Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@17:57:50 GMT

فرمانده سنتکام:با ایران مقابله می‌کنیم

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۹۳۴۷۱

فرمانده سنتکام:با ایران مقابله می‌کنیم

 ژنرال «مایکل اریک کوریلا» رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» در ادعایی، ایران را «بی‌ثبات‌کننده ترین نیرو» در منطقه خواند و افزود مقابله با این تهدید به همکاری منطقه‌ای نیاز دارد.

فرمانده آمریکایی نیروهای ترویستی آمریکا در غرب آسیا در مصاحبه‌ای در عربستان سعودی به شبکه «العربیه» گفت: من ایران را بی‌ثبات‌کننده‌ترین نیرو در خاورمیانه می‌دانم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضع آمریکا این است که اجازه یک ایران هسته‌ای را نمی‌دهیم. با این حال، نگرانی‌های ما در مورد ایران فراتر از توانایی هسته‌ای آن است.

کوریلا در ادامه، برنامه موشکی بالستیک ایران و حمایت از «نیروهای نیابتی و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران» در منطقه را از دیگر نگرانی‌های آمریکا خواند و ادعا کرد: تهدید ایران مستلزم تلاش قاطع ما و شرکای امنیتی ما در منطقه است. سنتکام به این تلاش متعهد است.

این ژنرال آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره سفرش به عربستان سعودی گفت که این سفر بخشی از یک تور برای استماع است و او چند سفر دیگر به عربستان سعودی خواهد داشت. او پیش از عزیمت به عربستان سعودی در مصر بود.

وی در این خصوص گفت: «این بازدید از منطقه... تا حد زیادی فرصتی برای به دست آوردن بینش از شرکای ما در اینجا است. با انجام این کار، به دنبال شکاف‌ها، خطرات و فرصت‌های امنیتی برای شرکای خود و منطقه هستم». کوریلا قرار است همزمان با آماده شدن برای ایفای نقش جدید خود، ارزیابی ۹۰ روزه مشاهداتش از منطقه را به مقامات ارشد نظامی ایالات متحده ارائه کند.

ژنرال «فرانک مک‌کنزی» اوایل سال جاری پس از حضور در این سمت از سال ۲۰۱۹ تا آوریل سال جاری، فرماندهی سنتکام را تحویل داد. کوریلا ۵۵ ساله، پیش از نقش جدید خود سپاه هجدهم هوابرد آمریکا را هدایت می‌کرد.

وی همچنین روابط ایالات متحده و عربستان سعودی را یک رابطه راهبردی و روابطی که زیربنای استراتژی آمریکا در غرب آسیاست، خواند. او سپس مدعی شد که «تعهد واشنگتن به شرکای نظامی خود در خاورمیانه تزلزل‌ناپذیر و آهنین است» و افزود: ما به خاورمیانه متعهد بوده و هستیم.

رئیس جدید سازمان تروریستی سنتکام اخیراً هم در جلسه استماع مقابل کمیته نیروهای مسلح سنا ارزیابی خودش را از توانمندی‌های نظامی ایران ارائه داد. کوریلا در یک فایل که به صورت پرسش و پاسخ تنظیم شده درباره ارزیابی خود از تهدید نظامی فعلی ایران علیه آمریکا گفت: ایران همچنان تهدید اصلی و ادامه‌دار در حوزه تحت فعالیت سنتکام محسوب می‌شود.

او درباره دلیل این ارزیابی به استفاده ایران از «توانمندی‌های پیشرفته نظامی»، در اختیار داشتن «شبکه گسترده نائبان» و «تمایل به استفاده از زور علیه آمریکا، متحدان و شریکانش» اشاره کرد و در ادامه ادعا کرد: رشد سریع توانمندی‌های نظامی ایران به این کشور اجازه می‌دهد علیه همسایگانش به زور متوسل شود، تجارت بین‌المللی را تهدید کند و از بی‌ثباتی‌ها در سراسر منطقه سوءاستفاده کند.

توانمندی پهپادی ایران در سال‌های اخیر یکی از نگرانی‌های مقام‌های آمریکایی بوده است. کنث فرانک مک‌کنزی رئیس سابق سنتکام اردیبهشت‌ماه سال گذشته هشدار داده بود که فعالیت پهپادهای ایران باعث شده آمریکا برتری هوایی را از دست بدهد.

