Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@09:10:04 GMT

مصلی رشت در فهرست میراث معماری معاصر قرار گرفت

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۹۴۰۶۲

مصلی رشت در فهرست میراث معماری معاصر قرار گرفت

ولی جهانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در جریان نشست شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول که در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، مسجد امام خمینی (ره) معروف به مصلی شهر رشت به دلیل بهره‌مندی از شاخص‌های مکانی و همچنین الگوهای معماری بومی گیلان در فهرست آثار واجد ارزش فرهنگی و تاریخی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: به دلیل اهمیت و گستردگی کارکردهای مصلی رشت و خاص بودن جایگاه این بنا در فرهنگ مردم گیلان این اداره‌کل آماده‌سازی پرونده ثبت ملی آن را در دستورکار قرار داده است.

جهانی افزود: مساجد و مصلی‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین کانون‌های ساختار جوامع اسلامی علاوه بر محلی برای انجام امور و فرایض دینی و برپایی نماز، محلی برای برپایی اجتماعات بزرگ مذهبی، سیاسی و اجتماعی هستند و این امر نشان‌دهنده نقش این اماکن در هویت فرهنگی مردم است.

وی تصریح کرد: ثبت آثار تاریخی در فهرست میراث ملی می‌تواند زمینه حفاظت و صیانت هرچه بیشتر آنها را فراهم آورد؛لذا اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی استان گیلان با جمع‌آوری مدارک و مستندات لازم اقدام به تهیه و تنظیم پرونده ثبتی این اثر کرده و خوشبختانه در روز های اخیر شاهد قرارگیری این اثر در فهرست میراث معماری معاصر از سوی شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول بودیم.

بیش از یک هزار و ۲۰۰ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها میراث فرهنگی گیلان معماری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی گیلان معماری میراث فرهنگی گیلان معماری میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۴۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی

هم‌زمان با روز معلم، بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی برای معلمان و اساتید رایگان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از میراث آریا، با موافقت سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اماکن فرهنگی‌تاریخی در روز ۱۲ اردیبهشت برای معلمان و استادان دانشگاه، رایگان است.

بر اساس این خبر، روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلمان، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به‌صورت رایگان بازدید کنند.

ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در شش‌ماهه نخست سال جاری در طول ایام هفته از ۹ تا ۱۸ است و در روزهای پنجشنبه و جمعه، تا ساعت ۲۰ افزایش می‌یابد.

علاقه‌مندان به بازدید از هر موزه، پایگاه میراثی یا محوطه تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آن در فضای مجازی، از ساعات دقیق فعالیت آن اطلاع حاصل کنند.

کد خبر 748660

دیگر خبرها

  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان