Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-28@19:07:16 GMT

رکود شدید در بازار لوازم خانگی

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۹۱۳۰۴

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: در بازار لوازم خانگی با رکود شدیدی مواجه هستیم، قیمت کالاها در سال‌های اخیر افزایش و قدرت خرید مردم کم شده است. ناطقان: محمدحسن اسلامیان درباره قیمت لوازم خانگی در بازار گفت: تغییر قیمت در لوازم خانگی باید با هماهنگی سازمان صمت انجام شود که در این سوی سال ما هنوز با افزایش قیمتی مواجه نبوده‌ و تغییری نداشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود در بازار لوازم خانگی با رکود شدیدی مواجه هستیم، قیمت کالاها در سال‌های اخیر افزایش و قدرت خرید مردم کم شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه کارخانه‌های ما افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مواد اولیه و حقوق و دستمزد را در سال جدید داشتند ولی عدم تقاضا از سوی مردم و ندادن مجوز افزایش قیمت از سوی وزارت صمت باعث شده تا این لحظه افزایش قیمت در لوازم اساسی و مطرح خود نداشته باشیم.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ادامه درباره کیفیت لوازم خانگی داخلی اظهار کرد: 3 الی 4 سال است، کالای لوازم خانگی وارد نشده و در این چهارسال برندهای به نام ما توانسته‌اند، زیرساخت‌های لازم را انجام دهند و به حد مطلوبی از تولید برسند. اکنون با تولید در سطح کیفیت جهانی فاصله داریم اما نیاز بازار تامین شده و تا حدودی کیفیت و خدمات پس از فروش مطلوب وجود دارد. سهم بسزایی از بازار را تولیدات ایرانی پوشش داده و می‌توان گفت در حد 70 درصد به خودکفایی در لوازم خانگی رسیده‌ایم.

وی در ادامه افزود: قدرت خرید مردم کاهش یافته و افزایش قیمت را هم در 3 سال اخیر شاهد بوده‌ایم که این موضوع تاثیر مستقیم در توزیع و خرید مردم دارد. ولی به نسبت کالاهای خارجی قیمت کالای داخلی مناسب‌تر است.

اسلامیان درباره حق انتخاب مردم برای انتخاب کالای خانگی مورد نیاز خود تصریح کرد: قدرت مقایسه و انتخاب برای مردم زمانی شکل می‌گیرد که کالای خارجی هم در بازار وجود داشته باشد، در حالیکه 4 سال است که کالایی به صورت قانونی وارد نشده و این قدرت انتخاب را از مردم می‌گیرد.

وی افزود: در قسمت بعدی، قیمت کالا مطرح می‌شود که متاسفانه قدرت خرید انقدر پایین آمده که حتی خرید کالای ایرانی هم برای مردم سخت شده است. برای مثال پایین‌ترین قیمت یک یخچال و فریز ایرانی معمولی حدود 10 میلیون تومان است. یخچال و فریزر ایرانی هم داریم که در حدود 35میلیون تومان قیمت دارد، اما وقتی قدرت خرید مردم برای خرید این کالاها هم پایین آمده و برای همین هم تقاضا در بازار وجود ندارد.

اسلامیان درباره نیاز کشور به واردات کالای خانگی گفت: آن قسمتی که ما توانمندی تولیدش را نداریم و در بازار نیاز آن احساس می‌شود قطعا باید وارداتش انجام شود، چون واردات هدفمند ایجاد رقابت و تا حدودی از قاچاق کالا جلوگیری می‌کند.

وی افزود: وقتی ورودی کالایی را ببندیم و نخواهیم به صورت قانونی وارد شود اما نیازش در بازار وجود داشته باشد، این کالا به صورت قاچاق تامین می‌شود و وقتی کالای قاچاق خدمات پس از فروش ندارد، در نهایت این مصرف کننده است که ضرر می‌کند.

اسلامیان در ادامه تاکید کرد: کالاهای خارجی که اکنون در بازار مشاهده می‌کنید، خدمات پس از فروش ندارند چون به صورت قانونی وارد نشده‌اند. در 3 یا چهار سال اخیر روی برندهای خوب ایرانی و خدمات پس از فروش آن هم کار شده و زیرساخت‌های لازم را در سراسر کشور برای آن ایجاد کرده‌ایم ولی با خدمات مطلوب جهانی فعلا فاصله داریم.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه با ادامه این وضع در آینده هم تقاضا برای کالای خانگی همین طور کم خواهد بود، افزود: افزایش قیمت‌ها، حقوق و دستمزد و غیره باعث می‌شود که تولید کالای خانگی کاهش یابد. اگر کالایی را که به صورت قاچاق عرضه می‌شود را بتوانیم به صورت هدفمند و قانونی وارد کنیم، وقتی توانمندی تولید آن را نداریم یا صرفه اقتصادی برای تولید آن وجود ندارد، می‌توان از ورود کالای قاچاق در سطح عرضه جلوگیری کرد که در نهایت مصرف‌کننده نفع آن را خواهد برد.

