Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - خراسان‌جنوبی؛ موضوع آب یکی از موضوعات مهم بوده و هست و اهمیت آن برای انسان روزبه روز بیشتر می‌شود.

در گذشته آب مورد نیاز مردم از چشمه‌ها و چاه‌ها تأمین می‌شد و از لوله‌کشی در منازل خبری نبود.

مردم برای تأمین آب مورد نیاز خود باید به کنار چشمه‌ها می‌رفتند و ظروف و لباس‌های خود را در کنار جوی‌ها و نهرهای آب می‌شستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم کم با پیشرفت علم راه آسانتری برای رسیدن به این ماده حیاتی برای بشر ایجاد شد و آن لوله‌کشی آب به منازل مسکونی بود که دیگر نیاز به خارج شدن از خانه وجود نداشت.

با لوله‌کشی آب اگرچه کار برای بشر راحت‌تر شده است ولی حفاظت از آن نیز مورد نیاز و توجه است چراکه عدم توجه به این شبکه‌ها در برخی از موارد سبب هدررفت آب می‌شود.

خراسان‌جنوبی یکی از استان‌های کم آب و کویری کشور است که برای تأمین آب مورد نیاز خود دچار مشکلات عدیده‌ای است و یکی از دغدغه‌های مهم برای ساکنان و مسؤولان این استان است.

مردم در این استان با کمبود آب شدید مواجه هستند و خشکسالی‌های دو دهه اخیر مزید بر علت شده و عرصه را برای تأمین آب مصرفی مردم تنگ‌تر کرده است.

رساندن آب از خلیج‌فارس به خراسان‌جنوبی

یکی از راهکارهای برطرف شدن مشکل آب استان رساندن آب از خلیج‌فارس به این استان پیشنهاد شده است که انجام آن زمان و اعتبار زیادی را می‌طلبد و در این مدت باید در صرفه‌جویی این ماده حیاتی تمام تلاش خود را به کار گرفت.

بنگاه مستقل آب لوله بیرجند نخستین سازمان آبرسانی در ایران است که در سال ۱۳۰۲ در شهر بیرجند آغاز به فعالیت کرده است‌.

از آن زمان تاکنون حدود یک قرن می‌گذرد و لوله‌کشی شهرستان‌های استان نیز مدت‌ها قبل انجام شده است و البته بخش عمده‌ای از روستاهای استان نیز از آب لوله‌کشی برخوردار شدند.

با گذشت زمان لوله‌ها فرسوده شده و ترکیدگی آن‌ها سبب هدررفت آب می‌شود و سالانه بخش قابل توجهی از آب‌های مصرفی دور از چشم انسان در حال از بین رفتن و نشست زمین می‌شود.

حسین حیدری یکی از شهروندان بیرجندی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: لوله‌کشی شهر بیرجند از زمان گذشته است و در برخی از مکان‌ها لوله‌ها فرسوده شده و با اندکی فشار سوراخ می‌شود.

وی با بیان اینکه استان ما یکی از استان‌های کم آب کشور است، تصریح کرد: باید توجه ویژه به شبکه آب لوله‌کشی قرار گیرد تا جلوی هدر رفتن آب گرفته شود.

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه ترکیدگی لوله داخل زمین به سرعت قابل رؤیت نیست، یادآور شد: چه بسا آب زیادی به هدر رود و خود را نشان ندهد.

کمبود فشار آب در برخی از مناطق بیرجند

حیدری ادامه داد: در خیلی از محله‌های شهر دیده می‌شود آب زیادی بعد از ترکیدگی لوله در خیابان جاری است که شرکت آب و فاضلاب در حال تعمیر آن است.

وی با بیان اینکه در برخی از روزها فشار آب نیز کم می‌شود، افزود: علت آن شاید همین هدر رفت آب باشد.

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه ممکن است در منازل نیز هدررفت آب اتفاق بیفتد، اضافه کرد: شهروندان می‌توانند با بستن شیرهای آب منزل و بررسی کنتور در صورتی که در حال چرخش باشد متوجه این موضوع شوند تا قبض آب آن‌ها سبب متحیر شدن آن‌ها نشود.

حیدری از مسؤولان خواست توجه بیشتری به این موضوع مهم داشته باشند تا استان را تا حدی از بحران کمبود آب نجات دهند.  

«حسین امامی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: استان ما سومین استان پهناور کشور است که ۱۰ درصد مساحت کشور را دارد ولی تنها یک درصد جمعیت کشور در آن جای گرفته است.

وی با بیان اینکه این پراکنش جمعیت گسترش خیلی وسیع شبکه آبرسانی را می‌طلبد، تصریح کرد: ما اکنون در استان به ازای هر دو روستا یک ایستگاه پمپاژ داریم و تأسیسات ما گسترده است و این موضوع کار را سخت می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی با بیان اینکه هدررفت آب یکی از برنامه‌های ویژه ما بوده و است، یادآور شد: در مناطق روستایی استان بالای ۴۰ درصد هدررفت آب داشتیم که با اقدامات سال گذشته اکنون به ۳۷.۶ درصد رسیده است.

سربیشه پرهدررفت‌ترین شهرستان استان

امامی با بیان اینکه در بخش شهری روند هدررفت آب را تثبیت کردیم، ادامه داد: بخش بزرگی از خطوط اصلی، خطوط انتقال و شبکه توزیع را اصلاح و بازسازی کردیم و تلاش ما این است که با برنامه منظم کاهش هدررفت را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در بسیاری از مناطق استان شبکه‌های موجود را پایدار کردیم، افزود: در شهرستان نهبندان در مجتمع تیغدر که قحطی آب داشتیم، کمبود آب را جبران کردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی اضافه کرد: در بسیاری از مناطق روستایی به ویژه مناطق مرزی و دورافتاده پروژه‌های بزرگی را از آغاز کردیم.

