین شده نیاز است.

دکتر زلفی گل ادامه داد: یکی دیگر از راه‌های موجود برای افزایش درآمد در دانشگاه‌ها، ایجاد پردیس فناوری است، که برای ایجاد این پردیس در دانشگاه حکیم سبزواری نیاز به اختصاص ۵۰ هکتار زمین است.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته چهار تا پنج درصد از درآمدها ناخالص مالی صرف پژوهش می‌شود که این میزان در کشور ما کمتر از نیم درصد است.

وزیر علوم در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها در همه جای دنیا تکلیف‌شان توسعه دانش‌پذیری در سطح جوامع خودشان است، گفت: جا انداختن دانش، نوزایی و نوع‌پذیری و نوع‌آوری وظیفه دانشگاه‌هاست. هر جامعه‌ای که دانشگاه را قدر بداند و دانشگاه را در صدر بنشاند، آن جامعه برنده است و هر جامعه‌ای که برای علم و دانش سرمایه‌گذاری کند، پیشرو است، زیرا به هر میزانی که حوزه علم و فناوری در جوامع سرمایه‌گذاری انجام شود به همان میزان موفقیت آن جامعه نیز افزایش می‌یابد.

وزیر علوم ادامه داد: حرمت و قدر دانستن از دانشگاه و دانشگاهیان در یک جامعه نشان دهنده بلوغ آن جامعه است.

دکتر زلفی گل اظهار داشت: این توفیق بسیار بزرگی است که انسان عمرش را در راستای توسعه دانایی و برای جامعه و برای خودش صرف کند، ما استادهای دانشگاه با دانشجویانی سر و کار داریم که در عنفوان جوانی ذهنی بسیار فعال دارند و ما از جرقه‌های ذهنی آنها یاد می‌گیریم، مخصوصاً دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان ارشد و دکتری که از طریق تحقیق در رساله دکترا و پایان نامه ارشد به افق‌های جدیدی از علم دست پیدا می‌کنند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: وزارت علوم ، وزیر علوم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت علوم وزیر علوم علم و فناوری دانشگاه ها وزیر علوم زلفی گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۰۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود

علی حسن بیگی رییس دانشگاه خوارزمی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای طرح تحول آموزش عالی در دانشگاه خوارزمی گفت: دانشگاه خوارزمی «طرح تحول علوم انسانی» را در برنامه خود دارد.

وی ادامه داد: کارگروه علوم انسانی در دانشگاه تشکیل شده و کار می کند در بحث «اقتصاد اسلامی» کارگروه ویژه ای با توجه به پتانسیل و ظرفیت های دانشگاه ایجاد شده است.

رییس دانشگاه خوارزمی افزود: در بحث «اقتصاد اسلامی» نیز برنامه خیلی ویژه داریم همچنین «کارگروه تحول در علوم انسانی» در تمام رشته ها فعال بوده و برنامه ویژه داشته و بیانات مقام معظم رهبری را پیگیری می کنیم.

وی با اشاره به پژوهش و فناوری افزود: در بحث پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه برنامه های مختلف دارد با توجه به پتانسیل خوبی که در بحث رشته های فتی و مهندسی و علوم پایه دارد، بحث کوانتوم و تکنولوژی را پیگیری می کند و همچنین در حال راه اندازی «دانشکده فناوری های نوین» بوده و تا الا ن ۲۶ پله در بحث فناوری صعود کرده است.

کد خبر 6086275

دیگر خبرها

  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • تربیت نیروی ماهر در گرو ارتباط دانشگاه و صنعت
  • مورد عجیب بودجه جامعه‌المصطفی؛ بیشتر از بودجه دانشگاه‌های علم و صنعت و علامه طباطبایی!
  • ارتباط صنعت و دانشگاه، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است