منبع: عصر ایران برچسب ها: رکود شدید ، بازارلوازم خانگی ، قیمت کالاها

منبع: ناطقان

کلیدواژه: رکود شدید قیمت کالاها خدمات پس از فروش لوازم خانگی قدرت خرید مردم کالای خانگی قانونی وارد افزایش قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۱۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا

نشریه بیزینس اینسایدر در گزارشی هشدار داد که آخرین داده‌های وزارت بازرگانی آمریکا درباره اقتصاد کلان، نشان می دهد که اقتصاد این کشور ممکن است به سمت رکود تورمی حرکت کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشریه بیزینس اینسایدر در گزارشی هشدار داد که آخرین داده‌های وزارت بازرگانی آمریکا درباره اقتصاد کلان، نشان می دهد که اقتصاد این کشور ممکن است به سمت رکود تورمی حرکت کند.

این نشریه در ادامه اضافه کرد که این داده‌های ناامید کننده حکایت از "چالش‌های سخت" پیش رو برای اقتصاد آمریکا دارد.

گزارش روز پنج‌شنبه همچنین نشان داد که تولید ناخالص داخلی این کشور با نرخ سالانه تنها 1.6 درصد در سه ماهه اول سال جاری میلادی افزایش یافته که بسیار کمتر از پیش‌بینی‌های 2.5 درصدی است.

ترامپ: اقتصاد آمریکا طی یک سال آینده سقوط می‌کندپیش بینی وارد شدن اقتصاد آمریکا به رکود در 2024

رشد کندتر از حد انتظار اقتصاد آمریکا به دنبال افزایش 3.4 درصدی ثبت شده در اکتبر تا دسامبر 2023 و 4.9 درصدی در سه ماهه قبل از آن رخ داده است.

دیوید دونابدیان، مدیر ارشد سرمایه گذاری در بانک سی‌آی‌بی‌سی، به این رسانه گفت: این گزارش بدترین حالت ممکن بود (چراکه) رشد کندتر از حد انتظار همراه با تورم بالاتر از حد انتظار رخ می‌دهد.

بر اساس این گزارش، رشد ضعیف اقتصاد و افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده نشانه‌های بارز رکود تورمی است که با کندی اقتصادی و افزایش تورم در یک دوره زمانی طولانی مشخص می‌شود.

ایالات متحده آخرین بار در دهه 1970 دچار رکود تورمی شد، زمانی که با سقوط اقتصاد، تورم دو رقمی رخ داد. سیاستگذاران این کشور با افزایش نرخ بهره بانکی تا 20 درصد به این رکود تورمی واکنش نشان دادند و قیمت ها را کاهش دادند اما اقتصاد را وارد رکود عمیق‌تری کردند.

در ماه مارس، فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) از افزایش نرخ بهره صرف نظر کرد و آن را بین محدوده هدف 5.25 تا 5.5 درصد بدون تغییر باقی گذاشت. نشست بعدی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در اول ماه مه برنامه ریزی شده است.

در عین حال، شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی، که توسط فدرال رزرو به عنوان معیار کلیدی تورم استفاده می‌شود، با سرعت سالانه 3.4 درصد افزایش یافت که بیشترین جهش را در یک سال گذشته نشان می‌دهد.

اداره تجزیه و تحلیل اقتصادی گزارش داد که هزینه های مصرف کننده در ایالات متحده در ژانویه تا مارس 2.5 درصد افزایش داشته است که نسبت به رشد 3.3 درصدی در سه ماهه چهارم سال 2023 و پیش بینی 3 درصدی کاهش نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • کشف بیش از ۷۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در سمنان
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • دستگیری اعضای باند ۴ نفره سارقان به عنف/نوشابه‌های قاچاق به بازار نرسید
  • کشف و ضبط لوازم خانگی قاچاق در بهار
  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • دلارهای خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟
  • شوک شدید به بازار طلا / زیان سکه‌بازان سنگین شد
  • قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!