مک‌کنزی طی گزارشی مکتوب به کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود: استفاده گسترده ایران از پهپادها در اندازه‌های کوچک و متوسط به‌منظور شناسایی و حمله باعث شده که ما برای اولین بار از زمان جنگ کره، بدون برتری هوایی کامل عملیات کنیم.

 وی در آن گزارش با هشدار درباره قدرت پهپادی ایران، توضیح داد: تا زمانی که نتوانیم یک توان شبکه‌ای برای شناسایی و شکست دادن سامانه‌های هوایی بدون سرنشین ایجاد و [در منطقه] مستقر کنیم، برتری با مهاجم خواهد بود./فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: فرمانده سنتکام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۳۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه گران مقابله با پهپادهای ایران روی دست آمریکا | تصویر و مشخصات سلاح های موشکی و لیزری

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: پس از ماه‌ها سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز خاورمیانه، هزینه این رهگیری‌ها در حال افزایش است. به گفته رئیس تدارکات تسلیحات پنتاگون اقدامات برای از بین بردن سامانه‌های هوایی بدون خدمه اکنون بیش از ۱۰۰ هزار دلار برای هر شلیک هزینه دارد.

ویلیام لاپلانت معاون یکی از معاونان وزارت دفاع آمریکا این اظهارات را اوائل هفته جاری (میلادی) در کنفرانسی به میزبانی مرکز مطلعات استراتژیک و بین‌المللی مطرح کرد. او گفته تلاش‌های کنونی برای متوقف کردن پهپادهای شلیک شده از سوی شبه‌نظامیان حوثی در یمن بر موشک‌های پرهزینه ناوشکن‌های نیروی دریایی یا جت‌های جنگی متکی است. برچسب قیمتی فعلی خیلی گران تمام می‌شود.

از ماه اکتبر (مهرماه ۱۴۰۲)، نیروهای آمریکایی در دریای سرخ و خلیج عدن، پهپادها و موشک‌های تهاجمی یک طرفه حوثی‌ها را که از یمن شلیک می‌شوند سرنگون می‌کنند. تا اواسط دسامبر ۲۰۲۳ (آذرماه ۱۴۰۲)، بیش از سه دوجین (بیش از ۳۶ فروند) شلیک به سمت پهپادها انجام شد. در بهار امسال بیش از ۱۳۰ مورد شلیک صورت گرفته است.

ارتش ایالات متحده همه جزئیات مربوط به سلاح‌های مورد استفاده در این عملیات را به اشتراک نگذاشته است، اما موشک استاندارد ۲ (Standard Missile ۲) که یک موشک زمین به هوا با برد متوسط است به ازای هر شلیک ۲.۱ میلیون دلار هزینه دارد.

موشک‌های ۲.۱ میلیون دلاری استاندارد آمریکا برای مقابله با اهداف هوایی

بعد از ماه‌ها سرنگونی سیستم‌های کنترل هواپیماهای بدون سرنشین، این صورت حساب احتمالا بالاست و به تکاپوی پنتاگون برای پیدا کردن جایگزین‌های ارزان‌تر و کم‌هزینه‌تر کمک می‌کند.

یک موشک زمین به هوا با برد متوسط می تواند ۲.۱ میلیون دلار برای هر هزینه داشته باشد. شلیک کرد. پس از چندین ماه سرنگونی UAS، این صورتحساب احتمالاً بالاست و به تلاش‌های پنتاگون برای یافتن جایگزین‌های ارزان‌تر و کم‌هزینه کمک می‌کند.

سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین در حال افزایش است. دو هفته پیش، نیروهای ایالات متحده به اسرائیل و دیگر شرکای خود پیوستند و به سرنگونی حدود ۳۰۰ پهپاد و موشک تهاجمی یک طرفه شلیک شده توسط ایران و شرکای آن به سمت اسرائیل کمک کردند. اگرچه هیچ کشته‌ای در جریان این حمله گزارش نشد، اما آمریکا و متحدانش به جای فناوری یا سیستم‌های ارزان ضد پهپاد که لاپلانت امیدوار است به آن دست پیدا کند، چندین جت جنگنده اف ۱۵ ای، سیستم‌های موشکی پاتریوت و ابزارهای دیگر را به کار گرفتند.