امامی سربیشه را پرهدررفت‌ترین شهرستان استان دانست و گفت: برای پروژه روستای چنشت پیمانکار گرفتیم که در حال کار است.

وی با بیان اینکه برای لانو و شهر درح با کمک کیمته امداد امام خمینی(ره) پیمانکار گرفته شد، تصریح کرد: اصلاح شبکه را انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تمام شبکه آبرسانی تخته‌جان با کمک بنیاد علوی در حال تغییر است، یادآور شد: در تخته‌جان پیمانکار در حال فعالیت است و تا پایان خرداد‌ماه امسال شبکه تخته‌جان را به طور کامل عوض می‌کنیم.

امامی با بیان اینکه تمام استان به سامانه ۱۲۲ وصل هستند، ادامه داد: این سامانه ۲۴ ساعته در حال فعالیت است و گزارشات ترکیدگی و مکالمات را ضبط می‌کند.

تعرفه آب بخش روستایی ۵۰ درصد بخش شهری

وی با بیان اینکه با اعلام گزارش هدررفت آب به سرعت برطرف می‌شود، افزود: اکنون برای اصلاح شبکه ۲۶ پیمانکار فعال در استان داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی اضافه کرد: برای تأمین آب استان هزینه سنگینی روی آن انجام می‌شود تا به دست مصرف‌کننده برسد.

امامی با بیان اینکه با توجه به اعتبارات جذب شده در تمام شهرهای استان پیمانکار بازسازی گرفتیم، گفت: علاوه بر این موردی نیز پیمانکار داریم.

وی با بیان اینکه اقتصاد آب در بخش روستایی ۵۰ درصد تعرفه شهری بوده است، تصریح کرد: هزینه‌های ما پاسخگوی نیازهای اولیه شرکت را نداشته است و با زیان شرکت مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی یادآور شد: دولت متعهد شده بخشی از هزینه‌های اصلاح و بازسازی شبکه را به ویژه در مناطق روستایی پرداخت کند ولی چالش‌های اعتباری در سال‌های گذشته وجود داشته و ما با چالش تاریخی مواجه هستیم.

امامی با بیان اینکه برای شبکه‌های گسترده ما بحث بازسازی به موقع انجام شده و این فرسودگی تجمیع شده و خود را در افزایش هدررفت نشان می‌دهد، ادامه داد: در گام نخست این هدررفت را تثبیت کردیم و در گام دوم به سمت کاهش می‌رویم.

وی با بیان اینکه هزینه تمام شده انتقال آب ما در مناطق روستایی خیلی بالاتر است، افزود: در سال گذشته افراد غیرمقیم و باغ‌ها تعرفه آن‌ها متفاوت شد و افرادی که ساکن هستند مشتری کم مصرف هستند.

سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد تومانی کاهش هدررفت آب در درمیان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته با همکاری سازمان مدیریت بالغ بر ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان برای کاهش هدررفت در استان سرمایه‌گذاری کردیم، اضافه کرد: در شهرستان درمیان ۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که از این میزان ۴ میلیارد را بنیاد علوی داده و ۴ میلیارد را شرکت آبفای استان که تا هفته دولت به نتیجه می‌رسد.

امامی با بیان اینکه در دیهوک به سبب انسداد لوله‌ها ۲۵ درصد شبکه تعویض شده است، گفت: بالاترین شهری که هدررفت آب داشته در استان گزیک بوده که در سال گذشته ۲۵ درصد شبکه گزیک به طور کامل تعویض شده و تاکنون ۵۰ درصد شبکه گزیک را تعویض کردیم و ۵۰ درصد آن مانده است.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های پمپاژ ما ۲۴ ساعته فعالیت دارند، تصریح کرد: مصرف برق ما بالا است و پنل‌های خورسیدی پاسخگو نیست و برای بحث کنترل مخازن از پنل‌های خورشیدی استفاده کردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی با اشاره به بحث هوشمندسازی شبکه‌های آب استان یادآور شد: شبکه‌ها را تعدیل فشار می‌کنیم و در شهر بیرجند ۵۰ درصد شیرهای فشارشکن نصب شده است.

امامی ادامه داد: در شهرهای فردوس و قاین نیز به صورت هوشمند فشار را تعدیل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما تا سه سقف را باید تأمین فشار کنیم، خاطرنشان کرد: با نصب شیرهای فشارشکن در بیرجند تعدیل فشار شبکه‌ها را خواهیم داشت و در طبقه چهار و پنج با کاهش فشار روبرو می‌شوند.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱

منبع: فارس

کلیدواژه: امامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی سربیشه شهر درح مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی مناطق روستایی سرمایه گذاری کاهش هدررفت سال گذشته یادآور شد هدررفت آب مورد نیاز لوله کشی ۵۰ درصد شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۲۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای خراسان جنوبی، امروز در بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه ساز در بیرجند از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی تجلیل شد. 

از بیست و پنجمین جشنواره خیرین مدرسه ساز تاکنون ۱۸ هزار و ۳۸۲ مترمربع فضای آموزشی آماده و تحویل آموزش و پرورش شده است. 

در خراسان جنوبی ساخت ٣۵٠٠ کلاس درس دیگر نیاز است. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اجرای طرح ملی ورزش با مردم در خراسان جنوبی
  • خراسان جنوبی گنجینه ناشناخته سرمایه گذاری /اکسپو سکوی پرتاب توسعه
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • تجلیل از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی
  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به ۲ زبان ترجمه شد
  • معرفی ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به سرمایه‌گذاران
  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی استان به ۲ زبان زنده دنیا ترجمه شد
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است
  • ادامه ناپایداری‌های جوی تا فردا در خراسان جنوبی