ارتش آمریکا در مورد اینکه چه مهمات و چه تعداد هواپیما برای رهگیری حمله ایران استفاده کرده است، از جمله اینکه آیا خلبانی به فشار خون دچار شده است یا نه – صحبتی نکرده است، اما با توجه به انواع هواپیماها و کشتی‌های درگیر، احتمالاً موشک‌های متداول و رایج مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

لاپلانت می‌گوید هدف پنتاگون این است که هزینه‌های رهگیری پهپاد را به کسری از آنچه که تاکنون وجود دارد کاهش دهد. به گفته او وزارت دفاع به جایگزین‌هایی نیاز دارد که برای هر شلیک فقط ده‌ها هزار دلار یا تنها ۱۰ هزار دلار هزینه کند.

این اولین باری نیست که لاپلانت نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر و توسعه تسلیحات برای مقابله با سیستم‌های هوایی بدون سرنشین را مطرح می‌کند. در ماه‌های اخیر، او بارها در مورد نیاز به ساخت این سلاح‌ها «در مقیاس متناسب» با تمرکز بر یافتن سامانه‌های تسلیحاتی ارزان‌تر برای پاسخگویی به تعداد بالای رهگیری‌هایی که در خاورمیانه اتفاق می‌افتد، صحبت کرده است.

براساس گزارش یک نشریه دفاعی آمریکا (Taskandpurpose)، در حالی که برخی پهپادهای تجاری کوچک‌تر که به سلاح‌های جنگی تبدیل می‌شوند را می‌توان با سلاح‌های کوچک متداول منهدم کرد - مانند سلاح کوچک به‌ کار گرفته شده در اوکراین که ساخته شده از ۶ شش قبضه کلاشینکف است – پهپادهای بزرگ‌تر مانند پهپادهای شلیک شده از سوی ایران و حوثی‌ها به سلاح‌های گران‌تر و پیچیده‌تر نیاز دارند. نیاز به روش‌های گسترده‌تر و ارزان‌تر به‌عنوان توانمندی‌های تسلیحاتی بدون سرنشین و انبار این تسلیحات برای مقابله با چنین پهپادهایی به احتمال در آینده افزایش پیدا می‌کند.

اوکراینی‌ها از ۶ قبضه کلاشینکف برای منهدم کردن پهپادهای ساده‌تر استفاده می‌کنند

ایالات متحده روش‌های دیگری را امتحان می‌کند. در ماه فوریه (بهمن ۱۴۰۲)، ارتش ایالات متحده صدها هواپیمای کایوت سی دو سفارش داد که یک مهمات پرسه‌زن برای از بین بردن پهپادهای دشمن محسوب می‌شود. در همین حال ارتش آمریکا دومین سیستم لیزری پرقدرت سکو متحرک یا سیستم پی اچ ای ال را برای اهداف مقابله با سیستم‌های کنترل هواپیمای بدون سرنشین (UAS) در خارج از کشور مستقر کرده است. این تصمیم پس از آن صورت گرفت که ارتش ایالات متحده در چند ماه گذشته انواع مختلفی از سلاح‌های لیزری را که برای رهگیری در نظر گرفته بود، آزمایش کرد.

پهپاد پرسه زن کایوت آمریکا برای مقابله با پهپادها تجهیزات پدافند لیزری آمریکا موسوم به HEL کد خبر 848178 برچسب‌ها ایران و آمریکا هواپیما - پهپاد خبر ویژه دفاع - موشک جنگنده یمن

دیگر خبرها

  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین
  • هشدار یمن نسبت به تشدید تنش نظامی آمریکا
  • اذعان صهیونیست‌ها به شکست آمریکا در مقابله با موشک‌های ایران
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • چین: فیلیپین اراده پکن برای حفاظت از حاکمیت خود را به جالش نکشد
  • پشت پرده استعفای فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • هزینه گران مقابله با پهپادهای ایران روی دست آمریکا | تصویر و مشخصات سلاح های موشکی و لیزری
  • عملیات «فتح موعود» و تحقیر نیروی دریایی آمریکا